Aggregaat PROFITEXX SED-6700

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste tweaakers,

Voor een vriend van mij ben ik een aggregaat aan het onderzoeken die geen stroom meer produceert.
Het gaat om de aggregaat (die nu stuk is)
PROFITEXX SED-6700
Er is een nieuw contactslot opgekomen en nadien " doet hij het niet meer volgens de vriend" maar ik heb het gevoel dat het niets met het nieuwe contactslot heeft te maken.
Hij staat ook al heel lange tijd en hij weet er ook niet alles meer vanaf.

Ik ben heel technisch maar heb niet overal verstand van, zo ook niet van een dynamo.
Nu is mijn vraag aan jullie of het klopt dat de dynamo direct stroom moet kunnen leveren of dat ik nog ergens anders naar moet kijken voordat hij weer stroom levert.

Ik wil dus graag weten of een dynamo gelijk stroom levert of dat er nog andere zaken zijn die hierin meespelen.

Ik zal aan de hand van wat foto's uitleggen wat ik gedaan heb en waar het mij om gaat.

Op de eerste foto zie je een aanzicht van de dynamo, dit betreft een 380 V uitvoering.
Je ziet hier de 3 fasen, nul en aarde draad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mizKnCsrvjlCJRDC8Dj2cFw2xC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d2KQltJZSZrkMVOVPYY1KIX.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zijn er nog 2 draden (zie connector 1) waar 2 draden uitkomen die naar een gelijkrichter gaan en naar een kastje die ik niet thuis kan brengen wat het is (staat geen enkele indictie op)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0PxSZK_OmAvZ89afP46GbZ6OIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFv4z7fH5NjGvAh3pwGWoUiC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dus niet wat dit kastje is wat aan de startmotor zit (nummer 3).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQKPvWs8cUgiCstXlyFVVdpwd8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN53l9uKkDFnfotfWQc2drtD.jpg?f=fotoalbum_large
De 2 groene draden komen dus ook van de dynamo af (zie 2).
Deze 2 draden gaan dus naar de gelijkrichter en naar dit kastje.

Verder heb ik ook nog een foto gemaakt van het paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTTYSUYKsXcscUXirDscHTH4eUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRRQvY2lUkSTvuzJ9GW39wcu.jpg?f=fotoalbum_large

Op het paneel zie je de gelijkrichter (nummer 4) en een schakelaar (nummer 5) waar 2 fasen en de nul binnen komen.
De andere fase gaat rechtstreeks naar de 220 V aansluiting (zie nummer 6).

Wat ik dus gedaan heb is uitzoeken hoe alles is aangesloten. Het printplaatje is niet zo belangrijk in deze want dit bevat 2 relais die voor het olie lampje zijn en de 12 V aansluiting.
Het contactslot is volgens mij ook goed aangesloten en de motor start verder goed.

Wanneer de motor loopt meet ik dus geen spanning tussen de fasen of t.o.v. de nul. (dus niets bij nummer 6 en ook niets bij de schakelaar (nummer 5).
Deze draden komen rechtstreeks vanaf de dynamo (zie eerste plaatje).
Ik heb nog niet rechtstreeks op de dynamo gemeten want dan moet ik eerste het spruitstuk weer monteren.
Ik heb ook nog niet de draden doorgemeten op een kabelbreuk maar dat geloof ik niet dat dat er aan de hand is.

Mijn vraag is dus nu eigenlijk 2 ledig.

De eerste en belangrijkste vraag van mij is klopt het dat op de draden die ik genoemd heb spanning (220/230 V) moet staan als de motor loopt (dus de draden die rechtstreeks van de dynamo komen)?

Tweede vraag (minder belangrijk) is dat het klopt dat de 2 draden die ik genoemd heb (nummer 2) dat deze 12 V wissel moet afgeven?

Mijn laatste vraag is wat ik zou moeten/kunnen doen indien de draden wel 230 V af hadden moeten geven maar dit niet doen. wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn (behalve dan natuurlijk dat de wikkelingen kapot zouden zijn. Is er dus iets wat ik kan checken om dit te bevestigen.

Ik kan zo ook geen koolborstels vinden want dan zal ik denk ik de dynamo moeten demonteren (je kunt er verder slecht bij in gemonteerde toestand) en heb ook geen idee hoe vast zo'n dynamo op de as gemonteerd zit.

Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken (en wat ik nog na kan meten) alvorens ik kan concluderen dat de dynamo naar de mallemoeren is.
Volgens de vriend was de laatste keer dat hij de aggregaat gebruikte (lange tijd geleden) tijdens een dag lassen (weet alleen niet of dat op 380V was of 230V)

Kortom, wie heeft een tip waar ik moet gaan kijen om te zien wat er aan mankeert dat er geen spanning wordt geleverd door deze aggregaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
De meeste generatoren bestaan uit 2 sets spoelen, de rotor en de stator.

De rotor zit op het draaiende deel, gaan 2 koolborstels heen, hier wordt een gelijkspanning op gezet om hier een draaiende magneet van te maken.
Deze gelijkspanning is 'soms' een vaste 12V van de accu, maar bij moderne generatoren bijna altijd een gemoduleerde spanning om de uitgangspanning van de generator rond de 230V te houden (hierdoor is de uitgangspanning minder afhankelijk van de belasing van de generator).

De stator zijn de windingen in het vaste huis van de generator, hier komt de 230V uit.

Bij simpele/oudere generatoren is de 230V AC.
Bij inverter generatoren is dat 230V DC en dit erna een circuit die er 50Hz 230V van maakt (omdat dan de 50Hz veel stabieler is dan als dit afhankelijk is van de RPM van de generator.

Dus als je de generator alleen draait zal er geen 230V uitkomen, hij moet ook spanning op de rotor hebben.
Het kan zijn dat dit direct van de contactschakelaar komt of via een module gaat.
Sowieso is de koolborstels controleren een goed idee, je zegt dat je die niet kan vinden, maar meestal zitten ze best aardig bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Er moet een DC spanning richting de rotor gaan. Ik denk dat deze worden door gegeven aan de hand van koolborstels. Wellicht zou je deze eerst kunnen checken. Zo te zien is het dat blokje achter no.1 en no.2 ?

Gok dat no.3 een CDI module is? Voor ontsteking van de motor. Volg even waar de draden naar toe gaan want het kan ook misschien een spanningsregelaar zijn.

Spanningsregelaar die kijkt naar de uitkomende voltage van de hoofdklemmen (230/400V). Is de AC spanning te laag dan voert hij meer DC spanning op de rotor. Is de AC spanning te hoog dan zwakt hij ook de DC spanning op de rotor af.

Als er geen spanning op de hoofdklemmen staat dan komt er ook niks aan op de rotor.

[ Voor 43% gewijzigd door wauskoek op 02-08-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NcK5wIh_cqCqsFCgsua1xAPyZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hb6nBDrcUex9sXSYuKuc8NC3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
SA007 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:50:
Dus als je de generator alleen draait zal er geen 230V uitkomen, hij moet ook spanning op de rotor hebben.
Het kan zijn dat dit direct van de contactschakelaar komt of via een module gaat.
Sowieso is de koolborstels controleren een goed idee, je zegt dat je die niet kan vinden, maar meestal zitten ze best aardig bereikbaar.
Bedankt voor je antwoord SA007, ben ik heel blij mee.
Het is een oude aggregaat dus denk niet dat het een inverter is maar ik ga zoeken of ik kan zien welke draden de spanning leveren voor de rotor.
Ik zal tevens gaan zoeken of ik de koolborstels goed benaderen.
Om alleen de voorkant (bedrading) te zien moest ik het complete spruitstuk al demonteren om erbij te komen.
Komende vrijdag heb ik er weer tijd voor.

[ Voor 3% gewijzigd door UnitVision op 02-08-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
wauskoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:03:
Er moet een DC spanning richting de rotor gaan. Ik denk dat deze worden door gegeven aan de hand van koolborstels. Wellicht zou je deze eerst kunnen checken. Zo te zien is het dat blokje achter no.1 en no.2 ?

Gok dat no.3 een CDI module is? Voor ontsteking van de motor. Volg even waar de draden naar toe gaan want het kan ook misschien een spanningsregelaar zijn.

Spanningsregelaar die kijkt naar de uitkomende voltage van de hoofdklemmen (230/400V). Is de AC spanning te laag dan voert hij meer DC spanning op de rotor. Is de AC spanning te hoog dan zwakt hij ook de DC spanning op de rotor af.

Als er geen spanning op de hoofdklemmen staat dan komt er ook niks aan op de rotor.
Bedankt voor je toelichting Wauskoek, ik zal kijken.
Wat no.3 is kan ik helaas niet zeggen, er staat gewoon helemaal niks op (heb deze losgehaald maar ook aan de achterzijde staat helemaal niks), heel erg vreemd dat er echt totaal niets op staat.
De draden (zie 1 en 2) gaan vanaf de dynamo naar een gelijkrichter (zie paneel) en ook naar dit kastje dus (nr. 3)

Ik begrijp dat de rotor dus een spanning moet hebben.
Ik zal gaan kijken of ik kan zien welke draden dat zijn.
Het zou dus dan toch zomaar kunnen dat het contactslot in deze toch niet goed is aangesloten.

Ik zal hier vrijdag ook naar kijken

[ Voor 6% gewijzigd door UnitVision op 03-08-2023 14:30 ]

Pagina: 1