Onbekende gasleiding in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasztiaan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-03 10:13
Bij het graven van een geul voor het aanleggen van een fundering voor een poort kwam ik een gele buis tegen. Ik heb geleerd dat dat voor een gasleiding is.

Echter staat hij nergens gemeld in de KLIC rapporten. Daarnaast ligt hij voor een gasleiding ook erg ondiep.

Zou het kunnen dat de buis gebruikt is voor iets anders dan voor gas?

Beste antwoord (via Sebasztiaan op 03-08-2023 04:18)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gas in 110 pvc kom je niet zo snel tegen...

Ik denk een gele pvc buis die gebruikt is als random mantelbuis of als afvoer van iets... Stukje over ergens gehad door Teun de beun....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Heb je ook een foto hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De vorige bewoners hielden van koken en hadden een buitenkeuken met gas?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Kan het? Ja
Mag het? Geen idee :P

Waar op het erf ligt de buis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebasztiaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdh9sEu-Qo5yvGQHEFopmmcU7ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9XY9m6y7ZQeWnFbluUq2cOK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYbLWzr33MsK3t3dPRU29w0ehBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lzvw0tJp2Lfe2s7F8xYYPZch.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqBfajv4rm1VRZkQOK5XD4CebF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwuO2F5Wcu5G6FR6npHlOklj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRlI4N4Ikk8-sTaE922g2tzfeWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeggG3iIGylnCllMNI1c2xpX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGxwFPwNfdMWrqSqYiSLP9Wzo7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONabBoaxPQVKvjvBTmYSFiVa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasztiaan
De buis ligt aan de achterkant van het huis. De ramen in de blauwe gevel is waar de keuken zich bevind.

De hoofdaansluiting van het gas komt vanaf de voorkant/straatkant het huis binnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sebasztiaan op 01-08-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AAD84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:10
Dat is inderdaad een dienstleiding voor gas.

Echter kan het zijn dat de vorige bewoner nog een stuk over had en ergens anders voor heeft gebruikt.

Maar voor de zekerheid bij je netbeheerder navragen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17
Er bestaat een kans dat men het gebruikt heeft als "mantelbuils". Een gasleiding kan nooit zo ondiep aangelegd zijn.

Wil je zeker zijn en zelf willen zoeken. Helemaal afgraven en uitzoeken waar deze uitkomt. :X

[ Voor 29% gewijzigd door Pikkemans op 01-08-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Vreemde diepte ook zoals je aangaf. Loopt het ook je tuin uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24

joker1977

Tweakert

AAD84 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:41:
Dat is inderdaad een dienstleiding voor gas.

Echter kan het zijn dat de vorige bewoner nog een stuk over had en ergens anders voor heeft gebruikt.

Maar voor de zekerheid bij je netbeheerder navragen?
Dit. Ik zou het misschien zelfs ook even navragen bij de vorige bewoner, misschien heeft die het als mantel gebruikt voor bv. een electriciteits-kabel of perslucht oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasztiaan
Cave_Boy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:42:
Vreemde diepte ook zoals je aangaf. Loopt het ook je tuin uit?
Dat durf ik niet te zeggen. Daarvoor zou ik de hele tuin moeten omspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Sebasztiaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Daarvoor zou ik de hele tuin moeten omspitten.
Hij gaat zo lijkt het rechtdoor. Het is erg ondiep je kan kijken aan einde van de tuin of daar doorloopt. Anders weet je direct dat het ergens stopt en of er een bocht aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Je zou verwachten dat het beginpunt ergens in je kruipruimte uitkomt.
Tip om te kijken of er iets inzit: Even een gat in maken en een borescope erin doen even met een leidingzoeker voor muren kijken of er iets van metaal of koper in de leiding zit :Y

[ Voor 57% gewijzigd door SniperGuy op 01-08-2023 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je thv dat blauwe schuurtje een paar tegels eruit wipt, kun je dan zien waar ie uitkomt?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:42

OmeJoyo

This is me

Je zou met weinig moeite kunnen uitvinden door een paar tegels te verwijderen kunnen controleren waar die ongeveer heen gaat. Wellicht is het een aanwijzing dat het elektra wat er ook in het gat zit net zo diep zit, geeft mij het idee dat dit wellicht op hetzelfde moment is aangelegd.

Als het toch wel gas is, dan hoort die daar niet te liggen, want het is zeker geen 80 centimeter.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
*knip*
Dat stellen we dus niet voor.

[ Voor 73% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Oeh, ik zie op de fotos lekker ook een ondergrondse lasdoos. Geeft me niet heel veel vertrouwen in het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 08:20
Je kunt een klic-melding doen, dan weet je hoe en waar eventuele leidingen. Anders even bellen met je netbeheerder (schadepreventie), die kunnen je verder helpen. nvm. Zie OP
NESFreak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:39:
Oeh, ik zie op de fotos lekker ook een ondergrondse lasdoos. Geeft me niet heel veel vertrouwen in het geheel.
Zou ook gewoon een gietmof kunnen zijn, die zijn er speciaal voor gemaakt.

[ Voor 40% gewijzigd door MochiGohan op 01-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
MochiGohan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:40:
Je kunt een klic-melding doen, dan weet je hoe en waar eventuele leidingen. Anders even bellen met je netbeheerder (schadepreventie), die kunnen je verder helpen.

[...]

Zou ook gewoon een gietmof kunnen zijn, die zijn er speciaal voor gemaakt.
Uit de OP:
Echter staat hij nergens gemeld in de KLIC rapporten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-06 20:35
Lijkt wel een 'geisoleerde' buis voor die wateraansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Sport_Life schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:16:
Als je thv dat blauwe schuurtje een paar tegels eruit wipt, kun je dan zien waar ie uitkomt?
Dit, en als je in een rechte lijn de andere kant op gaat waar kom je dan uit, de straat?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebasztiaan
NESFreak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:39:
Je wilt niet weten wat ik al aan ondergrondse electriciteitskabels, lasdozen en verbindingen gewikkeld in dichtgeplakte vuilniszakken heb opgegraven minder dan 10 cm onder de grond. Niks verbaast mij meer in deze tuin. :)

Vertrouwen in of het goed is aangelegd is daarom ook vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasztiaan
D4NG3R schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Dit, en als je in een rechte lijn de andere kant op gaat waar kom je dan uit, de straat?
Het blauwe is de achterkant vd woning. De andere kant loopt naar achteren de tuin in langs een schuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:18
de netbeheerder bellen en vragen wat dat ding daar doet?
Als ze twijfelen komen ze het wel onderzoeken en ben jij er vanaf.

Maar wellicht loopt ie je kruipruimte in, dat kun je vast zien als je bij dat blauwe wandje wat tegels opwipt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Nu online

deWit

Gas in 110 pvc kom je niet zo snel tegen...

Ik denk een gele pvc buis die gebruikt is als random mantelbuis of als afvoer van iets... Stukje over ergens gehad door Teun de beun....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wielo1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 11:24
Heeft er toevallig bij het bouwen van de huizen een ketenpark gestaan van de aannemers
En is de gaspijp gebruikt voor de aansluiting van een keten park dit gebeurd namelijk wel eens zelf ook geregeld ketenparken aangelegd voor aannemers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien is het nog een idee om met zo'n detectieding voor elektra 'ns langs dat ding te gaan. Als 'ie dan aanslaat, weet je dat er spanning op slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:47

menonv

Beunhazerij?

@Sebasztiaan
Haal die ene tegel ook nog eens los waar die nu onder verdwijnt aan de kant van het stalletje?
Wellicht hebben ze de waterleiding in die PVC buis gelegd, maar dan zou daar onder die ene tegel in ieder geval een bochtje moeten komen. Zou wel grappig zijn... van die gele buis naar grijze kleinere buis en dan die waterleiding erin :D

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 15:49
Knip

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 14:06 . Reden: Reageer dan gewoon niet... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Een buis uit '96 dus ligt er al een tijdje. Ben je de eerste bewoner ? Huis zelf lijkt me een stuk ouder op het eerste gezicht.

10cm lijkt me meer een dhz gehalte te zijn geweest. Maar het is zeker niet onmogelijk dat het gas kan zijn.

Ik zou eens bij de vorige bewoners nagaan of die er vanaf weten (indien van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebasztiaan
menonv schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:00:
@Sebasztiaan
Haal die ene tegel ook nog eens los waar die nu onder verdwijnt aan de kant van het stalletje?
Wellicht hebben ze de waterleiding in die PVC buis gelegd, maar dan zou daar onder die ene tegel in ieder geval een bochtje moeten komen. Zou wel grappig zijn... van die gele buis naar grijze kleinere buis en dan die waterleiding erin :D
Ik ga vanavond even aan de slag met de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebasztiaan
Jan-man schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:48:
Een buis uit '96 dus ligt er al een tijdje. Ben je de eerste bewoner ? Huis zelf lijkt me een stuk ouder op het eerste gezicht.

10cm lijkt me meer een dhz gehalte te zijn geweest. Maar het is zeker niet onmogelijk dat het gas kan zijn.

Ik zou eens bij de vorige bewoners nagaan of die er vanaf weten (indien van toepassing).
Nee, ben niet de eerste bewoner. Huis is uit 1890 en is door de jaren heen door verschillende eigenaren uitgebouwd. Vorige bewoners hebben het in 2013 gekocht dus na de aanleg vd buis. Of de buis is uit 1996 en er later ingelegd, dat kan uiteraard ook. Maar geen contact meer met vorige bewoners helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:10
Gewoon de storingsdienst van de netbeheerder bellen en uitleggen dat je bij werkzaamheden in de tuin een vermoedelijke gasleiding bent tegengekomen die niet op klic staat. Binnen 2 uur is er dan een monteur ter plaatse die je precies kan vertellen hoe of wat en of het gas is. 110mm gasbuis is normaal niet iets waarmee je een woning of buitenkeuken aansluit maar een hoofdleiding van de netbeheerder. Of een vorige bewoner werkte bij een aannemer/netbeheerder en dacht te kunnen besparen door wat overige gasbuis te kunnen gebruiken als riolering.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Nu online

deWit

Ook een hoofdleiding gas is doorgaans geen DN110 PVC 2.4 mm. Ik durf er wel geld op te zetten dat dit geen gasleiding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:39

Pizzalucht

Snotneus.

Ik ga ook voor de waterleiding. Wellicht met het het idee dat dan hij niet zo diep ingegraven hoeft te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebasztiaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7YuO7QQ7QK3zDmC_wi47S6nN9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gprb3ofKk89SV4WNsJPvjnVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFbA270rm5FtkmlAuXApwwlWPXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbJPGnZ3ULBJUYKEqM8fgb0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6cKNFYBOF8osc4YPqgDW9iuwj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nE2repdfm2hk3PxIyHcApxz.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of dit de oplossing is maar het zou kunnen.

Waterleiding en twee electriciteitskabels/buizen gaan vanuit de kelder naar buiten toe. Schuin op de plek af van waar ik die buis in de grond heb gevonden. Kan dus dat hij ergens halverwege een knik maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHQnXgE1oheNDJMIngtI0MHqY2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNIfZbEoLOJsieVRATk4fENT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av6jMRTWolR5oOaFsj9mFIxo3Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6PuXdP56ZLvsedj1i36Dfax.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog een regenafwatering met daarin een electriciteitsbuis. Over rare combinaties gesproken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sebasztiaan op 01-08-2023 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Nu online

deWit

Mantelbuis dus. Je ziet hem in de gevel zelfs zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:39

Pizzalucht

Snotneus.

Kan toch haast niet anders gezien de kleur van de buis in de kelder? Wel handig mocht je ooit nog wat erbij willen stoppen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07
deWit schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:35:
Mantelbuis dus. Je ziet hem in de gevel zelfs zitten.
Je ziet een buis van hetzelfde type. Het is niet noodzakelijkerwijs dezelfde buis; kan wel, hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12
Ik lees dat gele pvc 110mm slagvast is. Dat zal de reden zijn vermoed ik. Als je erin schopt, dan gaat ie niet snel stuk.. Waarom ze geel gebruiken is mij een raadsel maar ik denk dat ze een wat bredere doorvoer zochten die slagvast is en ze bij deze zijn uitgekomen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 21:29
je zou er op kunnen tikken en in de kruipruimte kunne luistern. Hiermee kan je vaststellen of het dezelfde buis is
Pagina: 1