Danny96 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
Als de panelen onbelast Voc maken, dan staat er toch altijd meer dan 200V? 12 x 37,33 = 447,66. Ik probeer het een beetje te begrijpen, maar volgens mij zit ik er compleet naast.
Dit is volgens mij het diagram wat je bedoelt, maar daar staat 200W/m² niet op.
[Afbeelding]
je hebt maar een heel klein beetje licht nodig (minder als 100W/m2) om al de volle Voc te krijgen uit het paneel.
eerder starten of later starten dat is een begrip voor mensen die nog niks weten hoe het werkt met PV.
een omvormer start vaak al met de Voc (niet Vmpp).
dit bereiken alle omvormer vaak wel +/- te gelijk.
(verschil is in minuten te meten, maar in minuten heb je geen kWh's verschil en al helemaal niet in de ochtend met weinig opbrengst, dus boeit niet.)
probleem is eerder, dat een lage Vmpp/Voc, de omvormer geen mogelijkheid heeft voor als er even schaduw is, een diode in een paneel reageert en daar door minder Vmpp/Voc levert dit weer op te vangen.
(hier komen de horror verhalen van van schaduw vandaan, terwijl dat eigenlijk amper een probleem is als je er op let. denk aan schaduw van schoorsteen of pijpje of huizen verder op in de straat.
optimizers kunnen je hier vaak ook niet tegen beschermen.)
ander probleem is de temperatuur.
is een paneel warm dan kan de Vmpp/Voc 10% dalen, is hij koud dan kan de Vmpp/Voc 10% stijgen.
rekening mee houden (blijf een ruime 10% van de grenzen af is gewoon verstandig.).
het is maar de vraag wat je wil doen met 2xde mpp.
sluit je op 1 mpp 12 panelen aan of verdeel je de panelen over de mpp's dus maar 6 panelen per mpp.
6x30Vmpp is niet heel veel (wel krap voldoende voor 1fase omvormer, maar erg krap op een 3fase omvormer).
(oost-west dus je wil 2xmpp gebruiken.)
(een omvormer kan gewoon hinkelen op 1 mpp, geen probleem.
hoewel ik nu weer een omvormer heb van 3600W die stopt bij 2500W per mpp.
dus het varieert per omvormer hoe goed ze kunnen hinkelen.
(waarschijnlijk moet ik een speciale kabel bestellen om dit beperkt hinkelen op te lossen, maar ik ben nog aan het testen.))
voor het afrekenen maakt 1 fase of 3 fase geen bal uit.
de meter telt de 3 fase bij elkaar op (dus trekt levering er van af) en geeft dan een kWh die je afrekent of levert.
voor de purist die echt zijn eigen stroom wil gebruiken, het springt niet van fase 1 naar fase 2.
(voor wie het uitmaakt, mij boeit het niet. als ik maar goed word afgerekend.)
dus eigenlijk is er geen reden om voor 1 fase of 3 fase te kiezen.
kies gewoon wat het beste is voor de meeste opbrengst.
en ja met maar 12 panelen?
dat is niet veel.
ik persoonlijk zou dit het liefste op een 1mpp 1fase omvormer willen hebben.
dat levert het meeste op.
12x30Vmpp = 360Vmpp.
stel de zonnepanelen zijn warm (en vreemd hé dat worden ze als ze in de zon liggen.), dan zakt de Vmpp nog naar een +/-320Vmpp.
dan neem ik een random 1 fase omvormer zijn rendement grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
en dan zit je grofweg op perfectie.
bij 3fase wil je eerder een 600+Vmpp of als je een heel modern systeem hebt een 1000+Vmpp.
maar er zijn altijd veel meer vraagstukken bij dit soort vragen, dus lees dit relatief.
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 01-08-2023 15:43
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)