Aarde probleem? Bergingstopcontact tussen fase en aarde 210v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• booyar
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik heb sinds een paar weken een plugin hybrid en deze komt met de volgende 1-fase lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmPLzpSpDqMboYfc8xWnrZIeecg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l1xCfw9MXhJjL747E3vUM8bm.png?f=user_large

Als ik deze in de schuur aansluit gaat het rode storing's ledje aan en laad de auto niet, sluit ik de lader aan op een ander stopcontact (zelfde groep), maar dan vanuit de woning met een verlengkabel dan wilt de auto wel opladen.

Het gaat om een nieuwbouw woning uit 2021, met de schuur aangesloten middels een YMvk-as 2x1,5 kabel (aldus tekening), mijn eerste vermoeden ging richting het mogelijk ontbreken van de aarde in het stopcontact in de schuur, nu heb ik dat zojuist doorgemeten, en ik heb gelukkig wel aarding. Maar ik meet tussen de fase en aarde 210v en tussen fase en nul 233v. En ik heb het idee dat deze lader dat niet leuk vind en mogelijk dus ook echt iets mis is, een koelkast en andere apparatuur doet het op dit stopcontact echter wel gewoon zonder problemen.

Iemand een idee wat hier een mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn? Op al m'n andere stopcontacten meet ik tussen de fase en aarde wel gewoon ook 233v (het zelfde als tussen fase en nul)...

Beste antwoord (via booyar op 01-08-2023 21:51)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou die kabel die naar de schuur eens opsporen, om te kijken waar die aangesloten zit in de woning. Daar goed controleren of de verbindingen en de lassen goed gemaakt zijn, dat er niet ergens een draad half in zit of slecht contact maakt. Datzelfde ook even in het stopcontact in de schuur doen om te kijken of die goed aangesloten zit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou die kabel die naar de schuur eens opsporen, om te kijken waar die aangesloten zit in de woning. Daar goed controleren of de verbindingen en de lassen goed gemaakt zijn, dat er niet ergens een draad half in zit of slecht contact maakt. Datzelfde ook even in het stopcontact in de schuur doen om te kijken of die goed aangesloten zit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De spanning tussen nul en aarde mag niet zo hoog zijn. Je hebt nu 23V ?!

Met foutstroom mag het max 25V zijn, dus dit is onveilig. Zit er een aardlek op?

Voordat je gaat zoeken schakel de groep af. Je wilt niet de aarde onderbreken onder spanning.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
1) heb je de stekker ook al een keer omgedraaid erin gedaan? Sommige laders doen het alleen als de fase op de juiste pin binnenkomt.
2) meet is de weerstand tussen de aardpin / aardrail in de meterkast en de aarde aansluiting in de schuur.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
belast de kabel naar de schuur eens goed en meet dan de spanning tegelijk eens?

even met een elektrische kachel van iets van 2000W of even de waterkoker ;)

404 Signature not found

• booyar
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Allemaal bedankt voor de snelle reacties, ik denk dat ik het terug hebben kunnen traceren naar een wandcontactdoos achter de bank, hier lijkt van onder de grondkabel naar de schuur binnen te komen en waarvan de aardlitze gewoon niet aangesloten lijkt te zijn, of in ieder geval niet goed. Vanaf het stopcontact gaat er een aardedraad met enkele lasklem naar niets. Ik heb alleen echt helaas 0 speling :( in de bekabeling om dit goed te bekijken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPmrWLK7DSJLUm79-NsiquJf4ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNW1vXNkEYuGaZ5gSwS7p7Gc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnYRuEuaGvpKRHYqrU0GaAS_CFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhmtMXzJ7z6MNaHuaoNrEGkT.png?f=fotoalbum_large

Ik begin zo eigenlijk ook te denken dat dit ook het probleem was van de installateur en bij zichzelf dacht van zo dat stoppen we dan zo maar gewoon weg.
Ik ben er in ieder geval behoorlijk boos over.

Overigens begrijp ik niet helemaal goed waarom dan toch 210v tussen fase en aarding gemeten werd. Ondanks dat deze dus helemaal niet lijkt aangesloten te zijn. Overigens met het meten net kwam ik ook een keer uit op 180v (fase/aarde) met dus 50v tussen nul en aarde...!!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08
Als de aarde niet aangesloten is zal ie gaan zweven zodra er een apparaat is die de aarde gebruikt. Alles zal dan werken, maar je zult rare spanningen meten. Ik acht de kans dan ook groot dat je aarde inderdaad niet goed binnenkomt/is aangesloten.

[removed]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
booyar schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:49:
Ik begin zo eigenlijk ook te denken dat dit ook het probleem was van de installateur en bij zichzelf dacht van zo dat stoppen we dan zo maar gewoon weg.
Ik ben er in ieder geval behoorlijk boos over.
Misschien is de grond rondom de woning verzakt en is het losgekomen.

Het hoort natuurlijk sowieso niet.
Overigens begrijp ik niet helemaal goed waarom dan toch 210v tussen fase en aarding gemeten werd. Ondanks dat deze dus helemaal niet lijkt aangesloten te zijn. Overigens met het meten net kwam ik ook een keer uit op 180v (fase/aarde) met dus 50v tussen nul en aarde...!!
Dat krijg je als je met een hoogohmig meetinstrument zoals een multimeter gaat meten aan een 230V installatie, je meet een capacitieve spanning.

Pak een duspol en druk de knoppen in om de inwendige impedantie van je duspol te verlagen en je meet gewoon 0V.

edit:
Of het wordt inderdaad veroorzaakt door een aangesloten toestel zoals @redwing hierboven noemt, dat kan ook. Maar zelfs als de draad aan beide kanten daadwerkelijk nergens mee verbonden is kun je dit soort dingen meten.

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 01-08-2023 21:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1