Somfy connectivity kit en Apple home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:38
Hi,

Ik heb vorige week de Somfy connectivity kit aangeschaft om mijn zonwering op afstand te bedienen. Ik krijg mijn zonnewering (met IO motoren) netjes in de Tahoma app en daar werkt alles prima.

Echter om de wildgroei aan apps te voorkomen en ook met siri de zonnewering te kunnen bedienen wil ik de zonnewering ook in Apple Home hebben. Hier loop ik vast.

Nergens in de Tahoma app vind ik een spoor van Apple Home. Als ik op de Connectivity kit de Apple Home QR scan word de Bridge netjes toegevoegd aan Apple Home maar het product (de zonnewering) is nergens te bekennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK3S0RSXpAntSFs5ykNeo7QVszI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bWlWL9VGtTdS9NkYZNX6wddp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7ElY9lJHst9mNtiSyU9_KWi6dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHSL3EWjIbdhArlK50JdQRbD.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnewering voldoet aan de eisen die worden gesteld om zichtbaar te zijn in Apple Home. Ik heb contact gehad met Somfy maar de call center medewerkster had geen idee. Die zou een ticket maken voor hogerop.. hier heb ik tot op heden nog niks van gehoord.

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenket
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-07 22:29
er zijn maar een beperkt aantal motoren geschikt voor met homekit te werken, niet alle IO motoren komen hiervoor in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:22
ik heb weliswaar een andere bridge en gebruik de Tahomaclassic (Somfy) app.

Onder configuration staat daar de knop voor Apple HomeKit integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Bos
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Mijn meest betrouwbare oplossing is nog steeds homebridge.
Ik heb weliswaar mijn TaHomaclassic Classic door gelinkt aan HomeKit, en kan daar de io rolluiken zien,
Maar dakramen dan weer niet, en ook de zon meter buiten, niet.
Via homebridge gaat dat wel goed…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwagenaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-01 20:14
de documentatie van Somfy is niet echt duidelijk, maar als je het eenmaal weet is het supersimpel en betrouwbaar. Je hebt helemaal geen software nodig van Somfy. Ook die Tahoma app hoef je niet te downloaden.

Je hebt maar twee dingen nodig:

a) de HomeKit QR code (staat op de achterkant van de Connectivity KIt en ook binnen bij de verpakking. Je herkent hem aan een huisje linksbovenin de QR code.
b) de afstandsbediening van de zonwering/rolluik dat je wilt toevoegen aan HomeKit.

De stappen zijn daarna:

1) voeg de bridge toe aan homekit door in de Woningapp een nieuw accessoire toe te voegen en dan de HomeKit QR code te scannen
2) Draai de afstandsbediening om, je vindt dan op de achterkant een verzonken knopje dat gemarkeerd is met 'Prog'. Houdt deze ingedrukt totdat het rolluik/zonwering heel even beweegt om te bevestigen dat hij beschikbaar is om toegevoegd te worden
3) druk op de prog knop achterop de Connectivity Kit (NIET ingedrukt houden). Het rolluik verschijnt dan automatisch in de woning app en kan dan direct gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdWerken
  • Laatst online: 22-09 11:35
Goedemorgen!
Heb je eigenlijk mogelijkheden voor automatisering in Homekit met de Somfy connectivity kit? Ik lees dat je ze kan zien in homekit maar dus niet kan automatiseren in homekit. Ik dacht dat zou een goedkope oplossing zijn om de Tahoma uit te sparen die 3x zo duur is..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwagenaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-01 20:14
Dat werkt gewoon zonder problemen hoor :)

Dat kan via de Opdrachten app van iOS: https://support.apple.com/nl-nl/guide/shortcuts/welcome/ios

Zo gebruik ik bijvoorbeeld in in de zomer een automatisering die de rolluiken op het westen na twaalf uur 's middags sluit (om de zon buiten te houden).

Daar heb je geen Tahoma hub voor nodig, werkt prima met de Somfy connectivity kit.

In de Opdrachten app ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTkA4_af2k6jYMZUkt2pToqIZRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n29J5gKEBFgfQsH2WtCr1lMG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdWerken
  • Laatst online: 22-09 11:35
robertwagenaar schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:50:
Dat werkt gewoon zonder problemen hoor :)

Dat kan via de Opdrachten app van iOS: https://support.apple.com/nl-nl/guide/shortcuts/welcome/ios

Zo gebruik ik bijvoorbeeld in in de zomer een automatisering die de rolluiken op het westen na twaalf uur 's middags sluit (om de zon buiten te houden).

Daar heb je geen Tahoma hub voor nodig, werkt prima met de Somfy connectivity kit.

In de Opdrachten app ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Oh echt! Beter! Ik was al aan het balen, ik doe eigenlijk alles met homekit wat in homekit kan.
Dus Tahoma zou erg duur zijn voor mij. Ik wil inderdaad zoals op je foto gewoon dat de rolluiken dicht gaan op een bepaalde tijd etc.
Dan is de Tahoma dus geen toevoeging. Lampen laten branden etc kan ook in Homekit icm de rolluiken dan.
Bedankt voor je reactie! Ga hem bestellen.
Pagina: 1