Parkeerplaatsen op eigen terrein

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cssgamer28
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Beste, ik wil 5 parkeren plaatsen maken op eigen terrein. Nu lees ik dat misschien heb ik vergunning nodig. Ik probeerde bij gemeente te vragen maar ze willen geen duidelijke antwoord te geven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfZsguibdtbIbHsP21f2nu6LM5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvzsHr3k2w1taraUlvsRAcVW.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ervaringen met die sort werkzaamheden? Als ik aanvraag moet doen, ik miet minimaal 8 weken wachten. Gemeente Venlo.
Alvast bedankt voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
Waarom zou je een vergunning nodig hebben? Is het jouw terrein en zit er geen speciale bestemming op? Zijn het de auto's van jouw gezinsleden of je visite die er komen te staan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:37
Wat is het doel?

Zijn ze voor eigen gebruik, of wil je ze gaan verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

No Hands schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:11:
Waarom zou je een vergunning nodig hebben? Is het jouw terrein en zit er geen speciale bestemming op? Zijn het de auto's van jouw gezinsleden of je visite die er komen te staan?
tsja zo werkt het nu eenmaal in ons land.

"Voor het aanleggen van verharde constructies in de tuin heeft u in principe een vergunning nodig. Ook voor het aanleggen van een parkeerplaats in de voortuin is een vergunning vereist"

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie al vijf parkeerplaatsen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
@cssgamer28 Als je die stenen rand tussen de tegels en het grind weghaalt (rand lijkt namelijk wat naar boven uit te steken) heb je in principe al parkeerplaatsen?

[ Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 01-08-2023 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Voor E-bikes? Ze zijn wel wat smal. :D

'verharde constructies'

Niet dat ik tegenspreek dat je daar een vergunning voor nodig hebt, maar zou je voor een plantenbak/border van beton/stenen in de voortuin ook een vergunning nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-05 09:06
Het is al een bestaande oprit naar je garage/schuur. Ik kan me niet voorstellen dat je ooit gezeur gaat krijgen omdat je het grind vervangt voor een paar extra klinkers.

Denk dat die vergunning meer is voor mensen wonend in een (drukke) binnenstad die van hun voortuin een parkeerplaats willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cssgamer28
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Het gaat niet om gezeur maar om wet. Een of andere gemeente medewerker kan die niet leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is toch eigen terrein? Wat is er mis om die border te verlagen om auto's neer te zetten. Je hoeft het geen parkeerplaats te noemen.
Denk je dat een gemeente ambtenaar langs komt om die auto's weg te slepen :?

Of wil je het voor commercieel gebruik doen?

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2023 15:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-05 09:06
cssgamer28 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:04:
Het gaat niet om gezeur maar om wet. Een of andere gemeente medewerker kan die niet leuk vinden.
Dan moet je geduld hebben en een vergunning aanvragen. :)

Maar er staat nu ook een auto geparkeerd op die oprit, dat geeft toch ook geen probleem?
En ik kan me niet voorstellen dat het plots wel een probleem is als je die auto op het grind neerzet.

[ Voor 25% gewijzigd door Afca_020 op 01-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Stap 1 is het bestemmingsplan bekijken op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/view . Dikke kans dat die grond 'wonen' als bestemming heeft. Dan in de Regels opzoeken wat er in het bestemmingsplan over parkeren staat. Bij mij staat er dat 'parkeervoorzieningen' behoren tot de gronden voor Wonen maar bij jou kan er wat anders staan.

Stap 2 is dan de Vergunningcheck doen op https://www.omgevingsloket.nl/, 1 van de vragen is of je parkeerplaatsen in strijd zijn met het bestemmingsplan, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:42

FreakNL

Well do ya punk?

Als je dat grind weghaalt en de klinkers doortrekt ben je klaar toch? Er kunnen nu ook al auto's staan...

Compleet willekeurig voorbeeld van Google Maps van iemand met een wat grotere oprit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVkqEwpZjZh2ZVQgTc7KcsYcpG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/315civcVEShdVTOnjIBpXG4C.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou de boel gewoon "beklinkeren" (is dat een woord?) en verder geen slapende honden wakker maken...

Ik neem aan dat er niet altijd 5 auto's gaan staan ook?

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt sprake is van slapende honden. In België geldt een vergunningsplicht vanaf 80 vierkante meter bestrating, maar in Nederland ken ik geen vergunningsplicht voor bestraten van tuinen. Wel wanneer je je uitrit wil verplaatsen of een extra uitrit wil maken richting de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:21:
Als je dat grind weghaalt en de klinkers doortrekt ben je klaar toch? Er kunnen nu ook al auto's staan...

Compleet willekeurig voorbeeld van Google Maps van iemand met een wat grotere oprit:
[Afbeelding]

Ik zou de boel gewoon "beklinkeren" (is dat een woord?) en verder geen slapende honden wakker maken...

Ik neem aan dat er niet altijd 5 auto's gaan staan ook?
Zonder de situatie te kennen is het advies om gewoon te bestraten niet het beste advies.

Kan best zijn dat de gemeente dat strookje de bestemming 'Wonen - Tuin' heeft en dat verharden wel mag (tuinbestrating) maar parkeren niet. Ik noem maar wat. Er zijn ook bestemmingsplannen waarbij het aanleggen van een parkeervoorziening expliciet vergunningsplichtig is of zelfs helemaal verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

tsja zo werkt het nu eenmaal in ons land.

"Voor het aanleggen van verharde constructies in de tuin heeft u in principe een vergunning nodig. Ook voor het aanleggen van een parkeerplaats in de voortuin is een vergunning vereist"
Dan verhard je de boel toch niet? Daarbij: als die kiezel er al jaren ligt zal de ondergrond ongetwijfeld al hard genoeg zijn. Paar klinkers rechtop in de grond die de parkeervakken aangeven en klaar ben je al. Hoeft niet moelijkter te zijn dan dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dan verhard je de boel toch niet? Daarbij: als die kiezel er al jaren ligt zal de ondergrond ongetwijfeld al hard genoeg zijn. Paar klinkers rechtop in de grond die de parkeervakken aangeven en klaar ben je al. Hoeft niet moelijkter te zijn dan dat :)
Ook zo werkt het helaas niet in ons land. Je bent dan nog steeds een parkeerplaats aan het realiseren. Vermoedelijk gaat het niet eens om de aanpassingen die je doet maar het feit dat je er voortaan vrij vaak gaat parkeren .

maargoed, ik zou het risico wel willen lopen in dit geval. grote kans dat er nooit een haan naar kraait.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-08-2023 16:51 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:07
Sport_Life schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:06:
Dat is toch eigen terrein? Wat is er mis om die border te verlagen om auto's neer te zetten. Je hoeft het geen parkeerplaats te noemen.
Denk je dat een gemeente ambtenaar langs komt om die auto's weg te slepen :?

Of wil je het voor commercieel gebruik doen?
Van jou mag iedereen zijn auto in zijn/haar voortuin gaan neerzetten?

Los van dat je waarschijnlijk over een stoep moet rijden om er te komen lijkt mij dat toch wel erg onwenselijk...

Dan zou dus iedereen zijn of haar auto van jou in de voortuin mogen parkeren zoals in https://maps.app.goo.gl/ctvyEMBiRfrhEUCo9

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
President schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:03:
[...]

Los van dat je waarschijnlijk over een stoep moet rijden om er te komen lijkt mij dat toch wel erg onwenselijk...

Dan zou dus iedereen zijn of haar auto van jou in de voortuin mogen parkeren zoals in https://maps.app.goo.gl/ctvyEMBiRfrhEUCo9

?
Overigens: In een situatie zoals bij jouw linkje onttrek je door het realiseren van een parkeerplaats in de voortuin ook meteen 1 of 2 parkeerplaatsen voor algemeen gebruik. Dat wordt vaak vergeten bij dit soort vraagstukken.

Bij TS lijkt hier geen sprake van te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
[...]

?
Daar is geen opritconstructie, dus kun/mag je daar niet parkeren. Tenzij je een vergunning kan krijgen om die stoep aan te (laten) passen (kleine kans gezien het vervallen van een parkeerplek en het straatbeeld).

TS heeft al een oprit en mag daar dus al komen met de auto. Voor de gemeenteaansluiting veranderd dus niks, enkel het aantal auto's dat er staat (het formaat van de oprit).
Grote kans dat dat helemaal niet vergunningsplichting is, maar dat kan best gemeente afhankelijk zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 374460

[...]

?
een voortuin van een rijtjeshuis is totaal iets anders dan een stuk eigen grond van een vrijstaande woning.

vergunning aanvragen.. serieus? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Anoniem: 374460 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

een voortuin van een rijtjeshuis is totaal iets anders dan een stuk eigen grond van een vrijstaande woning.

vergunning aanvragen.. serieus? 8)7
Ahh, dus voor een rijtjeshuis gelden andere regels dan voor een vrijstaande woning?

27 Goohorstlaan
https://maps.app.goo.gl/xM46Ru4ZQD8hjJfg9 mag dus al dat gras om het huis heen verharden om daar gewoon een stuk of 10 auto's op neer te zetten?

Ik mag toch hopen dat we niet zomaar parkeergelegenheid voor 5 auto's in een voortuin mogen realiseren. Los dat ik het vreemd vind waarom je dat zou willen (5 autos als gezin hebben), zou dat toch ook echt het aanzicht van een straat verpesten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 374460

President schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:24:
[...]

Ahh, dus voor een rijtjeshuis gelden andere regels dan voor een vrijstaande woning?

27 Goohorstlaan
https://maps.app.goo.gl/xM46Ru4ZQD8hjJfg9 mag dus al dat gras om het huis heen verharden om daar gewoon een stuk of 10 auto's op neer te zetten?

Ik mag toch hopen dat we niet zomaar parkeergelegenheid voor 5 auto's in een voortuin mogen realiseren. Los dat ik het vreemd vind waarom je dat zou willen (5 autos als gezin hebben), zou dat toch ook echt het aanzicht van een straat verpesten
nee, want dan moet je over de stoep naar de parkeerplaatsen, zoals je op de foto van TS kan zien, is dat niet het geval en is er dus geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Kalentum schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:18:
Stap 1 is het bestemmingsplan bekijken op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/view . Dikke kans dat die grond 'wonen' als bestemming heeft. Dan in de Regels opzoeken wat er in het bestemmingsplan over parkeren staat. Bij mij staat er dat 'parkeervoorzieningen' behoren tot de gronden voor Wonen maar bij jou kan er wat anders staan.

Stap 2 is dan de Vergunningcheck doen op https://www.omgevingsloket.nl/, 1 van de vragen is of je parkeerplaatsen in strijd zijn met het bestemmingsplan, vandaar.
Kalentum heeft al het juiste antwoord gegeven. Er zou nog een kleine kans kunnen zijn dat aan de kavel een dubbelbestemming met een 'waarde' archeologische waarde of landschappelijke waarde is aangegeven waardoor het verharden van x m2 vrrgunningsplichtig is of om een zeer uitzonderlijke landschappelijke of beeldbepalende waarde parkeren in voortuin is uitgesloten (bijvoorbeeld het Willemspark in Amsterdam). Maar zo aan de foto te zien, schat ik in dat, dat het geval niet zal zijn.

Dan ga ik er vanuit dat de parkeerplaatsen tbv een toegestane activiteit wordt gebruikt en er ook geen wrakken op geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Nu online
[...]

27 Goohorstlaan

Ja, er gelden vaak verschillende regels voor verschillende woningen op verschillende plaatsen.

Op de specifieke situatie op Google maps ben ik even niet ingegaan.
Kon het niet laten en toch even gaan kijken op www.ruimtelijkeplannen.nl. Op die locatie, Goohorstlaan 27, Noordwijk, geldt het bestemmingsplan Noordwijk Binnen. Ter plaatse van de voortuin geldt daar de bestemming tuin. In artikel 14.3 is bepaald dat parkeren niet is toegestaan,

14.3 Specifieke gebruiksregels
Voor de in het lid 14.1 genoemde gronden en bouwwerken gelden de volgende regels:
a. voor in- en uitritten geldt:
1. situering: uitsluitend ter plaatse van in- en uitritten die ten tijde van de inwerkingtreding van het plan reeds aanwezig zijn;
b. voor parkeren geldt:
1. parkeren is niet toegestaan;
2. in afwijking van het bepaalde onder 1 mag uitsluitend worden geparkeerd:
• ter plaatse van de aanduiding ‘parkeerterrein’;
• indien in de aangrenzende bestemming 'Wonen' een bij de betreffende woning behorende garage aanwezig is.

Dus als topic starter ff hetzelfde doet, weet ie precies wat wel of niet mag.

[ Voor 36% gewijzigd door Chedara op 01-08-2023 18:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
[...]

27 Goohorstlaan

Hou toch op met situaties te vergelijken die totaal niet vergelijkbaar zijn. Daar heeft niemand wat aan.

Er ligt al een oprit. Over een stoep heen moeten, of een inrit maken is helemaal niet van toepassing.

Maar ja, natuurlijk mag iedereen op zijn eigen terrein zelf bepalen wat ze doen. Tenzij de gemeente daar specifieke bezwaren tegen heeft natuurlijk.
Of moet iedereen vanaf nu ook aan jou vragen of jij het wel mooi vind? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 01-08-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WEBGAMING schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:32:
[...]

Hou toch op met situaties te vergelijken die totaal niet vergelijkbaar zijn. Daar heeft niemand wat aan.

Er ligt al een oprit. Over een stoep heen moeten, of een inrit maken is helemaal niet van toepassing.

Maar ja, natuurlijk mag iedereen op zijn eigen terrein zelf bepalen wat ze doen. Tenzij de gemeente daar specifieke bezwaren tegen heeft natuurlijk.
Of moet iedereen vanaf nu aan jou vragen of jij het wel mooi vind? 8)7
Er is volgens mij een nota welstand per gemeente waar van alles in kan staan.... Gelukkig maar, want volgens jullie logica zou dan dus iedereen ook zijn huis elke kleur kunnen schilderen omdat dat 'een eigen huis is'... In dat opzicht is het dan ook vanzelfsprekend dat er wel ergens iets zal staan over voortuingebruik?

@cssgamer28 waarom überhaupt zoveel parkeerplaatsen? Heb je een bedrijf aan huis? Want dan zullen er vast ook andere regels zijn? Of ga je er aan auto's knutselen als hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Nu online
President schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Er is volgens mij een nota welstand per gemeente waar van alles in kan staan.... Gelukkig maar, want volgens jullie logica zou dan dus iedereen ook zijn huis elke kleur kunnen schilderen omdat dat 'een eigen huis is'... In dat opzicht is het dan ook vanzelfsprekend dat er wel ergens iets zal staan over voortuingebruik?

@cssgamer28 waarom überhaupt zoveel parkeerplaatsen? Heb je een bedrijf aan huis? Want dan zullen er vast ook andere regels zijn? Of ga je er aan auto's knutselen als hobby?
Nee, een nota welstand mag nooit verdergaande eisen stellen dan hetgeen in het bestemmingsplan al is geregeld. Dus stel het bestemmingsplan zegt dat je er mag parkeren. Dan kan de welstandsnota parkeren niet verbieden. Theoretisch zou een gebouwde parkeervoorziening zo lelijk kunnen zijn dat het strijdig is met de redelijke eisen van welstand. Waardoor het alsnog kan worden geëist dat deze aangepast of verwijderd wordt, maar dan moet het echt wel heul erg lelijk zijn.

Daarnaast heeft ook niet elke gemeente een nota welstand of geldt de nota welstand van een gemeente niet overal in de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

?
Dat is toch geen vergelijking...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Chedara schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Nee, een nota welstand mag nooit verdergaande eisen stellen dan hetgeen in het bestemmingsplan al is geregeld. Dus stel het bestemmingsplan zegt dat je er mag parkeren. Dan kan de welstandsnota parkeren niet verbieden. Theoretisch zou een gebouwde parkeervoorziening zo lelijk kunnen zijn dat het strijdig is met de redelijke eisen van welstand. Waardoor het alsnog kan worden geëist dat deze aangepast of verwijderd wordt, maar dan moet het echt wel heul erg lelijk zijn.

Daarnaast heeft ook niet elke gemeente een nota welstand of geldt de nota welstand van een gemeente niet overal in de gemeente.
Ik vind https://www.wanted.law/nl...n-een-parkeerplaats-maken wat over Wallonië gaat. Dat dat land zulke regels heeft zegt natuurlijk niks over de regels in Nederland, maar ergens lijkt het mij toch wel dat er regels zullen zijn over het gebruik van je (voor)tuin? Dts het gebruikt moet worden als 'tuin' in de ruime zin, waarbij parkeren niet valt onder 'tuin indeling of gebruik'?

Als het wel mag ook prima hoor, maar we zullen het wel van TS horen na zijn of haar vergunning aanvraag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chedara
  • Nu online
Beste meneer de president, er is al verschillende keren door verschillende aangegeven dat die regels inderdaad bestaan en dat die in het bestemmingsplan staan. Daarnaast kunnen er aanvullende regels bestaan, maar de regels in het bestemmingsplan zullen in de eerste plaats gelden. Dus wat is op welke locatie toegestaan.
Dus stop nu alsjeblieft met het halen van allemaal random regels uit andere landen (Venlo ligt Nederland en niet in Wallonië) en het trekken van valse vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik een rondje in de omgeving rij zie ik tig van dit soort huizen (voornamelijk aan de rand van de kom of net erbuiten) waarbij er gewoon 2 of 3 auto’s in de “voortuin” staan. Let wel; zonder aanpassingen van bestaande oprit.

Het is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met een huis in een volgebouwde vinex wijk waar iemand zijn voortuin of zijtuin ombouwt tot parkeerplek…

Als ik de foto zo zie van de TS lijkt het erop dat hij redelijk “vrij” woont. Ik zie dan totaal geen probleem in 1 of 4 auto’s op eigen terrein.

Als je bedrijfsmatig dingen gaat doen is het wellicht wel anders. Maar dat is vooralsnog onduidelijk.

Ik had trouwens vroeger een buurman die (net als ik) een garage naast het huis had met 1 oprit. Achter die garage lag de tuin. Die had gewoon aan de achterkant vd garage een 2e deur gemaakt en parkeerde zijn 2e auto achter de garage in de tuin op een aangelegde parkeerplaats met klinkers. Dat was overigens niet erg praktisch verder want je moest door de garage om op de openbare weg te komen maar het mocht wel.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 374460 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

nee, want dan moet je over de stoep naar de parkeerplaatsen, zoals je op de foto van TS kan zien, is dat niet het geval en is er dus geen enkel probleem
Nee, er is hier al een oprit. Kijk maar, er staat een bus naast dat witte huis. Over dit geval twijfel ik dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:53:
Als ik een rondje in de omgeving rij zie ik tig van dit soort huizen (voornamelijk aan de rand van de kom of net erbuiten) waarbij er gewoon 2 of 3 auto’s in de “voortuin” staan. Let wel; zonder aanpassingen van bestaande oprit.

Het is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met een huis in een volgebouwde vinex wijk waar iemand zijn voortuin of zijtuin ombouwt tot parkeerplek…

Als ik de foto zo zie van de TS lijkt het erop dat hij redelijk “vrij” woont. Ik zie dan totaal geen probleem in 1 of 4 auto’s op eigen terrein.

Als je bedrijfsmatig dingen gaat doen is het wellicht wel anders. Maar dat is vooralsnog onduidelijk.

Ik had trouwens vroeger een buurman die (net als ik) een garage naast het huis had met 1 oprit. Achter die garage lag de tuin. Die had gewoon aan de achterkant vd garage een 2e deur gemaakt en parkeerde zijn 2e auto achter de garage in de tuin op een aangelegde parkeerplaats met klinkers. Dat was overigens niet erg praktisch verder want je moest door de garage om op de openbare weg te komen maar het mocht wel.
Uiteindelijk staat het in het bestemmingsplan. Kijk maar eens Langelaan 1 in Peest. Het groenstrookje voor het huis heeft bestemming 'Tuin' en mag niet voor parkeren gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvE3cmD1WHa2nJrXxz48wCey3yw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9qLo2ayd2oLyasyuzg436eu8.png?f=user_large

Dus weet jij veel wat de bestemming van dat strookje van TS is... Daarom altijd bestemmingsplan checken (is het verboden, mag het, of is een omgevingsvergunning nodig...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja op zich eens maar bij de TS is het al een oprit en parkeerplaats… Hij maakt hem alleen wat breder…

Die Langelaan 1 in Peest lijkt enorm groot, zijn dat twee huizen? Want er is overal plek zat om te parkeren, is zowat een boerderij. Dan is er verder ook geen noodzaak. En ook hier geldt; er is überhaupt geen inrit naar de openbare weg.

Bij de TS is die inrit er al. Enige wat hij wil is zijn bestrating uitbreiden.

Dit is in een Vinex-wijk btw:
https://maps.app.goo.gl/2MYPmVrCbravbBZo8?g_st=ic

Geen idee of het mag maar deze situatie bestaat al jaren…

Net als deze een paar meter verderop:
https://maps.app.goo.gl/mc3ZkEMrySDVJ2gE6?g_st=ic

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:09:
Nou ja op zich eens maar bij de TS is het al een oprit en parkeerplaats… Hij maakt hem alleen wat breder…

Die Langelaan 1 in Peest lijkt enorm groot, zijn dat twee huizen? Want er is overal plek zat om te parkeren, is zowat een boerderij. Dan is er verder ook geen noodzaak. En ook hier geldt; er is überhaupt geen inrit naar de openbare weg.

Ja dat bestemmingsplan staat het toe (of verbied het in elk geval niet).

Het is heel erg afhankelijk van de locatie. Wat in een dorpskern of stadskern niet mag, mag misschien in een buitenwijk wel.

Ik schat zo in dat wat TS ook mag maar desalniettemin altijd checken in het bestemmingsplan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chedara
  • Nu online
Zonder dat we exact de locatie en het bijbehordende gebruik van de situatie van TS weten is het allemaal gokwerk.

Ik vind het overigens bijzonder dat de gemeente Venlo niet direct antwoord kan geven. Als het een normale situatie betreft, zouden ze het antwoord direct kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als ik zie wat er aan pleinen voorbij komt op bijvoorbeeld https://twitter.com/onderhoudsarmoe houden niet veel mensen zich aan deze vergunningsplicht of worden deze vergunningen erg eenvoudig verleend.

Maar voor je waterhuishouding is dat grind beter dan alles dichtstraten. Dus zoals al eerder gesuggereerd zou je dat grind toegankelijk kunnen maken voor auto's.
Eventueel kun je grindplaten toepassen om het stabiel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
Chedara schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:47:
Zonder dat we exact de locatie en het bijbehordende gebruik van de situatie van TS weten is het allemaal gokwerk.

Ik vind het overigens bijzonder dat de gemeente Venlo niet direct antwoord kan geven. Als het een normale situatie betreft, zouden ze het antwoord direct kunnen geven.
Wellicht is de vraag niet duidelijk gesteld of de situatie niet goed toegelicht. Dan volgt er vaak ook geen duidelijk antwoord. Verder lijkt TS de Nederlandse taal niet geheel machtig, dat kan soms ook leiden tot verwarring. Maar eens, dit zou geen ingewikkelde casus moeten zijn voor de gemiddelde ambtenaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Beekforel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:28:
Als ik zie wat er aan pleinen voorbij komt op bijvoorbeeld https://twitter.com/onderhoudsarmoe houden niet veel mensen zich aan deze vergunningsplicht of worden deze vergunningen erg eenvoudig verleend.

Maar voor je waterhuishouding is dat grind beter dan alles dichtstraten. Dus zoals al eerder gesuggereerd zou je dat grind toegankelijk kunnen maken voor auto's.
Eventueel kun je grindplaten toepassen om het stabiel te maken.
Er ligt een compleet grasveld naast. Dan lijkt me een paar extra klinkers niet zo’n probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 14:50
Niet te moeilijk over doen - gewoon aanleggen. Daar kraait niemand naar hoor, het is al een parkeerplaats. Wellicht dat ergens een wet is dat je het moet aanvragen maar dit gaat toch nergens om, wat een discussie zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 13:20
delpit schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:25:
Ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt sprake is van slapende honden. In België geldt een vergunningsplicht vanaf 80 vierkante meter bestrating, maar in Nederland ken ik geen vergunningsplicht voor bestraten van tuinen. Wel wanneer je je uitrit wil verplaatsen of een extra uitrit wil maken richting de openbare weg.
Let op: in België kunnen er nog extra voorwaarden zijn. In de gemeente waar ik woon, is het niet toegelaten om meer dan 50% van de voortuin te verharden, bij voorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:24
Dat je hierbij überhaupt aan een vergunning denkt.

Gewoon grind eruit, klinkers erin, paar beukjes oid langs de weg en prima. Ga je niks over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Volgens mij mis ik 1 aspect in de eerdere reacties. Als er 5 parkeerplaatsen bijkomen kan er meer verkeer komen van mensen die daar gaan parkeren. Buurtbewoners kunnen daar een probleem mee hebben. Als de parkeerplaatsen alleen bedoeld zijn om incidenteel bezoek te laten parkeren is er maar weinig overlast. Als er een vergunning nodig is lijkt het me logisch dat je het gebruik duidelijk beschrijft in de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:09:

Los van het feit dat het geen porum is (mijn mening) die tweede mag echt niet. Bij een oprit dien je ook de oprit te gebruiken of je moet de stoep weer terug laten aanpassen naar trottoirband. Nu mag je namelijk niet aan de straat parkeren waar die niet te gebruiken oprit zit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die was me nog niet eens opgevallen. Maar idd, ziet er niet uit.

Overigens wordt daar nauwelijks geparkeerd aan het trottoir. Het is te smal en de meeste huizen kunnen al 2 auto’s kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 03-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:34

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Chedara schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Ja, er gelden vaak verschillende regels voor verschillende woningen op verschillende plaatsen.

Op de specifieke situatie op Google maps ben ik even niet ingegaan.
Kon het niet laten en toch even gaan kijken op www.ruimtelijkeplannen.nl. Op die locatie, Goohorstlaan 27, Noordwijk, geldt het bestemmingsplan Noordwijk Binnen. Ter plaatse van de voortuin geldt daar de bestemming tuin. In artikel 14.3 is bepaald dat parkeren niet is toegestaan,

Voor de in het lid 14.1 genoemde gronden en bouwwerken gelden de volgende regels:
1. situering: uitsluitend ter plaatse van in- en uitritten die ten tijde van de inwerkingtreding van het plan reeds aanwezig zijn;
b. voor parkeren geldt:
• indien in de aangrenzende bestemming 'Wonen' een bij de betreffende woning behorende garage aanwezig is.

Dus als topic starter ff hetzelfde doet, weet ie precies wat wel of niet mag.
Maar volgens 15 mag je er juist wel parkeren?

https://www.ruimtelijkepl...jkbinnen-VA01_15tuin1.htm

In bijvoorbeeld deze wijk (in Noordwjik) heb heel veel "opritten/parkeerplekken": https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

edit:
Ah ik zie het verschil!
"Tuin" (artikel 14) vs "Tuin - 1" (artikel 15) 8)7

edit, nog mooier:
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Hier zijn ook de voortuin ingericht als P maar volgens https://www.ruimtelijkeplannen.nl/ is dat "tuin" (dus geen P) Achja

[ Voor 8% gewijzigd door Mattie112 op 04-08-2023 13:55 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Nu online
Mattie112 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

edit:
Ah ik zie het verschil!
"Tuin" (artikel 14) vs "Tuin - 1" (artikel 15) 8)7
Klopt, ter plaatse geldt de bestemming 'Tuin' (artikel 14) en niet 'Tuin -1" (artikel 15), dat zijn twee verschillende bestemmingen.
Mattie112 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

edit, nog mooier:
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Hier zijn ook de voortuin ingericht als P maar volgens https://www.ruimtelijkeplannen.nl/ is dat "tuin" (dus geen P) Achja
Nee, hier is parkeren in de tuin wel toegestaan. Er is bij de woning in de aangrenzende bestemming wonen een garage aanwezig ;)

1. situering: uitsluitend ter plaatse van in- en uitritten die ten tijde van de inwerkingtreding van het
plan reeds aanwezig zijn;
b. voor parkeren geldt:
• indien in de aangrenzende bestemming 'Wonen' een bij de betreffende woning behorende
garage aanwezig is.

Maar ik geef direct toe, dat is niet al te best geregeld. Theoretisch zou je nu heel de voortuin kunnen omzetten naar één grote parkeerplaats en dat is volgens mij niet de bedoeling van de regeling.
De bedoeling was vast dat je op de oprit voor de garage mag parkeren. Gezien de grote van de woning wil per woningen 2 parkeerplaatsen voor de bewoners hebben. De parkeerplaatsen op de openbare weg zijn in principe voor bezoekers bedoeld.

Tis wat, al die regels in Nederland :P

In de realiteit zie je dan vaak dat de garages vervolgens worden omgezet naar een extra kamer of worden gebruikt voor opslag, waardoor er geen auto meer in past. Of het parkeren van de auto in de garage te veel moeite kost (extra handeling en de auto's staan dan achter elkaar). Vervolgens gaat de 2e auto, die dus eigenlijk op oprit hoort, naar de parkeerplaats op de openbare weg. Waardoor er te weinig parkeerplaatsen ontstaan. Vervolgens gaan bewoners de parkeerplaatsen voor hun huis 'claimen' en krijgen buren ruzie over het gebruik van 'hun' parkeerplaats voor hun huis.

we are all surrounded by Idiots :F

[ Voor 13% gewijzigd door Chedara op 05-08-2023 10:31 ]

Pagina: 1