Win2k server, Win98SE machines, traag netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
hallo

ik ben al een hele tijd bezig bij een school een netwerk aan de gang te krijgen.

ze hebben

18 x celeron 667/64MB/10GB/ 100Mbit realtek
1 x dual PIII800/512MB/ SUpermicro 370DL3
verder een 3com routerje
en een svec 24poorts switch

het probleem is als volgt

sommige systemen (gewoon random) kunnen heel erg traag van het netwerk lezen. dwz met inloggen het profiel van de server ophalen duurt ongelofelijk lang. als test heb ik een adobe bestand van 8MB op een probleemstation naar de server gekopieerd , dit ging snel, maar het terugkopieeren duurde ongeveer een half uur |:(

de volgende dag doet hetzelfde systeem het ineens wel goed en hebben andere systemen weer problemen. ik snap er werkelijk geen zak van
plz help me :'(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

zucht.....welke besturingssystemen/netwerkprotocollen?

• KaMiKaZe
ik draai TCP/IP met vaste ip adressen in de range 192.168.0.x

de router heeft 192.168.0.1
en de server 192.168.0.99
er draait geen dhcp server

• KaMiKaZe
oja en de werkstaions draaien windows 98 SE NL
de server draait win2k NL , nu draait er tijdelijk win nt 4.0 met service pack 4 op zonder resultaat. ik zit dus al 3 maanden met dit probleem :(

• Niet online
Wat zijn de instellingen van de router?

Welke ip's laat hij door en waar naar toe?
(internet ander netwerk enz enz.)

• KaMiKaZe
de router draait NAT en hangt verder eigelijk buiten het netwerk. (hangt los aan de switch) en laat ip's uit de range
192.68.0.2 - 192.68.0.26 door
hij staat ingesteld als gateway op alle ws

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Ik heb die problemen ook in een netwerk op een school gehad. Het bleek aan de duplex modus te liggen van de netwerkkaarten. Zet die eens op half-duplex kijk eens of het dan nog zo traag gaat.

Chance favors the prepared mind

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

Het vorige is misschien iets ....... heb je de nic in de server al eens vervangen ? Ik heb ook ooit zoiets gehad en toen bleek een nieuwe nic naar z'n grootje .

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• Niet online
Op maandag 03 september 2001 22:57 schreef Bamibal het volgende:
de router draait NAT en hangt verder eigelijk buiten het netwerk. (hangt los aan de switch) en laat ip's uit de range
192.68.0.2 - 192.68.0.26 door
hij staat ingesteld als gateway op alle ws
ok waarschijnlijk loopt deze dan niet te :r op het netwerk.

Maar wat Mr-DaTa en CORVETTE al zijden heb ik dus ook een keer gehad.
Het ging als volgt de switch (3com huppeldepup manageble) was ingesteld op fixed poorten dus no auto-negotiation en de WSjes stonden allemaal vrolijk op Auto.
En het wou allemaal maar niet werken.
Dus heb ik het volgende gedaan (nou laten doen ;) ) de switch gereset en alles stond weer op Auto.
En het werkte.

Nu kun je ook doen wat DaTa zegt Half-duplex.
Maar ik zou dan OF 100 Full OF 10 half nemen want alles ertussen wordt nooit gebruikt en werkt niet echt beter ofzo.(lang verhaal als ik dat moet gaan uitleggen :))

Summary:
Of reset Switch (100/10 Auto-negotiation)
Of fix the NIC's op:
1) 100 Full-duplex
2) 10 Half-duplex

• KaMiKaZe
goed ben vandaag weer op de school geweest

heb netwerkkaart van de server vervangen
maakte niets uit.

heb de duplex modus verandert en de snelheid
zonder resultaat.

next op een probleemstation alleen NETBUI ingeschakeld
en op de server ook netbui geinstalled
resultaat --> supersnel inloggen
daarna TCP/IP weer teruggezet --> weer traag

weird dus er lijkt een probleem te zijn in de TCP/IP configuratie

een tweede probleem waar ik achter ben gekomen is dat er iets niet pluis is met de netwerkkabels.
ik had namelijk 1 pc die absoluut niet wilde inloggen (al op een andere contactdoos geprobeert waar een andere pc wel op werkte) ik het ding opgepakt en direct op de switch aangesloten ---> resultaat direct werken.

ik snap het gewoon niet meer, ik ga er vrijdag naartoe met een zootje nieuwe kabels en dan ga ik nog wat testen met TCP/IP . misschien zijn er wat tabellen vern**kt
wie weet

iemand nog tips :?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 23:54 schreef Bamibal het volgende:
iemand nog tips :?
Zeker, het volgende stukje uit de [topic=152460] over topictitels:
Topictitels.

Probeer in de Topictitel van het topic wat je gaat starten, je probleem/vraag zo duidelijk mogelijk te omschrijven !

Een topic met de naam " HELP! " is nogal nietszeggend, en mensen hebben dan geen flauw idee waar het over gaat. Tevens is het niet handig als men de search gebruikt.

Ik zal even een aantal voorbeelden geven van "foute" topictitels en de "goede" uitvoering ervan eronder.

Foute topictitels:
  • <li>[u]HELP ![/u] <li>[u]Netwerk![/u] <li>[u]vraagje....[/u] <li>[u]PROBLEEM![/u]
Goede topictitels :
  • <li>[u][W2K]Help, mijn computers zien elkaar niet![/u] <li>[u]Hoe zet ik een linux netwerk op?[/u] <li>[u]Vraagje over Subnetting...[/u] <li>[u]Hub link up/down, Hub stuk/NIC probleem?[/u]
Aan de hand van de topictitels die goed zijn, kunnen mensen met kennis van een bepaald iets ook sneller reageren, omdat ze zien waar jouw topic over gaat, in plaats van een nietszeggende topictitel die ze overslaan. Het is dus ook in je eigen voordeel.

Ga ook niet je topictitels volledig in CAPS doen, dat komt schreeuwerig over.
Over je probleem: eerst eens zorgen dat alles hardwarematig helemaal in orde is (kabels, kaartjes, switch of router misschien zelfs) zodat he zeker weet dat het niet aan de hardware ligt, want stiekem klinkt dit toch een beetje als rotte hardware in mijn oren. Maar weet je zeker dat alles hardwarematig in orde is: dan eens alles er helemaal afmieteren en opnieuw installeren, from scratch, en echt stapje voor stapje dat het niet mis gaan kan.

Misschien trouwens toch een optie om DHCP te draaien, dan wil het soms toch nét ff soepeler lopen. Plus dat je dan soms ook wat sneller ziet waar een probleem ziet (zeker als werkplekken geen IP van de server krijgen toegewezen)

• KaMiKaZe
Op woensdag 05 september 2001 00:02 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Zeker, het volgende stukje uit de [topic=152460] over topictitels:
[..]

Over je probleem: eerst eens zorgen dat alles hardwarematig helemaal in orde is (kabels, kaartjes, switch misschien zelfs) en dan eens alles er helemaal afmieteren en opnieuw installeren, from scratch, en echt stapje voor stapje dat het niet mis gaan kan.

Misschien trouwens toch een optie om DHCP te draaien, dan wil het soms toch nét ff soepeler lopen. Plus dat je dan soms ook wat sneller ziet waar een probleem ziet (zeker als werkplekken geen IP van de server krijgen toegewezen)
sorry van de topictitel maar ik zit zo in de rats :'( :'(
ik geloof dat mijn problemen verder duidelijk omschreven staan. ik heb ook bijna alles al vervangen switch,nics en kabels . het blijft gewoon een wazig verhaal. ik denk dan ook dat ik met een dubbel of zelfs driedubbel probleem zit. vanaf vrijdag ga ik er 3 dagen zitten en wil ik alles opgelost hebben. ;)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 05 september 2001 00:07 schreef Bamibal het volgende:
ik denk dan ook dat ik met een dubbel of zelfs driedubbel probleem zit.
Daarom moet je het van basic af doen:

- eerst weten dat alle hardware in orde is
- dan de software van scratch goedzetten

Anders probeer je meerdere problemen tegelijk op te lossen en de ervaring leert dat dat niet werkt ;)

• KaMiKaZe
oja even een dingetje vergeten. voorheen had ik nog een ander probleem maar dat lijkt na het herinstalleren van de server voorbij namelijk. dat werkstations niet in konden loggen omdat de server zei dat het password niet klopte (wat niet zo was) of ik kreeg de melding dat er geen domeinserver was (terwijl ik hem wel aan kon pingen)
vergis je niet ik leg al heel wat jaartjes NT en Novell netwerkjes aan. altijd zonder probs , maar hier zit ik toch echt met m'n handen in het haar :(

• KaMiKaZe
Op woensdag 05 september 2001 00:09 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Daarom moet je het van basic af doen:

- eerst weten dat alle hardware in orde is
- dan de software van scratch goedzetten

Anders probeer je meerdere problemen tegelijk op te lossen en de ervaring leert dat dat niet werkt ;)
dat betekent wel dat ik 18 nieuwe + 5 oude werkstations en 1 server opnieuw moet installen, 1 complete dag werk dus :'(

• KaMiKaZe
ik probeer altijd dingen met logica op te lossen
als ik twee systemen heb die identiek zijn en eentje doet het wel en de ander niet (goed). vervolgens verander ik het gebruikte protocol en hij werkt wel. wat zou dit kunnen veroorzaken :? waarom is de server naar sommige werkstations traag en andere weer snel. ARP of netbios tabellen verklooit ?? . mja met een herinstallatie van de server zou dat weer opgelost moeten zijn

• KaMiKaZe
niemand ? :'( :'( :'(

• Niet online
Misschien klinkt dit raar maare als laatste strohals probeer dit:
Pleur die router uit en haal de gateway WSjes weg.
Want als die router loopt te kutten dan weet je dat meteen.
En Netbeui werk natuurlijk altijd (stom schreeuw protocol :)), dus dan heb je ook geen last van die router (als die het al is)
Nogmaals probeer het, het klinkt raar ja, maar nooit geschoten is altijd mis :)

Want anders weet het ook niet meer :?

Het spijt me dat ik je niet verder kan helpen ;(

Verwijderd

Draai dan netbeui en tcp/ip naast elkaar, doe ik ook bij mij en is de enige manier om win2k mee te laten draaien in het netwerk. Windows zoekt automatisch wel het goede protocol uit.

• KaMiKaZe
als ik netbui en tcp/ip is het netwerk alsnog traag :(

• Niet online
heb je het met de router al geprobeerd?

Verwijderd

Ik zou zo zeggen duik eens wat dieper in de materie, wat zie je op het netwerk, collitions of zelfs late collitions, of niets, m.a.w. gebruik een sniffer om je data eens te analiseren, als er al iets fout gaat vanaf layer 2 kun je het er zo uitvissen.Wat voor switch praten we over trouwens ? er zijn veel te veel brakke hubs die switch genoemd worden, en een switch resetten om een deault instelling te krijgen is al helemaal stupid tenzij je niets te doen hebt.

RGZ

MASH

• KaMiKaZe
Op donderdag 06 september 2001 17:12 schreef MASH_MAN het volgende:
Ik zou zo zeggen duik eens wat dieper in de materie, wat zie je op het netwerk, collitions of zelfs late collitions, of niets, m.a.w. gebruik een sniffer om je data eens te analiseren, als er al iets fout gaat vanaf layer 2 kun je het er zo uitvissen.Wat voor switch praten we over trouwens ? er zijn veel te veel brakke hubs die switch genoemd worden, en een switch resetten om een deault instelling te krijgen is al helemaal stupid tenzij je niets te doen hebt.

RGZ

MASH
tis een svec switch (cheap ass geval)
maar ik heb ook al gewone hubs geprobeert
ding is dus niet managable ofzow en heeft ook geen monitoring. de router sloop ik er morgen even tussenuit dan kan ik gelijk zien wat er gebeurd. het lijkt wel of de server niet goed weet waar hij zijn pakketjes kwijt moet als ik TCP/IP gebruik. maar zoals ik al eerder zei denk ik dat ik hier te maken heb met meerdere problemen. het wordt dus een kwestie van uitsluiten. ik heb een zooi nieuwe kabels die ik ga proberen, wat nieuwe netwerkkaarten en een 12p 3com switch. ik hou jullie op de hoogte :)

• Niet online
ff topic reviven.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd is.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 22:25

Klippy

Still Game

Op zondag 09 september 2001 04:12 schreef KingOfRnR het volgende:
ff topic reviven.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd is.
Ja ik ook. Erg stil opeens.

Denk zelf eigenlijk dat de switch soms naar de router linkt ofzo.
Zou die router er eens ff afhalen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• KaMiKaZe
/update

grote vondst

ik ben erachter gekomen dat de nics van de werkstations allemaal geen mac adres hadden

na het upgraden van de bios-en van de moederbordjes en het updaten van de drivers krijgen de nics nu wel een fysiek adres. het is eng maar waar want je kan de mac adressen in de bios aanpassen. er stond default wel een uniek adres maar dit werd blijkbaar niet doorgegeven aan de driver
ik ben heel erg blij

dit is slechts een probleem wat opgelost is
ik heb namelijk ook ontdekt dat de combinatie van switch met de hub niet lekker werkt. om dit op te lossen zet ik van de week 2 12 poorts 3com switches neer.

daarna ga ik de server opnieuw installeren om alle rommel die veroorzaakt is door dat mac adressen gezever er uit te halen

ik denk dat ik hiermee toch wel het gros van de problemen moet hebben opgelost

weer een ervaring rijker zucht :+

• KaMiKaZe
alle pc's in lokaal 1 loggen na het updaten allemaal perfect in *D

Pagina: 1