Vraag
Alle reacties
Zijn die plafondbalken misschien ook nep?
Wat is het bouwjaar van het huis en is de verdiepingsvloer ook van beton?
Wat is het bouwjaar van het huis en is de verdiepingsvloer ook van beton?
[ Voor 47% gewijzigd door JukeboxBill op 01-08-2023 20:05 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ja plafondbalken zijn nep... vloeren zijn van beton.
Dan kan je i.i.g. die schouw wel afbreken tot aan de oorspronkelijke vierkante schoorsteen.
En die kan ook wel weg, maar er is een kans dat er een asbestcement schoorsteenkanaal in zit.
En die kan ook wel weg, maar er is een kans dat er een asbestcement schoorsteenkanaal in zit.
@JukeboxBill schouw is dus niet dragend?
Op de bouwtekening staat alleen de vierkante, oorspronkelijke schoorsteen. Dus alles wat er tegenaan geplakt is, is i.i.g. niet dragend.
En het is bij een betonvloer uiterst onwaarschijnlijk dat daarbij dan wel de oorspronkelijke schoorsteen dragend is. Er zal alleen een buisdoorvoer van 15 a 20 cm in de betonvloer zitten. En dat is niet aan te merken als een verzwakking van de betonvloer.
Hoe ziet het er op de bovenverdieping uit? Is dat ook een gemetseld schoorsteenkanaal of alleen een ombouw?
En het is bij een betonvloer uiterst onwaarschijnlijk dat daarbij dan wel de oorspronkelijke schoorsteen dragend is. Er zal alleen een buisdoorvoer van 15 a 20 cm in de betonvloer zitten. En dat is niet aan te merken als een verzwakking van de betonvloer.
Hoe ziet het er op de bovenverdieping uit? Is dat ook een gemetseld schoorsteenkanaal of alleen een ombouw?
Is dat op de bovenverdieping wel oorspronkelijk? Het ziet er uit alsof er steenstrips zijn geplakt.
Er staat dus aansluitend aan de schoorsteen ook al een scheidingswand. Daar is bij het ontwerp van de verdiepingsvloer dan rekening mee gehouden en zal daar ook wel reserve in zitten om dat stukje schoorsteen te dragen.
Het is niet gebruikelijk om een schoorsteen mee te nemen in het ontwerp als een dragend onderdeel.
Dus mijn beredeneerde inschatting vanuit constructief oogpunt is dat je de schoorsteen wel weg kan halen.
Er staat dus aansluitend aan de schoorsteen ook al een scheidingswand. Daar is bij het ontwerp van de verdiepingsvloer dan rekening mee gehouden en zal daar ook wel reserve in zitten om dat stukje schoorsteen te dragen.
Het is niet gebruikelijk om een schoorsteen mee te nemen in het ontwerp als een dragend onderdeel.
Dus mijn beredeneerde inschatting vanuit constructief oogpunt is dat je de schoorsteen wel weg kan halen.
Nee nergens steenstrips gebruikt. Alles is steen. De schouw is een veldbrand haard.
Leuk project ! Dat herken je niet weer als straks de Stucadoor is geweest
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@BCC hahaha idd.. alleen moet ik weten of de schoorsteen/schouw in de woonkamer weggehaald kan worden.
De vloer zit wel oke. Die wordt niet gedragen door de schoorsteen. Ik zou wel even kijken naar vertanding in binnenmuur op de verdieping. Als de schoorsteen los staat (waarschijnlijk niet hoor) en niet steunt op de vloer maar op het BG metselwerk, dan kan het wel eens vervelend worden.
Voorzichtig slopen is altijd verstandig
Voorzichtig slopen is altijd verstandig
Aan de bouwtekeningen te zien is de schouw niet dragend, als er nog een gemetselde schoorsteen op het dak staat kan deze echter wel gedragen worden door het rookkanaal, dus ik zou niet zomaar de complete schouw tot aan het dak verwijderen.
Bedoeling is de complete schouw verwijderen in de woonkamer.
De ruimte precies boven de haard is dit een volledige etage? Hoe is het daar verder gebouwd? Is daar nog iets te zien? Loopt dit door tot in het dak waar de schoorsteen gemetseld is?
Als ik hem zo bekijk is het deels dragend. De ombouw kan je weghalen zonder problemen. Voor de rest van de schoorsteen zou je moeten kijken voor een oplossing. Haal je hem helemaal weg dus zowel beneden als in de kamers er boven als op het dak, dan kan je alles weg halen. Het draagt niet bij aan de constructie van de rest van het huis
@Maranzano Je huis lijkt erg op ons huis wat we een paar jaar terug hebben gekocht. Wij konden toen ook niet met 100% zekerheid zeggen of de schoorsteen vertand was in de muur dus hebben we op de benedenverdieping er een stalen beugel onder geslagen en vastgemaakt in het plafond voor de zekerheid. Dus eerst de buitenkant van de haard eraf gesloopt, beugel in de voeg geslagen en vastgemaakt in het plafond. Daarna de onderkant van het rookkanaal weggehaald.
@Omisys heb je daar toevallig een foto van?
Wat hierboven staat.. Ik denk zelf dat de schouw niet dragend is, maar je stenen muur loopt door tot aan de nok. Het kan dus zo zijn dat je schoorsteen wel gedragen wordt door je schouw vanaf de begane grond. De originele tekening geeft aan dat er maar een 'kleine' schoorsteen zou moeten zitten, maar die zit er niet meer.
het aangebouwde deel kan je verwijderen denk ik daarom, maar de rest zou ik toch even laten controleren.. Ik weet niet hoe het vanaf de buitenkant eruit ziet. Zit daar een schoorsteen en ga je die ook (zelf) verwijderen?
het aangebouwde deel kan je verwijderen denk ik daarom, maar de rest zou ik toch even laten controleren.. Ik weet niet hoe het vanaf de buitenkant eruit ziet. Zit daar een schoorsteen en ga je die ook (zelf) verwijderen?
Je kunt wellicht nog subsidie krijgen voor het verwijderen van de schouw. Volgens mij inmiddels in 100 gemeentes. Bijvoorbeeld in Utrecht
Ah dat plafond, prachtig
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bij mijn huis laatst ook een schoorsteen verwijderd.
Het meest belangrijke bij jouw huis is misschien nog wel de nok. Die lijkt nu direct door de schoorsteen te lopen, als ik die tweede afbeelding goed interpreteer.
In het geval van mijn huis liep de schoorsteen heel duidelijk langs de nok en ook de balken van de verdiepingsvloer waren niet in de schoorsteen ingemetseld. Het was echt een op zichzelf staand gedeelte, wat het makkelijk maakte om te zien dat het geen dragende constructie was.
Het meest belangrijke bij jouw huis is misschien nog wel de nok. Die lijkt nu direct door de schoorsteen te lopen, als ik die tweede afbeelding goed interpreteer.
In het geval van mijn huis liep de schoorsteen heel duidelijk langs de nok en ook de balken van de verdiepingsvloer waren niet in de schoorsteen ingemetseld. Het was echt een op zichzelf staand gedeelte, wat het makkelijk maakte om te zien dat het geen dragende constructie was.
Ik heb het huis nog niet. Morgen ga ik een 2e bezichtiging doen.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/JPjvS4NQXYpkWKWEufdGQ1UT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/68txAl101jk7gDElQnCKAX1j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AUcqiJ013p5D9QXOlQMgRSSM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/psbys0MHUGLSlRqnVZr8SgaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/se7MfBEAmgbfYqczqI6qzqKS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vu0XMtqql0tFAgXEKX4GtasL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bpPpUDZfbwFqsQJo9mnFlNYB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/magfbOalkGcnaIFqrEATzpHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TqMMttw8o94DzHgLNiOHkQoI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KqdnVTYxWZI6ZLOgqfvxw4Qw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjeRv8x47GiYGwuaskodDOxO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SNV3coeKzBJUrjXG3mPl2E62.jpg?f=fotoalbum_large)