[C#] kan ik op 1 pc meerdere sockets openen met uniek IP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik wil graag wat test / simualtie tooling ontwikkelen in python of nog liever C#.
We hebben momenteel een plc systeem dat een aantal modbus componenten over ip (RTU) uitleest.
Het zou om de plc software te testen op ons bureau of in CI erg fijn zijn als ik de diverse modbus componenten kan simuleren op de pc.
Het gaat bijvoorbeeld om 2 energie meters met in de werkelijke applicatie elk hun eigen ip adres.
Ik zou graag op mijn pc dus een simulatie applicatie draaien waar ik deze 2 meters en de andere componenten als modbus server kan draaien.
Nu weet ik wel hoe dat in C# moet maken, alleen twijfel ik of het mogelijk is om meerdere ip adressen te kunnen simuleren.
Dus de applicatie heeft zeg 3 modbus componenten op ip adressen:
192.168.10.10
192.168.10.20
192.168.10.30
Is er een truuk of manier dat ik op mijn pc 3 socket listeners open en de plc hiermee kan laten communiceren via de originele ip addressen?
Ik heb uiteraard default maar 1 NIC en dus bij default 1 ip en zou ik zover mijn kennis nu rijkt enkel 3 socket listeners kunnen openen op he tip adres van mijn pc maar met verschillende poorten.

Wellicht is er een apart tooltje die die link kan leggen? 3 usb nic's via een hubje zou kunnen, maar het lijkt me dat er eenvoudigere manieren zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan meerdere ip adressen aan één nic hangen. Maar ik vind dat geen verstandige test simulatie. Het maakt je test te afhankelijk van je omgeving waar de test op staat. Het is m.i beter als je gewoon naar localhost of lokale ip laat luisteren op verschillende poorten. Dan werkt je test op elk systeem, ongeacht het aantal nics en of je er meer dan 1 adres in hebt moeten zetten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
het te testen systeem (de plc) hangt juist extern van mijn pc.
In de echte applicatie zit die in een klein netwerkje met wat modbus RTU ip componenten, waaronder dus 2 energie meters.
De PLC heb ik wel op mijn bureau, maar ik zou dus graag de interactie met de energie meters willen kunnen testen / simuleren. Het zou dan makkelijk zijn als mijn pc dus alle modbus componenten kan simuleren.
De PLC kan dus niet naar localhost requesten, en ik wil daar dus eigenlijk ook geen speciale test software in hangen.

Maar ik zie dat je bij adapter settings in het advanced tabje idd gewoon extra static ip addressen toe kan voegen. Ik denk dat ik daarmee wel uit de voeten kan.

[ Voor 13% gewijzigd door cowandchicken op 01-08-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat zou inderdaad kunnen, maar alleen als dat netwerkje dan gescheiden is van die andere echte adressen, anders heb je conflicten en sloop je daarmee potentieel je productie omgeving.

Zijn die ip adressen en poorten niet gewoon instelbaar in die plc? (plc noob hier)
Dan gebruik je dus wel dezelfde software maar met andere settings.

Alles kan stuk.