Oude tegels springen omhoog... Hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:36

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We zijn de badkamer aan het slopen.
Vooralsnog is er alleen het bad uitgehaald en tegels verwijdert van sommige stukken muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e-JYEO2skq3VNUT8YnjttcdCA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY4oHtmDhuzgmo5M6YFSPlpT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVJMmE1HWb_4WMdvN0w_coRPg20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Zf9ukIce4bg8wnR8FrnII0y.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik over de nog steeds betegelde vloer liep, voelde ik wel dat de tegels op sommige plekken loszaten.
Maar vannacht werden we ineens wakker van hard krakend geluid vanuit de badkamer.
Toen we gingen kijken, bleek dat een aantal tegels omhoog waren gekomen.
Ik trok er een paar los, maar het ging nog even door.

Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
Ons huis heeft stevige muren en dikke betonnen vloeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EReK23fnS4U4MMKliQziOXgZ7BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP69evpEfvoA8EOVtCGfdEwA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat zou door wat spanning kunnen komen in combinatie met het trillen bij de sloopwerkzaamheden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuigiBrotha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 20:32
Ben totaal niet bekend hiermee maar was is de situatie onder de vloer ? Zit daar een kamer? Een kruipruimte? Of zit je direct op zand gefundeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
LuigiBrotha schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:30:
Ben totaal niet bekend hiermee maar was is de situatie onder de vloer ? Zit daar een kamer? Een kruipruimte? Of zit je direct op zand gefundeerd ?
Onder de badkamer bevindt zich de woonkamer.
Hann1BaL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:29:
Dat zou door wat spanning kunnen komen in combinatie met het trillen bij de sloopwerkzaamheden bijvoorbeeld.
Zou er zo weinig voor nodig zijn?
Dat er spanning is, lijkt me ook. Want de tegels kwamen als dakjes omhoog. 2 rijen en dan is de voeg de nok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Met deze informatie natuurlijk niets van te zeggen, je bent wel erg summier. Je vertelt niet wat je allemaal gedaan hebt onlangs en hoe je woning in elkaar zit, dus dan wordt het vooral gissen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Door een verbouwing kan zoiets zeker gebeuren. je hebt overal het gewicht aangepast en misschien ook wel wat nieuwe doorbraken etc gemaakt, zelfs als het allemaal perfect is gedaan zal een gebouw zich dan opnieuw zetten. als tegels in zand cement zijn gelegd hebben ze vaker erg weinig nodig op los te komen. daarom gebruiken we tegenwoordig vooral flex lijm. je ziet ook aan de schone achterkant dat de hechting minimaal is geweest.

hou in iedergeval wel andere indicatoren voor zakking/zettings problemen in de gaten de komende tijd . (klemende deuren, groeiende scheuren etc)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-08-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ID-College schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:42:
Met deze informatie natuurlijk niets van te zeggen, je bent wel erg summier. Je vertelt niet wat je allemaal gedaan hebt onlangs en hoe je woning in elkaar zit, dus dan wordt het vooral gissen..
Er is een muur verwijderd beneden en vervangen door een draagbalk
Verder wat deuropeningen verhoogd en daar zijn nieuwe lateien ingekomen.
Ook is de betonnen benedenvloer verwijderd en vervangen door 50 cm schuimbeton en dekvloer.
Huis is gebouwd op zand. Geen kruipruimte gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:43:
je ziet ook aan de schone achterkant dat de hechting minimaal is geweest.

hou in iedergeval wel andere indicatoren voor zakking/zettings problemen in de gaten de komende tijd . (klemende deuren, groeiende scheuren etc)
Dat van die hechting viel me ook op. Er zit bijna niets aan de tegels.
Als ze niet zo spuuglelijk zouden zijn, zou je ze opnieuw kunnen gebruiken.

Goede tip voor de observatie.
Scheuren heb ik nog nooit ergens in het huis gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

[...]

Dat er spanning is, lijkt me ook. Want de tegels kwamen als dakjes omhoog. 2 rijen en dan is de voeg de nok.
De lijm is oud (neem ik aan :) ) en trillingen kunnen natuurlijk funest zijn voor materiaal wat niet gemaakt is om mee te bewegen. Dus ja dat kan heel goed.

Maar het scheelt alleen maar sloopwerk toch :)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip*
Hou het aub serieus, het is hier geen HK.

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 01-08-2023 10:41 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Ook is de betonnen benedenvloer verwijderd en vervangen door 50 cm schuimbeton en dekvloer.
Oke, best e.e.a. verbouwd dus. Zoals hierboven staat, ik zou even de boel in de gaten houden wat betreft je muren of dat je ergens scheuren ziet staan. Je hebt een betonnen dekvloer zeg je, die zou nooit mogen bewogen. Het lijkt erop dat er weinig lijm onder je tegels zit en als ze er lang inzitten, dan laten ze snel los.. Hier ook tegels verwijderd een paar jaar terug, die er 40 jaar inlagen, en die vlogen er ook direct uit.

Wellicht dat het door slopen komt inderdaad, maar ik zou vooral even goed rond je blijven kijken. Neem aan dat je alles doorberekend hebt wat er is gedaan (of hebt laten berekenen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

[...]

Weinig? De tegels scheuren zelfs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Weinig? De tegels scheuren zelfs.
Dat scheuren kwam doordat ik ze eruit trok.
Op het gedeelte waar ik ze heb laten zitten, staat een licht dakje.

Haal ze nu op andere stukken ook weg, en daar moet ik beetje bikken nog.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 01-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuigiBrotha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 20:32
Rzaan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Het verwijderen van een muur zou mogelijk een reden kunnen zijn. Bij het verwijderen van een muur word de muur links en rechts omhoog getild met behulp van stempels. Als ze die te ver omhoog drukken kan dat spanning in de vloer en/of het plafond geven. Wij hebben in huis gehad dat een deur niet meer goed open ging nadat een steunbalk was geplaatst. Dus dit zou hier ook het geval kunnen zijn.
Pagina: 1