Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:35
Dag Tweakers,

De onderhoudsmonteur heeft de voorplaat van de warmtewisselaar van mijn Intergas HRE 36/30A laten vallen. Hij heeft deze getracht vast te zetten met 1 bout om zo snel iets te pakken, maar tevergeefs: de bout zat niet vast en de voorplaat is keihard op de grond gevallen.

Kan dit kwaad? Heeft dit nadelige gevolgen? Het is een PVC vloer.

Ik maak me nogal zorgen namelijk.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PVC kan best wel wat hebben. Zit er nu een deuk in je vloer dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:05
Ben je bezorgd om je vloer of om de warmtewisselaar?

Laat op de bon zetten dat de wisselaar is gevallen mocht het in de toekomst problemen geven. Misschien de unit wat verbogen en niet lekker sluitend overal wat je nu nog niet merkt.

Bla Bla Bla

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf ook een Intergas HRE 36/30A (combiketel is dat) hangen. De warmtewisselaar zit vast in de ketel, maar heft idd een voorplaat. Beiden zijn van staal / gietijzer iirc.
Wat ik destijds van een monteur begreep worden deze onderdelen in verschillende fabrieken gemaakt, waardoor er verschillend ijzer gebruikt wordt. Dat kan als gevolg hebben dat de boel gaat tikken, doordat het ene deel net iets anders uitzet dan het andere. prima op te lossen met wat ketelvet om de bouten heen.

Waarom meld ik dat: ik neem aan dat de voorplaat nog heel is. Was is stuk had je dat wel geweten. Dat ding zit met meerdere bouten vast. Dus zelfs als die voorplaat theoretisch een klein stukje krom zou zijn (hele kleine kans), dan zou ie met meerdere bouten vastzitten en zou je er nauwelijks iets van merken. De meeste monteurs doen ook ketelvet aan de bouten, dus dat zou evt tikken ook tegen moeten gaan.

Ik neem verder aan dat het ding nog steeds gewoon gasdicht is.

Dus als er al impact is, dan zou ik die aan je vloer verwachten en niet verwachten dat het kwaad kan voor de ketel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• turkeyhakan
Microkid schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:25:
PVC kan best wel wat hebben. Zit er nu een deuk in je vloer dan?
Nog niet naar gekeken, maar is ook mijn laatste zorg moet ik zeggen.

• turkeyhakan
MarchelHoek schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:28:
Ben je bezorgd om je vloer of om de warmtewisselaar?

Laat op de bon zetten dat de wisselaar is gevallen mocht het in de toekomst problemen geven. Misschien de unit wat verbogen en niet lekker sluitend overal wat je nu nog niet merkt.
Ik heb al een klacht ingediend en direct gebeld nadat de monteur weg was. Ik ben bezorgd om de warmtewisselaar inderdaad, de voorplaat daarvan.

• turkeyhakan
The Eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:45:
Ik heb zelf ook een Intergas HRE 36/30A (combiketel is dat) hangen. De warmtewisselaar zit vast in de ketel, maar heft idd een voorplaat. Beiden zijn van staal / gietijzer iirc.
Wat ik destijds van een monteur begreep worden deze onderdelen in verschillende fabrieken gemaakt, waardoor er verschillend ijzer gebruikt wordt. Dat kan als gevolg hebben dat de boel gaat tikken, doordat het ene deel net iets anders uitzet dan het andere. prima op te lossen met wat ketelvet om de bouten heen.

Waarom meld ik dat: ik neem aan dat de voorplaat nog heel is. Was is stuk had je dat wel geweten. Dat ding zit met meerdere bouten vast. Dus zelfs als die voorplaat theoretisch een klein stukje krom zou zijn (hele kleine kans), dan zou ie met meerdere bouten vastzitten en zou je er nauwelijks iets van merken. De meeste monteurs doen ook ketelvet aan de bouten, dus dat zou evt tikken ook tegen moeten gaan.

Ik neem verder aan dat het ding nog steeds gewoon gasdicht is.

Dus als er al impact is, dan zou ik die aan je vloer verwachten en niet verwachten dat het kwaad kan voor de ketel :)
Thanks voor je reactie! Ik heb al wel schade geconstateerd aan de wasmachine (staat er onder) en de afvoer (deuk).

De voorplaat was nog heel, maar of deze op termijn mogelijk kan/gaan scheuren weet ik niet.

• frennek
  • Laatst online: 14-10 10:54
Deze onderdelen zijn vaak van aluminium. Ik verwacht niet dat zo'n plaat van een dergelijke val gelijk krom zijn, hoogstens een buts in de hoek van de plaat. De plaat zit ook gemonteerd met een pakking, dus als de eventuele buts is weg geschuurd (als deze al aanwezig is), zie ik niet snel een probleem.

Het kan ook eenvoudig gecontroleerd worden of de plaat nog recht is om er een vlak stuk staal zoals een waterpas of stalen liniaal langs te houden om te kijken of er een kromming aanwezig is.

• frennek
  • Laatst online: 14-10 10:54
turkeyhakan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Thanks voor je reactie! Ik heb al wel schade geconstateerd aan de wasmachine (staat er onder) en de afvoer (deuk).

De voorplaat was nog heel, maar of deze op termijn mogelijk kan/gaan scheuren weet ik niet.
Op termijn langzaam scheuren? Welnee. De schade die er nu is, is de schade die er gaat zijn. Als er geen schade nu is, gaat er ook geen schade ontstaan. Het is een plastisch stuk staal wat best wel wat kan hebben.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11 23:32
Hier werd vandaag een deuk in de voorplaat geconstateerd door de F**nstra monteur. Hij denkt dat de plaat de vorige keer is gevallen tijdens het onderhoud. De deuk heeft ervoor gezorgd dat de ketel te heet werd opgestookt en dat heeft weer effect gehad op de ontsteking en andere zaken in de ketel (waar ik verder geen verstand van heb). Er was ook een foutmelding (ontsteking) toen hij kwam. Binnenkort wordt de voorplaat vervangen.

• turkeyhakan
monica66 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:17:
Hier werd vandaag een deuk in de voorplaat geconstateerd door de F**nstra monteur. Hij denkt dat de plaat de vorige keer is gevallen tijdens het onderhoud. De deuk heeft ervoor gezorgd dat de ketel te heet werd opgestookt en dat heeft weer effect gehad op de ontsteking en andere zaken in de ketel (waar ik verder geen verstand van heb). Er was ook een foutmelding (ontsteking) toen hij kwam. Binnenkort wordt de voorplaat vervangen.
Ik heb geen foutmeldingen gelukkig en de CV werkt goed. Maar indien er toch storingen optreden heb ik gelukkig een (duur) abonnement... (en bewijs)

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11 23:32
Wij hebben gelukkig ook een duur abonnement, dus geen kosten..
Pagina: 1