Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 18:19
Mijn Nikon D5100 heeft sinds een paar dagen (natuurlijk weer niet tijdens de vakantie) een raar probleem. De foto's hebben ineens een overduidelijke horizontale lijn in de foto waar de foto donkerder is dan daaronder.

Omdat ik enkel een micro sd kaart lezer in de laptop heb kan ik nu even geen normale overdag foto uploaden dus heb met micro sd even een simpele foto gemaakt van de muur.

https://1drv.ms/i/s!AvG6rdZ4kC86hSU59YPW71i3ZS-r?e=02fYLu

Iemand enig idee? Is wellicht het spiegel mechanisme bijna aan zijn eind? Hij heeft inmiddels rond de 96k foto's gemaakt. Het is plotseling ontstaan en niet na een val o.i.d.

Rare is dat het probleem zich niet voordoet als ik LiveView gebruik, wellicht omdat de spiegel dan veel langer de tijd krijgt om zijn werk te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Treed het alleen op bij hogere iso's, of ook bij de base (laagste) iso?
Het zou banding kunnen zijn, maar wel gek dat dat ineens gebeurt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 18:19
Heeft niet met banding te maken, foto van helder blauwe lucht geeft kaarsrechte horizontale lijn met kleurverschil (onderkant foto lichter dan bovenkant) en telkens op dezelfde plek.

Viel me ineens op toen ik een rechtopstaande foto maakte en ineens een grote verticale lijn (dus horizontaal bij liggende foto) in de foto zag nadat ik de foto terugkeek.