Schoefdraad in plafondcontactdoos afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
Goedenavond,

Onze woning is net voorzien van nieuwe stuc-laag en verf. We hebben een nieuwe plafonlamp gekocht en die wou ik gisteren monteren. Het plan is om deze te monteren via de schroefgaten in de contacdoos, echter aan 1 kant is het schroefdraad aan de binnnkant afgebroken. Hij zit nu dus met 1 schroef vast.

Nieuwe contactdoos monteren is geen optie en boren in het plafond ook niet, loop zelf te denk aan het inlijmen van stukje hout of schroefdraad waar de andere schroef dan in kan, iemand vaker met dit blijtje gehakt toevallig?

Een ander punt is dat het kapje van de lamp net niet breed genoeg waardoor er nog een gat van de contactdoos te zien is. Wat zou hier de mooiste oplossing voor zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUio0D-uJ67kDujDuShvU_69Sco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mASl5eIv5e02HHcX6mGhOhH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De mooiste afwerking? Een rond zwart kunststofplaatje in dezelfde kleur als het armatuur, maar dan uiteraard groot genoeg. Zo lijkt het alsof het bij het armatuur hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom kan je niet boren in het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
Wolly schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:51:
Waarom kan je niet boren in het plafond?
detector geeft aan dat er iets om de contactdoos heen loopt, dan moet ik een stuk verderop gaan boren en met kabelgootjes etc gaan werken, vind ik persoonlijk niet echt fraai

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Als je de doos openmaakt kan je precies zien waar de buizen lopen. En dus ook waar je veilig kan boren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:01
TinusH80 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:56:
[...]

detector geeft aan dat er iets om de contactdoos heen loopt, dan moet ik een stuk verderop gaan boren en met kabelgootjes etc gaan werken, vind ik persoonlijk niet echt fraai
I.p.v. kabelgootjes kan het eventueel ook met doorzichtig (vd?)draad. Is denk ik wel mooier bij hanglampen maar hier zou het misschien ook kunnen? Alleen een klein gaatje boren in de zijkant van de lamp en zo'n passend afdekplaatje zoeken voor de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 22:12
Rondom een centraaldoos boren is te doen alleen kan je echt niet dieper dan 5cm (dekvloer dikte) in je plafond boren.
Dat binnendraad is afgebroken is veel een vreemde. Ik denk dat je bedoeld dat er een boutje is afgebroken als gevolg van beschadiging aan de binnendraad danwel het draad op het boutje. kan ook zijn dat het boutje te lang was.
Zit er nog een draadgang in van circa 4.5mm diepte (1.5xM3) schroef er dan een draadeindje in, stukje van een boutje, evetueel lijm je dit me seconde lijm voor wat extra stevigheid. Nu kan je er een m3 moertje op draaien en daar de lamp mee vast zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het gewoon een betonvloer is... lopen de buisjes eerst omhoog om pas aan de andere kant van het beton af te buigen, en dan ligt er nog een dekvloer..

is het een gips / hout / what ever plafond dan zitten de spruitjes van de doos wel aan de zijkant..

simpele blik in de doos werpen vertelt wel hoe de spruitjes van de doos lopen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40

Vliegvlug

Flight Simple

TinusH80 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:44:
Goedenavond,

Onze woning is net voorzien van nieuwe stuc-laag en verf. We hebben een nieuwe plafonlamp gekocht en die wou ik gisteren monteren. Het plan is om deze te monteren via de schroefgaten in de contacdoos, echter aan 1 kant is het schroefdraad aan de binnnkant afgebroken. Hij zit nu dus met 1 schroef vast.
Wat bedoel je precies met het schroefdraad aan de binnnkant afgebroken?
  1. Is dat hele messing busje waar het schroefdraad in zit eruit en heb je nu enkel een gat in het kunststof van de centraaldoos over waar het busje ooit in zat?
  2. Of zit het busje er nog wel in maar is het schroefdraad zodanig vernaggeld dat je er geen boutje meer in kan draaien?
Ik ben beide situaties al tegengekomen en heb de eerste opgelost door er een kleine rampamoer in te draaien, dan kan je daarna er weer normaal een boutje in draaien.

De tweede situatie heb ik de ene keer opgelost door het schroefdraad met een tap weer gangbaar te krijgen waarna het boutje er weer in kon en de andere keer toen dat niet lukte een houtschroef gepakt die zijn schroefdraad als het ware zelf tapte waarna het ook prima vast zat.
Een ander punt is dat het kapje van de lamp net niet breed genoeg waardoor er nog een gat van de contactdoos te zien is. Wat zou hier de mooiste oplossing voor zijn?

[Afbeelding]
Een ring van zwart kunststof of hout maken en tussen lamp en plafond plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nieuwe contactdoos monteren is geen optie en boren in het plafond ook niet, loop zelf te denk aan het inlijmen van stukje hout of schroefdraad waar de andere schroef dan in kan, iemand vaker met dit blijtje gehakt toevallig?
Zoek een passende rampa-moer bij de lokale ijzerhandel/bouwmarkt. Praxis heeft vaak meer van dit spul dan Gamma.
Het gat van de contactdoos lijkt toch echt kleiner dan de basis van het armatuur. Moet je het armatuur niet gewoon draaien?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Je zou een Attema deksel in de doos kunnen klemmen. Hier een gaatje in boren voor de draden en vervolgens te lamp hier op monteren. Het is niet perfect, maar werkt wel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/attema-deksel-met-klemklauwtjes_1.png

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
Vliegvlug schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Wat bedoel je precies met het schroefdraad aan de binnnkant afgebroken?
  1. Is dat hele messing busje waar het schroefdraad in zit eruit en heb je nu enkel een gat in het kunststof van de centraaldoos over waar het busje ooit in zat?
  2. Of zit het busje er nog wel in maar is het schroefdraad zodanig vernaggeld dat je er geen boutje meer in kan draaien?
Ik ben beide situaties al tegengekomen en heb de eerste opgelost door er een kleine rampamoer in te draaien, dan kan je daarna er weer normaal een boutje in draaien.

De tweede situatie heb ik de ene keer opgelost door het schroefdraad met een tap weer gangbaar te krijgen waarna het boutje er weer in kon en de andere keer toen dat niet lukte een houtschroef gepakt die zijn schroefdraad als het ware zelf tapte waarna het ook prima vast zat.

[...]

Een ring van zwart kunststof of hout maken en tussen lamp en plafond plaatsen.
Optie 1 is het geval, het busje is dus afgebroken, kan die kleine rampmoer ook worden vastgezet boven in de contactdoos zelf? Want het busje (over wat daar nog van over is) heeft weinig vlees meer over om deze in vast te zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Danny96 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:34:
Het is niet perfect, maar werkt wel.
Dat durf ik te betwijfelen: dat soort dekseltjes houdt net aan zichzelf vast, maar zeker geen armatuur :)
TinusH80 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:00:
Optie 1 is het geval, het busje is dus afgebroken, kan die kleine rampmoer ook worden vastgezet boven in de contactdoos zelf? Want het busje (over wat daar nog van over is) heeft weinig vlees meer over om deze in vast te zetten
Een rampa-moer is rond, het busje is volgens mij zeshoekig? Indien nodig boor je het gat uit in de maat die bij het formaat rampa-moer past. En anders zet je de moer gewoon vast met high-tack kit.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passkes
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 22:22
Is het schroefdraad dat afgebroken is nog zichtbaar? Kun je daar bij met een punttang? Eventueel heel voorzichtig toch met de hand eruit draaien?

Eventueel het gat waar de afgebroken schroefdraad in zit even in boren met een kleine ijzerboor. Vervolgens de boor eruit halen en een lange spijker of de boor zelf in het gat dat je hebt geboord in het schroefdraad verlijmen. Vervolgens het schroefdraad eruit proberen te draaien met een tang.

Als het schroef draad in een plug zit kun je de plug ook proberen eruit te trekken met een tang. (draaien en trekken, bij een poreus plafond zal de plug eruit kunnen komen. Vervolgens een iets dikkere plug erin zetten.

De breedte van het kapje zou je kunnen oplossen door de gaten in de beugel te verplaatsen (bij boren), zo kun je de beugel aan de ene kant wat langer laten uitsteken t.o.v. de andere kant. Op deze manier heb ik al vele lampen weten op te hangen zonder iets van een gat o.i.d. in het zicht te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 17:10
Bij gebrek aan betere oplossingen heb ik zelf een keer een schroef schuin door de zijkant heen geboord. Je kunt van binnen zien hoe de leidingen lopen, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dit deed ik met een betonschroef. Dat was even onhandig met boren, maar achteraf viel het allemaal wel mee. Het was vast niet de mooiste oplossing, maar je zag er niks van en het zat goed vast. Klooien met plaatjes werkte ook niet en werd al snel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een booglamp opgehangen en 4 keer naast de hoeken van de centraaldoos geboord. Daar lopen geen leiden uit.

Wat je zou kunen doen is de centraaldoos even vrij maken, alle kabels naar 1 kant en dan met een 5 mm betonboortje een naast het kapotte schroefgat boren. Plugje erin drukken, lange schroef in een busje ter isolatie en klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Thijsmans schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen: dat soort dekseltjes houdt net aan zichzelf vast, maar zeker geen armatuur :)

[...]

Een rampa-moer is rond, het busje is volgens mij zeshoekig? Indien nodig boor je het gat uit in de maat die bij het formaat rampa-moer past. En anders zet je de moer gewoon vast met high-tack kit.
Verkeerde uitleg, het is uiteraard niet de bedoeling dat dit lullige dekseltje de lamp moet houden. Alleen als opvulling tussen de lamp en het te grote gat van de centraal doos. Armatuur gewoon nog steeds met juiste bevestiging aan de centraaldoos of gewoon in het plafond.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Goedenavond,

[Afbeelding]
https://kunststofplatensh...get-plexiglas-zwart-2-mm/

Kan je vormpje kiezen. Rondje van 20cm of iets dergelijks. Twee tientjes, weet je alles. Let op. Is XT dus getrokken plexiglas. Heeft meer interne spanning dan gegoten. Bij plexiglas altijd. Maar bij XT zeker. Hier moet je voorzichtig in boren. Nieuw, scherp metaalboortje gebruiken. In 2 stappen uitboren. Voorkomen dat je boordiameters te dicht bij elkaar liggen. Geen druk op de boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 17:10
Point.Flare schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:42:
[...]

https://kunststofplatensh...get-plexiglas-zwart-2-mm/

Kan je vormpje kiezen. Rondje van 20cm of iets dergelijks. Twee tientjes, weet je alles. Let op. Is XT dus getrokken plexiglas. Heeft meer interne spanning dan gegoten. Bij plexiglas altijd. Maar bij XT zeker. Hier moet je voorzichtig in boren. Nieuw, scherp metaalboortje gebruiken. In 2 stappen uitboren. Voorkomen dat je boordiameters te dicht bij elkaar liggen. Geen druk op de boor.
Wat wil je daar mee doen? Vastlijmen of schroeven aan het plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tussen beugel en plafond klemmen lijkt me het makkelijkst. Kan het ook zo weer verwijderd worden zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Zenomyscus schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:44:
[...]

Wat wil je daar mee doen? Vastlijmen of schroeven aan het plafond?
Nee. een gaatje voor een schroefje. Een gaatje voor de stroom. En dan de beugel van de lamp als gewoon aan de centraaldoos vastzetten. Is dat onafgedekte stuk van de centraaldoos weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40

Vliegvlug

Flight Simple

TinusH80 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:00:
[...]

De rampamoer moet juist in het plastic van de centraaldoos worden vastgezet op de plek waar eerst het busje zat.
Als het busje er nog gedeeltelijk in zit vraag ik me af of je de rampamoer er wel in gaat krijgen.

Ik zou kijken of het overblijfsel van dat busje er op de een of andere manier uit te krijgen is. Misschien lukt dat door er een schroef in te draaien en er dan aan te trekken.
Of als het met die schroef ook al vast genoeg zit zou ik dat gewoon doen, die lamp ziet er niet al te zwaar uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Is het een houtenverdiepingsvloer met gipsplaten of een betonnen plafond?

In het eerste geval ligt zo'n centraaldoos aan weerszijden op twee rachels waar je direct in kan schroeven. Nu lopen er natuurlijk direct elektrabuizen recht vanuit die centraaldoos, maar sowieso niet diagonaal. De rachels lopen waarschijnlijk in de lengte richting van je woonkamer, dan zou ik diagonaal wel eens een schroef durven zetten.

Sowieso gouden tip voor iedereen die een verbouwing oid doet, laat rondom een centraaldoos achterhout zetten, dan kan je op elke plek waar je maar wilt rondom je centraaldoos een schroef zetten (behalve op de plekken waar pijpen lopen natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
Thijsmans schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:23:
[...]

Zoek een passende rampa-moer bij de lokale ijzerhandel/bouwmarkt. Praxis heeft vaak meer van dit spul dan Gamma.

[...]

Het gat van de contactdoos lijkt toch echt kleiner dan de basis van het armatuur. Moet je het armatuur niet gewoon draaien?
Dit viel mij ook op, ja.

Kan me ook moeilijk voorstellen dat er plafondlampen verkocht worden met een armatuur die kleiner is dan de inbouwdozen. Is toch allemaal vrij standaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 16:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH80
Uiteindelijk heb ik een busje ingelijmd voor de schroef en voor een paar euro een plafondplaat bij de Hornbach gehaald. Probleem opgelost :)

https://www.hornbach.nl/p...1lxgAmEAQYASABEgIIDvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E41iNzyjsPXXdYFAMTByYUSKzi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UraQHjcme4sUpBsEQfFxhCrv.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1