pc 24/7 aan.

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mellowpimp
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
weet niet echt waar thuis hoord
maar hoe het met een pc die 24/7 aanstaat? is dat wel goed voor de pc? voor hardware enzo. en vreet dat veel stroom?
ja weet dat het een domme vraag is, maar wil het toch ff weten

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Volgens mij kan het geen kwaad hoor :)

En volgens m'n vader kost het fl 100.- gulden per jaar aan stroom als je PC 24/7 aanstaat. Valt mee dus :)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Volgesn mij heeft dat positieve en negatieve gevolgen.

Het voordeel is dat je niet steeds hoeft op te startren, dus hoeft je HD niet zo veel te ratelen. En wordt ook gezegd dat bij start-up vrij veel stroom wordt gebruikt.

Nadeel alles staat aan, dus moet alles goed gekoeld worden, anders wordt de levensduur ietjes verkort.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op maandag 03 september 2001 22:22 schreef Rancor1984 het volgende:
Volgens mij kan het geen kwaad hoor :)

En volgens m'n vader kost het fl 100.- gulden per jaar aan stroom als je PC 24/7 aanstaat. Valt mee dus :)
Effe mijn stroom-metertje erbij gepakt:

Uptime: 45 dagen & 10 uur
KW verbruikt: 136.0
Kosten: 29,11

Dus verwacht maar meer dan 100,-

20*350ZO45°

• mellowpimp
  • Niet online
dat zou dus 1,5 per dag zijn * 365 is ongeveer 500 piek perjaar

• R4NCOR
  • Laatst online: 15:11

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

HEHEHE, das lullig voor mijn pa :P

Verwijderd

/me ruikt }:O

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 22:35 schreef dredge het volgende:
/me ruikt }:O
Als je }:O }:O }:O 'tjes ruikt, moet je in de randstad komen wonen :D :P

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
we hebben hier 2 pc's 24/7
en 1tje die 's middags nog altijd aan is
we moesten 900 bij betalen aan de NUON valt dus wel mee

Verwijderd

waarom wil je je pc 24\7 aan?

kijk , als je een servertje draaid lijkt het me nogal duidelijk dat hij 24\7 draaid. Maar je eigen pc-tje kan je als je hem 'snachts niet gebruikt toch handig uitzetten?

scheeld je pa\ma\jezelf weer wat stroom en je cpu (en de rest) word minder gebruikt waardoor je (feitelijk) de levensduur verlengt, ipv hem te verkorten door hem onnodig aan te hebben staan.

Je hebt de tv toch ook niet aanstaan als je er niet naar kijkt??? :S

• Whuzz
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

Ik laat m'n PC's ook altijd aan, omdat ik te lui ben ze uit te zetten. Naja, behalve als ik er vlak naast moet slapen, dan gaan ze uit.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Ik zal wel een andere mening hebben als de meeste hier, maar ik vind het in 9 van de 10 gevallen pure energieverspilling. Ergens een 40W lampje indraaien ipv 60W maar wel de 24/7 dat apparaat aan laten staan. En nog maar raar vinden dat er problemen ontstaan met de levering van voldoende stroom op sommige plaatsen.

Zoiets van ik laat het licht in de WC maar gewoon aan, want er zit een TL in en anders duurt het zolang met opstarten.
En bijvoorbeeld van ik kan best mijn rommel op straat gooien want er wordt toch iedere week een keer geveegd.

Tja

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07-2025
De laatste stroom rekening hiero was 800 piek... mede door drie peecee's die 24/7 lopen. Kweenie of dat veel is...

By each crime and every kindness, we birth our future

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 22:52 schreef Limited het volgende:
Je hebt de tv toch ook niet aanstaan als je er niet naar kijkt??? :S
Erhm, ik moest even omkijken, maar mijn tv staat aan hoor, de hele dag, kijk er wel nauwelijks naar. En het geluid is uit, maar dat komt omdat ik naar digitallyimported zit te luisteren... Geen idee waaromik hem aanlaat eigenlijk?

Verwijderd

hier staat wel een amd166mhz met sygate al 3 weken continu aan :7
(ben te lui om freesco te instaleren) :)

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

mijn pc is ook 24/7 aan, gewoon omdat ik dat makkelijk vind, m'n stereo ook trouwens

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

mja 24/7 is the name of the game,. hier ook al..

stereo, pc, monitor op screensavertje (bewegend XP logo, hoe origineel)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Wilke
  • Nu online
Het telkens aan/uit-zetten verkort de levensduur trouwens net zo goed als het aan laten.

Telkens als je de boel aanzet krijgt alles een behoorlijke 'klap' ineens (voltage dat ineens stijgt etc.) hierdoor slijt de boel sneller (m.n. mechanische onderdelen, opspinnen HD etc.)

Het beste compromis is volgens mij - voor thuisgebruik - om de computer aan te zetten voor je hem de eerste keer nodig hebt (in mijn geval voor ik ga douchen dan is 'ie tenminste opgestart als ik terug kom :) ) en hem voor je gaat slapen uit te doen.

Scheelt in ieder geval al 8 uur stroomverbruik (da's toch alweer 1/3) en bovendien die herrie aan je kop!

(Okee okee, ik weet het, de echte die-hard nerds kunnen natuurlijk niet slapen zonder het geluid van die fan >:) )

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Alleen de server/router/firewall tuft hier snachts zachtjes door. Het is een compaq Pentium 200 met passieve koeling en een smart voeding erin. Dus die hoor ik ook niet echt snachts.

Maargoed aan laten staan is gewoon veel beter voor pc's.
Al dat aan en uitzetten de hele dag kan nooit goed zijn voor je voeding en hardware.

Verwijderd

[spam alert!]
voor stroomberekeningen: zie www.electus.nl voor de goedkoopste stroomboer :D
[/spam alert!]

Verwijderd

Mijn pc staat ongeveer 16 van de 24 uren aan, en ik denk dat dat ongeveer het beste is wat je kan doen (zolang je geen server draait).
Ik heb mijn pc niet nodig terwijl ik slaap, sommige andere misschien wel (mensen die verlekkerd zijn op een zo lang mogelijke uptime) :?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Ik had vroeger mijn pc altijd 24/7 aan staan omdat ik idd wilde weten hoe lang de pc zonder reboot kon en omdat ik mijn koe toen nog zo lang mogelijk wilde laten grazen. (Ik vond het slapen naast een Delta HP trouwen heerlijk :) )

Maar sinds een paar weken gaat de pc gewoon uit als ik naar bed ga, omdat ik toch wel inzag dat het eigelijk stroom verspilling is en het zonde voor het milieu is.

(Ik ben het wel eens met diegene die zeggen dat het beter voor een pc is om het altijd aan te laten staan, de pc krijgt dat geen optaters van het opstarten, de temp. blijft constant en ga zo maar door).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

M'n server draait wel door, maar die cliënt-pc's gaan gewoon lekker :Z :Z als ik ook ga :Z :Z

gewoon omdat het geen enkele nut heeft je PC aan te laten als je er op die momenten toch niks mee doet :)

/dev/null

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op dinsdag 04 september 2001 08:39 schreef I_Stealth_I het volgende:
M'n server draait wel door, maar die cliënt-pc's gaan gewoon lekker :Z :Z als ik ook ga :Z :Z

gewoon omdat het geen enkele nut heeft je PC aan te laten als je er op die momenten toch niks mee doet :)
Same here.
Mn Novell 5 server draait gewoon altijd (mede dankzij UPS)
Clients gaan wel uit. Monitor vanzelfsprekend ook. (Server heeft nie eens een monitor)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Wat een energie verspillende gasten hier :). Als je gaat slapen gebruik je de pc niet eens. (en niet gaan roepen dat je 2 computers als server nodig hebt, de upload van de meeste personen is toch 16 kb/s dus van een server kan je niet spreken).

Een beter millieu begint bij jezelf :+

• I_stealth_I
  • Laatst online: 13:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op dinsdag 04 september 2001 08:44 schreef Taco het volgende:

Een beter millieu begint bij jezelf :+
jaaaah, maar m'n server draait wel ffies op Groene stroom he? Elke KW/h die ik verspil komt weer deels ten goede van een zonnepaneel :+

/dev/null

• Thrillseeka
  • Laatst online: 08-08 16:28

Thrillseeka

Let love rule

zit er een uit knop op pc's dan?

Ik zet mijn pc heel af en toe uit. En ik slaap denk ik anderhalf meter naast me compie en heb nooit last van de 8 fans die erin zitten(3 case fan , twee op mijn voodoo5 , 1 op me hdd , 1 op me cpu , 1 op me dvd)

Lekker zijn is een gave :)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

ikke ook 24/7
Stroom verbruikt valt wel mee
En hij heeft altijd wel wat te doen
(koe, seti, iets compilen...)

En hij is lekker stil, dus hij mag gewoon doordraaien als ik :Z

met papier mache kun je alles maken!!

• kEUS
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

's nachts is dowmload time voor mijn bakkie. en dan als ik 's ochtends wakker wordt kan het gelijk op rom. 's nachts gaat snel en heeft niemand er hier last van. je betaalt ook voor de bandbreedte die je 's nachts hebt :P

een schoner internet begint bij jezelf

• jurjen13
  • Laatst online: 29-07 14:36
Op maandag 03 september 2001 22:32 schreef Batman2k het volgende:
dat zou dus 1,5 per dag zijn * 365 is ongeveer 500 piek perjaar
kweeniet hoe jij rekent, maar ik kom toch echt op een energierekening van ongeveer 235 gulden extra per jaar voor die ene pc

• Thrillseeka
  • Laatst online: 08-08 16:28

Thrillseeka

Let love rule

Op dinsdag 04 september 2001 09:35 schreef jurjen13 het volgende:

[..]

kweeniet hoe jij rekent, maar ik kom toch echt op een energierekening van ongeveer 235 gulden extra per jaar voor die ene pc
1.5*365=547.5

dus vandaar. of die 1.5 klopt weet ik niet.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 23:08 schreef Slaapkop het volgende:
Ik zal wel een andere mening hebben als de meeste hier, maar ik vind het in 9 van de 10 gevallen pure energieverspilling. Ergens een 40W lampje indraaien ipv 60W maar wel de 24/7 dat apparaat aan laten staan. En nog maar raar vinden dat er problemen ontstaan met de levering van voldoende stroom op sommige plaatsen.

Zoiets van ik laat het licht in de WC maar gewoon aan, want er zit een TL in en anders duurt het zolang met opstarten.
En bijvoorbeeld van ik kan best mijn rommel op straat gooien want er wordt toch iedere week een keer geveegd.

Tja
In zekere zin heb je gelijk, maar ik zie mijn energierekening niet als een status van mijn verspilling, maar een status van mijn investering in het milieu; de energieprijs is nog nooit zo laag geweest en de belasting nog nooit zo hoog.
Ik betaal voor mijn vervuiling; als de staat dat geld dan verkeerd gebruikt; is dat iedereen zijn schuld, niet alleen de mijne.

Verwijderd

M'n scherm zet ik wel uit als ik meer dan een kwartier/half uur oid weg ben bij de PC. 22" hakt er wel in bij de PNEM.

PC zelf gaat uit als ik ga slapen. Enne, sja, 'nuff said :o

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Van de eneco site afgeplukt:

Verbruik per toestel per jaar in kWh
Aan Standby Totaal
Computer 47,0 6,6 53,6

kosten per kWh: 25.58 cent dagtarief
dus reken maar na.

Wat ik mij afvraag of ze van een pc die 24/7 aan staat zijn uit gegaan of 1 voor die maar 8 uur aanstaat?

Verwijderd

Lekker ook .. om 1 waarde aan te houden voor een PC.

Een 235 watt Celeron systeempje met een 15" is niet hetzelfde als een 550 watt Watercooled Tbird met RAID-array en 22".

Verwijderd

Hmmm..beetje onzinnig om je pc de hele dag aan te laten staan.. Die van mij doet zwaar aan power saving als ie al een hele dag aanstaat.. Monitor uit, schijven uit, alles op standby.

Maar om even antwoord te geven op je vraag, pc's zijn over het algemeen erop gebouwd om 24/7 aan te laten staan..telkens aan en uit is juist niet goed.

Maar, een beter millieu begint bij jezelf! Zoals hier al vermeld staat.

Verwijderd

Vroeger had je zelfs de kans dat als iets lang liep dat je het niet eens uit mocht zetten want dat het dan vastliep. HDD's en zo.

Mijn bak staat aan met }:O er op.

• jurjen13
  • Laatst online: 29-07 14:36
Op dinsdag 04 september 2001 09:41 schreef lordspacie het volgende:

[..]

1.5*365=547.5

dus vandaar. of die 1.5 klopt weet ik niet.
volgens mij is het 29.11/45.5= 0.64 gulden/dag *365 = 233,44 is ongeveer 235,- per jaar...

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:01
Ik wil mijn pc wel 24/7 aan laten staan, maar me pa niet, denkt dattie dan affikt!

's avonds, 's nachts en in et weekend draait ie wel op et daltarief !

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even voor de wiskundige onder ons, (bijna) elke pc gebruikt een ander wattage en je kan dus niet zeggen van '1,50' per dag.

En trouwens een voeding gebruikt stroom als er om gevraagt wordt. Hij kan je HDD niet dwingen om 10 ampère om te slokken :7...

offtopic:
Ik ga dus als ik de volgende keer bij Conrad wat bestel, een apparaatje maken die mijn monitor, stereo uitzet als ik mijn computer langer dan 10 minuten niet gebruik, bij de printer en de scanner is het energiebeleid nog drastiser (ofzo) omdat die pas aan gaan als ik ze gebruik.

Trouwens, je tv de hele dag aan laten staan... Da's bijna 100 watt! (wat?)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

RJ

Ik heb @home en dus heeft het geen zin om mijn PC heel de nacht aan te laten staan. Uploaden gaat dan inderdaad met 16kb/s dus een hele film duurt 650/0.016 = 40625 / 60 = 677 /60 = ongeveer 11 uur downloaden :'(. Zo lang slaap ik niet hoor... maar een vriend van me draait wel heel de nacht door maar hij draait geen server, dus alleen voor de mail en ICQ en zo. Das wel zonde van je stroom :(

RJ

Geniet maar tweak met mate

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

TheFruitNerd

iets met fruit

Ik huur. All-in. >:)
Sinds ik }:O op m'n systeempje heb lopen staat ie 24/7 aan.
Als ik er toch nix extra's voor hoef te betalen... >:)

- de zon schijnt altijd wel ergens -

• ---==AiRWoLf==---
  • Laatst online: 19-08 22:14
Mijn pc.. staat gewoon 24/7 aan .. en van het geluid hoor ik niets.. want de radio staat gewoon 's nachts aan .. btw.. alle 4 de pc's hiero staat gewoon 24/7 te grazen..

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
me freesco-bak staat hier 24/7 aan (zuupt bijna geen stroom... alleen mobo, 2xnetwerk, videokrt en diskdrive), maar me p3 draait maar af-en-toe 's nachts (als ik iets groots aan het downen ben)... ik heb geen last van de herrie, want ik slaap in andere kamer, maar ik vin het beetje doelloos om je pc 's nachts te laten draaien en nix te laten doen |:(

If it ain't broke, fix it till it is...

• dijkmane
  • Laatst online: 16:19

dijkmane

biertje ?

mijn server staat ook 24/7 aan, daar is het ook een server voor..

gebruikt ong 60-80W dus 1,7KWh per dag is nog geen 170,- per jaar.

of ie ertegen kan ??? had ie maar geen PC moeten worden.

kost mij dus nog geen 100,- per jaar ( buurman betaald de rest, die internet ook via de server.)
daarom staat ie ook 24/7 aan, en 's nachts downloaden gaat perfect.

specs : wil je niet weten

• Chaoss
  • Laatst online: 20:40

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Servers die 24/7 aanstaan ok.

maar je "normaal" gebruik pc kan toch best uit snachts, een beter milieu begint bij jezelf :P en 500 piek op jaarbasis is niet veel maar toch.

Enniewee die van mij gaat snachts netjes uit want aangezien dat ding ongeveer 1 meter verder naast mijn hoofd staat als ik op bed lig kan ik nie slapen van die pleuris herrie :) (scheelt een low-noise voeding trouwens nog iets? )

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• catfish
  • Laatst online: 01-06 09:24
vraagje, "levensverkorting" over welke onderdelen heb je het dan eigenlijk?
een mobo, proc, ram, videokaart,... heb ik nog nooit zien dood gaan van ouderdom (zelfs mijn XT 4MHz draait nog)
mechanische onderdelen daarentegen... cdrom drives, diskette stations, hd,... die heb ik wel al zien sneuvelen door ouderdoms slijtage, maar is het hier de elektronica in het toestel of het mechanische gedeelte? ik denk het 2e dus gaat de theorie toch niet zo op.
cd rom drives slijten alleen als ie een cd moet ronddraaien veronderstel ik, de draaisnelheid is tegenwoordig zeer snel op die dingen, waardoor die 2x speed en 4x speed nog werkt en de 32x reeds is geneuvelt...
als je hd dus in spaarstand gaan, moeten ze weer opspinnen = slijtage dus helpt het toch bijna niet om je pc 's nachts aan te laten?
ok, wel niet 3x aan/uit op een dag...
Pagina: 1