Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patches
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-05 06:35
Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft nieuwe lampen voor zichzelf gekocht en zoonlief mag zich daar nu mee bezig houden.

Nu heb ik de oude lampen er afgehaald en deze hadden maar 2 aansluitpunten (zonder aarde) de nieuwe lampen hebben een metalen armatuur en moeten dus met een aardedraad verbonden worden.

De situatie is als volgt, er zitten twee contactdozen bij elkaar in de buurt. In de eerste, gezien vanaf de meterkast, loopt een aardedraad zonder uiteinde. Deze kabel loopt door naar de volgende contactdoos waar het uiteinde van de aardedraad te vinden is.

Mag ik de aarde draad in de eerste contactdoos doorknippen en doorverbinden zodat ik uiteindelijk met de situatie eindig dat beide lampen op de zelfde aardedraad zijn aangesloten of is dit niet veilig/vertrouwd?

Ben verre van een elektricien dus bij voorbaat dank voor hulp en tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 11:55
Ja, dat is precies wat de bedoeling is.

Zorg wel dat je geschikte lasklemmen gebruikt voor de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Inderdaad even met een Wago lasklem (te halen bij de bouwmarkt) aan beide verbinden, dat is geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patches
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-05 06:35
Super beide bedankt, volgens mij heb ik nog een paar van die Wago klemmen liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 21:38
Precies zoals @pickboy en @Plofkotje zeggen: geen enkel probleem, netjes doorlussen.
De aarde zit er zodat als er lekspanning is deze via de aarde weg kan (en daarmee als het goed is de aardlek in werking zet).

Je bent wellicht geen elektricien, maar je maakt in ieder geval wel het verstandige besluit om de aarde aan te sluiten. Goed bezig (y)