[Aankoopadvies] GPU upgrade Cities Skylines II

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Zoals een aantal van jullie wellicht weten komt over een paar maanden Cities Skylines II uit. Ik ben een enorme fan van deel I en speel die dan ook al geruime tijd. Net niet op de allerhoogste settings, maar er net tegenaan. Dat is nu nog acceptabel, maar voor deel II zeker niet meer genoeg en ik wil de nieuwe editie met zo hoog mogelijke settings spelen.

Mijn concrete vraag:
Adviseer mij bij de aanschaf van een nieuwe GPU voor mijn build van +- 2 jaar oud. De GPU moet zo'n 3 tot 5 jaar meegaan. Voor zover mogelijk is het de bedoeling om de andere componenten niet te vervangen, tenzij noodzakelijk.

De build waar de GPU in moet komen is nu zo'n 2 jaar oud. Ik heb deze eind 2020 met een vriend gebouwd. Het budget was destijds zo'n 900 euro. Hij heeft mij geholpen met de componenten en ik heb hem zelf gebouwd. Ik snap de basics, maar zelf de beste GPU ter vervanging van de huidige uitzoeken is net too much.

Mijn huidige build:
  • Case: NZXT H510
  • Voeding: Cooler Master MW Gold 650 (full modular)
  • Bord: MSI MAG B550 Tomahawk
  • CPU: AMD Ryzen 5 3600
  • GPU: Asus Dual Rx580 O8G
  • Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200
  • Koeling: Cooler Master Hyper 212
  • Opslag: Samsung 1TB M.2
  • Monitor: DELL P2720DC 27"
Zoals gezegd wil ik graag Cities Skylines II op de hoogst haalbare settings spelen: De system requirements daar voor zijn als volgt:

Minimum system requirements:
  • CPU: Intel® Core™ i7-4790K / AMD® Ryzen™ 5 1600X
  • RAM: 8 GB
  • VIDEO CARD: Nvidia® GeForce™ GTX 780 (3GB) or AMD® Radeon™ RX 470 (4GB)
  • DEDICATED VIDEO RAM: 3072 MB
  • PIXEL SHADER: 5.0
  • VERTEX SHADER: 5.0
Recommended system requirements
  • CPU: Intel® Core™ i7-9700K | AMD® Ryzen™ 5 5600X
  • RAM: 16 GB
  • VIDEO CARD: Nvidia® GeForce™ RTX 2080 Ti (11GB) | AMD® Radeon™ RX 6800 XT (16GB)
  • DEDICATED VIDEO RAM: 11 GB
  • PIXEL SHADER: 5.1
  • VERTEX SHADER: 5.1
Inmiddels is het budget wat toegenomen. Ik ben in de veronderstelling dat ik het moet redden om alleen de GPU te vervangen. Daar wil ik zo'n 700 euro à 800 euro aan uitgeven. Dat is bijna evenveel als de build destijds kostte. Ik ben daarom bang dat ik bij een GPU van zo'n bedrag misschien ook mijn CPU moet upgraden naar een Ryzen 7, omdat ik twee jaar geleden niet de meest dure componenten heb gekocht. Maar dat kan ik niet inschatten.

Overige informatie
Het betreft een PC die alleen wordt gebruikt voor office werkzaamheden en het spelen van Cities Skylines. Thuiswerken doe ik bijna niet, en simpel internetten doe ik op mijn iPad of Macbook.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en oplossingsrichtingen. Mocht ik informatie vergeten zijn dan hoor ik het graag! Alvast dank. _/-\o_

Beste antwoord (via Ethiron op 03-08-2023 17:15)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25
Ethiron schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:11:
Nieuwe hoofdvraag voor mij wordt dan misschien: AM4 of AM5? Kan ik met, laten we zeggen een AM4 5800X3D, voorlopig vooruit met mijn doelen?
De prijs/kwaliteitsverhouding is nu enorm goed bij AM4. Belangrijkste vraag is of je over 1 of 2 jaar mogelijk wil upgraden of dat je van je zelf weet dat je dat snel zou doen. In dat geval is het verstandiger om voor een AM5 systeem te gaan, want dan kan je de komende jaren makkelijk een upgrade doen.

Maar als je nu een dikke AM4 CPU koopt (een 5800X3D is dat zeker) zal je de komende jaren prima mee kunnen. Ook is RAM erg goedkoop, dus je kan 32 GB+ 16 GB die je al hebt in je pc zetten voor weinig.
GPU kan je altijd meenemen, staat los van het platform.

Zelf ben ik recent geupgrade van een 3600 naar een 5800X voor 150 euro. Over een paar jaar zal ik waarschijnlijk eerst mijn GPU (6700XT) upgraden naar iets nieuws en pas daarna komt AM5 of AM6 in beeld.

Mijn advies zou zijn om sowieso nu bij AM4 te blijven, eerst je GPU te upgraden (6800XT of zelf de 7900XT) en dan afhankelijk van de prestatie upgraden naar een 5800x of 5800X3D.
Maar zoals hierboven ook gezegd, wacht nog even totdat de benchmarks voor Skylines 2 uit zijn en maak dan je keuze.

PS; op welke resolutie game je? Meestal is hogere resolutie zwaarder voor de GPU dan voor je CPU.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Ethiron
Ik ga er vanuit dat Cities Skylines II bij grotere steden ook veel van je CPU zal vragen en met mods in de toekomst ook van je geheugen.

Je huidige 3600 en 16 GB geheugen zal dus ook al snel krap worden.
Ik zou die ook direct meenemen, qua budget moet dat passen:
Een 6800XT voor rond de 550 euro uitvoering: Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6
Geheugen erbij, 35 euro voor 16GB of 60 euro voor 32 GB.
Blijft er nog 200 euro over voor een CPU.
Dat zou dan een 5800X kunnen worden: uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed

Vermoed dat je voor 3600 nog 50 euro kan vangen en je GPU zal ook nog wel iets opleveren.
Dus je zou dan nog voor een iets snellere GPU kunnen gaan. Bijv een 6950XT:
uitvoering: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6950 XT Black
Maar wellicht wordt je PSU dan een beetje krap.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 01-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
@chrisborst Thanks voor je snelle reactie! Klinkt goed. Bij die CPU en het geheugen heb ik wel beeld en geluid (pun intended).

Qua GPU die je adviseert: daar ben ik meest blanco is. Puur qua specs (6800XT) komt hij precies overeen met de recommended specs, maar is dat dan ook genoeg? Gevoelsmatig lijkt het mij dat je er liever wat boven wilt zitten, om over 3 jaar niet opnieuw meteen een bottleneck te hebben in je GPU zoals ik dat nu heb, omdat ik destijds niet iets meer uitgegeven heb.

Klopt dat, of is genoeg genoeg, zolang je de recommend specs matcht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Ethiron
Al wil je het op safe spelen, zou ik je budget iets verhogen en direct voor een 7900XT gaan:
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6
Dan ben je ruim 800 euro kwijt en weet je zekerder dat je langer met je GPU kan doen.
Maar dan zal je CPU (zeker met een 3600) sneller de beperkende factor worden. Dus die zal je sowieso ook moeten upgraden.

Wellicht kan je het dan wel in 2 stappen doen, eerst GPU en daarna de rest. Kan je eventueel direct de overstap naar AM5 maken. Maar AM4 is nu wel interessant omdat de CPU best goedkoop zijn en ddr4 bijna gratis is.

Dus mijn advies, verhoog je budget en doe het direct goed of doe het in fasen.

ps; bedenk dat de huidige recommend specs onderhevig zijn aan veranderingen. Elke update of DLC zal in de toekomst kan hier invloed op hebben. Sommige games wordt beter en worden geoptimaliseerd. Sommige games worden bij elke update slechter omdat ze zaken toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 01-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:47

Thomg

Aww yiss

Skylines vind een sterke CPU plezant en 3d-cache ook.
https://www.techspot.com/articles-info/2451/bench/Cities.png

Dit is met een 3090Ti maar je ziet op 1080p tot 4k dat de CPU de bottleneck is.

De vraag is natuurlijk in hoeverre deze trend zich doorzet in Skylines II, maar ik zou ook hier zeggen dat de 5800X3D de eerste upgrade is en dat je dan ziet wat je nodig hebt zodra het spel uit is.

Of beter, wacht even benchmarks af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
Wederom dank.

@chrisborst op zich vind ik het niet erg om die 800 euro aan de 7900XT uit te geven, en ik vind het ook niet erg om dan iets later (of misschien tegelijkertijd) de CPU mee te nemen. Jouw edit is precies de reden dat ik wat hoger in wil zetten dan de 'huidige' recommended specs.

Maar, volgens mij ondersteunt mijn moederbord geen AM5 processoren. Dat zou betekenen dat die óók een upgrade moet krijgen en dan gaan we al met al richting de 1500 euro verwacht ik. Want dan wil ik meteen een fatsoenlijke AM5 processor, een nieuw bord en natuurlijk nog de GPU.

Dan rijst de vraag: is het nog verstandig om nu nog te investeren in AM4 processoren?

Dat is een beetje het probleem: down the rabbit hole.. en voor je het weet koop ik een nieuwe build van 2k :+

@Thomg: Ben idd bekend met de geluiden dat CS een CPU vreter is. Ik had al een beetje gerekend op het vervangen van zowel GPU als CPU. De vraag is dan, waarvoor.

Nieuwe hoofdvraag voor mij wordt dan misschien: AM4 of AM5? Kan ik met, laten we zeggen een AM4 5800X3D, voorlopig vooruit met mijn doelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Tsja, glazen bol enzo. Tenzij ze Skylines II veel beter geoptimaliseerd hebben zal je geen 60fps halen met zelfs een 5800X3D. Of je dat plezant vind of niet...

Naar mijn ervaring vind ik een snelle CPU prio #1 #2 en #3 voor ik kijk naar fps in simulatiespellen. Stellaris en Rimworld zijn grote voorbeelden.

Dus als ik helemaal stom mag doen zou ik bijna zeggen 7800X3D.

Maar dan blijft er niet veel over voor een degelijke GPU, meer dan een 6650XT past dan al niet meer.

Dit is een erg lastige vraag om te benatwoorden zonder benchmarks te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
@Thomg Snap ik. Persoonlijk ben ik ook geen FPS-fetisjist, dus dat zal niet mijn doel zijn. Ik ben een recreatieve gamer die 'gewoon' lekker wil gamen, maar wel zonder lag en met fatsoenlijke graphics.

Met:
Dus als ik helemaal stom mag doen zou ik bijna zeggen 7800X3D
bedoel je: blijf binnen AM4, maar upgrade naar een nog iets snellere CPU? Dat is ook nog een optie idd. Zoals je merkt is het budget enigszins flexibel. Als het 1100 wordt in plaats van 900 omdat dat echt beter is, dan kan dat, maar ik moet er voor waken niet ineens 2000 euro uit te geven.

Verder met je eens dat we benchmarks nodig hebben. Ik wilde vooral klaar zijn om te gamen wanneer hij uitkomt. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Ethiron op 01-08-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Mijn advies is nog een paar maanden wachten. Vervolgens het spel spelen met de huidige setup en dan alle reviews en benchmarks afwachten. Vervolgens tijdens de black friday gekte een nieuw systeem kopen wat exact voldoet aan jouw doel. Nu is het maar gissen wat je het beste kan doen per gespendeerde euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat @Djarune zegt x 3. Je zoekt hardware voor een specifieke game die nog moet uitkomen. Teleurstelling ligt op de loer als je door een te snelle aankoop op de verkeerde paarden/aankoop wedt.

Zodra de game uitkomt zullen er betrouwbare benchmarks en reviews uitkomen. Dan loop je hoogstens wat weken achter omdat je dan pas kan gaan kopen (hoewel, achter lopen, je hebt je huidige setup natuurlijk nog waar je wel íets mee kunt).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Ethiron schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:11:
De prijs/kwaliteitsverhouding is nu enorm goed bij AM4. Belangrijkste vraag is of je over 1 of 2 jaar mogelijk wil upgraden of dat je van je zelf weet dat je dat snel zou doen. In dat geval is het verstandiger om voor een AM5 systeem te gaan, want dan kan je de komende jaren makkelijk een upgrade doen.

Maar als je nu een dikke AM4 CPU koopt (een 5800X3D is dat zeker) zal je de komende jaren prima mee kunnen. Ook is RAM erg goedkoop, dus je kan 32 GB+ 16 GB die je al hebt in je pc zetten voor weinig.
GPU kan je altijd meenemen, staat los van het platform.

Zelf ben ik recent geupgrade van een 3600 naar een 5800X voor 150 euro. Over een paar jaar zal ik waarschijnlijk eerst mijn GPU (6700XT) upgraden naar iets nieuws en pas daarna komt AM5 of AM6 in beeld.

Mijn advies zou zijn om sowieso nu bij AM4 te blijven, eerst je GPU te upgraden (6800XT of zelf de 7900XT) en dan afhankelijk van de prestatie upgraden naar een 5800x of 5800X3D.
Maar zoals hierboven ook gezegd, wacht nog even totdat de benchmarks voor Skylines 2 uit zijn en maak dan je keuze.

PS; op welke resolutie game je? Meestal is hogere resolutie zwaarder voor de GPU dan voor je CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
@Djarune @br00ky en @chrisborst

Thanks. Jullie hebben me overtuigd om te wachten op benchmarks. Ik heb simplistisch gedacht dat zolang ik minimaal de recommended specs match het wel goed moet komen, maar benchmarks zijn inderdaad wel prettig.

@chrisborst je hebt me overtuigd om op AM4 te blijven. Zoals ik al zei gebruik mijn desktop alleen voor CS en ik verwacht niet de komende 3 jaar te upgraden. De eerste upgrade zal dan de GPU zijn, waarschijnlijk de 7900XT, en mogelijk direct en anders niet lang daarna de CPU.

Ik bedenk me overigens wel dat ik voor de 7900XT waarschijnlijk de PSU moet upgraden naar minimaal 750W...

Ik game op 2560x1440!

[ Voor 20% gewijzigd door Ethiron op 03-08-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09 14:37
@Ethiron verstandige keuze :)
nieuwe voeding zal wellicht wel nodig zijn, dat klopt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-04 07:21
Ik heb een zelfde vraagstuk, maar wat ik niet helemaal begrijp aan de optimale requirements is dat voor geforce worst volstaan met 11gb, en voor team rood 16gb. Waarom is dat en moet ik daar zwaar aan tillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

PeterGamer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:56:
Ik heb een zelfde vraagstuk, maar wat ik niet helemaal begrijp aan de optimale requirements is dat voor geforce worst volstaan met 11gb, en voor team rood 16gb. Waarom is dat en moet ik daar zwaar aan tillen?
Mag je lekker negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als de AMD een andere VRAM requirement heeft dan Nvidia is de VRAM requirement BS en doelen ze (specifieker) op een performance "klasse" die ook een hoeveelheid VRAM heeft dan een requirement op hoeveelheid VRAM.

Aangezien de 2080Ti en 6800XT ook totaal niet in dezelfde performance klasse zitten (6800XT is 30% sneller) zou ik deze "requirements" ook met een flink snufje zout nemen want ze weten niet waar ze het over hebben (of god forbid, shit optimalisatie voor AMD). De 2080Ti is vergelijkbaar met een 6750XT en 4060Ti.
https://www.techpowerup.c...geforce-rtx-2080-ti.c3305

That said, het is een simulatiespel. CPU is altijd de bottleneck tenzij er stevig bewijs is van niet.

• PeterGamer
Thomg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:57:
[...]

Als de AMD een andere VRAM requirement heeft dan Nvidia is de VRAM requirement BS en doelen ze (specifieker) op een performance "klasse" die ook een hoeveelheid VRAM heeft dan een requirement op hoeveelheid VRAM.

Aangezien de 2080Ti en 6800XT ook totaal niet in dezelfde performance klasse zitten (6800XT is 30% sneller) zou ik deze "requirements" ook met een flink snufje zout nemen want ze weten niet waar ze het over hebben (of god forbid, shit optimalisatie voor AMD). De 2080Ti is vergelijkbaar met een 6750XT en 4060Ti.
https://www.techpowerup.c...geforce-rtx-2080-ti.c3305

That said, het is een simulatiespel. CPU is altijd de bottleneck tenzij er stevig bewijs is van niet.
Duidelijk!

Ik heb inderdaad begrepen dat ook cs2 weer lekker processor zwaar is.

Hartelijk dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Inmiddels zijn de eisen aangepast. Er wordt nu geadviseerd een Nvidia’s GeForce RTX 3080 of een amd equivalent te hebben. Welke kaart zou dat zijn van amd?

Is dat dan een 6800xt?

[ Voor 8% gewijzigd door PeterGamer op 04-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat is inderdaad de 6800XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
Hier kun je mooi zien wat globaal het equivalent is in een andere serie van een videokaart.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/wpe4HbhjBiNtAXcmZN8bVA-970-80.png.webp

Ik zit op dit moment met exact hetzelfde dilemma voor Cities Skylines II.
Heb ook 16Gb, een Ryzen 5 3600 en een oude 1050Ti.

Als eerste ga ik de GPU vervangen, door waarschijnlijk een 7800XT.
(de 6800XT is op dit moment zelfs ietsje duurder dan de 7800XT, is hier een reden voor?)

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Topicstarter
Enkele maanden later en wat ben blij dat ik heb gewacht met upgraden. CS:II fans hebben ongetwijfeld meegekregen dat er veel te doen was om de staat waarin de game verkeerde toen hij werd uitgebracht (lees: niet goed geoptimaliseerd). Nog steeds is er verbetering mogelijk, maar het is ondertussen acceptabel.

Een aantal benchmarks en patches verder heb ik vandaag dan eindelijk nieuwe hardware gekocht. Ik heb, op advies uit dit topic, besloten om op het AM4 platform te blijven. De komende jaren is dat voor mij meer dan voldoende en tegen de tijd dat ik weer aan een upgrade toe ben kan ik altijd nog naar AM5, of misschien zelfs wel direct naar AM6.

De CPU ge-upgrade naar een Ryzen 7 5800X3D en voor de GPU ben ik gegaan voor een RX 7800XT. Saillant detail is dat ik Black Friday en Cyber Monday heb afgewacht, maar geen enkele aanbiedingen hierop. Maar de componenten zijn nu nota bene goedkoper dan tijdens de actiedagen... bizar.

Morgen hopelijk installeren! O+

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 579,90€ 579,90
Totaal€ 1.023,05
Pagina: 1