Behuizing DIY server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:46
Dag Tweakers,

Voor een bestaande zelfbouwserver ben ik op zoek naar een nieuwe behuizing met betere airflow die kwalitatiever is dan mijn huidige.

Momenteel heb ik deze behuizing.
Alleen is hiervan de airflow niet optimaal en heeft hij ontzettend veel last van resonantie van de harde schijven die erin zitten.
Omdat deze in een centrale plek in het huis staat valt het resoneren wel op.

Ik zoek hierbij dus andere behuizing waar minimaal 6 2,5" harde schijven inpassen.
Hieronder een lijst wat er qua componenten allemaal inzitten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 206,-€ 206,-
1Western Digital 750GB 2,5"----
1BehuizingenSharkoon VS4-V USB 3.0€ 47,70€ 47,70
6KabelsDelock SATA Cable - 0.5m€ 1,73€ 10,38
4KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,95€ 23,80
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 42,07€ 42,07
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 28,64€ 28,64
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 56,30€ 56,30
1Solid state drivesCorsair Force MP510 240GB€ 53,60€ 53,60
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,69

Zelf ben ik al op deze behuizingen uitgekomen waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de eerste door de formfactor.
De server staat nu onder een trap samen met een printer. Ik wil een printer boven de server plaatsen dmv schappen.
Heel veel plaats is er dus niet.
uitvoering: Silverstone Sugo SST-SG11B
uitvoering: Silverstone Sugo SG12
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket

De Inter-tech ziet er qua vormgeving mooier uit al speelt dit minder van rol. Uiteindelijk moet hij toch in een vergeten hoekje terecht komen maar daar is nu geen plaats voor.

Ik heb ook gezocht achter een tower model maar daar kon ik niet direct een model vinden dat je eigenlijk ook op z'n zijkant kan neerleggen.

Hebben jullie nog andere voorstellen dat goed bij mijn uitvoering zou passen?
Mijn budget is ongeveer €100 als richtlijn.
Als er een behuizing is van €150 die top of the bill is mag dat natuurlijk ook.

Beste antwoord (via Asterion op 02-08-2023 09:06)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Bovenstaand systeem is zeer zuinig en geeft weinig warmte af. Je bent eigenlijk dus niet op zoek naar airflow, maar naar een kwalitatief goede kast om trillingen tegen te gaan.

De bekenste kast voor een home build nas is de
uitvoering: Fractal Design Node 804.

Hier passen standaard 4x 2,5” in, maar met converter brackets als de uitvoering: Corsair Dual SSD Mounting Bracket tot 22x 2,5” :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Bovenstaand systeem is zeer zuinig en geeft weinig warmte af. Je bent eigenlijk dus niet op zoek naar airflow, maar naar een kwalitatief goede kast om trillingen tegen te gaan.

De bekenste kast voor een home build nas is de
uitvoering: Fractal Design Node 804.

Hier passen standaard 4x 2,5” in, maar met converter brackets als de uitvoering: Corsair Dual SSD Mounting Bracket tot 22x 2,5” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
@Djarune Bedankt voor de tip! Die had ik nog niet gevonden denk ik.

Het probleem dat zich nu ook stelt is dat de M.2 SSD soms even te hoog in temp gaat ondanks dat deze naast de cpu koeler zit.

Momenteel is de server bezig met een parity check en daarbij gaan de harde schijven ook te hoog in temp (48° - 56°)
De huidige behuizing blaast met een fan op de schijven maar blijkbaar toch onvoldoende. Vandaar ook de vraag naar de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Je hebt haast nooit airflow op een kale M.2 NVMe SSD, en zo kort bij de CPU koeler zit die toch niet als ik het moederbord bekijk? Een heatsink op de SSD kan helpen om de pieken wat af te vlakken: categorie: Overclocking (een actieve koeler hoeft ook niet). Maar je zegt niet tot welke temperatuur de SSD zou gaan, en eigenlijk kan die best wel wat hebben, veel meer dan HDDs, dus misschien maak je je zorgen om niets?

Voor de airflow van de harde schijven, heb je al een extra fan geplaatst voorin de behuizing? Standaard staat die onderin lees ik, lijkt me niet dat je 6 2,5" HDDs kwijt kunt voor één fan. Zijn al je HDDs zo warm of slechts een aantal? Staat de fan op maximale snelheid of is dat dan weer te luid voor je? Maar ja het is een behuizing met een zo goed als gesloten voorkant, dus ideaal is dat niet.

Resonantie kun je deels oplossen door de HDDs te monteren met rubberen ringen, bv https://www.amazon.nl/InL...%2Caps%2C199&sr=8-14&th=1. Een goede behuizing heeft normaal al een montage systeem dat de HDDs mechanisch ontkoppelt van de kast (met rubberen ringen dus bv).

De Node 804 is een veel betere behuizing dan wat je nu hebt, weinig aan toe te voegen, de keuze is niet enorm. Gewone behuizingen hebben helaas niet veel HDD bays meer, zelfs geen 2,5". Zorg dat de HDDs in de luchtstroom van die fans achterop hangen en ook niet te kort op elkaar als het kan.
Ik denk dat ik mijn uitvoering: Lian Li PC-Q25B tot het einde der dagen zal blijven gebruiken, maar die kun je al een tijd nieuw niet meer krijgen en past je moederbord toch ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
MacPoedel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:47:
Je hebt haast nooit airflow op een kale M.2 NVMe SSD, en zo kort bij de CPU koeler zit die toch niet als ik het moederbord bekijk? Een heatsink op de SSD kan helpen om de pieken wat af te vlakken: categorie: Overclocking (een actieve koeler hoeft ook niet). Maar je zegt niet tot welke temperatuur de SSD zou gaan, en eigenlijk kan die best wel wat hebben, veel meer dan HDDs, dus misschien maak je je zorgen om niets?

Voor de airflow van de harde schijven, heb je al een extra fan geplaatst voorin de behuizing? Standaard staat die onderin lees ik, lijkt me niet dat je 6 2,5" HDDs kwijt kunt voor één fan. Zijn al je HDDs zo warm of slechts een aantal? Staat de fan op maximale snelheid of is dat dan weer te luid voor je? Maar ja het is een behuizing met een zo goed als gesloten voorkant, dus ideaal is dat niet.

Resonantie kun je deels oplossen door de HDDs te monteren met rubberen ringen, bv https://www.amazon.nl/InL...%2Caps%2C199&sr=8-14&th=1. Een goede behuizing heeft normaal al een montage systeem dat de HDDs mechanisch ontkoppelt van de kast (met rubberen ringen dus bv).

De Node 804 is een veel betere behuizing dan wat je nu hebt, weinig aan toe te voegen, de keuze is niet enorm. Gewone behuizingen hebben helaas niet veel HDD bays meer, zelfs geen 2,5". Zorg dat de HDDs in de luchtstroom van die fans achterop hangen en ook niet te kort op elkaar als het kan.
Ik denk dat ik mijn uitvoering: Lian Li PC-Q25B tot het einde der dagen zal blijven gebruiken, maar die kun je al een tijd nieuw niet meer krijgen en past je moederbord toch ook niet in.
Je hebt gelijk. Ik heb me vergist met mijn andere pc. Daar zat de M.2 wel naast de cpu 8)7

Nou goed, de nieuwe behuizing is besteld. De huidige kast is echt een blikkendoosje, mocht wel eens vervangen worden door wat anders.

Bedankt voor het meedenken!