Toon posts:

Wat is " Damping Factor" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij veel versterkers/receivers zie je de term "damping factor" staan,met daarbij een waarde.
Wat betekend het precies?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Jag

Kijk eens in de FAQ zou ik zeggen.

Verwijderd

Ik heb het ff voor je op gezocht en geplaatst

Dempingsfactor: deze is gedefinieerd als de impedantie van de speakers gedeeld door de impedantie van de versterker (plus eigenlijk nog de impedantie van de kabels en passieve (als die aanwezig is) x-over. Het idee hierachter is dat als er geen signaal meer is, maar de speaker beweegt nog, dat die dan een inductiespanning geeft. Die inductiespanning kan je het beste kortsluiten (dan is het effect op het geluid het minst) en dit krijg je als de impedantie van de versterker heel laag is. Versterkerfabrikanten gaan van een speaker van 8Ohm uit, en soms wordt nog een frequentiegebied gegeven waarin de gegeven waarde van de dempingsfactor opgaat. Bij normale HiFi versterkers is dit vaak zo'n 40, bij PA versterkers 200 a 1000, en buizenversterkers eerder iets van 5. Het nut van dempingsfactoren boven de 40 is twijfelachtig.

mod break: oeps, foutje :+

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Op maandag 03 september 2001 22:34 schreef Jag het volgende:
Kijk eens in de FAQ zou ik zeggen.
Ik wou het ook zeggen.. maar zag dat je online was.. :)

Deze wilde ik je niet ontnemen Jag ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:45 schreef nigelator het volgende:

[..]

Ik wou het ook zeggen.. maar zag dat je online was.. :)

Deze wilde ik je niet ontnemen Jag ;)
En dan ben ik ook nog zo lui om alleen naar de FAQ te verwijzen :).

Verwijderd

Topicstarter
ja leuk ja....

welke FAQ ???

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 22:47 schreef Reaper® het volgende:
ja leuk ja....

welke FAQ ???
ik heb hem al voor je opgezocht. zie hier boven.

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 22:47 schreef Reaper® het volgende:
ja leuk ja....

welke FAQ ???
Welke FAQ, grappenmaker. Dat ding dat al een jaar ofzo bovenaan de lijst topics staat :P.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-12 10:35
|:( De AV&H Forum FAQ natuurlijk! |:(

Verwijderd

Topicstarter
hmmm,grrrr...

oh ja...

kijk ik altijd overheen....

*gaap* :z

maar ehhh...vind het maar onduidelijk hoor,ik zie vaak hoe duurder de versterker,hoe hoger de dampingfactor.
en bij veel modellen staat er niks hierover vermeld.
Moet je er nou veel waarde aan hechten of niet?

• Jag

Jag

Op maandag 03 september 2001 23:29 schreef Reaper® het volgende:
hmmm,grrrr...

oh ja...

kijk ik altijd overheen....

*gaap* :z

maar ehhh...vind het maar onduidelijk hoor,ik zie vaak hoe duurder de versterker,hoe hoger de dampingfactor.
en bij veel modellen staat er niks hierover vermeld.
Moet je er nou veel waarde aan hechten of niet?
Nee.

Iemand heeft me wel eens verteld over een onderzoek dat ze hebben gedaan aan de TU Delft, en ik geloof dat ze bewezen hebben dat een dempingdsfactor van hoger dan 20 niet uitmaakte (dat getal zou ook hoger kunnen zijn, dat weet ik niet 100% zeker).

Bovendien wordt de dempingsfactor meestal verneukt door je kabels. Ik geloof dat een contact al meestal zo'n 20 mOhm oplevert, en dat heb je dan minimaal 4 keer. Dus dan kan je zoiezo nog maar maximaal een dempingsfactor van 100 krijgen (in het geval van een versterker met een uitgangsimpedantie van 0 Ohm).
Als je een versterker met een dempingsfactor van 100 hebt, krijg je een totale dempingsfactor van slechts 50. En dan heb je nog de impedantie van de kabel. Kortom, lekker vergeten die spec.
Pagina: 1