Zoals veel mensen hebben wij zonnepanelen en veel 'domme' apparaten (wasmachine, droogtrommel, vaatwasser enz). In België is de energie die je opwekt met je zonnepanelen gratis als je die zelf onmiddellijk verbruikt. Als je de energie op het net zet en later terug afneemt, betaal je (met de digitale teller).
Ik zou nu graag het volgende doen:
Bedankt!!
Ik zou nu graag het volgende doen:
- iets installeren op de wasmachine dat deze automatisch kan aanzetten (een automatische vinger dus)
- de productie van de zonnepanelen regelmatig uitlezen (per kwartier of vaker) - dit zal ik navragen bij m'n installateur
- de beide aan mekaar koppelen op een "slimme" manier: ideaal zou zijn als ik kan zeggen: zet de wasmachine en vaatwas op, op een optimale manier voor 18 uur vanavond, zodat zoveel mogelijk zonne-energie wordt gebruikt. Dit zal moeten kunnen praten met de automatische vingers, dus ergens zal iets met die automatische vingers moeten praten (bluetooth). En er moet ook ergens software zijn, die de zonnestroomproductie in de gaten houdt en de vingers aanstuurt.
- Kan dat laatste met een bestaande smart home oplossing? Google home, Alexa of andere. Is dat een goeie oplossing? Of zijn er componenten of open source oplossingen die hier bij kunnen helpen?
- Zo'n bluetooth "automatische vinger" van hierboven, kan je die (realistisch/makkelijk) zelf aansturen vanuit een open source of zelfgemaakte component ? Is bluetooth een makkelijk protocol om mee aan de slag te gaan, of heeft elk apparaat z'n volledig eigen commando's?
Bedankt!!
[ Voor 7% gewijzigd door I-beam op 01-08-2023 08:36 ]