12v trigger stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Hi, ik zoek een manier om mijn "domme" versterker aan/uit te laten gaan wanneer mijn WiiM pro een 12v trigger signaal uitstuurt.

De simpelste oplossing hiervoor lijkt een trigger stopcontact als deze: https://www.vocomo.de/en/Trigger-Power-Adapter-TSD-V1.html

Ik vind 40 euro echter behoorlijk aan de prijs. Heeft iemand een goedkopere oplossing (kan eventueel DIY, maar heb wel 2 linkerhanden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
Voor 40 euro zou ik zeker niet gaan hobbyen.

Puur onderdelen technisch kun je mogelijk zelf iets maken, maar als je dat materiaal niet al hebt dan zal dat waarschijnlijk niet goedkoper worden (ivm aanschaf in lage aantallen van de benodigde spullen).

Je hebt daarbij ook niet de kennis geeft je al aan. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen. Immers zit je dan wel met je ongekeurde hobby project aan je 230V installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:06
Ik heb het zelf opgelost met een master slave stekkerdoos. Ik had eerst ook een zelf knutsel project met een 12v relay, maar ben toch wel dik tevreden met de master slave stekkerdoos oplossing.

deze heb ik gekocht.

https://www.praxis.nl/ger...-3m-h05vv-f-3g1-5/5575681

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
@pickboy : I’m afraid you’re right, maar blijf het vrij duur vinden.

@remanus : mooie oplossing, maar gaat helaas niet werken icm Wiim Pro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
12v adapter met daaraan een trigger kabel aan vastgeknoopt.
Heb je vast nog wel ergens in huis liggen dan kost het niks.
En dan de adapter in hetzelfde stekkerblok ofzo doen ligt er een beetje aan wat handig voor jou is.

Edit je zoekt iets om een stekker middels de 12v trigger aan te zetten, had ik verkeerd begrepen

Misschien een klik aan klik uit stopcontact met zo een afstandsbediening.
Kost iets van een tientje van een setje van 2 stuks misschien is dat iets.
https://www.action.com/nl-nl/p/smartwares-schakelset2/

[ Voor 42% gewijzigd door NicoHF op 01-08-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
NicoHF schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:47:
12v adapter met daaraan een trigger kabel aan vastgeknoopt.
Heb je vast nog wel ergens in huis liggen dan kost het niks.
En dan de adapter in hetzelfde stekkerblok ofzo doen ligt er een beetje aan wat handig voor jou is.

Edit je zoekt iets om een stekker middels de 12v trigger aan te zetten, had ik verkeerd begrepen

Misschien een klik aan klik uit stopcontact met zo een afstandsbediening.
Kost iets van een tientje van een setje van 2 stuks misschien is dat iets.
https://www.action.com/nl-nl/p/smartwares-schakelset2/
Dat is wel een hele goedkope set, zo goedkoop dat ik sterk twijfel over de veiligheid ervan, maar dat terzijde.

Je mist met dit soort sets ook de automatisering. Met de trigger gaat ie mee met het apparaat, nu moet je het apparaat en de afstandsbediening bedienen. Dat is net niet wat de TS wilt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Klopt, zou weer een extra actie zijn, en ik wil graag (betaalbaar) automatiseren. Ik zat overigens nog even verder te denken over DIY. Als ik mijn natuurkunde-lessen goed herinner zou zoiets toch ook moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWfjLQhgRPAvyHDT2S9RCTAhGnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9r2bjs3enNOwStu9EsV3AMDk.jpg?f=fotoalbum_large

Een simpel relais, van 12v naar 230v (de 12v trigger geeft een spanning zolang er muziek speelt, dus zolang er spanning is geeft het relais de 230v door toch? In dat geval zou ik voor 10 euro klaar zijn, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
jvdburgt1980 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:24:
Klopt, zou weer een extra actie zijn, en ik wil graag (betaalbaar) automatiseren. Ik zat overigens nog even verder te denken over DIY. Als ik mijn natuurkunde-lessen goed herinner zou zoiets toch ook moeten werken:

[Afbeelding]

Een simpel relais, van 12v naar 230v (de 12v trigger geeft een spanning zolang er muziek speelt, dus zolang er spanning is geeft het relais de 230v door toch? In dat geval zou ik voor 10 euro klaar zijn, of mis ik iets?
Als je iets zelf wilt bouwen dan kan je deze nemen. Werkt erg goed zelf ook gehad voor een projectje

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €1,04 36%OFF | Dc 6V 9V 12V 24V Flip-Flop Latch Relaismodule 1 Kanaals Bistabiele Zelfblokkerende Schakelaar Low Pulse Trigger Board Voor Arduino
https://a.aliexpress.com/_mOs0P4W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
pickboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Dat is wel een hele goedkope set, zo goedkoop dat ik sterk twijfel over de veiligheid ervan, maar dat terzijde.

Je mist met dit soort sets ook de automatisering. Met de trigger gaat ie mee met het apparaat, nu moet je het apparaat en de afstandsbediening bedienen. Dat is net niet wat de TS wilt denk ik.
Deze is nog duur. Tijd terug had je voor een tientje 3 van die stekkers plus afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[plaatje solid state relais]

Leesvoer: https://sound-au.com/project156.htm :) Figure 2 beschrijft wat je wilt maken. Er komen nog enkele onderdelen bij om het goed te laten werken. Lees ook vooral de tekst, daarin staan wat zaken waar je op kunt letten.

Een gewoon relais is beter geschikt voor deze toepassing. Het moet eentje zijn die voldoende isolatie heeft tussen de spoel en contacten. Het moet op een veilige manier ingebouwd worden in een stekkerdoos of behuizing. Vastlijmen mag dus niet, dat laat los op den duur. Kabel die onder schroefklemmen komt, mag niet vertind zijn en bij voorkeur krimp je er een adereindhuls aan.

Voor een paar tientjes neem je een risico, door je elektronica-ervaring op te doen met 230 V.
NicoHF schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:35:
Als je iets zelf wilt bouwen dan kan je deze nemen. Werkt erg goed zelf ook gehad voor een projectje

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €1,04 36%OFF | Dc 6V 9V 12V 24V Flip-Flop Latch Relaismodule 1 Kanaals Bistabiele Zelfblokkerende Schakelaar Low Pulse Trigger Board Voor Arduino
https://a.aliexpress.com/_mOs0P4W
Als ik het goed zie, is de kruipafstand hier kleiner dan de benodigde 6 mm. Het zal vast werken, maar de dubbelgeïsoleerde versterker is dan niet meer dubbelgeïsoleerd.

[ Voor 80% gewijzigd door TBTL op 02-08-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Veel dank voor de input!

De kant en klare oplossing voor 4 tientjes blijkt iig niet te werken icm de Wiim Pro. Ik ga dus toch maar aan de slag met DIY. Ik zal mijn brouwsel eerst testen met een simpele lampschakeling voor dat ik deze aan mijn versterker hang. Mocht de lamp goed gaan dan is het worst case scenario erna dat ik alsnog mijn tweedehands versterker van €75 vernachel, maar dat risico neem ik dan maar voor lief.

Ik zal iig verslag doen van de uitkomst - positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jvdburgt1980 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:36:
De kant en klare oplossing voor 4 tientjes blijkt iig niet te werken icm de Wiim Pro.
De WimM Pro werkt op 5 V. Meet je op de triggeruitgang wel 12 V?

[ Voor 74% gewijzigd door TBTL op 03-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

[...]

Als ik het goed zie, is de kruipafstand hier kleiner dan de benodigde 6 mm. Het zal vast werken, maar de dubbelgeïsoleerde versterker is dan niet meer dubbelgeïsoleerd.
Zou je deze niet gewoon kunnen inbouwen in de versterker en dan de aarde intact laten van de versterker dan is die toch nog gewoon goed geïsoleerd of bedoel je wat anders?

Deze zelfde printplaat had ik een DIY versterker ingebouwd werkte perfect toen der tijd.
Had geen aan en uit knop meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
@TBTL : naar wat ik heb kunnen vinden bouwt de Pro het signaal op naar 12v met max 100 ma. Het feit dat ie daar even over doet maakt em - zonder aanvullende aanvullende schakelingen - omgeschikt voor een simpele relais-schakeling. Mogelijk werkt ie wel goed met een SSR.

@NicoHF : ongetwijfeld, maar dat gaat mijn basic-lvl DIY ver te boven 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Addendum: wel leuk dat ik me hier al >10 uur druk over maak tegenover een uurloon van vele malen hoger dan €4 per uur, alleen maar om €40 te besparen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:30
Was niet meer helemaal wakker.

[ Voor 95% gewijzigd door JukeboxBill op 03-08-2023 22:03 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
jvdburgt1980 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:38:
@TBTL : naar wat ik heb kunnen vinden bouwt de Pro het signaal op naar 12v met max 100 ma. Het feit dat ie daar even over doet maakt em - zonder aanvullende aanvullende schakelingen - omgeschikt voor een simpele relais-schakeling. Mogelijk werkt ie wel goed met een SSR.

@NicoHF : ongetwijfeld, maar dat gaat mijn basic-lvl DIY ver te boven 😅
Is echt supersimpel hoeft alleen maar de fase op aangesloten te worden plus een kabeltje voor je trigger.
Je zou bv deze kunnen pakken dan hoef je niet te solderen.

Wat je doet versterker openen en een aftakking van de fase naar de relais maken.
Moet je alleen wel de relais veilig ergens kunnen monteren (vastschroeven) in de versterker. Mocht daar geen ruimte voor zijn dan moet je extern een behuizing maken. Maar denk dat er wel ruimte in de versterker zelf zit zo groot is de module niet.
Op die manier maak je zelf een trigger ingang.

Maar je moet wel een beetje weten wat je doet want je werkt natuurlijk wel met stroom, opzich is dit niet zo heel spannend maar wel een risico als je niet weet wat je doet. Dus wel goed opletten. En anders laten doen door iemand anders.

Maar kijk eerst of er ruimte in de versterker is mocht je zoiets willen bouwen. Als er geen ruimte is dan is dit eigenlijk bijna niet te doen en te kostbaar denk ik omdat je dan een externe behuizing nodig hebt.

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €2,69 30%OFF | Dc 12V 5V Vertraging Relais Vertraging Turn Op/Vertraging Uitschakelen Schakelaar Module Met Timer Volt Timing relais Board
https://a.aliexpress.com/_mseQoUe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Update: in principe werkt de schakeling, wanneer de Wiim Pro speelt (dus 12v afgeeft) en ik plug de jack in de 12v trigger poort schakelt de relais en gaat de lamp branden. Als ik playback stop dan scheidt het 12v signaal na 2.5 minuten ermee uit (as advertised) en gaat de lamp uit. So far so good.

However, als ik daarna weer iets afspeel gaat de lamp niet aan. Pas als ik de jack uit de poort haal en er weer in doet schakelt de relais pas weer en gaat de lamp weer aan.

Ik heb op een aantal fora gelezen dat meer mensen een probleem hebben dat de Wiim 12v trigger zijn spanning/stroom bij inschakeling “opbouwt”, en dat het signaal te zwak is om een relais te schakelen :(

Wordt dus toch een complexere schakeling vrees ik :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Update 2: Eureka, het werkt!

Zelfde schakeling als voorheen, maar nu met een 30ohm weerstand en een zener diode (10v) in het circuit tussen de 12v trigger en het relais :)

Nu nog mooi en veilig wegwerken 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongebeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
jvdburgt1980 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:57:
Update 2: Eureka, het werkt!

Zelfde schakeling als voorheen, maar nu met een 30ohm weerstand en een zener diode (10v) in het circuit tussen de 12v trigger en het relais :)

Nu nog mooi en veilig wegwerken 😇
Ik kwam op deze thread omdat ik hetzelfde probeer te bewerkstelligen met een Wiim Pro.

Alleen ontbeer ik DIY kwaliteiten op het gebied van stroom, nouja op elk gebied eigenlijk :")

Dus die Vocomo plug uit de duitse store werkt niet hoe je wil?

Heb je met de inzichten die je verworven hebt met je DIY misschien een advies of er een ander product is wat hier wel voor geschikt is? Prijs maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:13

bert pit

asdasd

[Afbeelding]

Heb je het met deze module aan het werk gekregen? Het is me niet helemaal duidelijk wat je voor componenten hebt gebruikt voor je Do It Yourself projectje.

Ik zit in dezelfdez situatie dat ik mijn Marantz versterker wil schakelen bij het aanzetten van de Wiim.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdburgt1980
Hi @bert pit,

Ja, ik heb het volgens de schakeling in de afbeelding gebouwd, waarbij ik zoals later gemeld dus ook een weerstand en een zener-diode heb opgenomen in de schakeling (in de afbeelding: als onderdeel van de "rode draad" tussen de Wiim en het relais). Dit alles heb ik netjes in een kabeldoos van de bouwmarkt verwerkt, en alles werkt tot op de dag van vandaag nog steeds supergoed!

Het relais heb ik op Amazon besteld, en de weerstand en zener-diode bij een electronica/hobbyzaak om de hoek.

@jongebeer : sorry, zie nu pas je bericht. Ik heb de Vocomo zelf niet uitgetest, maar op een ander forum gelezen dat deze niet werkt met de Wiim. Andere oplossingen heb ik niet gevonden, of je zou via Home Assistant een automation moeten maken met de state van de Wiim als trigger, en een smartplug om de versterker aan te sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door jvdburgt1980 op 15-07-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbniet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-09 13:31
Hoi guys,

Ik ben met iets soortgelijks bezig.
Ik heb maar 1 [12v trigger} apparaat. De Fosi Audio ZA3. Die wil ik ook aankrijgen elke keer dat ik mijn klik aan klik uit thuis setup aanzet. Alles gaat aan behalve deze versterker. Die moet ik elke keer met de hand weer aanzetten. Barbaars!

Ik heb thuis een aantal oude 12v power adapters van oude apparaten.
Nu wil ik een van die adapters gaan gebruiken.
Ik heb ze van

340 mA
1000 mA
1,5A
2A

Maakt het nog uit welke ik gebruik?
En wat moet op welke tip van de 3.5 connector? waar moet + en waar moet -?
Liever een mono 3.5 connector gebruiken?

UPDATE:
Heb het gewoon gedaan. een adapter van 1A, 12volt genomen.
draden gestript van de adapter en van een mono audio kabel met zo'n knijp stripper. (wat zijn die dingen toch heerlijk.)
Toen ben ik gaan testen met krokodillebekjes. Het maakt wel uit wat + en wat - is. Dus maak foto's als je een werkende combinatie hebt gevonden.
Toen bleek dat die audio mono 3,5 jack een soort draadbreuk had oid. Meteen weggetyft en een andere kabel gepakt
(Kom je ook alleen maar achter als je een voltmeter in de buurt hebt!)

ok. uiteindelijk vast gesoldeerd
Weer getest
toen met tie wrap over de 2 draden zodat de krimpkousjes op hun plaats blijven. Daarna nog een grotere krimpkous eroverheen en ook die weer met tie wraps vastgemaakt.
It works. Alles gaat nu automatisch aan met klik aan klik uit. Zo fijn!
BEdankt voor deze thread en hopelijk hebben jullie wat aan mijn relaas.

[ Voor 42% gewijzigd door dbniet op 15-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 17:36
Je weet dat je krimpkous met een aansteker of iets dergelijks kunt verwarmen, zodat ze krimpen en op hun plek blijven zitten zonder tiewraps? ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:00
Of met warme lucht uit een föhn... wat iets minder risicovol is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deedee123
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-08 11:57
Hoi,
Interessant, dit. ik heb net een Argon audio streamertje op de kop getikt, had nog nooit van de trigger output gehoord maar het zit erop, dus als ik daarmee mijn oude sony versterker meteen kan aanzetten zou dat wel heel blits zijn.
als ik deze

https://www.amazon.nl/Hes...f=cm_cr_arp_d_product_top

in een stekkerblok snoer monteer, zou het werken? (solderen enzo gaat me al te ver, maar dit ziet er redelijk schroefbaar uit.. :) )

groet,
david

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Dat werkt prima, maar een simpel autorelais van de Action werkt ook prima hoor. Dan ben je voor 3 euro klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
Kleine bump van dit topic, kan ik de eerder genoemde relais zoals deze of deze gebruiken i.c.m de 12V trigger output van mijn Denon X3700H receiver om een versterker te schakelen voor mijn zelfbouw 8 ohm subwoofer? (Zal dus theoretisch ongeveer 500W leveren).

Of zijn deze relais daar te licht voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:29
Zo'n SSR (solid state relais) zou ik erg mee oppassen.
Als die stuk gaan, dan willen ze nog wel eens in volle geleiding gaan.

Ik zou toch iets met een galvanische scheiding willen om te voorkomen dat er spullen in rook opgaan als die SSR de geest geeft.

Een gewoon relais, of een opto-coupler met een relais erachter lijkt een veiliger oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
RobbieT schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:33:
Zo'n SSR (solid state relais) zou ik erg mee oppassen.
Als die stuk gaan, dan willen ze nog wel eens in volle geleiding gaan.

Ik zou toch iets met een galvanische scheiding willen om te voorkomen dat er spullen in rook opgaan als die SSR de geest geeft.

Een gewoon relais, of een opto-coupler met een relais erachter lijkt een veiliger oplossing.
Bedankt voor je reactie. Moet ik dan denken aan zoiets?. Of kun je een voorbeeld geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:43
https://www.audiophonics....upply-device-p-10661.html

Kan 8 ampere hebben, dus moet lukken met je eindversterker die je op het oog hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allemaal veel te moeilijk. Koop een master slave stekkerdoos. Receiver als master, sub amp als slave en klaar. Kun je evt ook je andere apparaten nog meeschakelen indien van toepassing. Heb een dergelijke oplossing al bijna 10 jaar draaien. Brennenstuhl heeft die dingen gewoon. Tientjeswerk en dan heb je nog overspanningsbeveiliging ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1