Computer start niet meer op na vakantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-02 10:29
Mijn vraag
Wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie. Voor de vakantie werkte de PC nog vlekkeloos. Tijdens de vakantie heb ik de stekker uit het stopcontact gehaald. Dat is altijd veiliger voor elektrische apparaten. Toen we gisteren thuiskwamen, heb ik de stekker terug in het stopcontact gedaan. De LED-verlichting op het moederbord gaat dan aan. Op het moment dat ik power-button indruk gaan de ventilatoren ongeveer een kwartslag draaien en verder gebeurt er niets.

Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen en hoe dit op te lossen? Of zit er een defect in één van de onderdelen? Ik weet wel het een en ander van PC's, maar niet zoveel als de meesten van jullie.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Processor: Intel Core i5 11400

RAM: Ballistix DDR4 2x8GB 3200 Geheugenmodule

Behuizing: Zalman M3 Plus RGB Midi Tower Behuizing

Voeding: Corsair RM550x PSU / PC voeding

SSD: Kingston NV1 1TB M.2 SSD

Moederbord: Asrock B560M STEEL LEGEND

Videokaart: I3D 12GB RTX3060

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Onderstaande acties hebben geen resultaat opgeleverd:
- Alle randapparatuur losgekoppeld (enige kabel die er nog in zat, was de voedingskabel)
- Power Button lang (30 sec) ingedrukt houden, zowel met als zonder voedingskabel aangesloten.
- Andere voedingskabel
- Gecheckt of de connectoren van de voeding naar de diverse onderdelen goed aangedrukt zijn

Beste antwoord (via psvjw op 05-08-2023 16:22)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 16:44
Lijkt mij wel dat je de oorzaak hebt gevonden. Koop een nieuwe goede voeding (ga niet voor een dubbeltje op de 1e rij zitten, maar koop ook niet de allerduurste). Let goed op de juiste benodigde aansluitingen!

Pak de nieuwe voeding heel netjes en en probeer niks te beschadigen en gooi niets weg van de verpakking. Als blijkt dat 2 er nog meer stuk is, kun je de voeding nog terugsturen via WKOA.

Hattrick: Thorgal Eagles

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-06 09:51

Mr Nielsson

Born at a very young age.

Zal vermoedelijk de CMOS (CR2032 knoopcelbatterij) zijn Deze zou je even kunnen vervangen.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
Kun je een andere voeding proberen? Dat is de 1e stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Geven de leds op het moederbord geen indicatie van het probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQoKAljlcu42GrYbsV_augcKXXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgGhyt3wAAZwzB77DwEoVEKI.png?f=fotoalbum_large

Aangezien er niks is veranderd aan de setup in de afwezigheid van de TS, deze een tijd stroomloos heeft gestaan, neig ik ook naar een CMOS batterij.

[ Voor 87% gewijzigd door souljah1h op 31-07-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 20:28
Mr Nielsson schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:18:
Zal vermoedelijk de CMOS (CR2032 knoopcelbatterij) zijn Deze zou je even kunnen vervangen.
Of even eruit halen en dan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:47

AlphaRomeo

FP PowerMod
psvjw schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:15:
Tijdens de vakantie heb ik de stekker uit het stopcontact gehaald. Dat is altijd veiliger voor elektrische apparaten.
offtopic:
Dat breng je wel heel stellig, maar feitelijk gezien is dat niet per definitie waar. Stekker eruit geeft minder kans op schade na blikseminslag (dan moet je ook de ethernetkabel loshalen trouwens), maar stekkers vaak loshalen geeft weer andere problemen. Met name voor apparaten die bedoeld zijn om semi-permanent aangesloten te zijn zoals een CV ketel, beregeningssysteem, (warmte)pomp, airco, domotica systeem is het niet altijd beter om die spanningsloos te maken. Het risico dat een pomp niet meer loopt na een paar weken vakantie omdat hij vast is gaan zitten door stilstand is mogelijk groter dan het risico van blikseminslag in diezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Mr Nielsson schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:18:
alex3305 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Of even eruit halen en dan proberen.
Zowel zonder als met een nieuwe batterij gebeurt er niets.
souljah1h schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:20:
Geven de leds op het moederbord geen indicatie van het probleem?

[Afbeelding]

Aangezien er niks is veranderd aan de setup in de afwezigheid van de TS, deze een tijd stroomloos heeft gestaan, neig ik ook naar een CMOS batterij.
Ik wist niet dat deze functie er op zat. De lampjes bij CPU en DRAM gaan heel even aan. Alleen de eerste keer als ik de Power Button in druk nadat ik de stroom heb aangesloten. Daarna niet meer. Als ik de stekker er uit haal en weer er in stop, flashen die lampjes weer even heel kort.

In de handleiding zie ik het volgende staan:
Post Status Checker (PSC) diagnoses the computer when users power on the
machine. It emits a red light to indicate whether the CPU, memory, VGA or storage is dysfunctional. The lights go off if the four mentioned above are functioning
normally
Het lijkt er dus op dat de CPU en RAM correct werken. Misschien zonder de videokaart proberen?

Edit: Ook zonder videokaart start hij niet :|
bregweb schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:19:
Kun je een andere voeding proberen? Dat is de 1e stap.
Ik heb nog wel ergens een voeding in een oudere PC zitten. Die zou ik kunnen proberen. Is dat gezien bovenstaande nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
psvjw schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:56:
Ik heb nog wel ergens een voeding in een oudere PC zitten. Die zou ik kunnen proberen. Is dat gezien bovenstaande nog nodig?
Proberen kan geen kwaad, controleer of je voldoende wattage hebt en probeer zoveel mogelijk los te koppelen, aansluiten op videoaansluiting van Moederbord en zonder videokaart. 1e wat je wilt is in het BIOS komen.

Als dat lukt met de andere voeding kun je de gok wagen om een nieuwe voeding te kopen. Als ook de andere voeding niet helpt is waarschijnlijk je moederbord overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
bregweb schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Proberen kan geen kwaad, controleer of je voldoende wattage hebt en probeer zoveel mogelijk los te koppelen, aansluiten op videoaansluiting van Moederbord en zonder videokaart. 1e wat je wilt is in het BIOS komen.

Als dat lukt met de andere voeding kun je de gok wagen om een nieuwe voeding te kopen. Als ook de andere voeding niet helpt is waarschijnlijk je moederbord overleden.
Ik heb de voeding uit de oude PC gehaald. Nu zie ik dat deze een ATX12V aansluiting heeft (2x2 pins). Op de PC die het nu niet doet zit een ATX12V1 aansluiting (4x2 pins). Heb ik deze nodig om te testen?

Edit:
inmiddels aangesloten nadat ik in de handleiding had gevonden dat ik de rechter 4 pinnen moest gebruiken en de PC start nu wel op.

Is dit dan 100% zeker een kapotte voeding? De videokaart zit er nu namelijk niet in. Deze voeding heeft max 440W vermogen, maar met een aantal oude 'connectors' eraan.

[ Voor 18% gewijzigd door psvjw op 01-08-2023 21:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Lijkt mij wel dat je de oorzaak hebt gevonden. Koop een nieuwe goede voeding (ga niet voor een dubbeltje op de 1e rij zitten, maar koop ook niet de allerduurste). Let goed op de juiste benodigde aansluitingen!

Pak de nieuwe voeding heel netjes en en probeer niks te beschadigen en gooi niets weg van de verpakking. Als blijkt dat 2 er nog meer stuk is, kun je de voeding nog terugsturen via WKOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
bregweb schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:57:

Met de nieuwe voeding werkt hij weer als vanouds.

Bedankt voor het meedenken, allemaal!
Pagina: 1