Een vriend van ons heeft buren , die ineens twee gaten in hun woning heeft laten boren. Ze zeggen dat , dat wachtlijnen zijn voor de mogelijkse zonnepanelen die ze in de toekomst willen laten leggen. Nu bij navraag blijkt dat voor zonnepanelen op een garage te leggen er maar 1 gat nodig is voor de installatie . Bij het mogelijks plaatsen van een warmtepomp zouden twee gaten nodig zijn , klopt dit ?
als het gat groot genoeg is kan je in beide gevallen met 1 gat voldoen.
maar meestal is 2 kleinere gaten een betere optie.
maar meestal is 2 kleinere gaten een betere optie.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Een vriend van mij heeft ook buren en die heeft zelfs 3 gaten. Bleek dat ze ook een afzuigkap hadden. Compleet gekkenhuis.
Even serieus: aan je verhaal is geen touw vast te knopen. Verduidelijk dat eerst eens, dan worden de antwoorden ook wel iets beter/serieuzer
Even serieus: aan je verhaal is geen touw vast te knopen. Verduidelijk dat eerst eens, dan worden de antwoorden ook wel iets beter/serieuzer
Het kan voor van alles zijn. Maar wat maakt het uit? Wil je ook graag gaten in je muur?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
ik zie niet in hoe ik het kan verduidelijken ? Buren zeggen wachtlijnen voor zonnepanelen , dus de vraag is klopt het dat je twee gaten moet boren in zijkant huis om zonnepanelen te leggen op een garage ???
Het kan maar is niet nodig...kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:38:
ik zie niet in hoe ik het kan verduidelijken ? Buren zeggen wachtlijnen voor zonnepanelen , dus de vraag is klopt het dat je twee gaten moet boren in zijkant huis om zonnepanelen te leggen op een garage ???
Een warmtepomp is waarschijnlijker...
Het lijkt me dat als je even Google raadpleegd je snel tot ontdekking komt dat voor zonnepanelen maar een paar draadjes en een klein gaatje nodig zijn in dak of wand.
Voor een warmtepomp bij een monoblock 2 redelijke gaten of voor een split 1 wat kleiner gat.
Hoe groot zijn de gaten?
En waarom de interesse in die gaten?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
@hesselbeertje , hoe kom je erbij dat ik gaten in mijn huis wil hebben ? Een vriend van mij heeft dit voor en vraagt zich af , voor wat dat zou kunnen en of de buren wel de waarheid spreken ?
Als je met een centrale omvormer gaat werken, moeten er inderdaad twee kleine gaten naar binnen gemaakt worden, zodat je de + en - gescheiden naar binnen kan leiden.
@kiekske vraag je vriend een account te maken.
Hoe meer tweakers hoe gezelliger.
2 gaten van 20mm?
of 2 gaten van 200mm?
Hoe meer tweakers hoe gezelliger.
2 gaten van 20mm?
of 2 gaten van 200mm?
Het was uiteraard als grap bedoeld.kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:42:
@hesselbeertje , hoe kom je erbij dat ik gaten in mijn huis wil hebben ? Een vriend van mij heeft dit voor en vraagt zich af , voor wat dat zou kunnen en of de buren wel de waarheid spreken ?
Maar ik begrijp het nog steeds niet, als die mensen gaten willen boren laat ze lekker. Waarom zouden ze niet de waarheid spreken? Ik proef veel wantrouwen, waar ben je bang voor?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Lijkt me dat die vriend van je (of jijzelf) erg slecht van vertrouwen is.
1. Waarom komt hij het hier zelf niet vragen?
2. Wat maakt het uit als de buren een gat (of twee, of 23) in hun huis maken?
3. Al zou er een gigantische warmtepomp van 24Kw komen, wie zegt dat die overlast gaat veroorzaken (als dat je punt is)?
Ik zou zeggen, laat die vriend lekker zijn eigen boontjes doppen. En als jij zelf die vriend bent en je zorgen maakt over eventuele overlast, ga dan gewoon eens het gesprek met je buren aan in plaats van onduidelijke vragen op een forum te stellen...
1. Waarom komt hij het hier zelf niet vragen?
2. Wat maakt het uit als de buren een gat (of twee, of 23) in hun huis maken?
3. Al zou er een gigantische warmtepomp van 24Kw komen, wie zegt dat die overlast gaat veroorzaken (als dat je punt is)?
Ik zou zeggen, laat die vriend lekker zijn eigen boontjes doppen. En als jij zelf die vriend bent en je zorgen maakt over eventuele overlast, ga dan gewoon eens het gesprek met je buren aan in plaats van onduidelijke vragen op een forum te stellen...
Nomen nescio
Stille post over meerdere schakels levert vaak een (totaal) ander verhaal op
en eindeloze discussies in het vervolg.
Vooral als geen van de schakels inhoudelijke kennis heeft.
en eindeloze discussies in het vervolg.
Vooral als geen van de schakels inhoudelijke kennis heeft.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
heb je daar een bron voor? die informatie?DjVe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:45:
Als je met een centrale omvormer gaat werken, moeten er inderdaad twee kleine gaten naar binnen gemaakt worden, zodat je de + en - gescheiden naar binnen kan leiden.
gang is alles
@Bra-Jo , die vrienden van ons zijn 80 plus , en zijn niet vertrouwd met internet en co ! Ze kunnen nu al niet slapen van warmtepomp van achterburen .... en nu dit ... Buren zijn niet te vertrouwen hebben al eerder gelogen ! En een warmtepomp net onder je slaapkamer raam , niet nodig om daar mogelijks van wakker te liggen op die leeftijd ????? Mensen van die generatie willen geen boel met de buren .... en hebben het ook zeer moeilijk om daar een gesprek mee aan te gaan zeker als ze niet weten wat en hoe ... k probeer hen enkel maar te helpen om in hun vraag , deze vraag te stellen ! En ja er zijn nog mensen die met ' ouderen ' inzitten die niet meer mee zijn !
1 groter gat met 2 buisjes kan ook gewoon. zijn ze toch gescheiden van elkaar.DjVe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:45:
[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 31-07-2023 20:55 ]
Joh je hoeft niet kwaad te worden hè.kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:55:
@Bra-Jo , die vrienden van ons zijn 80 plus , en zijn niet vertrouwd met internet en co ! Ze kunnen nu al niet slapen van warmtepomp van achterburen .... en nu dit ... Buren zijn niet te vertrouwen hebben al eerder gelogen ! En een warmtepomp net onder je slaapkamer raam , niet nodig om daar mogelijks van wakker te liggen op die leeftijd ????? Mensen van die generatie willen geen boel met de buren .... en hebben het ook zeer moeilijk om daar een gesprek mee aan te gaan zeker als ze niet weten wat en hoe ... k probeer hen enkel maar te helpen om in hun vraag , deze vraag te stellen ! En ja er zijn nog mensen die met ' ouderen ' inzitten die niet meer mee zijn !
Nomen nescio
ik ben echt niet boos , heb alleen de situatie duidelijker gemaakt
Ik zou gewoon open en eerlijk vragen of er een warmtepomp komt op die plaats, en melden dat je bang bent voor geluidshinder.
Vooraf mensen beschuldigen van liegen werkt altijd averechts, en is ook nergens voor nodig.
Vooraf mensen beschuldigen van liegen werkt altijd averechts, en is ook nergens voor nodig.
@hesselbeertje , die buren hebben al verschillende keren gelogen . Dus beschuldigen van liegen is dus niet ....
@jack zomer , die mensen hebben geen computer , zijn ook niet meer mee met de huidige technologie , maar zitten met vragen , en ik wil ze helpen , vandaar dat ik dan in hun naam vragen stel .
Slecht in te schatten, wat is de diameter ongeveer?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Wat zijn wachtlijnen?kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:38:
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
@kiekske Misschien loop ik een beetje vooruit, maar voor de plaatsing van warmtepompen
(en airco's etc.) gelden geluidsnormen. Op de erfgrens mogen bepaalde waarden overdag en 's nachts niet worden overschreden. Dus in het ergste geval zou ik zeggen laten "meten is weten".
Bij overschrijding kan/moet de gemeente handhavend optreden voor zover ik weet.
(en airco's etc.) gelden geluidsnormen. Op de erfgrens mogen bepaalde waarden overdag en 's nachts niet worden overschreden. Dus in het ergste geval zou ik zeggen laten "meten is weten".
Bij overschrijding kan/moet de gemeente handhavend optreden voor zover ik weet.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik gok op synoniem voor wachtbuis
tja daar heb ik nog zij enig idee van ... volgens uitleg buren , al op voorhand geboord , zodat ze dat later niet meer hoeven te doen ?
@Ronald.42 zeker meer dan 10 cm per gat , ( geschat )
dat is prima. geen probleem mee.kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:26:
@jack zomer , die mensen hebben geen computer , zijn ook niet meer mee met de huidige technologie , maar zitten met vragen , en ik wil ze helpen , vandaar dat ik dan in hun naam vragen stel .
Maar geef dan ook antwoord op gestelde vragen.
wederom.
hebben we het over 2 gaten van 20mm
of hebben we het over 2 gaten van 200mm?
@jack zomer , k had dat al geantwoord , twee gaten van meer dan 10 cm elk ( geschat )
Dat is overdreven voor zonnepanelen...
Ik gok op monoblock warmtepomp
Ik gok op monoblock warmtepomp
idd vrij groot.kiekske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:45:
@jack zomer , k had dat al geantwoord , twee gaten van meer dan 10 cm elk ( geschat )
veel te groot voor alleen panelen. dus een warmtepomp is idd wel te verwachten
Pagina: 1