Netwerkkabels opzet nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers!

Wij hebben ons nieuwe huis, en ik wil wat netwerk kabels trekken om vervolgens een RJ45 aansluiting als wandcontactdoos te maken. Ik heb nu de volgende opzet bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXwx2McMLd6VMyhIqRNlb8tOm8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BWMXRIi9Grs8I9jsuXGUCST.png?f=fotoalbum_large

Het idee is als volgt:

- Ziggo glasvezel aansluiting in de meterkast verbinden aan de Ziggo SmartWifi Modem.
- Met drie patchkabels naar een patchpaneel.
- Patchpaneel doorverbinden met CAT6 UTP SOLID 100%CU kabels door de buisjes die vanuit de meterkast naar de betreffende kamers lopen.
- Deze solid kabels afwerken in een inbouw/opbouw RJ45 wandcontactdoos.
- In de woonkamer nog een switch aansluiten op de RJ45 aansluiting om dingen als de tv/playstation etc bekabeld aan te kunnen sluiten.
- 1 enkele RJ45 aansluiting in elke kamer is voldoende, de buisjes zijn vrij smal en ik denk dat twee kabels trekken lastig wordt.

Hebben jullie nog advies op dit plan?

Ik heb ook de volgende kabels gevonden, hebben jullie ervaringen met deze, of suggesties voor een andere?
- https://www.netwerkkabel....-stug-100m-100-koper.html
- https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html
- https://www.kabelshop.nl/...GY100S-i30327-t26104.html

Als patch panel zat ik te denken aan zoiets:
- https://www.megekko.nl/pr...AT-6-Class-E-patch-paneel

En een swithc voor in de woonkamer:
- https://www.megekko.nl/pr...-TL-SG108E-netwerk-switch

[ Voor 8% gewijzigd door Boris96 op 31-07-2023 23:32 ]

Boris96

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Wil je geen bedrade access points?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Qupie1 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:19:
Wil je geen bedrade access points?
Goed punt, eventueel een bedraad accesspoint in de woonkamer zou nog helpen, maar meer dan dat in combinatie met de Ziggo Sagemcom moet voldoende zijn voor de wifi in ons huis (het is twee verdiepingen). Zo'n access point kan ik dan gewoon ook op de switch aansluiten toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Boris96 op 01-08-2023 00:56 ]

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:20
Geen idee of je gebruik wil gaan maken van (bestaande) buizen.
Bij 3/4" (19mm) buizen laat kunnen er makkelijk 2 kabels door.
Bij 5/8" (16mm) lukt het waarschijnlijk net niet (wel met CAT 5e)

Qua kabels.
CAT6 kan tot 5GBps (10Gbps als de kabellengte tussen de 37 en 55 meter ligt)
Je zou CAT6a kunnen overwegen voor 10Gbps (heb je ook een ander patchpaneel nodig.
Of CAT5e, dunner en goedkoper, echter max 1Gbps. (Afhankelijk van je eisen kan dit ruim voldoende zijn)

In mijn optiek zou meerdere kabels direct naar het tv meubel de mooiste optie zijn.

Mocht je de optie hebben dan zijn netwerkkabels aanleggen naar het plafond om daar een accesspoint te bevestigen het overwegen waard.

Andere kabels die je mogelijk aan zou kunnen leggen:
  • beveiligingscamera's
  • IoT apparaten
  • Verwarmingsinstallatie
  • Thermostaat
  • Zonnepanelen
Tenslotte: overweeg kabelglijmiddel te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Boris96 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:15:
- 1 enkele RJ45 aansluiting in elke kamer is voldoende, de buisjes zijn vrij smal en ik denk dat twee kabels trekken lastig wordt.
Ik zou denk ik toch proberen twee aansluitingen per kamer aan te leggen. Je bent nu toch bezig en zo iets komt toch wel van pas, ook al zie je er nu geen toepassing voor. Kabelglijmiddel, zoals @DVX73 zegt, kan het makkelijker maken.

Verder: prima plan! Maar... Ziggo glasvezel?!? Dacht dat ze alleen coax naar huis toe aanlegden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:32:

Qua kabels.
CAT6 kan tot 5GBps (10Gbps als de kabellengte tussen de 37 en 55 meter ligt)
Je zou CAT6a kunnen overwegen voor 10Gbps (heb je ook een ander patchpaneel nodig.
Of CAT5e, dunner en goedkoper, echter max 1Gbps. (Afhankelijk van je eisen kan dit ruim voldoende zijn)

In mijn optiek zou meerdere kabels direct naar het tv meubel de mooiste optie zijn.

Mocht je de optie hebben dan zijn netwerkkabels aanleggen naar het plafond om daar een accesspoint te bevestigen het overwegen waard.

Andere kabels die je mogelijk aan zou kunnen leggen:
  • beveiligingscamera's
  • IoT apparaten
  • Verwarmingsinstallatie
  • Thermostaat
  • Zonnepanelen
Tenslotte: overweeg kabelglijmiddel te gebruiken.
Bedankt voor je comment. Ik zal blijven op CAT6 kabels, de afstanden zijn niet heel groot dus qua snelheid is het geen probleem.

Ik zal kijken of twee netwerkkabels lukt, zoals @Van Aalten ook suggereert, dat is inderdaad een goed idee als ik dan toch bezig ben nu... Ik weet niet de precieze maten van de buisjes, maar ik weet wel dat er wat lastige bochten in zitten richting de slaapkamers. De trekveer kreeg ik er niet doorheen (zowel staal als nylon), ik heb nu een stuk touw erdoorheen kunnen halen met de stofzuiger, dat touw moet dus als trekveer gaan dienen.

Stel dat ik dus 6 kabels heb getrokken uiteindelijk (twee naar elke kamer), dan heb ik meer kabels dan aansluitingen op de ziggo Sagemcom. In dat geval moet ik dus nog een switch plaatsen tussen de Sagemcom en het patchpaneel als ik het goed begrijp?

Betreft het accesspoint zal ik eerst kijken hoe de wifi verbinding uiteindelijk is, indien nodig kan ik inderdaad nog een access point toevoegen.
vanaalten schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Ik zou denk ik toch proberen twee aansluitingen per kamer aan te leggen. Je bent nu toch bezig en zo iets komt toch wel van pas, ook al zie je er nu geen toepassing voor. Kabelglijmiddel, zoals @DVX73 zegt, kan het makkelijker maken.

Verder: prima plan! Maar... Ziggo glasvezel?!? Dacht dat ze alleen coax naar huis toe aanlegden.
Ziggo geeft inderdaad aan daar glasvezel beschikbaar te hebben volgens de website, maar misschien is dat inderdaad alleen in de straat en is de verbinding in de meterkast wel coax... Dat is opzich ook logisch want mijn Sagemcom box heeft enkel een Coax aansluiting!

Hebben jullie nog suggesties voor kabelglijmiddel?

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:20
Boris96 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Hebben jullie nog suggesties voor kabelglijmiddel?
Zelf heb ik een bus bij Conrad besteld samen met andere materialen.
Zou kijken of een van de winkels waar je nu spullen wil bestellen het in het assortiment heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk ook eens naar van twin kabels, bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Dat zijn twee kabels die in het midden aan elkander vast zitten.
In plaats van dat je twee losse kabels aan elkaar maakt en dan er in trekt, kun je hiermee hetzelfde zonder gefreubel met aan elkaar maken bereiken. Ik heb het zelf wel gedaan door twee losse kabels aan elkaar te maken. Dat was echter in een vrij makkelijke buis. Zodra het traject wat tricky wordt loop je met die methode risico dat de boel los komt en je van voor af aan mag beginnen. Met die dual kabel heb je dan probleem niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 01-08-2023 10:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Boris96 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:23:
Ik zal kijken of twee netwerkkabels lukt, zoals @Van Aalten ook suggereert, dat is inderdaad een goed idee als ik dan toch bezig ben nu... Ik weet niet de precieze maten van de buisjes, maar ik weet wel dat er wat lastige bochten in zitten richting de slaapkamers. De trekveer kreeg ik er niet doorheen (zowel staal als nylon), ik heb nu een stuk touw erdoorheen kunnen halen met de stofzuiger, dat touw moet dus als trekveer gaan dienen.
Hmmm, dan zou ik toch echt eerst met het touw de trekveer er doorheen trekken. Een touw kan breken en dan ben je mogelijk verder van huis. En als een trekveer niet lukt, dan zie ik twee kabels ook nog niet lukken (sterker, dan is 1 kabel al een uitdaging).
Wellicht dat de buizen ergens wat vol zitten met troep en dat je dat er eerst uit moet werken met een trekveer ofzo.
Stel dat ik dus 6 kabels heb getrokken uiteindelijk (twee naar elke kamer), dan heb ik meer kabels dan aansluitingen op de ziggo Sagemcom. In dat geval moet ik dus nog een switch plaatsen tussen de Sagemcom en het patchpaneel als ik het goed begrijp?
Dat 'moet' nog niet. Je kan alles afmonteren op het patchpanel en slechts 1 aansluiting per kamer op de router aansluiten. Als je in de toekomst die tweede aansluiting in een kamer nodig hebt, kan je dan besluiten een switch in de meterkast te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:32:
Kijk ook eens naar van twin kabels, bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Dat zijn twee kabels die in het midden aan elkander vast zitten.
In plaats van dat je twee losse kabels aan elkaar maakt en dan er in trekt, kun je hiermee hetzelfde zonder gefreubel met aan elkaar maken bereiken. Ik heb het zelf wel gedaan door twee losse kabels aan elkaar te maken. Dat was echter in een vrij makkelijke buis. Zodra het traject wat tricky wordt loop je met die methode risico dat de boel los komt en je van voor af aan mag beginnen. Met die dual kabel heb je dan probleem niet :)
Goede tip dat dat ook bestaat! Ik denk dat ik toch voor een enkele kabel ga aangezien het nu al een lastige buis betreft.
vanaalten schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Hmmm, dan zou ik toch echt eerst met het touw de trekveer er doorheen trekken. Een touw kan breken en dan ben je mogelijk verder van huis. En als een trekveer niet lukt, dan zie ik twee kabels ook nog niet lukken (sterker, dan is 1 kabel al een uitdaging).
Wellicht dat de buizen ergens wat vol zitten met troep en dat je dat er eerst uit moet werken met een trekveer ofzo.

[...]

Dat 'moet' nog niet. Je kan alles afmonteren op het patchpanel en slechts 1 aansluiting per kamer op de router aansluiten. Als je in de toekomst die tweede aansluiting in een kamer nodig hebt, kan je dan besluiten een switch in de meterkast te plaatsen.
Inderdaad een goed idee om eerst de trekveer met het touw door te halen! Zoals je inderdaad ook aangeeft maar eerst proberen met 1 kabel per kamer en dan even kijken hoe het gaat.

Duidelijk betreft de switch in de meterkast, dat kan inderdaad altijd nog indien nodig.

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
vanaalten schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:38:
De eerste keer dat je een 2e aansluiting nodig hebt in een kamer past het nog :)

Welke Ziggo TV-kastjes heb/krijg je? De Mediabox Next en Mediabox XL krijgen hun signaal over coax, de Next Mini krijgt dit over een netwerkkabel of wifi. Ik weet niet of de switch in de woonkamer speciale voorzieningen moet hebben om dit te laten werken, voor KPN heb je afaik IGMP Snooping nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
De eerste keer dat je een 2e aansluiting nodig hebt in een kamer past het nog :)

Welke Ziggo TV-kastjes heb/krijg je? De Mediabox Next en Mediabox XL krijgen hun signaal over coax, de Next Mini krijgt dit over een netwerkkabel of wifi. Ik weet niet of de switch in de woonkamer speciale voorzieningen moet hebben om dit te laten werken, voor KPN heb je afaik IGMP Snooping nodig.
Ik heb een Next Mini van ziggo, die wil ik aansluiten via de netwerkkabel (die dan weer via de switch gaat in de woonkamer). Ik heb bij ziggo speciaal de Next Mini genomen zodat deze inderdaad via netwerkkabel kan, zodat er helemaal geen noodzaak meer is om Coax naar de tv-hoek te halen. Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen speciale eis aan die netwerkkabelverbinding voro de Next Mini... Maar goed de documentatie vanuit ziggo is ook erg beperkt.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
DVX73 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:32:
Hier op alle plaatsen makkelijk 2x CAT6 door 16mm kunnen trekken. 3x CAT6 door 16mm gaat ook als er niet veel bochten zijn. Op één kort stuk op dezelfde verdieping heb ik zelfs 4x CAT6 door 16mm kunnen krijgen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1