PIR + Gips lijmen tegen reeds geïsoleerde spouwmuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-07 21:08
Hi medetweakers,

Alvast mijn excuses als deze vragen al vaker zijn gesteld, ik zie door de bomen het bos niet meer en kom overal tegenstrijdige dingen tegen.

Wij hebben recentelijk een jaren 70 hoekwoning aangekocht en gaan die van onder tot boven helemaal verbouwen. In eerste instantie wilden we enkel de kozijnen vervangen, vloerverwarming met warmtepomp aanleggen, en vloeri- en dakisolatie plaatsen. Maar als we alles toch al open hebben liggen is dit toch ook wel de ideale kans om de gevels te isoleren.

Nu zit ik met het volgende. Op de meeste muren kan ik zo'n 10-12cm kwijt zonder dat de afwerking al te ingewikkeld wordt. Op één muur moet het bij max 6cm blijven om te voorkomen dat de muur voor het raam komt te zitten. Om deze ruimte zo goed mogelijk te benutten met isolatieemateriaal zat ik er aan te denken om PIR + gips isolatieplaten tegen de wit geverfde stenen binnenspouwmuur te lijmen. De spouw is gevuld met UF schuim (5cm).

Ik heb mij helemaal suf gezocht en kom overal tegenstrijdige berichten tegen over mogelijke vochtproblemen etc. In Ubakus ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jE0xc-impPKg54gO9YJPO3lIo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBw42j0pkujv5qIcOO4pd9PE.png?f=fotoalbum_large

Dit zou geen problemen moeten geven met vocht.

- Zijn er toch nog mogelijke beperkingen die ik nu over het hoofd zie?
- Hoe werkt het als ik vervolgens iets zou willen ophangen aan de muur, kan dat gewoon? Als je er in schroeft kom je namelijk door de alu folie heen toch?
- Hetzelfde voor elektra, voor een inbouwdoos moet er een stuk uit de isolatie weggehaald worden. Kan dit zonder mogelijke vochtproblemen ?

Als iemand andere ideeën heeft hoor ik het uiteraard graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:42
Gewoon lekker plakken, vocht is alleen een issue als je geen spouw zou hebben.
Dat gaatje in je folie zal gen problemen geven als er veel grotere delen van je woning prima ventileren/vocht naar buiten laten en dat is naar alle waarschijnlijkheid het geval.
Pas als dat gaatje het laatste gaatje is en de rest luchtdicht dan is het onmiddellijk een probleem. Dan kan er wel een bierfles vol vocht per dag doorheen trekken en dat wordt een vieze boel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:13
Zou PIR + OSB + gips doen op de wanden waar je zeker spul aan gaat hangen. Kan je overal zo wat aan te muur schroeven. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
GermanPivo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:04:
Zou PIR + OSB + gips doen op de wanden waar je zeker spul aan gaat hangen. Kan je overal zo wat aan te muur schroeven. :)
Bedankt voor de tip! Dat gaan we inderdaad doen op de muren waar de televisie en de airco komen te hangen.
De muur in kwestie komt echter hooguit een schilderijtje of wandlampje aan te hangen. Dan ga ik liever voor een cm extra PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
No Hands schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:01:
Gewoon lekker plakken, vocht is alleen een issue als je geen spouw zou hebben.
Dat gaatje in je folie zal gen problemen geven als er veel grotere delen van je woning prima ventileren/vocht naar buiten laten en dat is naar alle waarschijnlijkheid het geval.
Pas als dat gaatje het laatste gaatje is en de rest luchtdicht dan is het onmiddellijk een probleem. Dan kan er wel een bierfles vol vocht per dag doorheen trekken en dat wordt een vieze boel.
Thanks voor je reactie! Luchtdicht zal de woning inderdaad toch niet worden. De spouw is dus wel gevuld met (pur)schuim, het is dus niet zo dat de muur zich dan 'gedraagt' als een muur zonder spouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:42
cptingreenfield schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Thanks voor je reactie! Luchtdicht zal de woning inderdaad toch niet worden. De spouw is dus wel gevuld met (pur)schuim, het is dus niet zo dat de muur zich dan 'gedraagt' als een muur zonder spouw?
Nee hoor, die muur heeft dan nog steeds gewoon een spouw. Als het goed is laat dat schuim geen vocht van buitenaf door. Dan had je het nu ook wel op je binnengevel gezien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1