EPS isolatie op betonvloer met leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliG
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-04 13:56
Hoi Allen,

Op het moment ben ik voorbereidingen aan het treffen voor het verbouwen van een klushuis vanaf ruwbouw en loop tegen de volgende situatie aan:

De vloer op de begane grond bestaat deels uit een broodjesvloer, en deels uit een betonvloer zonder isolatie. Ik ben van plan leidingen naar de keuken te leggen over de betonvloer en vervolgens hierop EPS isolatieplaten te leggen. Aangezien er al leidingen liggen zal ik inkepingen moeten maken in de EPS isolatieplaten en deze vervolgens moeten opvullen. Ik vroeg me af wat hiervoor het juiste materiaal is? Kan ik hiervoor isolatiemortel gebruiken of zijn er betere alternatieven? Ter info: bovenop de EPS platen ga ik een vloerverwarming leggen en een betonvloer.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie :).

Groeten,

Eli

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 09:48
Normaal gesproken worden die leidingen dan gewoon bovenop de EPS isolatieplaten gelegd, en meegestort in de betonvloer..
Waarom zou je die onder de EPS willen hebben liggen?
Inkepingen maken is echt niet te doen namelijk.

Wat voor leidingen zijn dit dit er al liggen, waar komen die vandaan, en zou je die dan ook niet willen vervangen?
Plaats eens een schematisch plaatje van hoe de (toekomstige) vloeropbouw eruit komt te zien?
Hoeveel opbouw-dikte heb je voor alle lagen?

Je hebt het over de broodjesvloer.. Heb je dan de vloer die erboven lag er al uitgesloopt?
Als je daarop EPS en beton wil leggen, dan zul je toch al gauw minimaal 15-20cm opbouwhoogte moeten hebben, dus zal je broodjesvloer nu die diepte lager moeten liggen dan je uiteindelijke vloerhoogte...

[ Voor 23% gewijzigd door BrainCrash op 01-08-2023 17:10 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliG
Hi BrainCash,

Bijgaand een tekening van de architect. De tekening laat zien dat er deels een broodjesvloer zit en deels nog niet. De EPS platen moeten op dit stuk komen. De hoogtes staan ook aangegevens

Het huis is helemaal kaal; geen muren, geen leidingen en alleen vloerisolatie bij de broodjesvloer. In die zin heb ik helemaal de vrije hand in hoe ik het aan wil pakken.

Klopt het dus dat ik ervoor kan kiezen de leidingen te leggen op de EPS platen, vervolgens de betonnetten van de vloerverwarming erop te letten, de vloerverwarmingsleidingen en dan de betonvloer. Levert dit geen "hotspot" op voor de koudwaterleiding? Dan wordt de koud waterleiding namelijk verwarmd door de vloerverwarming, lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Zoals je ziet op de tekening moet de afvoer sowieso deels door de EPS laag lopen. Dus enige mate van opvulling moet sowieso gebeuren ongeacht de gekoze werkwijze voor de leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-NIVwlUzdyyDvBmf6jWA30gd9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zs44f822VR7pr3fkQ9mTnAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
koud waterleiding mag niet door je vloerverwarming iig. inkepingen maken in je eps is niet te doen. dan kun je beter stukken eps neerleggen tussen je leidingen met de dikte van je leiding. dan daar dikke platen overheen leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Als je leidingen enigszins recht liggen kun je de EPS ook in tweeën zagen, eromheen leggen, en dan nog een stuk van halve dikte boven op de leidingen. Zo hebben wij het ook met een stuk riool gedaan die een stukje uitstak naar boven.
Of je leidingen dat gewicht aankunnen durf ik niet te zeggen.

Maar het wordt wel klotewerk, dus bereid je daarop voor.
Pagina: 1