Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb een beetje een noob vraag: Ik heb een PC gebouwd samen met iemand anders waarbij deels gebruik is gemaakt van bestaande componenten en wat nieuwe componenten.

Een van de nieuwe componenten is de videokaart (Geforce RTX 4060 Windforce oc 8g). Nu moet deze videokaart gevoed worden, maar de grote uitdaging is de kabel die ik hierbij nodig heb.

Hieronder wat relevante foto's:

De gebruikte voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOV1oAFnd-cRt3lnZmGLXAM4Gng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nsn3VQxl5KWDloK2wuHW7ebQ.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel die vanuit de voeding op dit moment het moederbord in gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFoQss8F4jqA8hU-tHPb0WHfbAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vl0R9SPplzvtA6lAG3QMjaLn.jpg?f=fotoalbum_large
De koppeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2PicYv7Fmbvzpsw5esK-mlFQ6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5HJxF0FEi4GPbTttiBUTQxq.jpg?f=fotoalbum_large
De stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q12lJTSZfeyrm-wkAlMweDO6H3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud82JdCFCVbz1ArTC8ZHfHBt.jpg?f=fotoalbum_large

En de situatie op het moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgTeKCmIcLpTuCkKagLoDFEh7gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/im3FxKJkp4uJxvXRaWLU9smd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dus de grote vraag: Welke kabel moet ik gebruiken om zowel het moederbord als de videokaart van stroom te voorzien?? Eventueel een linkje naar een NL webshop of winkel?

Ik begrijp dat dit niet zomaar elke kabel kan zijn in verband met de pinout. Helaas heb ik geen power supply met meerdere contacten en kabels die hiervoor kan gebruiken?

NB: Ik hoop dat ik in het goede subforum zit, zo niet dan verwijs me gerust door of verplaats dit topic maar.

Beste antwoord (via michelkox op 31-07-2023 15:50)

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Niet deze voeding... Deze levert 290 Watt

Je windforce heeft minimaal nodig
Gigabyte NVIDIA GeForce RTX 4060 WINDFORCE OC 8GB GDDR6 Graphics Card 2.2 Slot - 1x 8 Pin Power - Minimum 450W PSU.

Met andere woorden, voeding vervangen

Bla Bla Bla

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:47
Niet deze voeding... Deze levert 290 Watt

Je windforce heeft minimaal nodig
Gigabyte NVIDIA GeForce RTX 4060 WINDFORCE OC 8GB GDDR6 Graphics Card 2.2 Slot - 1x 8 Pin Power - Minimum 450W PSU.

Met andere woorden, voeding vervangen

Bla Bla Bla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54
ik zie op het moederbord ook niet de normale stroomaansluiting. Wordt vermoedelijk samen met de nieuwe voeding een nieuw moederbord

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

wat zijn de specs van de rest van de PC?
lijkt al wat ouder namelijk. Als ik snel even zoek lijkt het een dell optiplex t1700 systeem uit 2010/2013??

mobo is dus ook oud net als de voeding.
Wat is dan het nut van een 4060 op dit systeem?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Leuk hè, die custom bordjes van Dell? Je gaat hier geen GPU in kunnen gebruiken die een PCIe-stekker nodig heeft. Je voeding heeft daar de aansluitingen niet voor en een nieuwe 'normale' PSU gaat niet de juiste aansluitingen voor je moederbord hebben.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
Oke, dat zijn in korte tijd veel nuttige antwoorden, bedankt daarvoor!! :*) En daarom ben ik de noob en jullie iets meer expert...

De kast, CPU en SSD zijn nieuw, dus met een nieuwe GPU hoopte ik een leuke gaming PC samen te stellen. Maar die vlieger gaat dus niet op.
Ik had niet helemaal de goede match gemaakt met oudere moederbord en voeding.

De PC doet het nu prima, ook zonder videokaart is het een perfecte desktop, maar helaas dus niet voor wat grotere games.

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal het topic sluiten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
michelkox schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:49:
Oke, dat zijn in korte tijd veel nuttige antwoorden, bedankt daarvoor!! :*) En daarom ben ik de noob en jullie iets meer expert...

De kast, CPU en SSD zijn nieuw, dus met een nieuwe GPU hoopte ik een leuke gaming PC samen te stellen. Maar die vlieger gaat dus niet op.
Ik had niet helemaal de goede match gemaakt met oudere moederbord en voeding.

De PC doet het nu prima, ook zonder videokaart is het een perfecte desktop, maar helaas dus niet voor wat grotere games.

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal het topic sluiten d:)b
Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor CPU heb je nieuw gekocht? Want dit lijkt een enorm oud platform. (Sandy/ivy bridge)

[ Voor 3% gewijzigd door Raphire op 31-07-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
Dat is een Intel i7 3.4 ghz. Exacte model weet ik zo niet meer, want het is even geleden dat ik de pc gebouwd heb.

Wat ik me dan afvraag is welke videokaart er wel in kan die voldoende is voor een beetje fatsoenlijk gamen...? Welke moderne videokaart met een beetje pit doet het nog op alleen pci stroom.

[ Voor 45% gewijzigd door michelkox op 31-07-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Ga er maar vanuit dat het grootste gedeelte van je pc die 290w voeding al aardig kan belasten, er is dus weinig ruimte voor een videokaart.

Gezien de ouderdom van de pc: de 4060 terugsturen is circa 360 euro?

Koop een amd rx6600 voor 200 euro, een budget amd moederbord voor 65 euro en een Ryzen 5 3600 voor 75 euro. 20 euro voor een cpu koeler.

Moet er alleen nog een paar tientjes bij voor 16gb ddr4 geheugen (32gb nog beter).

Heb je voor bijna hetzelfde geld een prima pc voor full hd gaming.

[ Voor 56% gewijzigd door meljor op 31-07-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Eey een 12V only platform :+ waar zitten de power van je sata schijven op? Want die voeding komt in dit geval van je mobo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

michelkox schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:12:
Dat is een Intel i7 3.4 ghz. Exacte model weet ik zo niet meer, want het is even geleden dat ik de pc gebouwd heb.

Wat ik me dan afvraag is welke videokaart er wel in kan die voldoende is voor een beetje fatsoenlijk gamen...? Welke moderne videokaart met een beetje pit doet het nog op alleen pci stroom.
Met een beetje pit? Geen.

Helaas heb je gewoon niet zoveel aan deze OEM-PC. Zoals al gezegd ben je erg beperkt door je voeding, maar je moederbord gebruikt geen standaard ATX-aansluitingen dus je kan niet zomaar je voeding vervangen.

Als je doel is om te gamen kun je beter vanaf scratch beginnen met een nieuwe kast, moederbord, CPU, en voeding. Zo'n Dell-platform is, zoals je merkt, waardeloos om te upgraden.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 01-08-2023 14:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelkox
meljor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:31:
Ga er maar vanuit dat het grootste gedeelte van je pc die 290w voeding al aardig kan belasten, er is dus weinig ruimte voor een videokaart.

Gezien de ouderdom van de pc: de 4060 terugsturen is circa 360 euro?

Koop een amd rx6600 voor 200 euro, een budget amd moederbord voor 65 euro en een Ryzen 5 3600 voor 75 euro. 20 euro voor een cpu koeler.

Moet er alleen nog een paar tientjes bij voor 16gb ddr4 geheugen (32gb nog beter).

Heb je voor bijna hetzelfde geld een prima pc voor full hd gaming.
Prima advies, thanks! De 4060 is inmiddels terug, was 320 euro.
Ik ga eens even een lijstje samenstellen met de componenten die je noemt. Ik weet dat ik voor paar duizend euro eerste rang zit, maar ik ben maar een huis tuin en keuken gamer, dus hoeft allemaal niet zo spannend te zijn. Zit op dit moment even volledig in de Cities Skylines tunnel ;) Die is nogal zwaar op graphics, vandaar de 4060...
Compizfox schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Als je doel is om te gamen kun je beter vanaf scratch beginnen met een nieuwe kast, moederbord, en CPU. Zo'n Dell-platform is, zoals je merkt, waardeloos om te upgraden.
Dat lijkt me inderdaad een prima plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Je kunt ook eerst proberen of je ergens een GTX 1050 Ti of GTX 1650 tweedehands voor een schappelijke prijs kunt vinden. Voldoet het niet voor je eisen verkoop je hem weer, kun je altijd nog je hele systeem vervangen.

Edit: die rekensom van @meljor mist overigens wel nog de voeding ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dagion op 01-08-2023 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelkox
Nog 1 vraag, enigszins off-topic, maar Megekko biedt nu dit aan als zelfbouw oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3WKWy25745DIZF7bt6FcaqO-yw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1oAVqwLDaAbTTvH1uN3ooYk3.png?f=user_large

Als ik dat zelf een beetje tweak, bijvoorbeeld mindere processor, snellere SSD, andere CPU koeler, dan kom ik hierop uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray€ 65,-€ 65,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 85,55€ 85,55
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenMSI MAG Vampiric 100R€ 57,93€ 57,93
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 60,90€ 60,90
1Voedingenbe quiet! System Power 10 550W€ 57,80€ 57,80
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,-€ 53,-
Totaal€ 611,03

Is dit een goed uitgangspunt voor onze kinderen van 10 en 12 die willen gaan gamen? Ze spelen vooral Cities Skylines, Fortnite en wellicht binnenkort andere games als het platform goed genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Is verder prima maar icm Ryzen zou ik geen Corsair geheugen nemen, is erg vaak een probleem.

G.skill is een veel betere keuze bijvoorbeeld. En gezien het kleine prijsverschil zou ik 3600mhz geheugen nemen cl16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
Dat scheelt een hoop in prijs zeg, 35 euro in plaats van 60 voor 32 GB.
Ik ken het merk wel, maar ik wist niet van de combinatie met Ryzen.

https://tweakers.net/pric...16d-16gvkb/specificaties/

[ Voor 28% gewijzigd door michelkox op 01-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik zou er denk ik wel een Ryzen 5600 in laten en de stock koeler gebruiken voorlopig. Het geheugen dat je linkt is overigens 16GB, geen 32GB. Dat zal niet zoveel schelen met elkaar. En je had toch al een nieuwe case en SSD? Kun je ook nog wat mee besparen in het begin.

Goedkoopste is naar mijn mening nog steeds eerst een 1050 Ti/1650 testen, is het niets verkoop je die weer voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

meljor schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:54:
Is verder prima maar icm Ryzen zou ik geen Corsair geheugen nemen, is erg vaak een probleem.
Zen 1 was nog wel kieskeurig met geheugen maar dat is zover ik weet al lang geen probleem meer.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat dat aan Corsair als merk zou liggen, want Corsair (net als veel andere merken) maken zelf geen DRAM. Ze plakken het alleen op een DIMMetje. Als het al uitmaakt, dan zal het liggen aan de fabrikant van de daadwerkelijke DRAM-chips (zoals Samsung, Micron, SK Hynix).

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 01-08-2023 22:37 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Compizfox schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Zen 1 was nog wel kieskeurig met geheugen maar dat is zover ik weet al lang geen probleem meer.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat dat aan Corsair als merk zou liggen, want Corsair (net als veel andere merken) maken zelf geen DRAM. Ze plakken het alleen op een DIMMetje. Als het al uitmaakt, dan zal het liggen aan de fabrikant van de daadwerkelijke DRAM-chips (zoals Samsung, Micron, SK Hynix).
Zoek maar op, komen hier echt vaak problemen voorbij icm Corsair en Ryzen, ook de 3000 en 5000 serie. Ik zou de gok niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
[...]

Neem eens een kijkje op het forum/andere fora zou ik zeggen.

Corsair plakt alle verschillende merken geheugenchips op veel van hun geheugenlijnen (zoals de LPX-lijn, wat vanwege hun prijs veruit de meest aangeraden zijn) en verkopen alles onder 1 code. Alleen aan het versienummer kun je zien of je de goede hebt en dat is meestal pas wannneer je het pakje met Dimmen in je handen hebt en dat is te laat.

En in QVL’s staat meestal een specifiek versienummer genoemd, dat heeft dus een hele goede reden.

Een winkel gaat meestal niet door hun voorraad heen om te kijken naar het juiste versienummer. Dus je krijgt random een versie.

Bij de ene persoon werkt het wel en op de goede snelheid (want dat is meestal het probleem!) omdat hij toevallig een versie gekregen heeft die de Ryzen-CPU’s wel lekker vinden en de ander is aan het kloten om het draaiend te krijgen.

Laat staan dat je ineens 4 dimmen koopt, dan heb je dus de kans dat die niet gelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 02-08-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Door de POST heen kom je wel, waar je met Zen 1 gewoon tegen een zwart scherm aan zat te kijken. In zoverre is dat probleem opgelost. Waar het echter mis gaat is dat je je XMP-snelheid (opvallend vaak genoeg icm Corsair, maar vaak ook met andere merken) niet haalt. Dus dan kom je niet verder dan 2666 terwijl je geheugen 3200 of 3600 zou kunnen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Ik had soortgelijke situatie, ik had ook een Dell systeem Optiplex 7020 tower, i7 16gb etc
Goedkoopste oplossing in mijn geval was;

- voeding vervangen voor 500 watt variant

- verloopstukje voor Dell Optiplex 3020 7020 9020 8-Pin Power Cable Atx 24 Pin Naar 8pin Kabels 30Cm Lange voeding plaatsen tussen moederbord en de voeding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6PwNNNRweBH4T_BLpgaaneWx7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nxnbVqyuyV9VHN0JwNkfAhhe.webp?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Defragging op 02-08-2023 07:44 ]

Paint power 🖌️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54
ik zou cities skylines niet onderschatten. Dat spel heeft bij grotere steden echt wel een honger voor extra cpu en geheugen, zeker indien je ook wat mods laadt. Ik raad je dan ook aan om toch wel minstens de 5600x te nemen en 32GB geheugen

iRacing Profiel

Pagina: 1