Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Een low budget Game machientje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Hallo allemaal. Ik kan wel wat advies gebruiken.
Ik game niet veel, maar als ik dat doe dan doe ik dat op een xbox. De rest van het pc werk doe ik op een mac.
Echter wil ik graag wat games 'van vroeger' gaan spelen die ik op GOG koop voor een paar euro, of indie adventures games van Steam. Dat heeft allemaal niet veel GPU of CPU kracht nodig, maar op een Mac blijft dat allemaal lastig (gedoe met Portingkit etc. en eigenlijk wil ik daar ook niks van games op installeren) en GeForce Now aanbod is beperkt.
Vandaar dat ik een low end budget game kastje wil bouwen.
Denk aan Point n click adventures van GOG, indie walksimulators/narrative based games die niet op de xbox te spelen zijn, Night in the Woods, Gone Home en Oblivion met mods ;)
De intensieve graphic games zijn bijna allemaal beschikbaar op de xbox, dus die hoef ik niet te draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?

De uitdaging: zo budget mogelijk :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Samsung SSD en een windows licentie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kleine kast, een moederbord, CPU met geintegreerde graphics, geheugen, voeding..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een klein stil systeem.

Wat verwacht je van ons?
Wat advies of mijn build gaat lukken en advies of alles in balans is. Misschien nog wat verbeterpunten.

Punten waar ik naar gekeken heb:
- kleine kast zodat het naast mijn xbox past op een plank.
- 16gb is niet echt nodig, 8gb is ook meer dan genoeg.
- Misschien eerder de AMD Ryzen 5 5600G ipv 5700G, die is goedkoper.
- Een kant en klare mini pc gezocht, maar daar zit dan meestal geen iGPU in.
- Ik weet niet of de voeding klopt bij dit systeem

ik heb onderstaande combinatie bij elkaar gezocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 121,97€ 121,97
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 39,65€ 39,65
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,29€ 30,29
1VoedingenSeasonic S12III 550W€ 47,90€ 47,90
Totaal€ 364,71

Beste antwoord (via Roman_Craig op 12-08-2023 11:25)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:29
Die voeding is niet de beste. Maar als je geen videokaart nodig hebt zou ik een Deskmini nemen, nog kleiner en goedkoper.

1BarebonesASRock DeskMini X300€ 154,90€ 154,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 31,81€ 31,81
Totaal€ 308,68

(voor het geld van jouw lijst kun je er nog een stille koeler bij kopen Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black)

[ Voor 81% gewijzigd door martyw op 31-07-2023 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Die voeding is niet de beste. Maar als je geen videokaart nodig hebt zou ik een Deskmini nemen, nog kleiner en goedkoper.

1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 31,81€ 31,81
Totaal€ 308,68

(voor het geld van jouw lijst kun je er nog een stille koeler bij kopen Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black)

[ Voor 81% gewijzigd door martyw op 31-07-2023 16:35 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:54
Eens met @martyw, als je wil kan het zelfs nog goedkoper (€ 250 gaat net niet lukken):

1ProcessorsAMD Ryzen 5 4600G Boxed€ 96,-€ 96,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR32S22S6/4€ 9,-€ 18,-
Totaal€ 268,90

• Roman_Craig
Wauw! dat is nog beter dan ik had gedacht. Hele mooie compacte behuizing! :)
Is de stock cooler heel luid?

Ik lees in de tweakers review van de 4600G dat die in de praktijk niet onder doet voor de 5600G. Dus dan zou ik die beter kunnen pakken.

Is de 4gb niet iets te krap voor de slecht geoptimaliseerde oudere games?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

4gb ram is niks, wat wil je aan de Interne gpu toevoegen ?
Ik zou daar zeker 4096mb aan toevoegen, als niet meer.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 31-07-2023 19:05 . Reden: Typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:41

Reinier

\o/

Hackus schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:04:
4gb ram is niks, wat wil je aan de Interne gpu toevoegen ?
Ik zou daar zeker 4096mb aan toevoegen, als niet meer.
Er staat 2×4 in het lijstje toch?

• Roman_Craig
Reinier schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Er staat 2×4 in het lijstje toch?
Klopt, nu je het zegt. Daar heb ik overheen gekeken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roman_Craig schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Klopt, nu je het zegt. Daar heb ik overheen gekeken.
Me2 😂

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
Geheugen is op het moment wel heel goedkoop, ik zou minstens 16GB nemen, het scheelt maar €13. Over de koeler: deze hoor je wel als je de CPU belast, de Noctua is een stuk stiller. Maar je kunt het natuurlijk gewoon met de meegeleverde Stealth koeler proberen, en als je hem toch te luid vind later de Noctua erbij kopen...

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Voor 7 euro meer, tov de geheugenkit dit @martyw heeft uitgekozen, kan de true latency nog iets omlaag uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/16

Zo deskmini heeft maar 2 geheugenslots en je wil voor een iGPU gebaseerd systeem eigenlijk altijd dual channel voor de extra bandbreedte. Ik zou dus adviseren gelijk ruim voldoende werkgeheugen aan te schaffen gezien de prijs tegenwoordig zo laag is dat je voor minder dan 50 euro klaar bent.
Ook zijn er niet echt 2x4GB kitjes te koop met fatsoenlijke kloksnelheid.
Die kit van @LievenD twee keer kopen zou ik niet doen. Die twee dimms kosten samen zo te zien 40 euro als je bestelkosten mee rekent tenzij je bij amazon koopt, niet de 18 die de pricewatch in die tabellen zet. De kit van @martyw heb je voor minder dan 40 inclusief verzenden en heeft dubbel de capaciteit. Dus zelfs met de amazon prijs is het aantal GB per euro identiek

Single channel is geen goed idee: YouTube: 🔴 VEGA 7 (Ryzen 5 5600G) 🆚 Single Channel VS Dual Channel RAM (2666M...

RAM trager dan 3000MHz lijkt ook niet helemaal optimaal YouTube: Ryzen 5 5600G APU Best Frequency Memory To Use For More FPS

Ik snap dat het hier om een budget retro game systeem gaat, maar ik vind het een beetje zonde om in totaal ~300 euro aan nieuwe componenten te kopen en dan door 20-30 euro te besparen de performance in sommige gevallen bijna te halveren (zie video's.)
Dan zou ik eerder besparen op de koeler, door de stock amd koeler te gebruiken en met het extra geluid te leven.

Moet hij wifi hebben trouwens? uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit past in de desk mini. Je hebt die brackets niet nodig en moet die gouden connectortjes van de antennes gewoon direct in de behuizing zetten mbv de daarvoor bedoelde gaten. ASRock verkoopt zelf ook een wifi kit speciaal voor de deskmini, maar die is outdated en niet goedkoper.

[ Voor 113% gewijzigd door youridv1 op 01-08-2023 11:53 ]

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Gezien het doel, is een steam deck (377) of budget laptop (400) dan geen optie?

[ Voor 8% gewijzigd door 2green op 01-08-2023 12:56 ]

• Roman_Craig
2green schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:54:
Gezien het doel, is een steam deck (377) of budget laptop (400) dan geen optie?
Wel naar gekeken, maar dan zit je met een i5-10210U of Intel Celeron met 4gb + een scherm en toetsenbord wat ik niet gebruik.
De steamdeck kan dan bijvoorbeeld weer geen gog-games aan of mods installeren bij oblivion.

• Roman_Craig
Dat is inderdaad een groot verschil. Vooral de dual tov de single.
Helemaal gelijk om dan net die paar euro extra erin te stoppen.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Roman_Craig schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Wel naar gekeken, maar dan zit je met een i5-10210U of Intel Celeron met 4gb + een scherm en toetsenbord wat ik niet gebruik.
De steamdeck kan dan bijvoorbeeld weer geen gog-games aan of mods installeren bij oblivion.
Oblivian draait soepel op de steam deck en de mods e.d. kun werken ook, toevallig dat een maat dit ook doet. Link
https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=1

Gog werk ook op de steam deck door Lutris of Heroic eenmalig te installer. Sowieso een aanrader omdat je dan ineens games van allerlei platformen kunt spelen. Net als een emulator voor classic games erg populair is op de stewmdeck. Eventueel kun je de steam deck ook dual boot maken, waardoor je gewoon windows er ook op kunt draaien.

Op pepper staan trouwen veel sneller latops in jouw prijze klasse dan de specs dat je zojuist noemde. Mogelijk dat in de gaten houden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je voor Oblivion toch ook echt een GPU nodig zal zijn, truth be told. Of is dat een andere Oblivion dan ik denk dat het is?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Mocht je de optie tot een lichte gpu open willen houden, dan is er de uitvoering: ASRock DeskMeet X300 voor 40 euro meer Daar past ook desktop ram in ipv laptop spul. uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 01-08-2023 18:53 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:54
@CH4OS: Je bedoelt The Elder Scrolls IV: Oblivion? Een moderne iGPU is vele malen sneller dan de system requirements aangeven, dus ik verwacht geen problemen op dat vlak.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:31:
Ik denk dat je voor Oblivion toch ook echt een GPU nodig zal zijn, truth be told. Of is dat een andere Oblivion dan ik denk dat het is?
TES 4: Oblivion draaide ik vroeger al op mijn inmiddels 20 jaar oude FX5600... Oké, ik had een mod nodig om de settings omlaag te schroeven omdat het een drama-kaart was die DX9 nauwelijks echt aankon, maar hé, het draaide wel. :+ Op mijn latere HD4850 / GTX750 draaide dat in mijn herinnering op de hoogste settings, en een 5600G zit qua prestaties op dat niveau, of nog net wat hoger.

Als ik zo wat rond-google gaat Skyrim ook prima op medium-high settings, op niet al te hoge resolutie.
Een kant en klare mini pc gezocht, maar daar zit dan meestal geen iGPU in.
Euh, dat lijkt me wel, want een kant-en-klare mini-PC zal toch beeld moeten geven.

Er zijn genoeg kant-en-klaar PC's te vinden met dezelfde RX Vega 7-IGP als wat hier wordt aangegeven. Danwel met een 5600G, danwel met een mobiele uitvoering daarvan zoals een 5700H/U of één van de vele varianten.

Sterker nog, een mini-PC met een Ryzen 6000 of beter heeft een beest van een IGP. Die zijn helaas nog niet echt voor een budget van 400 euro te krijgen, dat gaat eerder richting het dubbele. Let bij "Ryzen 6000 of beter" op dat bij Ryzen 7000 de naamconventie op de schop is gegaan en Ryzen 7000 daardoor een grote vergaarbak is van nieuwe en oude CPU's.

[ Voor 41% gewijzigd door bwerg op 02-08-2023 09:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:01:
Euh, dat lijkt me wel, want een kant-en-klare mini-PC zal toch beeld moeten geven.
Kan natuurlijk best nog wel een dedicated GPU hebben, zoals een mobile RTX 3000- of RTX 4000 GPU, ik noem maar wat. :) Mijn laptop van de zaak heeft ook een AMD iGPU (Ryzen 7 5800H) aan boord, maar ook een dedicated GPU (RTX 3060).

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-08-2023 10:38 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ah zo, ja, maar dan klopt de stelling "in kant-en-klare mini-PC's zit meestal geen IGP in" alsnog niet. In echte mini-PC's (formaat mac-mini of de klassieke mini-NUC) heeft toch zelden een discrete GPU, of hoogstens een mobiele GPU. Maar meestal toch gewoon een mobiele CPU met IGP erbij, en vaak zat iets vergelijkbaars met de 5600G. Maar zoals gezegd, vaak wel iets duurder dan een X300+5600G.

Ja, er zijn vast mini-PC's te vinden waar een discrete GPU in is gepropt (beetje afhankelijk van je definitie van "mini") maar dat zijn uitzonderingen.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 02-08-2023 11:36 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

I-GPu kun je ook niet vergelijken met RTX3060 !

Vega 11 uit Ryzen 3750H is al minder dan GTX1050 extern

• Roman_Craig
youridv1 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:51:
Mocht je de optie tot een lichte gpu open willen houden, dan is er de uitvoering: ASRock DeskMeet X300 voor 40 euro meer Daar past ook desktop ram in ipv laptop spul. uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Is laptop spul slechter dan?

@LievenD ja Elder scrolls serie bedoel ik. :)

Tja een tientje hier en een tientje daar, ik snap het, en wat ruimte over laten voor als je later toch een graphic kaart wil. Maar opgeteld zijn die tientjes dan toch weer snel 100 euro en ik wil dat toch beperken.
Want dan kom je op zeg 600 euro uit en dan heb ik zoiets van dan ook maar een echte game pc van 900. Dan klopt mijn casus dus niet meer :P Concessies horen en dus bij.
Het idee was geboren toen ik deze zag:
https://www.alternate.nl/...i-pc/html/product/1883213

Het is niet dat ik het geld niet heb of de ruimte niet heb, maar voor die specifieke use case iets samenstellen met beperkt budget lijkt me gewoon de uitdaging :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, wel iets duurder.

(Of natuurlijk ja, voor hetzelfde budget iets slechter).

Als je toch ergens een grens wil stellen is een 5600G een aardige bovengrens. Voor een IGP toch het beste wat er te krijgen is, buiten Ryzen 6000's om die boven het budget liggen.

Pagina: 1