APs lijken aan elkaar verbonden te zijn ipv aan switch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Mijn vraag

Als ik in de Unify controller kijk, zie ik in het Tab "UniFi Devices", onder kolom "Connection", bij 1 AP "Wired", en bij de andere 2 zie ik het 1e AP staan. Loopt nu al het internet via 1 AP? Zie foto beneden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Unify network application 7.4.156
AP op zolder en woonkamer: 2x U6-IW
AP op slaapkamer: 1x U6-Pro
POE switch: TP-Link TL-SG1005P
Router: Basis KPN modem/router, als het type van belang is moet ik die even opzoeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb in de algemene settings meshing uitgezet, ik was bang dat ze aan elkaar linkte via WIFI. Dit lijkt niet het geval te zijn. Ik heb geprobeerd het probleem te googlen maar de zoektermen die ik gebruik zijn te algemeen.
Op werk heb ik ook even op de Ubiquiti network application gekeken die ik in het verleden heb ingesteld, en daar staan alle AP wel als "Wired".

In principe werkt het internet best prima, maar het lijkt alsof iets niet klopt. Ik zie dit ook in het "Topology" stuk terugkomen. Er lijkt 1 "Main" AP te zijn, en de andere zijn daar op aangesloten. Ook dat zie ik op werk niet terugkomen.

Ik hoop dat ik mijn vraag zo goed heb uitgelegd. Hopelijk kan iemand me op weg helpen, een term die ik kan googlen zou ook al erg helpen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCkGmO7VXyPiWZWdV1HoB1qjs2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRfXOBXe5bIL5ayp53s7qhEo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Qupie1 op 31-07-2023 23:57 . Reden: Opmaak ]

Beste antwoord (via Qupie1 op 01-08-2023 17:45)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang ze niet met een stippellijn verbonden zijn dan zijn ze vast verbonden. Lijn is vast, stippellijn is wifi. Doordat hij de overige componenten niet ziet en kent ziet het er vreemd uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Trek de utp kabel van het AP op zolder er eens uit en kijk wat er dan gebeurd?

Als alles goed bekabeld is dan moeten de andere 2 terug vallen naar wired connectie.
Zo niet dan zit er ergens in je bekabeling iets fout, dan misschien ergens een kabeltester lenen als je die niet zelf hebt en de kabels gaan testen.

En eventueel je AP's herstarten, heeft bij mij regelmatig geholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door djmuggs op 01-08-2023 00:17 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor je reactie, ik heb alle kabels getest, ze zijn allemaal goed.

Een paar weken geleden was het soortgelijk, maar toen was de AP in de woonkamer de enige die "wired" was.

Ik zal morgen de zolder nog eens uittrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik herken het probleem waarschijnlijk ziet de software dat er iets tussen zit (de switch) maar herkent en snapt het niet meer. Heeft verder in mijn ervaring geen invloed op de werking. Als het je echt stoort moet je alles van Unifi nemen!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor je reactie @Frogmen

In principe vind ik het geen probleem. Ik wil alleen wel zeker weten dat de AP internet bekabeld binnen krijgt, en niet dat ik een veredeld mesh netwerk heb. Kan ik dat nog ergens controleren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zolang ze niet met een stippellijn verbonden zijn dan zijn ze vast verbonden. Lijn is vast, stippellijn is wifi. Doordat hij de overige componenten niet ziet en kent ziet het er vreemd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet ook even je 5GHz band op 80MHz als je ook daadwerkelijk snelheid wilt ;)

Doorvoer over 40MHz is redelijk beperkt. Zonde van met name WiFi 6 AP's.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:36
De topology werkt niet omdat je met een domme switch werkt.

Hij probeert die topology op te bouwen door protocollen zoals LLDP te gebruiken, welke jouw domme switch niet ondersteund.

Hierdoor moet ie "gokken" hoe die is aangesloten ....
Pagina: 1