Elektronika thuis upgraden (4K ervaringen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExIT
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06-2024
Na jaren is het weer zover: tijd om wat elektronica thuis te upgraden. Op zichzelf een leuk moment. Maar...

Marketing is marketing. Op dit moment lijkt het nog erger dan ooit. Dus ik dacht, laat ik eens vragen wat jullie ervaringen en meningen zijn.

Concrete vragen
A ) Heb je een 4K TV en ben je er blij mee?
B ) Game je op die 4K TV, met een console of PC, en hoe is dat?
C ) Heb je een (HT)PC aangesloten op die 4K TV?
D ) Stream je sportevenementen of on-demand content in 4K erop?
E ) Heb je films op discs in 4K en hoe is dat?
En tot slot...
F ) Als je content kijkt/speelt die 1080p of lager is, hoe ervaar je dat op 4K?

Volle verhaal
In dit geval zoek ik zelf vernieuwing voor een 55" 1080p LED TV, in de vorm van een 65" 4K OLED TV. Wij kijken geen lineaire TV, maar we streamen wel eens NPOStart.nl, of een VOD dienstje hier en daar met series en films. Daarnaast is het ook een plek om te internetten en te gamen in de woonkamer, maar geen fast-paced 3D-shooters. Wel sight-seeing-games zeg maar, zoals GTA5, hopelijk ooit 6. Assassins Creed Origins/Odyssey, Red Dead Redemption, en hopelijk in september Starfield van Bethesda bijvoorbeeld.

Op dit moment lijkt het erop dat je niet om 4K heen kunt als je een nieuwe TV koopt. Maar van mij had het eigenlijk net zo goed een 65" monitor mogen zijn. Ik heb geen ingebouwde TV-tuner nodig bijvoorbeeld. Ik koppel het scherm aan een HTPC immers.

Maar ik zag meteen dat videokaarten tegenwoordig DisplayPort ondersteunen terwijl TV's nog HDMI gebruiken. En nog verwarrender, 4K TV's ondersteunen HDMI 2.1. Maar echt alles is HDMI 2.1. Dat hele 2.1 zegt niets meer. Nu moet je letten op termen als QMS, QFT, ALLM, eARC en VRR. En OLED heeft concurrentie van QLED, maar ook Mini-led, MLA OLED, QD-OLED én .. Micro-LED staat voor de deur. Gekkenhuis.

Nu heb ik alles uitgezocht en weet ik dat ik OLED wil, standaard OLED, maar wel met VRR en 120hz op de 4K TV. En ik weet dat je dan een "Ultra High Speed" en "Certified cable"-kabel (hehe) met 48Gbps doorvoer moet hebben.

Maar toen kwam ik erachter dat je eigenlijk achteruit gaat kwa beeld. 4K heeft 4x zoveel pixels als 1080p en hoewel 4K content wordt opgeschaald, kom je toch niet zo scherp uit als bij 1080p-content op een 1080p-scherm. Op 4K is het iets waziger, schijnt. En omdat de meeste content nog geen 4K is, is het dan wel handig? Eigenlijk kun je dan beter op een 1080p-scherm blijven kijken? Upscaling is foppen.

Zonder 4K OLED mis ik natuurlijk wel HDR, en het écht zwarte dat OLED kan bieden. Net als mogelijk wat beeldverbeteraars die er 8 jaar geleden nog niet waren, maar ja, is dat het nu waard dan?

4K is er al sinds 2012 of 2013. TV filmt nog op 1080p. Een handvol films en games is niet echt de moeite om over te stappen. En als ik als TV-zender dure apparatuur moet vervangen, waarom dan nog 4K? Waarom dan niet meteen naar 8K of 16K? Kortom, dreigt 4K niet gewoon overgeslagen te worden? Gaan we niet van 1080p naar 8K, terwijl computer-gamers misschien de 1440p-tussenstap hebben gemaakt, inclusief andere aspectratio vanwege voornamelijk 144hz in plaats van 60hz?

En ook zo, al zou ik 4K gaan op 120hz/fps, is er dan wel een 3D-kaart voor mijn HTPC die die 120fps haalt voor 4K games? De AMD RX 7900 XT(X) is netjes, met 3D cache, maar door die hoogbouw is de hitteafvoer weer problematischer, plus dat het nog altijd niet stabiel 120fps of ruim erboven in 4K games kan garanderen? Het is kiele-kiele soms zo lijkt.

Afijn, wat is jullie 4K ervaring en mening? Zeker in combinatie met een HTPC eraan, als je dat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 15:48
Ja, een LG 65" OLED en ik ben er supertevreden mee, op de snelheid van de grafische interface na.

Nee

Alleen een oude apple TV2, dus gewoon 1080p

Ja, ik kijk regelmatig 4K op netflix, en F1TV. Ziet er fantastisch uit. Misschien ook omdat ik de wand waar de TV aan hangt helemaal zwart is. Het contrast is waanzinnig.

Ik heb geen disc's meer. Ik stream alles. Wel heb ik Plex draaien en op mijn NAS heb ik iets 4K content. Dat ziet er ook strak uit.

En tot slot...
Gewoon indrukwekkend. Ik zit redelijk dicht op de TV (metertje of drie) en ik stoor mer er geen moment aan de lagere resolutie. Ik denk zelf dat jij je veel te veel met de technische gegevens bezighoudt. Gewoon kopen en genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 19:49
Heb je een 4K TV en ben je er blij mee?
Ja Philips 4k 55'' OLED
Nee, geen
Ja maar altijd 1080p content, gezien 4K ongelooflijk veel ruimte neemt en mis het ook niet.
Nope
Ik heb geen optische disc,s , wel eens echt 4K content gedownload en dat zag er zeer goed uit maar kwam hoofdzakelijk door HDR met de mooie kleurendiepte,s ipv de 4K resolutie.
En tot slot...
1080p past perfect in 4K, kwa kwaliteit degradatie merk je er amper iets van en ook hier zit ik dicht op de TV, TV kan prima upscalen.

Je hebt bijvoorbeeld wel Netflix 4K daar zie je het verschil wel maar dat komt omdat de bitrate bij Netflix veel te laag is met het fullHD abonnement, om je indirect te dwingen om het 4K abonnement te nemen, het FullHD abonnement ziet daar eruit als 480p.

Resolutie zegt niet zoveel meer boven FullHD, de kleuren van OLED geeft een veel grotere verschil.

En PC scherm heeft 1440p gezien 4K veel te zwaar is kwa rekenkracht, liever hoger hertz/fps op 120/144 dan hoger resolutie, eenmaal gewend ziet 60hz er schokkerig uit.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2023 23:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExIT
107mb schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:49:
Gewoon indrukwekkend. Ik zit redelijk dicht op de TV (metertje of drie) en ik stoor mer er geen moment aan de lagere resolutie. Ik denk zelf dat jij je veel te veel met de technische gegevens bezighoudt. Gewoon kopen en genieten!
Ja ik doe graag mijn huiswerk haha. Dank voor je antwoorden. Wij zitten ook op zo'n 2.8m/3m. Volgens mij is dat de sweet-spot voor 55/65 inch. Afijn, nogmaals dank, fijn dat je bevestigd dat je er blij mee bent en er eigenlijk niets van merkt in de praktijk.
mr_evil08 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:54:
Resolutie zegt niet zoveel meer boven FullHD, de kleuren van OLED geeft een veel grotere verschil.

En PC scherm heeft 1440p gezien 4K veel te zwaar is kwa rekenkracht, liever hoger hertz/fps op 120/144 dan hoger resolutie, eenmaal gewend ziet 60hz er schokkerig uit.
Dank voor je antwoord. Zelf dacht ik ook dat resolutie boven 1080p wat minder belangrijk begint te worden op wat niche situaties na. Hz/FPS lijkt inderdaad voor gaming belangijker, als je eenmaal voorbij de 1080p-grens bent. Ik heb nu een 60hz TV, maar ik zou 120hz willen omdat ik snel wagenziek/bewegingsziek wordt en amper 3D-spellen kan aanzien voor langere tijd. Met een hogere Hz/FPS gaat dat langer goed heb ik gemerkt. Vandaar die specifieke eis van mij, en vraag aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
De resolutie zegt niets over de beeldkwaliteit, enkel over de aantal pixels/ scherpte. De bitrate en codec hebben een veel grotere impact op de beeldkwaliteit. Zo zal een film/ serie op een full HD Blu-ray disc/ rip, dat door de tv is geupscaled naar 4K, er veel mooier uitzien dan dezelfde film/ serie de je via bijv. Netlfix in 4K streamt.

Door het enorme verschil in de hoeveelheid pixels en hierdoor een flinke toename in het stroomverbruiker bij televisies van 8K en 16K zullen deze niet mainstream worden, althans niet in de EU en met de huidige technieken/ wetgeving.
Maar toen kwam ik erachter dat je eigenlijk achteruit gaat kwa beeld. 4K heeft 4x zoveel pixels als 1080p en hoewel 4K content wordt opgeschaald, kom je toch niet zo scherp uit als bij 1080p-content op een 1080p-scherm. Op 4K is het iets waziger, schijnt. En omdat de meeste content nog geen 4K is, is het dan wel handig? Eigenlijk kun je dan beter op een 1080p-scherm blijven kijken? Upscaling is foppen.
Hoe kom je erbij dat upscaling foppen is? Het signaal moet je altijd upcalen naar 4K anders krijg je een erg kleine beeld bij een 4K native paneel, daarnaast hebben de televisie fabrikanten het upscalen tegenwoordig goed onder de knie. Zet je twee televisies naast elkaar in dezelfde afmeting en dezelfde paneeltype, waarbij het ene paneel 4K is en het andere paneel Full HD en je geeft ze dezelfde HD signaal zal het er scherper/ mooier uitzien op een 4K paneel. Althans ik zie het verschil, ook wanneer ik er verder vanaf zit dan de optimale kijkafstand vs resolutie.
Ik heb nu een 60hz TV, maar ik zou 120hz willen omdat ik snel wagenziek/bewegingsziek wordt en amper 3D-spellen kan aanzien voor langere tijd. Met een hogere Hz/FPS gaat dat langer goed heb ik gemerkt.
Kijkafstand zal hierbij een grotere rol spelen, ik ben gevoelig voor motion en wanneer ik te dicht op een tv zit met gamen ervaar de door jouw genoemde symptomen.

Gamestudio's moeten nog altijd een compromis sluiten tussen performance en beeldkwaliteit, bij PC gaming weliswaar in mindere maten dan bij console gaming. Wanneer je niet competitief aan het gamen bent kun je imo beter voor beeldkwaliteit kiezen dan voor performance (bijv. 4K @60Hz), dit zal ook een positieve invloed hebben op motion sickness vergeleken met een hogere frame rate in combi met o.a. frame drops.

Los van de resolutie en bitrate oogt OLED sowieso scherper dan LCD bij een zelfde bron. Wanneer je een accurate/ natuurlijke weergave belangrijk vindt kun je het beste voor een Panasonic of Sony OLED tv kiezen, beide merken scoren beter op het onderdeel processing vergeleken de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 19:49
@Freshouttheoven hoger hertz/fps heeft weinig met competitief gamen te maken, boven 60hz kan het menselijk oog/hersenen ook prima waarnemen als vloeiender beeld, bij films is dat anders gezien je daar een voorspelbaar beeld hebt waar jij geen invloed op hebt, dan maakt 24fps minder uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 16:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het is niet helemaal duidelijk of dit nu een discussie of aankoopadvies is. Ik verplaats je even naar het aankoopadviesforum. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Michael Knight op 01-08-2023 15:06 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja een LG Oled 55C7. Supermooie tv. Ik ben er heel tevreden mee.
Ik game wel, maar niet in 4k Ik heb nog een Xbox One S, Playstation 4 Pro en Nintendo Switch. Alles wat ik erop speel ziet er fantastisch uit. Super Mario Kart 8 Deluxe bijv. Dat is 1080p op 60 PFS en spat van je scherm af.
Nee. Mijn mediaconsumptie doe ik via (1) de ingebouwde tv-tuner (2) een losse tv-tuner (3) UHD blu-ray-speler (4) de ingebouwde VOD-diensten en (5) een Google Chomecast met Google TV. Via 3, 4 en 5 kijk ik ook 4k-content.
Sportevenementen live, of via terugkijken op de losse TV-tuner van T-Mobile. Verder heel veel on demand 4k content van Disney en Netflix bijv.
Ja die heb ik. Zowel dvd, blu-ray en UHD-blu-ray. Ziet er allemaal fantastisch uit.
En tot slot...
[quote]Heel veel content op bijv YT en de lineaire tv is niet in 4k beschikbaar, maar ook dan ziet goed opgenomen content en gewoon harstikke mooi uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ja, een LG OLED 65" uit 2016 al, het is een oud beestje aan het worden maar hij bevalt mij nog steeds heel erg goed. Ik zit op ongeveer 4 meter afstand. Ik heb wel alle beeld'verbeteraars' uitgezet.
Nee, ik game er niet op.
Een PC voor een incidenteel spel of een diashow. Maar de meeste content kijk ik via een Vero 4K+. Ik geloof dat die momenteel niet te koop zijn.
Alleen Formule 1 wedstrijden via illegale streaming sites. Dat ziet er prima uit.
De meeste films kijk ik vanaf een 4K HDR blu-ray rip, dat ziet er waanzinnig goed uit.
En tot slot...
Dat maakt eigenlijk weinig uit. Als ik erop let is 4K content marginaal scherper, maar 1080p content ziet er ook waanzinnig goed uit. Eigenlijk doet HDR meer voor de beeldbeleving dan 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
ExIT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:39:

Dit klopt niet. 4K wordt gewoon "native" vertoont op een 4K scherm. Net zoals 1080p native kan worden vertoont op een 1080p scherm. Geen idee waarom 4K content op een 4K scherm waziger zou zijn? 1080p content wordt natuurlijk geupscaled naar 4K als je het op een 4K scherm toont, maar dat wil je ook anders zou maar een kwart van het scherm gevuld zijn met content en de rest zwart. Upscalen is geen foppen.
Zonder 4K OLED mis ik natuurlijk wel HDR, en het écht zwarte dat OLED kan bieden. Net als mogelijk wat beeldverbeteraars die er 8 jaar geleden nog niet waren, maar ja, is dat het nu waard dan?
Wat mij betreft wel.
4K is er al sinds 2012 of 2013. TV filmt nog op 1080p. Een handvol films en games is niet echt de moeite om over te stappen. En als ik als TV-zender dure apparatuur moet vervangen, waarom dan nog 4K? Waarom dan niet meteen naar 8K of 16K? Kortom, dreigt 4K niet gewoon overgeslagen te worden? Gaan we niet van 1080p naar 8K, terwijl computer-gamers misschien de 1440p-tussenstap hebben gemaakt, inclusief andere aspectratio vanwege voornamelijk 144hz in plaats van 60hz?
Als een tv zender zijn apparatuur naar 8K of 16K (als dat al bestaat) zou upgraden dan betekent dat natuurlijk niet dat ze ook meteen op 16K gaan uitzenden. 1080p content zal er ook beter uit zien op jouw 4K OLED, zeker als je het over Blu-rays hebt.
En ook zo, al zou ik 4K gaan op 120hz/fps, is er dan wel een 3D-kaart voor mijn HTPC die die 120fps haalt voor 4K games? De AMD RX 7900 XT(X) is netjes, met 3D cache, maar door die hoogbouw is de hitteafvoer weer problematischer, plus dat het nog altijd niet stabiel 120fps of ruim erboven in 4K games kan garanderen? Het is kiele-kiele soms zo lijkt.

Afijn, wat is jullie 4K ervaring en mening? Zeker in combinatie met een HTPC eraan, als je dat hebt?
Je fps kan natuurlijk ook lager liggen dan 120fps/hz. Dat is allemaal geen probleem, het blijft soepel ook op (bijv) 71 fps.

Mijn mening: niet zo veel nadenken, koop gewoon die 4K OLED tv die je op het oog hebt en geniet er van.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
Yes. Wij hebben een LG oled 77 inch opgehangen in het nieuwe huis en dat bevalt goed.

Yes. Via een ps5 en dat gaat als een tierelier. Beeld is net als bij video mooi, geen stotteringen en de input lag merk ik niet. Games die gespeeld worden/zijn: god of war, ratchet & clanck, call of duty en sinds gisteren the witcher nog een keer.

Dat niet. Wij kijken films en series via een nvidia shield, die zijn content van de server haalt. Dat zijn 4k en 1080p beelden door elkaar heen. 4k ziet er sowieso mooi uit en ook de 1080p content wordt goed weergegeven. Als ik de twee los van elkaar opzet dan moet je je best doen om het verschil te zien. Naast elkaar zie je het wel.

Weinig. F1 soms en dat gaat prima.

Nee. Zie hier het verhaal bij je vraag over een htpc.

De upscaling is echt dikke prima. Zie ook het antwoord bij de vraag over een htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:47
ExIT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Ja ik doe graag mijn huiswerk haha.

[...]
Dan had je natuurlijk ook google kunnen gebruiken en reviews kunnen lezen ;)

Het is niet zo dat 4k tv's iets nieuws zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExIT
Dank voor al jullie reacties. Ik hoor ook veel "niet te veel overdenken, gewoon doen, het is de moeite waard". Dat overdenken is helaas de aard van het beestje, haha.

Maar ik kan me voorstellen dat alleen al OLED-zwart + HDR inderdaad veel toevoegt. En ik hoor hier ook vaak dat het geen probleem is om 1080p/720p/etc-content te bekijken, en dat dit even mooi oogt. En dat is fijn om te horen, want ik had echt geen voorstelling van hoe dat er in het echt uit zou gaan zien op 4K.

Afijn, wellicht niet helemaal op zijn plek hier, maar ik had ook een eerste idee over de nieuwe onderdelen voor de HTPC om samen te werken met dat 4K-scherm. Grofweg het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 464,45€ 464,45
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 188,70€ 188,70
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 829,-€ 829,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34€ 138,90€ 138,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 130,99€ 130,99
Totaal€ 1.752,04

Daarmee zou gaming op 4K/120Hz de beste kans moeten krijgen, zonder dat er echt veel te dure niche hardware gebruikt wordt, toch? Dat alles samen zou wel weer een jaartje of 8 mee moeten kunnen, hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExIT
Nopheros schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Dan had je natuurlijk ook google kunnen gebruiken en reviews kunnen lezen ;)
Het is niet zo dat 4k tv's iets nieuws zijn oid.
Geloof me, ik heb al heel wat uren aan uitzoekwerk op internet erop zitten, inclusief YouTube, bekende techsites, enzovoort. Maar met al die theoretische informatie en benchmarks (écht héél veel) leek het mij toch ook fijn om daarna even te vragen naar de praktijk, bij ervaringsdeskundigen, om al die cijfers en grafieken in perspectief te kunnen plaatsen in de echte wereld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
mr_evil08 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:03:
@Freshouttheoven hoger hertz/fps heeft weinig met competitief gamen te maken, boven 60hz kan het menselijk oog/hersenen ook prima waarnemen als vloeiender beeld, bij films is dat anders gezien je daar een voorspelbaar beeld hebt waar jij geen invloed op hebt, dan maakt 24fps minder uit.
Dat wij, als mens, hogere Hz kunnen waarnemen en dit als vloeiender ervaren klopt echter is dit niet mijn punt.

TS heeft het over marketing en legt de focus hierbij op 4K/ de resolutie, terwijl een 4K native paneel zijn meerwaarde heeft en '4K @120Hz' momenteel dè marketingterm is aangezien hardware nog steeds niet volledig toereikend is en gamestudio's hierdoor compromissen moeten sluiten.

De pixel response tijd is bij OLED veel sneller hierdoor voelen spellen dus sowieso al vloeiender aan, fijn tijdens het gamen maar kan ook nadelig zijn tijdens tv kijken (stutter/ judder). Ik heb liever een game dat geoptimaliseerd is met een lagere fps en betere PQ dan een game dat niet geoptimaliseerd is en een zo hoog mogelijke fps probeert te behalen bij casual gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@ExIT Probeer je topic to the point te houden aub. De openingspost schiet al een beetje van links naar rechts en die vragen A t/m F neigen nogal richting een opsom-topic en daar heb je ook niets aan. Concreet moet het advies hier draaien over een nieuw te kopen televisie. De samenstelling van de htpc hoor hier niet thuis. ;)
Pagina: 1