Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

High-end PC | Budget 5K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• el Ricardo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zowel gebruiken voor werk als voor gamen. Ben zelf software engineer wat ik dagelijks voor bezig ben, sinds kort ook Unity opgepakt voor game development. Alhoewel dat momenteel meer een hobby is wil ik dit wel serieus nemen. Voor de rest speel ik games zoals Black Desert Online, Warzone en Apex Legends.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 5K waarbij ook de monitor zit, die is al besteld en komt morgen binnen. Het betreft de volgende monitor
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorsAlienware AW2723DF Wit€ 479,-€ 479,-
Totaal€ 479,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, de oude PC gaat naar een kennis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Intel systemen gehad, maar in de laatste jaren is volgens mij AMD de winnaar wat betreft processors. Althans voor gamen. Dus ik wil nu graag voor AMD gaan, tevens heb ik zelf al een lijstje gemaakt en naar een vriend van mij gestuurd die vervolgens weer wat aanpassingen heeft gemaakt waarbij we tot een vrijwel MSI gefocuste build zijn gekomen. De reden daarachter is meer dat er zo min mogelijk software nodig is voor het managen van het systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
DDR5,
PCIE 5.0 SSD

En daarnaast ga ik de PC op mijn bureau zetten dus ik wil graag dat hij er mooi uit komt te zien. Ik voeg dus nog 10 n.t.b RGB fans toe.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie iets veranderen aan deze build, zo ja waarom?
Is de gekozen waterkoeling compatible met AM5, op tweakers staat dat er niet bij maar volgens mij is het wel zo, graag jullie advies nodig.
Tevens heb ik ook een vraagje over SSD's met of zonder heatsink, aangezien MOBOs vaak al met een heatsink komen is het toch overbodig om voor een SSD met heatsink te kiezen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 693,97€ 693,97
1MoederbordenMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI€ 299,95€ 299,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 1.928,30€ 1.928,30
1BehuizingenNZXT H9 Flow Zwart€ 179,-€ 179,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 360 RGB Zwart€ 298,10€ 298,10
1VentilatorsNZXT F120 RGB Duo, Single pack, Zwart, 120mm€ 32,90€ 32,90
3VentilatorsNZXT F120 RGB Duo, Triple pack, Zwart, 120mm€ 114,90€ 344,70
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 239,03€ 239,03
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1200W€ 230,80€ 230,80
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 130,99€ 130,99
Totaal€ 4.377,74

[ Voor 13% gewijzigd door el Ricardo op 02-08-2023 23:23 . Reden: Changed CPU Cooling after all ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, die komt met de juiste kabel voor je GPU, bv de Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Pak de uitvoering: be quiet! Straight Power 12 1200W als voeding. 850W is voldoende, maar je weet nooit wat je nodig hebt binnen 10 jaar. ATX3.0 is nodig voor hoge pieken op de +12V rail PCIe 5.0 is nodig voor de juiste kabel.

Met dit budget had een OLED monitor van 1000 euro niet misstaan.

• el Ricardo
martyw schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 06:30:
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, die komt met de juiste kabel voor je GPU, bv de Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0
Hartstikke bedankt voor de suggestie voor een ATX 3.0 gespecificeerde voeding! Ik ga het in mijn lijstje aanpassen!
Djarune schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:57:
Pak de uitvoering: be quiet! Straight Power 12 1200W als voeding. 850W is voldoende, maar je weet nooit wat je nodig hebt binnen 10 jaar. ATX3.0 is nodig voor hoge pieken op de +12V rail PCIe 5.0 is nodig voor de juiste kabel.

Met dit budget had een OLED monitor van 1000 euro niet misstaan.
Ook hartstikke bedankt voor de suggestie voor ATX3.0 PSU, wordt aangepast in mijn lijstje. De reden dat ik niet voor een OLED ben gegaan, wel naar gekeken, is omdat ik dan buiten mijn budget zou komen en ik niet wou besparen op de PC onderdelen zelf. Er komen namelijk nog een nieuw toetsenbord, muis en draadloos headset bij die ik met de 300-500 euro ga kopen die als het goed is overblijft nu.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Ik zou eerder voor een 4TB Gen 4 SSD gaan dan een 2TB Gen 5 SSD gaan. Gen 5 is nu meer een meme dan echt nuttig.
S360 is turbo overkill voor een 7950X3D. Dit kan een veel eenvoudigere koeler worden, misschien zelfs lucht.
(uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB ?)
X670E Carbon Wifi is ook heftig overkill voor een 7950X3D, heb je de extra bling ook echt nodig?

En verder ben ik het ook wel eens dat ik meteen 1000 van het budget zou reserveren voor een top-end OLED.
categorie: Monitors
Met de aanpassingen die ik noem past deze dan ruim in je budget.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 01-08-2023 12:25 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
AIO-koeler is compatible, maar zou ik niet kiezen: https://www.msi.com/Liquid-Cooling/MEG-CORELIQUID-S360
PS: de eerste lichting MSI Coreliquid AIO-koelers (goedkopere serie) had last van sludge en koelde slecht. Hier is wel netjes een recall voor geweest.
In de NZXT behuizing zou ik een NZXT Kraken AIO-koeler kiezen met 6jaar garantie.

De Shift voeding heeft de stekkers aan de zijkant en bij een H9 behuizing dus aan de bovenzijde onder het toppanel, dat lijkt mij heel onhandig met de gpu-kabel. Ik zou de Be Quiet Straight Power 12 1000W kiezen.

Als je moederbord een M2 heatsink heeft, dan zou ik een PCIe4.0 SSD kopen zonder heatsink. Een PCIe5.0 zou ik helemaal nog niet kopen, gezien de hitte problemen: https://nl.hardware.info/...t-ook-bij-andere-e26-ssds

Moederbord kan uiteraard goedkoper, bijvoorbeeld een MSI X670E-Tomahawk Wifi: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1918690;1849718/

Je zult nog wat fans moeten toevoegen, want de enkele 3-pins 12cm rear fan is onvoldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Woezik op 01-08-2023 15:05 ]

• Djarune
Woezik schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:25:
PS: de eerste lichting MSI Coreliquid AIO-koelers (goedkopere serie) had last van sludge en koelde slecht. Hier is wel netjes een recall voor geweest.
De gekozen MSI wat hun topsegment is is een geweldig goede AIO. Is van binnen een Asetek, net als een moderne NZXT of Corsair en verschilt dus weinig op de fans en uiterlijk na.
En de fans zijn heel goed. Zie review Tom’s Hardware. Koelt beter en is stiller dan het topmodel van NZXT (Z73). Het is dus een high-end keuze.

Overigens ga ik er in mee dat TS zo min mogelijk automation software wil hebben. Enkel Mystic Light.

De recall van MSI was hun budget model met een Apaltek pomp en is absoluut niet te vergelijken met deze AIO.

• el Ricardo
Ik heb de lijst aangepast en het MOBO veranderd om wat kosten te besparen, ten kostte van 1 M2 PCIe 5.0 slot. Zie edit van de list in main post.
Djarune schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

De gekozen MSI wat hun topsegment is is een geweldig goede AIO. Is van binnen een Asetek, net als een moderne NZXT of Corsair en verschilt dus weinig op de fans en uiterlijk na.
En de fans zijn heel goed. Zie review Tom’s Hardware. Koelt beter en is stiller dan het topmodel van NZXT (Z73). Het is dus een high-end keuze.

Overigens ga ik er in mee dat TS zo min mogelijk automation software wil hebben. Enkel Mystic Light.

De recall van MSI was hun budget model met een Apaltek pomp en is absoluut niet te vergelijken met deze AIO.
Wederom bedankt voor je antwoord, ik heb toch besloten om voor de Kraken te gaan op aanraden van een vriend aangezien ik graag voor de NZXT fans wou voor in de case was dit voor hem meer logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door el Ricardo op 02-08-2023 23:24 . Reden: Gedachte veranderd ]

• el Ricardo
Paar laatste aanpassingen gemaakt, de SSD PCIe 5.0 toch maar vervangen voor een PCIe 4.0 op aanraden van deze toppers @Woezik @Thomg . Bedankt voor de input!

Tevens toch afgestapt van mijn must have alles MSI aangezien ik zelf heb gekozen voor NZXT fans in de behuizing. Dus dat betekent dat ik software van MSI en NZXT zal moeten runnen om alles te managen, dit is te overzien denk ik zo.

Nog enige laatste comments op de build op deze manier? Zo niet, ben ik klaar om te bestellen en hopelijk als het een beetje mee zit dit weekend te bouwen

• Djarune
Zie YouTube: NZXT H9 Flow w/ 7950X & RTX 4090 - Time Lapse Build voor een build video.

Hoewel ik wel van de looks van NZXT hou is deze build totaal niet mijn smaak en imo het RGB gedeelte te duur. Ik heb zelf liever de “black-out build” zoals zoals die van Mr Matt Lee op mijn bureau:
YouTube: BLACKOUT NZXT H7 Flow?! | All Black PC Build Noctua NH-D15 Chromax |...

• Woezik
Volgens mij kun je de RGB van de (single) rear fan niet aansluiten. De kraken 360 heeft een controller voor zijn eigen drie fans. Het triple fan pack heeft ook een eigen controller voor maximaal drie fan. Beide gebruiken een interne USB2.0 header, dus je kunt ook geen derde controller aansluiten, want moederborden hebben geen drie USB2.0 headers.

Opties zijn waarschijnlijk:
1. Standaard rear fan behouden en in de bios het fanprofiel instellen.
2. Wellicht een Kraken Elite 240/280, want die lijkt dezelfde 3-channel fan controller te hebben als de 360. Je kunt dan de 3e aansluiting voor de rear fan gebruiken. Aansluiten op de Kraken betekent wel dat niet alleen de RGB, maar ook de rpm's worden aangestuurd conform de cpu-koeler.

• el Ricardo
Woezik schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:29:
Volgens mij kun je de RGB van de (single) rear fan niet aansluiten. De kraken 360 heeft een controller voor zijn eigen drie fans. Het triple fan pack heeft ook een eigen controller voor maximaal drie fan. Beide gebruiken een interne USB2.0 header, dus je kunt ook geen derde controller aansluiten, want moederborden hebben geen drie USB2.0 headers.

Opties zijn waarschijnlijk:
1. Standaard rear fan behouden en in de bios het fanprofiel instellen.
2. Wellicht een Kraken Elite 240/280, want die lijkt dezelfde 3-channel fan controller te hebben als de 360. Je kunt dan de 3e aansluiting voor de rear fan gebruiken. Aansluiten op de Kraken betekent wel dat niet alleen de RGB, maar ook de rpm's worden aangestuurd conform de cpu-koeler.
Aha goed dat je het zegt! Dat is natuurlijk ook zo, even wat research gedaan en als het goed is moet dit op te lossen zijn met een USB hub zoals deze?
uitvoering: NZXT Internal USB Hub (Gen 3)

• Woezik
Dat lijkt een hub te zijn om uit te breiden naar 4x interne USB2.0 headers. Dan heb je nog steeds voor de 4e fan een extra RGB controller nodig: https://nzxt.com/en-NL/product/internal-usb-hub-gen-3

Ik zou in plaats van het triple pack met fan controller, 4 losse fans kopen met onderstaande fan en rgb controller: https://nzxt.com/en-NL/product/rgb-and-fan-controller
https://tweakers.net/pric...nd-fan-controller-v2.html
De drie fan-aansluitingen van deze controller hebben splitters, waardoor je negen RGB fans kunt aansluiten.
Ook hier heb je een interne USB2.0 header nodig, dus die van het triple pack kun je dan niet aansluiten (zonder weer de usb hub bij te bestellen) en heb je ook niet meer nodig.

• el Ricardo
Top! Bedankt voor alle reacties van iedereen, heb alles besteld en als het goed is komt morgen alles binnen. Zal nog ff foto'tje uploaden als ie eenmaal staat. Nogmaals bedankt _/-\o_

• el Ricardo
De build is helemaal af! Wat een zootje kabels met deze hoeveelheid RGB fans, dat was echt een drama haha. Maar alles loopt lekker en temperaturen zien er goed uit, nogmaals bedankt aan alle mensen die mee hebben geholpen in deze post. Hier is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49Y1OMBhMP6NgjG4f3o7AUhMFvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do0i2xxD63d7jYTxCgLjFj6s.jpg?f=fotoalbum_large

• Woezik
Ziet er prachtig uit, maar met 10 fans kun je ook veel bekabeling verwachten :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Om bij NZXT te blijven had ik uitvoering: NZXT C1200 Gold v2 gekozen :P

Verder nette PC !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1