Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subzer0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zoek wat hulp bij het maken van een systeem waarbij ik met een druk op de knop een deksel van een box open kan laten gaan en deze na 10 seconden automatisch weer sluit.

Heb hier zelf nog nauwelijks ervaring mee, maar dat het met een lineaire actuator moest was snel duidelijk. Er is best wel e.e.a. over te vinden, maar dit gaat allemaal op basis van een afstandsbediening waarbij je zelf de deksel opent en sluit. Ik wil graag op een druk drukken (zeg maar een soort deurbel), de deksel opengaat en deze na 10 seconden weer automatisch sluit.

Het hoeft nauwelijks gewicht te dragen, dus het hoeven geen hele zware onderdelen te zijn.

Heeft iemand zoiets al eens gebouwd?
En wat zou er dan qua onderdelen voor nodig zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen.

This mail was made from 100% recycled electrons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 09:46
Iets meer info zou wellicht handig zijn.

Maar een lineaire actor met een op afstand te bedienen relais kan een optie zijn.

Bijvoorbeeld een Shelly of iets dergelijks.
Desnoods een wisselrelais ertussen die zorgt voor de omschakeling op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Heb je al een Arduino en soldeer setje?

Met je Arduino kun je een test omgeving maken met je drukknopje een motortje laten bewegen.
Dan kun je nog een gewichtje aan dat motortje hangen om te zien of die het gewicht van de deksel kan dragen.

Als je dat in orde hebt kun je het programma in een microcontroller zetten, draadjes en knopje verbinden met soldeer (ruimte en geld besparend). Kun je de Arduino dus weer voor een ander (test) project inzetten.
S-te-fan schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:30:
Iets meer info zou wellicht handig zijn.

Maar een lineaire actor met een op afstand te bedienen relais kan een optie zijn.

Bijvoorbeeld een Shelly of iets dergelijks.
Desnoods een wisselrelais ertussen die zorgt voor de omschakeling op en neer.
Hij wil juist niet op afstand, dat maakt het project alleen maar makkelijker.
Met Arduino is het echt niet lastig om voor een x tijd het signaal te laten lopen na knop drukken en vervolgens na x periode weer een signaal te laten lopen om de motor de andere kant op te draaien.

Dit bijvoorbeeld:"
https://arduinogetstarted...rduino-button-servo-motor

edit:
Waarschijnlijk kun je het ook zonder microcontroller doen maar dan ben je wel het e.e.a. aan het uitzoeken hoe je elektrische timers maakt e.d.

[ Voor 50% gewijzigd door Fore! op 31-07-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 15:23
Als het bijna geen gewicht is, is een servo dan niet ook een optie? Dat icm iets als een arduino of ESP is goed te doen lijkt me.. Lijkt me dat er op instructables legio voorbeelden zijn te vinden voor zoiets? Inclusief bouwhandleiding en codevoorbeelden

edit: spuit 11, wat Fore! zegt ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Roxsman op 31-07-2023 14:35 ]

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
@Subzer0
Dit klinkt als een afvalemmer met een automatische klep, als dan niet met een sensor of drukknop? :)
Als dat ongeveer is wat je zoekt, dan kun je zoiets kopen en er een afstandsbediening aan knutselen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subzer0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag.

This mail was made from 100% recycled electrons!

Pagina: 1