Help; front panel USB werkt niet meer na switchen behuizing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Ik heb mijn complete PC overgezet naar een nieuwe behuizing.
Beide behuizingen hebben aan de voor/bovenkant 2 usb aansluitingen, maar na het overzetten van het complete systeem werkt nog maar 1 v/d 2 usb aansluitingen.

Ik heb op een lading ARGB fans + ARGB hub niks gewijzigd qua componenten.
Kan de interne USB header op het moederbord misschien defect zijn?
Dat lijkt me toch niet, want dan zou je verwachten dat beide USB poorten niet meer zouden werken i.p.v. 1 v/d 2, toch?

Ik heb in het kader van troubleshooting uiteindelijk ook de oude behuizing er bij gepakt, en de frontpanel USB kabel van de oude behuizing op de interne USB header aangesloten (op het moederbord in de nieuwe behuizing dus) en wat schetst mijn verbazing; ook op de oude behuizing werkt nu nog maar 1 v/d 2 front panel usb poorten, terwijl die eerst beide correct functioneerden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcvix-wkCkPcSyOq4mrqBMZ4zss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBoDJVOgMV6XkcOyGr0reA5S.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige wat ik zelf nog kon bedenken qua verder kunnen troubleshooten is een PCIe kaart kopen met een interne USB header, maar dan ben je zo 30 euro verder.

Iemand andere suggesties qua hoe vast te stellen wat dit probleem veroorzaakt en hoe het te fixen?

Edit:
Sh*t, ik ben bang dat ik al weet wat het probleem is... 😥
1 pinnetje v/d header kapot.
Als ik daar al bij kan zal die vast direct afbreken bij terug buigen.
Kan zoiets nog voor kortsluiting o.i.d. zorgen?
Beter die header helemaal niet meer gebruiken?
Zo laten zitten of pinnetje er uit proberen te krijgen?
Als ik em er uit krijg gaat het zeker ook niet werken om dat losse pinnetje in de stekker van usb frontpanel te duwen en dan de stekker (met 1 uitstekend pinnetje) zo in header duwen?
Zal wel niet goed contact maken dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41QMErk8C5-nJ7Jl5OPCfIYEfo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UICykoHLdXOUuOKaC8nT7ijB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BeetjeVreemd op 01-08-2023 21:11 ]

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Problem solved.
PCIe kaartje gekocht op Amazon voor 16 euro, deze.
Volgens mij haal ik nu ook veel hogere snelheden via die front panel usb poorten.
(met een USB stick, en een bestand van een paar GB)
Als ik me niet vergis zat dat eerst op iets van 15 of misschien 30 MB/s of zo, nu 150 MB/s.👍
Heb het kaartje in een PCIe 2.0x16 slot zitten.

Dacht vermeld het nog even, misschien handig als iemand anders het forum later afspeurt naar een oplossing voor een vergelijkbaar probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door BeetjeVreemd op 03-08-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Zo te zien is het een van de USB3 Vbus (5V) pinnen die verbogen is.
Ik zou zelf toch zeker wel proberen deze weer goed te buigen natuurlijk.
Ook met het ook op mogelijke toekomstige problemen die dit kan veroorzaken.

Als deze toch afbreekt heb je nog een eventuele workaround:
Linus Tech Tips: SUB 3.0 Type A internal pin broken (Vbus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
The_Doman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:12:
Zo te zien is het een van de USB3 Vbus (5V) pinnen die verbogen is.
Ik zou zelf toch zeker wel proberen deze weer goed te buigen natuurlijk.
Ook met het ook op mogelijke toekomstige problemen die dit kan veroorzaken.

Als deze toch afbreekt heb je nog een eventuele workaround:
Linus Tech Tips: SUB 3.0 Type A internal pin broken (Vbus)
Thanks voor je reply!
Op wat voor mogelijke toekomstige problemen doel je precies?
En is dat ook van toepassing als ik de header niet gebruik?
Het betreffende pinnetje "ligt" echt helemaal plat, nagenoeg 90 graden gebogen dus.
Het lijkt me zelf sterk dat deze niet afbreekt als je die gaat proberen terug te buigen.
Maar als het wel een pinnetje is waar stroom op staat dan is afbreken/er uit halen misschien beter dan zo laten zitten zoals het nu is? (met het oog op mogelijk kortsluiting kunnen krijgen als het kapotte pinnetje één v/d andere pinnetjes raakt)
Zoals gezegd in m'n vorige post heb ik de header nu niet meer nodig aangezien ik nu een PCIe kaartje met USB header gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEB53P0jJlF1Wk7zRoocz3itouY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWHJxeTVFsvTnxgZGG4ATM8m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Er is natuurlijk geen direct probleem, zo te zien wordt er geen sluiting gemaakt met andere pinnen.
Het is meer voor mijzelf iets wat ik toch, zo ver mogelijk, zou willen fixen en dat je het misschien na lange tijd weer eens vergeet en de aansluiting toch per ongeluk weer in gebruik wordt genomen?

De MB aansluiting van de USB3 is inderdaad best wel fragiel, ik kom wel vaker tegen dat er iets mee is of de connector los is gekomen bij stugge stekkers/kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Pfff, na al het geklooi met de re-build (PC overgezet naar nieuwe behuizing), en het gedoe met de kapotte interne USB header, was nu ineens één van m'n .M2 SSD's verdwenen, ook niet meer zichtbaar in BIOS/apparaatbeheer.
Ik van alles proberen, uiteindelijk handleiding moederbord raadplegen:
M2_2 slot will be unavailable when installing device in any one of PCI_E2, PCI_E3,
PCI_E4 and PCI_E5 slots

FML... 8)7 |:(
Die .M2 SSD doet het dus niet meer door de nieuw geplaatste PCIe card voor de interne USB header.

'k heb twee M2 slots op't moederbord, eentje zit een 980 1TB in, de andere een al wat oudere 860 evo van 500GB.
Dat wordt dan een 2GB M.2 SSD kopen ben ik bang, en het tweede .M2 slot leeg laten zodat ik wel front panel USB 3 poorten heb middels de PCIe kaart met USB 3 header.
Wordt nog dure re-build zo 😕 (en van alles weer opnieuw moeten installeren)
'k dacht effe leuk (en vlot) ander behuizing-kje doen en wat RGB fans toevoegen.
Inmiddels ligt die PC al twee week uit elkaar en heb(/creëer) ik steeds weer een nieuw probleem er bij als het eind van de re-build in zicht is.
Maar de aanhouder wint!💪💪

Pagina: 1