Geaarde stopcontacten zonder aardedraad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers!

In ons huis zijn alle stopcontacten zonder aarde (m.u.v. keuken/badkamer), er is enkel een bruine en blauwe draad. Nu willen we de contactdozen gaan vernieuwen en hebben de Berker S1 serie op het oog. In de toekomst hebben we de meterkast laten vernieuwen, en indien mogelijk ook aarde draden laten trekken.

Het merendeel van de stopcontacten is in een ronde lasdoos (6cm diameter) met daarin twee stopcontacten zonder aarde boven elkaar. De Berker S1 serie heeft een wandcontactdoos met randaarde beschikbaar die in een enkele inbouwdoos past, deze: https://www.berkerstore.n...arde-2-voudig-voor-e.html

Zouden we die gewoon al kunenn installeren, maar dan dus zonder het aansluiten van een aardedraad, en dan later de aardedraad toevoegen zodra deze getrokken is? Ik begrijp natuurlijk dat de aarde dan niet zou werken totdat dat gedaan is.

Bedankt!

Boris96

Beste antwoord (via Boris96 op 01-08-2023 14:51)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Als je geen aarde draad hebt mag je niet de indruk wekken dat die er wel is.
van uitstel komt afstel

Je kunt voor herstel nog steeds ongeaarde wcd's kopen. Die zul je moeten plaatsen, of aarde draad trekken.
https://www.sandervunderi...de-polarwit-47958989.html

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 01-08-2023 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +25 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
van uitstel komt afstel

Je kunt voor herstel nog steeds ongeaarde wcd's kopen. Die zul je moeten plaatsen, of aarde draad trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 01-08-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bovenstaande is volgens mij het juiste antwoord. Maar het kán wel gewoon zonder aarde en die dan later nog aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En als je dan toch aan de gang gaat zou ik nooit gaan voor die halve opbouw zoals de Berker die je linkt. Boor er dan nog een gat bij zodat je 2 nette inbouw stopcontacten kan plaatsen.

Verder snap ik ook niet zo goed waarom je wacht met trekken van aarde tot de meterkast vervangen gaat worden. Het trekken van deze draden kan prima met de huidige meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:09:
van uitstel komt afstel

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een goed punt dat het de verkeerde intdruk wekt betreft de aarding. En inderdaad die ongeaarde wcd's zijn beschikbaar, maar dat zorgt voor extra kosten als we ze straks weer moeten vervangen.
Sethro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:22:
En als je dan toch aan de gang gaat zou ik nooit gaan voor die halve opbouw zoals de Berker die je linkt. Boor er dan nog een gat bij zodat je 2 nette inbouw stopcontacten kan plaatsen.

Verder snap ik ook niet zo goed waarom je wacht met trekken van aarde tot de meterkast vervangen gaat worden. Het trekken van deze draden kan prima met de huidige meterkast.
Bedankt voor je comment. We wilden eigenlijk even snel de wcd's updaten, als we ook de aarde laten trekken en eventueel extra gaten boren wordt het meteen een groter project.

Op basis van jullie feedback toch besloten om nu even te wachten met updaten van de wcd's, en eerst verder uit te zoeken wat er mogelijk is voor extra gaten en aarde draden. Bedankt!

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:31
@Boris96 Goedzo! Idd of gelijk een aardedraad erbij, of stopcontacten zonder aarde. Denk niet alleen aan jouw eigen veiligheid, maar ook aan de veiligheid van een ander die zich er niet van bewust is dat er iemand heeft zitten beunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:31
Vergeet niet dat het verboden is om een wcd met aarde te monteren zonder aarde. Mocht er ook maar iets gebeuren ga je gezeur krijgen met je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat je ook doet: het allerlaatste zou moeten zijn om die pinnen gewoon niet aan te sluiten. Als je hem perse wil gebruiken dan is dat niet anders, maar haal op z'n minst die pinnen er helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
@TereZz Je hebt gelijk, safety first!

@olof Ook een goed punt, bedankt!

@Yucon Dat zou inderdaad kunnen, maar zoals in mijn eerdere comment vermeld wachten we nog even en doen we het goed of doen we het niet.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Plak er op zijn minst een sticker op: NIET GEAARD!

Een sticker die er niet afvalt na verloop van tijd, bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
olof schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:57:
Vergeet niet dat het verboden is om een wcd met aarde te monteren zonder aarde. Mocht er ook maar iets gebeuren ga je gezeur krijgen met je verzekering.
Even los van het feit dat het onwenselijk is, waar baseer je op dat de verzekering moeilijk gaat doen?

Even voor mijn beeldvorming; wat is nou écht het risico van een WCD waarbij de aardpinnen niet zijn aangesloten? Bij kortsluiting knalt alsnog je automaat eruit. En buiten een natte ruimte is het risico op elektrocutie ook een stuk kleiner, zeker met veel dubbel-geïsoleerde apparaten van tegenwoordig.

Of mis ik iets?

[ Voor 31% gewijzigd door sOid op 02-08-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@sOid Wanneer een huis afbrandt is de verzekering er op gebrand om de oorzaak te achterhalen. Wanneer blijkt dat jij door een onvakkundig persoon aan jouw elektrische installatie hebt zitten sleutelen en dit niet volgens de normen is gedaan hebben ze een enorme stok om mee te slaan. De kans op vergoeding wordt dan ineens een flink stuk kleiner. Wanneer jouw huis afbrandt en je moet het herstel uit eigen portemonnee ophoesten kan dat een flinke last worden.

@Boris96 Doorgaans hoef je voor het trekken van draad geen gaten te boren. Het demonteren van WCD's en eventueel armaturen die op een centraaldoos zitten zou voldoende moeten zijn. Voordat je draden uit een leiding gaat trekken: eerst controleren of dat soepeltjes gaat. Wanneer dat het geval is dan kun je met het uittrekken van de huidige draad er meteen nieuwe draad intrekken. De oude draad dus als trekdraad gebruiken. Oude er uit, nieuwe er in. Zo gepiept.

Voor de zekerheid zou ik beginnen van centraaldoos naar groepenkast, als die er nog niet ligt. Dan is dat maar gedaan en kun je van daaruit in een ruimte verder werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:06:
@sOid Wanneer een huis afbrandt is de verzekering er op gebrand om de oorzaak te achterhalen. Wanneer blijkt dat jij door een onvakkundig persoon aan jouw elektrische installatie hebt zitten sleutelen en dit niet volgens de normen is gedaan hebben ze een enorme stok om mee te slaan. De kans op vergoeding wordt dan ineens een flink stuk kleiner. Wanneer jouw huis afbrandt en je moet het herstel uit eigen portemonnee ophoesten kan dat een flinke last worden.
Ik heb het idee dat dit altijd vooral hypothetisch is en in de praktijk zelden voorkomt.

Om een andere situatie te illustreren: de schoonvader van een vriendin heeft zelf cv-ketel, expansievat etc aangelegd. Heeft jaren goed gedraaid maar toen ontstond er lekkage terwijl zij op vakantie waren. 'T was toch niet helemaal goed aangesloten. Het water bleef doorstromen en kwam letterlijk uit centraaldozen en stopcontacten een verdieping lager naar buiten.

Veel schade dus, terwijl het mankement feitelijk is veroorzaakt door de eigenaar van het huis. De verzekering heeft hier totaal niet moeilijk over gedaan. (Het was natuurlijk niet moedwillig, dat zal een ander verhaal zijn.)

Ter aanvulling: ik heb zelf een NEN 1010-keuring laten doen na de verbouwing van mijn huis. Wilde het rapport naar m'n verzekeraar sturen, maar die had daar geen behoefte aan. "Doen we niets mee."

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 02-08-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MrAcid schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:17:
Bovenstaande is volgens mij het juiste antwoord. Maar het kán wel gewoon zonder aarde en die dan later nog aansluiten.
Ja, het kan. Maar ik zou het niet doen. Andere mensen weten het niet en denken dat het geaard is, of als je je huis ooit nog verkoopt ga je dat vergeten en niet melden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:31
Waarom zou je het risico nemen? Het staat duidelijk in de norm dat je aan de laatste versie moet voldoen bij een ingrijpende wijziging.
Op het moment dat je toch al van alles gaat veranderen is het in mijn ogen precies het goede moment om alles te doen. Anders ben je 2 keer bezig.

Wat betreft de verzekering is de volgende regel van toepassing: in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
Elke verzekeraar, en zelf elke persoon, kan strikt de regels volgen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Andere mensen weten het niet en denken dat het geaard is, of als je je huis ooit nog verkoopt ga je dat vergeten en niet melden.
Mja, 9 van de 10 mensen weten toch niet wat randaarde doet...

Ik ben een beetje een zeurende advocaat van de duivel hoor, dat weet ik ;) Bij mij is ook, uiteraard, alles keurig aangelegd. Maar ik zou graag willen weten wat nou écht het risico is. Dat is voor mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
Risico bij geen randaarde is er alleen bij apparaten met randaarde, zoek maar eens hoeveel randaardestekkers je hebt, ik denk 4o% van je stekkers, waffelijzer, tostimaker, koffiezetapparaat. Zeg maar de grote metalen dingen. Als er spanning ( door een draadje los) op de behuizing komt zal dit afvloeien via de aardedraad. De aardlekschakelaar heeft dan een leidingverschil in nul/fase omdat de stroom een andere route nam en zal afschakelen.

Vlgns nen1010 mag je geen ge-aarde en onge-aarde stopcontacten in een ruimte hebben. Zijn best veel situaties waar ik dat zie.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

technopeuter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:53:
Risico bij geen randaarde is er alleen bij apparaten met randaarde, zoek maar eens hoeveel randaardestekkers je hebt, ik denk 4o% van je stekkers, waffelijzer, tostimaker, koffiezetapparaat. Zeg maar de grote metalen dingen. Als er spanning ( door een draadje los) op de behuizing komt zal dit afvloeien via de aardedraad. De aardlekschakelaar heeft dan een leidingverschil in nul/fase omdat de stroom een andere route nam en zal afschakelen.

Vlgns nen1010 mag je geen ge-aarde en onge-aarde stopcontacten in een ruimte hebben. Zijn best veel situaties waar ik dat zie.
Dat laatste is een bouwbesluit. Dat betekent niet dat je bestaande situaties moet aanpassen. Om een voorbeeld te geven: oudere huizen met open keuken waarbij de keuken dus toch in dezelfde ruimte is als de woonkamer hadden geaarde stopcontacten in de natte ruimtes: keuken en badkamer, maar niet in de rest van het huis.
Het resultaat is dus geaarde en ongeaarde stopcontacten in dezelfde ruimte.
Er is geen verplichting dat proactief te veranderen. Dus mag je wel degelijk geaarde en ongeaarde stopcontacten in 1 ruimte hebben, maar je mag het niet meer aanleggen. Bouwbesluiten werken niet met terugwerkende kracht.

Het betekent wel dat als je nu de installatie gaat aanpassen je alles geaard dient te maken en je moet zeker niet alleen het schakelmateriaal vervangen, maar die conclusie heeft de TS al getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sOid schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Ik ben een beetje een zeurende advocaat van de duivel hoor, dat weet ik ;) Bij mij is ook, uiteraard, alles keurig aangelegd. Maar ik zou graag willen weten wat nou écht het risico is. Dat is voor mij onduidelijk.
Het toestel kan onder stroom komen te staan (bijvoorbeeld de buitenkant van een wasmachine).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@technopeuter @Marzman Wordt zo'n toestel dat onder stroom komt te staan niet ook voorkomen door dubbele isolatie van het apparaat zelf? Of is dat weer een éxtra beveiligingsmaatregel bovenop randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Het toestel kan onder stroom komen te staan (bijvoorbeeld de buitenkant van een wasmachine).
Dit.

En dat is dus precies hoe ik er bij ons achter kwam dat niet alle stopcontacten met randaarde ook daadwerkelijk op een aardedraad waren aangesloten.

Na dat akkefietje heb ik alle stopcontacten nagekeken en bleken er meerdere te zijn waar dit het geval was.

Ik wil dus echt geen randaarde zien in stopcontacten waar geen aardedraad is aangesloten }:|

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
sOid schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:35:
@technopeuter @Marzman Wordt zo'n toestel dat onder stroom komt te staan niet ook voorkomen door dubbele isolatie van het apparaat zelf? Of is dat weer een éxtra beveiligingsmaatregel bovenop randaarde?
Dat is een ándere beveiligingsmaatregel.

Een geaard apparaat is niet dubbel geïsoleerd. Aan een dubbel geïsoleerd apparaat zit geen randaardestekker*.

* Op enkele uitzonderingen na, sommige dubbel geïsoleerde toestellen hebben wel een functionele aarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 02-08-2023 10:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sOid schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Zoiets bijvoorbeeld: https://panorama.nl/artik...omschok-in-douche-vietnam

Ongetwijfeld was het niet de intentie om mensen te electrocuteren, maar het risico dat het fout kon gaan is behoorlijk onderschat met dood tot gevolg. Electra is nou eenmaal gevaarlijk, dus je moet gewoon geen risico nemen.
Een.aardlekschakelaar en zekering dienen een ander doel. In dit geval had de aardlekschakelaar de zekering al uitgezet voordat de persoon in kwestie geëlektrocuteerd was.

Een dag werk met veel gevloek om randaarde aan te leggen is nog altijd beter dan iemands dochter moeten begraven.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Dat is een ándere beveiligingsmaatregel.

Een geaard apparaat is niet dubbel geïsoleerd. Aan een dubbel geïsoleerd apparaat zit geen randaardestekker*.

* Op enkele uitzonderingen na, sommige dubbel geïsoleerde toestellen hebben wel een functionele aarde.
Helder, dank. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:03
@Boris96
Heb je een goede reden waarom je randaarde zou willen? Veel apparaten hebben überhaupt niet de mogelijkheid om deze te aarden. Kijk maar eens hoeveel apparaten een platte stekker (dus geen aarde) hebben; TV, versterker, veel netwerkapparatuur , bijna alles met een adapter.
Keuken en badkamer zijn het belangrijkste en die zijn geaard.
Thuis heb ik mijn mediahoek aangesloten op een stekkerblok wat een ingebouwde "surge protection" heeft. Die heb ik wel aangesloten op een geaard stopcontact. Maar verder voegt het in veel gevallen weinig toe.

[ Voor 16% gewijzigd door chrisborst op 02-08-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
@chrisborst De reden is eigenlijk tweedelig, voornamelijk dat extra stukje veiligheid van de randaarde gewenst is. Ten tweede ook omdat de S1 serie in antraciet enkel een dubbel stopcontact met randaarde heeft, een dubbele zonder randaarde is enkel in wit verkrijgbaar.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Bijvoorbeeld een pc-kast heeft altijd randaarde en wil je echt wel aangesloten hebben, anders staat de voeding de kast op 110v te zetten. Vroeger met een haupage-tv kaart ook mooi te zien als je de cai-kabel aansloot ( vonken!)

Met een htpc in de woonkamer zou ik daar wel randaarde willen. Norm is nu overal randaarde en dat zou ik bij aanpassingen van je electra altijd aanhouden

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Hann1BaL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Dat laatste is een bouwbesluit. Dat betekent niet dat je bestaande situaties moet aanpassen. Om een voorbeeld te geven: oudere huizen met open keuken waarbij de keuken dus toch in dezelfde ruimte is als de woonkamer hadden geaarde stopcontacten in de natte ruimtes: keuken en badkamer, maar niet in de rest van het huis.
Het resultaat is dus geaarde en ongeaarde stopcontacten in dezelfde ruimte.
Er is geen verplichting dat proactief te veranderen. Dus mag je wel degelijk geaarde en ongeaarde stopcontacten in 1 ruimte hebben, maar je mag het niet meer aanleggen. Bouwbesluiten werken niet met terugwerkende kracht.

Het betekent wel dat als je nu de installatie gaat aanpassen je alles geaard dient te maken en je moet zeker niet alleen het schakelmateriaal vervangen, maar die conclusie heeft de TS al getrokken.
Klopt! Dus een ding aanpassen is alles omgooien in theorie. ( praktijk dus niet)

diskeltische lurker

Pagina: 1