Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Domme toestellen en zonnepanelen optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• I-beam
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2023
Zoals veel mensen hebben wij zonnepanelen en veel 'domme' apparaten (wasmachine, droogtrommel, vaatwasser enz). In België is de energie die je opwekt met je zonnepanelen gratis als je die zelf onmiddellijk verbruikt. Als je de energie op het net zet en later terug afneemt, betaal je (met de digitale teller).

Ik zou nu graag het volgende doen:
  • iets installeren op de wasmachine dat deze automatisch kan aanzetten (een automatische vinger dus)
  • de productie van de zonnepanelen regelmatig uitlezen (per kwartier of vaker) - dit zal ik navragen bij m'n installateur
  • de beide aan mekaar koppelen op een "slimme" manier: ideaal zou zijn als ik kan zeggen: zet de wasmachine en vaatwas op, op een optimale manier voor 18 uur vanavond, zodat zoveel mogelijk zonne-energie wordt gebruikt. Dit zal moeten kunnen praten met de automatische vingers, dus ergens zal iets met die automatische vingers moeten praten (bluetooth). En er moet ook ergens software zijn, die de zonnestroomproductie in de gaten houdt en de vingers aanstuurt.
Vragen:
  1. Kan dat laatste met een bestaande smart home oplossing? Google home, Alexa of andere. Is dat een goeie oplossing? Of zijn er componenten of open source oplossingen die hier bij kunnen helpen?
  2. Zo'n bluetooth "automatische vinger" van hierboven, kan je die (realistisch/makkelijk) zelf aansturen vanuit een open source of zelfgemaakte component ? Is bluetooth een makkelijk protocol om mee aan de slag te gaan, of heeft elk apparaat z'n volledig eigen commando's?
Ik ben niet vies van programmeren, electronica, ... maar koop liever ipv het warm water uit te vinden.

Bedankt!!

[ Voor 7% gewijzigd door I-beam op 01-08-2023 08:36 ]

Beste antwoord (via I-beam op 07-08-2023 20:40)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Als je toch gaat vervangen dan kan je tegenwoordig smart apparatuur kopen die geen automatische vinger meer nodig heeft.
Ga je wel de automatische kant op kijk dan eens naar switchbot. Als integratie platform wordt meestal home assistant gebruikt. Als communicatie meestal zigbee, maar dat gaat naar een nieuwe standaard, matter.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Krijg je geen vergoeding voor teruggeleverde stroom?
Je hebt het over oude apparaten, vaak loont het om die te vervangen door nieuwe met een (veel) lager energieverbruik.
Van condensdroger naar warmtepompdroger bijvoorbeeld.
Als je de oude droger zou timen op de zonneschijn zou je wellicht alsnog duurder uit zijn dan de nieuwe droger handmatig (met vertragingsfunctie) overdag aanzetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Als je toch gaat vervangen dan kan je tegenwoordig smart apparatuur kopen die geen automatische vinger meer nodig heeft.
Ga je wel de automatische kant op kijk dan eens naar switchbot. Als integratie platform wordt meestal home assistant gebruikt. Als communicatie meestal zigbee, maar dat gaat naar een nieuwe standaard, matter.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 14:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De forecast.solar integratie van Home Assistant voorspelt o.a. hoeveel opwek je het komende uur zult hebben (en wanneer de piek op een dag is). Op basis daarvan zou je in elk geval de wasmachine handmatig kunnen timen met uitgestelde start; ik zie een switchbot niet direct de programmaknop draaien namelijk :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• I-beam
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2023
Bedankt alvast voor de reacties!

Na wat opzoeken begrijp ik dat switchbot een API heeft, en Home Assistant een open source software is die via die API de switchbot aanstuurt. Klopt dat, en zo ja waar past Zigbee/Matter dan in het verhaal ?

En als ik naar devices zoek, moet ik dan letten op compatibiliteit met Zigbee en/of Matter ?

@Thijsmans ik zou dan het programma klaarzetten (+ product toevoegen), maar de 'start' knop induwen zou een switchbot doen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@I-beam weet je zeker dat dat apparaat zolang blijft wachten tot je start drukt?
Mijn wasmachine gaat na een paar minuten uit en zou zo niet bediend kunnen worden.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 14:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je voor HA zou gaan: de Switchbot integratie vereist de beschikbaarheid van Bluetooth en niet van Zigbee.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1