Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 17:18
Na een tijdje op het internet speuren zie ik dat Smartwactches en Activity Trackers veelzijdige informatie kunnen kunnen lezen voor bijvoorbeeld sporten en slapen. Zeer handig alleen sturen alle grote merken de user data door naar hun servers. Samsung en Amazon zouden deze zelfs doorverkopen. Nu zoek ik een watch of tracker die de informatie enkel lokaal bewaard om mijn privacy te waarborgen.

Nu zijn er ook een aantal opensource varianten zoals de Bangle.js 2 en de Pinetime. Deze zien er leuk uit alleen is de functionaliteit nog wel heel erg beperkt. Als iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik dat graag.

Ook is er de mogelijkheid om Gadgetbridge te gebruiken bij de bekende merken. Iemand daar goede ervaringen mee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Amazfit GTR4? Die heb ik althans. Als ik de bluetooth uitzet en wifi, kan je 'm nog prima gebruiken en blijft dus alle stats op 't apparaat staan...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
Voor trackers/smart watch's van Amazfit en Xiaomi zijn er alternatieven app's die niet via hun server lopen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:03
De uitdaging hier is de werking van de diverse oplossingen. Immers een smartwatch of Fitness tracker wil je de data geïnterpreteerd ergens beschikbaar hebben. En dat ergens wil je ook veilig stellen dat je je geschiedenis hebt en de ontwikkeling kunt volgen. De meeste klanten ebben geen kaas gegeten hoe dat technisch op te lossen. Dus alle grote merken spelen daarop in om dat via oplossingen aan te bieden.
Dan is de data via hun oplossing gesynchroniseerd en leesbaar beschikbaar.

Wil je dat niet, dan kun je met Third party oplossingen kijken of daar mogelijkheden zijn zoals @hansie_k al aangeeft. Alleen wat doe je dan met die data. Lees je het alsnog in bij een oplossing die het vervolgens alsnog naar een cloud partij synchroniseert? Zet je de data op je telefoon en maakt je telefoon een backup naar een centrale plek van alle data? Alleen met stap 1 ben je er niet. Bedenk ook wat je vervolgens gaat doen met de data van de tracker en waar dat vervolgens terecht komt.

De Chinese trackers/smartwatches zijn je beste oplossing om bij te beginnen omdat veel mesnen zich er zorgen over maken qua privacy, maar veel mensen ook voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en veel producten uit China goedkoper zijn in vergelijking met producten uit andere landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een Garmin kan je volledig offline gebruiken, de data kan je gewoon via een USB kabeltje uitlezen. Dit werkt met het FIT bestandsformaat waar diverse custom tools voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
Nou bedankt allemaal. Het is inderdaad zo dat je met bijvoorbeeld Amazfit en Xiaomi kan werken via de alternatieve app Gadgetbridge. Punt is wel dat je bij alle moderne watches een key hebt die de fabrieks app met het apparaat verbind. Hiervoor moet je eerst een account aanmaken en voor het eerst het apparaat verbinden met de app. Daarna kan je de key gebruiken via Gadgetbridge. Dit is een optie waarbij er wel wat minder functionaliteit mogelijk is. Zie hier de lijst met wat het wel en niet kan: https://codeberg.org/Free...Gadgetbridge/wiki/Zepp-OS

Wat het Garmin verhaal betreft. Dit lijkt opzich een prima oplossing als er de volwaardige functionaliteit is. Je geen account hoeft aan te maken en niet de app hoeft te gebruiken. Ook niet voor de eerste keer. Ik heb de Garmin app eens gedownload en wou een ''fake'' account aanmaken. Zo ver kwam ik niet eens want je mag geen VPN aan hebben staan als je een account maakt. Toen heb ik de app verwijderd aangezien het in mijn ogen niet aan Garmin is om te bepalen of ik een VPN gebruik of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
@petermetroid voor Xiaomi/Amazfit kan je nog kijken bij Notify & Fitness for Mi Band (of welke band dan ook...).
Is volgens mij ook een draadje over hier op tweakers.
Die veiligheids key/bit staat voor Xiaomi ergens opgeslagen op je telefoon, of kan via die apps geregeld worden...maar het is alweer even geleden, dus dubbel check het even voor jezelf 😉

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermetroid
hansie_k schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:03:
@petermetroid voor Xiaomi/Amazfit kan je nog kijken bij Notify & Fitness for Mi Band (of welke band dan ook...).
Is volgens mij ook een draadje over hier op tweakers.
Die veiligheids key/bit staat voor Xiaomi ergens opgeslagen op je telefoon, of kan via die apps geregeld worden...maar het is alweer even geleden, dus dubbel check het even voor jezelf 😉
Bedankt voor deze geweldige informatie. Ik heb er naar gekeken en je hebt bijna alle functionaliteit! Zojuist een Mi band 8 gekocht (waar een aparte app voor is.) en de app geïnstalleerd. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen!

Overigens bijzonder dat ik dit zelf niet heb kunnen vinden via het internet. Het is toch een hele uitdaging om een privacy vriendelijk apparaat te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door petermetroid op 02-08-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

petermetroid schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:07:
[...]

Bedankt voor deze geweldige informatie. Ik heb er naar gekeken en je hebt bijna alle functionaliteit! Zojuist een Mi band 8 gekocht (waar een aparte app voor is.) en de app geïnstalleerd. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen!

Overigens bijzonder dat ik dit zelf niet heb kunnen vinden via het internet. Het is toch een hele uitdaging om een privacy vriendelijk apparaat te vinden.
De CN versie dan denk ik ? Ik wachtte al maanden op de global versie, maar die kwam maar niet. Daarom nu toch maar een GTR4 gehaald. Duurder, maar ook wel fijne voordelen (bellen, groter scherm, etc).

Ik mis alleen een betaalfunctie. Maar heb wat research gedaan, maar al die high-end EU watches (Apple watch, samsung etc) gaan 18-48 uur mee... Het is toch om je te bescheuren? M'n GTR4 doet nu nog steeds op dezelfde lading, al een week bijna. En nog niet eens half leeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

https://foundation.mozill...ynotincluded/apple-watch/

Data lekt meestal via je eigen gekozen plugins en third parties. Dus ik zou niet gelijk alle grote merken de deur uit gooien.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
petermetroid schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:07:
[...]

Je moet de band eerst nog wel online registeren via de officiele app. https://www.mibandnotify..../auth-key-code--2123.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:13
@petermetroid
Ik ben wel benieuwd naar je ervaring met je mi band.
Is dit je privacy vriendelijke oplossing die je zocht icm de notify app?
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar iets maar kan er ook slecht iets over vinden..
Als je je ervaring wilt delen, zou ik dat op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NeFoRcE schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

De CN versie dan denk ik ? Ik wachtte al maanden op de global versie, maar die kwam maar niet. Daarom nu toch maar een GTR4 gehaald. Duurder, maar ook wel fijne voordelen (bellen, groter scherm, etc).

Ik mis alleen een betaalfunctie. Maar heb wat research gedaan, maar al die high-end EU watches (Apple watch, samsung etc) gaan 18-48 uur mee... Het is toch om je te bescheuren? M'n GTR4 doet nu nog steeds op dezelfde lading, al een week bijna. En nog niet eens half leeg >:)
Dat komt omdat jouw GTR4 zeer beperkte smartwatch functionaliteit heeft (vooral weergeven van wat er op je mobiel gebeurt) en de andere merken die je noemt een volwaardig OS draaien op het horloge met een veelvoud aan mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

XeNeRgY schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Dat komt omdat jouw GTR4 zeer beperkte smartwatch functionaliteit heeft (vooral weergeven van wat er op je mobiel gebeurt) en de andere merken die je noemt een volwaardig OS draaien op het horloge met een veelvoud aan mogelijkheden.
Maar wat doen die mensen daarmee dan? Een beetje hardloop rondjes tracken, whatsappjes lezen, mails zien binnenkomen, en bellen is toch wel denk wat de meesten doen? Maar van me heeft de Apple Watch. Maar enige wat ik hem zie doen is kijken welke muziek er draait, wie er belt etc. Maar een email tikken, verlichting bedienen, of beetje neuzen in de AliExpress app? Nooit... Dan is die gtr4 toch een veel fijnere keuze met z'n twee weken accuduur? Dan heb je zo'n dure Apple Watch bijv, en dan hangt ie elke nacht aan de lader. Slaap tracken zit er dan niet bij? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NeFoRcE schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Maar wat doen die mensen daarmee dan? Een beetje hardloop rondjes tracken, whatsappjes lezen, mails zien binnenkomen, en bellen is toch wel denk wat de meesten doen? Maar van me heeft de Apple Watch. Maar enige wat ik hem zie doen is kijken welke muziek er draait, wie er belt etc. Maar een email tikken, verlichting bedienen, of beetje neuzen in de AliExpress app? Nooit... Dan is die gtr4 toch een veel fijnere keuze met z'n twee weken accuduur? Dan heb je zo'n dure Apple Watch bijv, en dan hangt ie elke nacht aan de lader. Slaap tracken zit er dan niet bij? 😬
Batterij bij de GTR is zeker een stuk beter. Apple Watch gaat een kleine 48 uur mee met AOD uit. Dat is in deze tijd erg mager vind iOS De meesten gebruiken inderdaad niet wat de Apple Watch allemaal kan. De App Store is wel heel handig en volledige integratie met Siri ook. Je kunt qua features dus een stuk meer.

Verschil zit ook in de kwaliteit van de sensoren. Apple is top class qua betrouwbaarheid en Amazfit hangt helemaal onderaan met hartslag, slaap, calorieën en GPS. Er wordt vanalles gemeten maar er klopt helaas weinig van.

Software support is ook een groot verschil. Jouw GTR krijgt nu al geen nieuwe features meer die de Balance en de Active wel hebben, de Apple Watch van 5 jaar oud krijgt wel de nieuwste features.

Als je het zo bekijkt doe je dus veel langer met hetzelfde horloge qua ondersteuning en security en is de Apple Watch in verhouding zelfs goedkoper dan de GTR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petermetroid
Drikus70 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:35:
@petermetroid
Ik ben wel benieuwd naar je ervaring met je mi band.
Is dit je privacy vriendelijke oplossing die je zocht icm de notify app?
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar iets maar kan er ook slecht iets over vinden..
Als je je ervaring wilt delen, zou ik dat op prijs stellen.
Ja dit is het helemaal! Ik heb nu al een paar maanden de Mi Band 8 en het werkt perfect voor wat ik wil met de notify app. Eenmalig dus een xoami account aanmaken die je nooit meer gebruikt daarna. Ik maak gebruik van de stappenteller, klok, aantal calorieën verbrand, sport metingen en de slaap monitor. Oh ja en de apps die doorkomen als de telefoon aan de lader ligt. Thats all. Meer heb ik ook niet nodig alleen het weer zou leuk zijn geweest maar die werkt niet zonder officiële app. Dus als je met bovenstaande functionaliteit tevreden bent dan is het een prima oplossing voor weinig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:13
Top. Dank voor je feedback!
Dan ga ik hier ook maar eens serieus werk van maken want mijn oude Polar hartslagmeters geven het op en 'domme' hartslagmeters zijn er niet meer te vinden helaas.
Pagina: 1