Advies gevraagd voor aankoop van 80+ inch TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 12:41
Ik zoek een?
Het is al een tijdje een droom van me om een echt grote televisie aan de muur te hangen in de woonkamer. De surround setup heb ik al, nu moest alleen het grote beeld nog volgen voor de echte "bioscoop ervaring". Mijn woonkamer is groot genoeg om een 80+ inch model tot zijn recht te laten komen, dus ga ik daar maar voor. 8K begin ik niet aan, dat is echt overkill, maar wel uiteraard 4K. Daarnaast zijn 100+Hz en goeie HDR een must.

Wat is je budget?
Mijn eerste idee was een OLED TV, maar die zijn in die maat toch echt nog stervensduur. Het nieuwste model 83" OLED kost toch meer dan 5000 euro en dat vind ik toch echt te veel. Ik zoek iets goed voor ongeveer de helft van dat budget, zo tussen de 2500 en 3000 euro. Ik zie dat er nu ook iets bestaat als microled, maar weet eigenlijk niet of dat zijn geld waard is want ik vind er niet veel informatie over.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral bekijken van serries/films op Netflix, Disney en eigen Plex server. Gebruik ook een nVidia Shield, maar meestal eigenlijk gewoon de interface van de TV zelf.

Wat heb je zelf al gevonden?
Al mijn andere TV's in huis zijn eigenlijk van het merk LG, dus is het niet meer dan logisch dat ik weer naar dat merk kijk. Vroeger had ik ook Sony, maar ik heb moeten ondervinden dat qua connectiviteit en prijs/kwaliteit ik LG eigenlijk beter vond (toen toch). Ook WebOS ben ik echt een fan van. Misschien dat dat bij Sony veel verbeterd is in de laatste jaren, dat weet ik niet, maar ik kijk dus eigenlijk vooral naar LG. Als ik in de pricewatch kijk met de nodige filters, dan zie ik toch nog een tiental modellen die in aanmerking zouden kunnen komen, maar ik zie niet veel verschil tussen alle aangeboden modellen, afgezien dan dat de prijs nog redelijk scheelt. Een pure vergelijking doen tussen de verschillende modellen levert soms quasi identieke informatie op , ook al is er nog een behoorlijk prijsverschil tussen de modellen. Raar. (in dit geval scheelt het enkel een beetje qua stroomverbruik?) Ook zijn er niet veel reviews te lezen bij de verschillende modellen en dat ik de reden dat ik wil vragen of er hier mensen zijn met ervaringen in dit segment.

De LG Nanocell 86NANO916PA lijkt mij wel een leuke optie, maar het valt mij op dat dat model dateert uit 2021. Wellicht is er dan al een nieuwer model dat ik mis?

Ik dank iedereen op voorhand reeds hartelijk voor alle nieuwe indrukken en zienswijzen die ze mij willen bieden!

Beste antwoord (via BartDG op 02-08-2023 12:47)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
De LCD (waaronder MiniLED) tv's van LG presteren minder dan bijv. van Sony en Samsung. Imo is voor een thuisbioscoop OLED de beste keuze, je kan gerust een model van vorig jaar pakken aangezien deze ook over een EVO paneel beschikken.

C3 scoort iets beter dan de C2 qua HDR impact, al zal dit in de praktijk relatief te verwaarlozen zijn. Op het gebied van SDR helderheid (bepalend bij het wel of niet overdag goed kunnen tv kijken) scoren ze hetzelfde.

Vergeleken met LG is de GoogleTV implementatie bij de Sony modellen beter, het OS is intuïtiever en sneller zo heb je binnen twee klikken out of the box de meest accurate weergave zonder nog meerdere zaken uit te hoeven zetten zoals bij LG tv's. Ook de helderheid (iets wat je vaak aanpast omdat het uitzetten van de lichtsensor aanbevolen is) kun je in één klik lager en hoger zetten, bij LG dien je hier elke keer een hele menu door te lopen. Daarnaast is de processing van Sony een stuk beter.

Helaas tref je het niet qua timing, de '23 modellen zijn nog veel te duur, de modellen van vorig jaar vaak slecht of niet meer verkrijgbaar en vaak is de prijs ook nog eens hoger, of je moet geluk hebben en een goede deal kunnen scoren op een overjarig model.

Even out of the box gedacht kun je imo, met jouw wensen, beter voor een 77'' LG C2 kiezen, verschil tussen 77 en 83'' is relatief klein. Wanneer je de zetel/ bank een klein stukje (~ 30 cm) dichter op de tv zet heb je dezelfde kijkervaring en bespaar je een hoop geld, hier kun je dan bijv. een start mee maken door goede speakers te kopen. Groots beeld verdiend ook groots geluid, de beleving moet wel in balans blijven hè ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik heb zelf een Oled 83 inch een maand hangen en wil absolut geen andere technologie meer in huis het beeld is perfect, ik zou daar toch nog eens naar kijken want hoe vaak koop je een nieuwe tv ik vond het de investering meer dan waard
Het loont de moeite om eens rond te bellen voor actuele prijzen bij bevoordeeld Hofma, Apollo of waar ik mijn tv heb gekocht Smits Arnhem
Op vergelijking sites zie je advies prijzen waar winkels niet onder mogen adverteren en betaal je te veel

[ Voor 13% gewijzigd door Steenw op 02-08-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Eens, dat blijft natuurlijk de beste optie.

Zucht... misschien toch eens een modelletje van vorig jaar bekijken, of nog enkele maanden wachten en zien wat de eindejaarsperiode brengt qua koopjes. Mocht ik echt kunnen kiezen nu, dan kocht ik die EVO C3 83" waar ik hierboven naar linkte, maar die prijs kan ik me echt niet verrechtvaardigen... Aan de andere kant is de C2 van vorig jaar toch al behoorlijk in prijs gedaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
BartDG schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:32:
Eens, dat blijft natuurlijk de beste optie.

Zucht... misschien toch eens een modelletje van vorig jaar bekijken, of nog enkele maanden wachten en zien wat de eindejaarsperiode brengt qua koopjes. Mocht ik echt kunnen kiezen nu, dan kocht ik die EVO C3 83" waar ik hierboven naar linkte, maar die prijs kan ik me echt niet verrechtvaardigen... Aan de andere kant is de C2 van vorig jaar toch al behoorlijk in prijs gedaald...
Het model van vorig jaar is niks mis mee ik heb zelf wel het model van dit jaar de G3 serie maar dat heeft er meer mee te maken dat ik het niet erg vond om meer te betalen plus dat ze de tv voor minder dan 5k aanboden na mijn belletje en daar ging nog eens de Casback vaan 500,00 euro af
Die Cashback is trouwens verlengt
Mijn advies is bellen de met boven staande winkels ik denk dat je blij wordt van de prijzen die zij geven ten opzichte van bijvoorbeeld een Coolblue daar betaal je de hoofdprijs net zo als een BCC of een Expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Het model van vorige jaar is inderdaad dik ok, maar ik had toch liever het model van dit jaar gehad, voornamelijk omdat die toch iets meer lichtopbrengst heeft dan die van vorig jaar. Wij kijken niet zo heel erg veel televisie overdag, maar als we het doen is het toch wel de bedoeling dat we dat ook vrij comfortabel kunnen, daarom liever een EVO.

Ik woon in België, dus die winkels zijn vermoedelijk voor mij geen optie, maar dat betekent niet dat je advies geen goed idee zou zijn om eens te proberen bij onze lokale winkels hier. Ik ga dat dus maar eens proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De LCD (waaronder MiniLED) tv's van LG presteren minder dan bijv. van Sony en Samsung. Imo is voor een thuisbioscoop OLED de beste keuze, je kan gerust een model van vorig jaar pakken aangezien deze ook over een EVO paneel beschikken.

C3 scoort iets beter dan de C2 qua HDR impact, al zal dit in de praktijk relatief te verwaarlozen zijn. Op het gebied van SDR helderheid (bepalend bij het wel of niet overdag goed kunnen tv kijken) scoren ze hetzelfde.

Vergeleken met LG is de GoogleTV implementatie bij de Sony modellen beter, het OS is intuïtiever en sneller zo heb je binnen twee klikken out of the box de meest accurate weergave zonder nog meerdere zaken uit te hoeven zetten zoals bij LG tv's. Ook de helderheid (iets wat je vaak aanpast omdat het uitzetten van de lichtsensor aanbevolen is) kun je in één klik lager en hoger zetten, bij LG dien je hier elke keer een hele menu door te lopen. Daarnaast is de processing van Sony een stuk beter.

Helaas tref je het niet qua timing, de '23 modellen zijn nog veel te duur, de modellen van vorig jaar vaak slecht of niet meer verkrijgbaar en vaak is de prijs ook nog eens hoger, of je moet geluk hebben en een goede deal kunnen scoren op een overjarig model.

Even out of the box gedacht kun je imo, met jouw wensen, beter voor een 77'' LG C2 kiezen, verschil tussen 77 en 83'' is relatief klein. Wanneer je de zetel/ bank een klein stukje (~ 30 cm) dichter op de tv zet heb je dezelfde kijkervaring en bespaar je een hoop geld, hier kun je dan bijv. een start mee maken door goede speakers te kopen. Groots beeld verdiend ook groots geluid, de beleving moet wel in balans blijven hè ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor je reactie, heel verhelderend!

Ik heb eerlijk gezegd er ook al aan gedacht om voor een 77" te gaan, maar aan de andere kant wil ik naderhand niet in een situatie belanden van "had ik maar...". Een TV koop je inderdaad niet ieder jaar, en het is wel de bedoeling dat ik er even mee verder kan. Dat koop ik beter wat ik echt wil denk ik dan.

Het voordeel dat ik wel heb, is dat ik tijd heb, en geduld. Het hoeft niet nu, ik ben gewoon al aan het uitkijken. Ik ga dus eens nakijken of ik ergens nog een interessante C2 vind, maar anders wacht ik gewoon tot rond de eindejaarsperiode waarvan ik verwacht dat er wel dealtjes zullen te doen zijn.

Eens wat het geluid betreft overigens! Mijn speaker setup heb ik overigens al : ik heb een ganse Sonos set, met Arc, Sub en S5's achter. Super tevreden van!

Ik ga toch ook eens naar de Sony modellen kijken... je weet nooit :)

[ Voor 10% gewijzigd door BartDG op 02-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
BartDG schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:46:
Bedankt voor je reactie, heel verhelderend!

Ik heb eerlijk gezegd er ook al aan gedacht om voor een 77" te gaan, maar aan de andere kant wil ik naderhand niet in een situatie belanden van "had ik maar...". Een TV koop je inderdaad niet ieder jaar, en het is wel de bedoeling dat ik er even mee verder kan. Dat koop ik beter wat ik echt wil denk ik dan.

Het voordeel dat ik wel heb, is dat ik tijd heb, en geduld. Het hoeft niet nu, ik ben gewoon al aan het uitkijken. Ik ga dus eens nakijken of ik ergens nog een interessante C2 vind, maar anders wacht ik gewoon tot rond de eindejaarsperiode waarvan ik verwacht dat er wel dealtjes zullen te doen zijn.

Eens wat het geluid betreft overigens! Mijn speaker setup heb ik overigens al : ik heb een ganse Sonos set, met Arc, Sub en S5's achter. Super tevreden van!

Ik ga toch ook eens naar de Sony modellen kijken... je weet nooit :)
Graag gedaan!

Wanneer je de tijd hebt en graag een 83'' wenst kun je inderdaad beter wachten tot Black Friday, samen met het voorjaar is dat het moment waarop televisies het goedkoopste zijn. Met het gestelde budget zou ik de LG 83C3 en Sony 83A80L/ 83A84L in de gaten houden. Andere modellen zullen of te duur zijn of mindere prestaties bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Goeie tip! Super bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@BartDG
Heb je al eens een beamer overwogen? Dan is 100" of groter mogelijk. Dat is pas echt een bioscoop ervaring.
Verder moet je bedenken dat 83" echt groot is als je bijvoorbeeld even het nieuws wil kijken.
Mijn buurman heeft laatst een 83" Samsung gekocht voor 1300 euro (bij ibood.com was hij laatst te koop voor dat geld) en die heeft er wel spijt van. Want dat ding is echt groot (bijna 2 meter breed 8)7 )

Gevoelsmatig zou ik gaan voor een mooi oprolbaar scherm aan het plafond en een mooie 4K beamer. Gewone TV laten staan voor als je even tv wil kijken. Beamerscherm naar beneden voor de film.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 02-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Ja, dat heb ik inderdaad lange tijd overwogen. Een short-throw model dan wel. Een vriend van me heeft een 95" beamer in gebruik, dus ik weet hoe groot dat beeld is. En voor mij (en mijn woonkamer) is dat zeker genoeg.

Voor mij zou het dan ook nog een short-throw beamer moeten zijn, want ik kan in mijn woonkamer zeker geen beamer op de klassieke manier plaatsen gezien daar allemaal ramen zijn.

Een goeie beamer zit ongeveer wel in dezelfde prijsklasse als deze TV's, en dan vind ik een TV toch een beter alternatief. Zeker als je er nog bijrekent dat je nog een flinke duit zal moeten uitgeven aan een kwalitatief scherm, want dat is ook zeer belangrijk voor een goeie beamer ervaring. Ook zijn er niet zoveel "smart" beamers met apps, hoewel dat wel begint te beteren.

Nee, voor mijn gebruik is een TV een beter idee. Komt daar nog eens bij dat de TV zou worden opgehangen aan de contrastmuur in de woonkamer, die helemaal in het zwart is geschilderd. Ook zo'n grote TV zal dus aan die muur absoluut niet opvallen of storend overkomen wanneer hij is uitgeschakeld.

Bedankt voor de suggestie, maar ik blijf bij mijn eerste idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
chrisborst schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:28:
@BartDG
Heb je al eens een beamer overwogen? Dan is 100" of groter mogelijk. Dat is pas echt een bioscoop ervaring.
Verder moet je bedenken dat 83" echt groot is als je bijvoorbeeld even het nieuws wil kijken.
Mijn buurman heeft laatst een 83" Samsung gekocht voor 1300 euro (bij ibood.com was hij laatst te koop voor dat geld) en die heeft er wel spijt van. Want dat ding is echt groot (bijna 2 meter breed 8)7 )

Gevoelsmatig zou ik gaan voor een mooi oprolbaar scherm aan het plafond en een mooie 4K beamer. Gewone TV laten staan voor als je even tv wil kijken. Beamerscherm naar beneden voor de film.
Ik denk dat dat heel persoonlijk is ik zit op 4 meter afstand van mijn LG 83 inch en ik wordt er telkens heel vrolijk van en geniet met volle teugen van het formaat en zelfs als ik het journaal kijk is het beeld spetterend zal waarschijnlijk door de opscalling komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 25-07 20:27
Ik zat met hetzelfde probleem, ik kwam van een 50 inch plasma en heb nu een 77 inch oled c1 2dehands gekocht van een medetweaker.

Heel tevreden van, bioscoop gevoel is er zeker, en ik verbaas me telkens weer als ik 4k hdr media bekijk.

Ik zat op 2.5m van mijn tv, maar heb mijn zetel 30cm korter naar de muur verschoven om nog meer dat cinema gevoel te krijgen.

Short throw beamer heb Ik ook eerst overwogen, maar teveel gedoe, tv zet je aan en het werkt.

TV had nog groter gemogen, maar dat is iets voor over 8 a 10 jaar, die plasma heb ik ook lang gehad.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
C00P schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:38:
Short throw beamer heb Ik ook eerst overwogen, maar teveel gedoe, tv zet je aan en het werkt.
Exact mijn idee hierover. Het is gewoon eenvoudiger en dus groter gemak.
Pagina: 1