Tocht dakdoorvoer rookgasafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heritage
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-04-2024
Goedemiddag,

In onze woning van 2000 zit een open haard op de begane grond met een dubbelwandige rookgasafvoer die doorloopt naar de 2e verdieping. Daar gaat de rookgasafvoer door het dak heen.

Ik heb echter last van enorme tocht door het gat van de dakdoorvoer. Vanaf onderen kan ik de buitenlucht ook een beetje zien (zie foto). Er zit dus geen isolatie of iets dergelijks rondom die pijp en het dak.

Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is?

Via Google kom ik niet echt bruikbare informatie tegen. Wie weet de oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UziGQdD-K9JBVQ6_pEKPPfs0k3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQIk6gvsfv9njxoJ3h1tIckj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cor566
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:48
Met purschuim dicht maken

[ Voor 4% gewijzigd door Cor566 op 31-07-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:49
Pur (al dan niet hittebestendig) en / of een manche als die er zijn voor die temperaturen. Ik weet niet hoe warm je buitenmantel van de kachelpijp wordt daar in het ergste geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Open haard eruit en alles wat daar bij hoort en de boel dichtmaken. Leef je ook nog eens langer. En mocht je het ding toch willen behouden laat dan een erkend vakbedrijf de boel eens inspecteren. In D ben je zelfs overgeleverd aan de genade van de schoorsteenveger. Dat zou in NL ook geen slecht idee zijn. (al was het maar voor je eigen veiligheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
PURREN :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
Als je de buitenlucht kan zien, vraag ik me ook af of deze wel waterdicht is.

Voor je hem dicht purt, zou ik eerst eens op het dak kijken of er nog wel een stormkraag e.d. op zit.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

Dit is een (dubbelwandige) kachelpijip en geen rga.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:56
Dat plaatje wat eromheen zit, wat al een stuk mist, misschien ook maar eens vervangen, zal ook al een hoop schelen.

[ Voor 53% gewijzigd door daniel14 op 02-08-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heritage
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-04-2024
Bedankt iedereen voor de reacties.

Ik moet toch wel zeggen dat ik enigszins sceptisch tegenover purren sta.

Alhoewel het een dubbelwandige pijp is die niet echt warm zal worden (soms wellicht wel bij eventuele calamiteiten), lijkt purschuim mij niet de juiste manier om het te dichten. Dat spul is toch licht ontvlambaar? Is dat echt de correcte manier om het te dichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 15:42
heritage schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:38:

Alhoewel het een dubbelwandige pijp is die niet echt warm zal worden (soms wellicht wel bij eventuele calamiteiten), lijkt purschuim mij niet de juiste manier om het te dichten. Dat spul is toch licht ontvlambaar? Is dat echt de correcte manier om het te dichten?
Er zijn ook brandvertragende/werende purschuimen op de markt. De kachelpijp is dubbelwandig en daarmee al brandwerend.

Als je toch blijft twijfelen, dan kan je rondom de kachelpijp ook glas of steenwol stoppen. Net wat @BennieWolters zegt, wel even naar de stormkraag op het dak kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
heritage schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:38:

Als je de juiste pur koopt...
Bostik FP 404 Fire Retardant PU Foam

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Geen pur gebruiken dat valt onder brandklasse B.
Je kan er glaswol in duwen dat valt onder brandklasse A.

En om het af te maken gebruik je een luchtdicht dakdoorvoer machet zoals dit.
https://www.ubbink.com/nl...nchet-100-131-0-55%C2%B0/

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 03-08-2023 12:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1