Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_v
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Primair: Laptop die geschikt is om alle moderne games op med/high te draaien voor de komende jaren.
Secundair: Dagelijks gebruik en zakelijke (software development), daarom is een webcam een requirement.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 11 is prima, potentieel later dual booten met een linux distro.

Wat is je budget?
Rond de 1200 - 2500.
Iets duurder is prima maar prijs/kwaliteit verhouding is belangrijk. Wil niet onnodig te veel betalen maar wil wel iets meer betalen als het veel effect heeft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, daarom het liefst rond de 15/16" zodat het makkelijk in een normale tas past en niet te zwaar is. Ik neem aan dat ik het wel ergens kan opladen dus als de accu maar niet onder gemiddeld is dan is het oke. Ik verwacht hem wel gewoon het meeste thuis te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse een fan van een bepaald merk, als het maar een goed imago heeft.
Positief: MSI, Asus en Lenovo.
Negatief: Acer (meer budget, mindere kwaliteit), Razer (hoef niet extra te betalen voor merk)

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik zit specifiek te kijken naar aan RTX4070, omdat het de nieuwe generatie is en omdat het krachtigere performance en betere future-proofness biedt tegenover 4050/4060.

Nog enkele extra vragen:
Zijn er 4060 laptops die de moeite waard zijn qua prijs/kwaliteit

De meest populaire processors zijn de I7 13700H of 12700H, zit hier een significant verschil in of alleen generatie/performance?

Is er een reden waarom ik de Ryzen 7 zou verkiezen boven en I7? verreweg de meeste laptops gebruiken Intel.

Zijn er de komende maanden interessante laptops die uitkomen in NL?
Bijvoorbeeld deze Lenovo legion Slim 7i is interessant maar kan niet vinden wanneer hij hier uitkomt:
YouTube: Lenovo Legion Slim 7i (2023) Review - Thin & Powerful

Voor de rest zoek ik op deze specificaties:
  • €1200-2500
  • Schermgrootte: 14-16"
  • RTX4070
  • Qwerty
  • Webcam
  • Minimaal 1TB M.2 SSD
  • Refresh rate hoger dan 60Hz
  • Resolutie hoger dan 1920x1080 is een pre
En de volgende laptops hebben mijn interesse:
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H i7-12700H 16.0" RTX3070 Gaming laptop (Tijdelijk €1500 ipv €2500)
https://www.megekko.nl/pr...6-0-RTX3070-Gaming-laptop

MSI Crosshair 15 C12VG-238NL 15.6" gaming laptop
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1891891

ASUS TUF Gaming A15 FA507XI-LP012W
uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507XI-LP012W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:13
Ben je inmiddels al voorzien?

Zelf heb ik deze week de volgende laptop besteld:

https://www.bol.com/nl/nl....18_19_20.26.ProductImage

Ik heb lang gekeken naar een Omen met een RTX 4060, maar de mobiele variant daarvan wordt overal neergesabeld. De i7 13700HX cpu laat daarentegen wel keurige resultaten in verschillende benchmarks zien, regelmatig zelfs beter dan de i9 13900H.

Uiteindelijk dus voor bovenstaande laptop met een 4070 gpu gekozen icm een 13700HX cpu. Ook de 4070 gpu is niet meer dan een mid-range gpu, maar voor beter betaal je ook direct aanzienlijk meer. Na tig laptops vergelijken, heb ik bij deze de knoop doorgehakt, omdat ik voor deze prijs geen betere laptop kon vinden met een gpu en cpu van de laatste generatie.

Enige "minpunt" kan de resolutie van "slechts" 1920 x 1080 zijn, maar wil je alles in 4k soepel kunnen draaien, dan moet je wellicht sowieso naar een betere gpu kijken en de combi van een beter scherm en een betere gpu gaat ook direct flink wat meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
b_v schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:50:
Wat ga je met je laptop doen?
Primair: Laptop die geschikt is om alle moderne games op med/high te draaien voor de komende jaren.
Secundair: Dagelijks gebruik en zakelijke (software development), daarom is een webcam een requirement.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 11 is prima, potentieel later dual booten met een linux distro.

Wat is je budget?
Rond de 1200 - 2500.
Iets duurder is prima maar prijs/kwaliteit verhouding is belangrijk. Wil niet onnodig te veel betalen maar wil wel iets meer betalen als het veel effect heeft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, daarom het liefst rond de 15/16" zodat het makkelijk in een normale tas past en niet te zwaar is. Ik neem aan dat ik het wel ergens kan opladen dus als de accu maar niet onder gemiddeld is dan is het oke. Ik verwacht hem wel gewoon het meeste thuis te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse een fan van een bepaald merk, als het maar een goed imago heeft.
Positief: MSI, Asus en Lenovo.
Negatief: Acer (meer budget, mindere kwaliteit), Razer (hoef niet extra te betalen voor merk)

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik zit specifiek te kijken naar aan RTX4070, omdat het de nieuwe generatie is en omdat het krachtigere performance en betere future-proofness biedt tegenover 4050/4060.

Nog enkele extra vragen:
Zijn er 4060 laptops die de moeite waard zijn qua prijs/kwaliteit

De meest populaire processors zijn de I7 13700H of 12700H, zit hier een significant verschil in of alleen generatie/performance?

Is er een reden waarom ik de Ryzen 7 zou verkiezen boven en I7? verreweg de meeste laptops gebruiken Intel.

Zijn er de komende maanden interessante laptops die uitkomen in NL?
Bijvoorbeeld deze Lenovo legion Slim 7i is interessant maar kan niet vinden wanneer hij hier uitkomt:
YouTube: Lenovo Legion Slim 7i (2023) Review - Thin & Powerful

Voor de rest zoek ik op deze specificaties:
  • €1200-2500
  • Schermgrootte: 14-16"
  • RTX4070
  • Qwerty
  • Webcam
  • Minimaal 1TB M.2 SSD
  • Refresh rate hoger dan 60Hz
  • Resolutie hoger dan 1920x1080 is een pre
En de volgende laptops hebben mijn interesse:
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H i7-12700H 16.0" RTX3070 Gaming laptop (Tijdelijk €1500 ipv €2500)
https://www.megekko.nl/pr...6-0-RTX3070-Gaming-laptop

MSI Crosshair 15 C12VG-238NL 15.6" gaming laptop
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1891891

ASUS TUF Gaming A15 FA507XI-LP012W
uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507XI-LP012W
Ik denk dat die Legion Slim 7 wel snel gaat komen. Coolblue heeft em al online staan

https://www.coolblue.nl/p...-7-16irh8-82y3005wmh.html

Verder zijn de Legion Pro 5s weer erg goed als ik Jarrodstech mag geloven. Intel vs AMD bij Legion Pro 5 zijn beide HX processoren. Ik denk dat het in de praktijk niet veel uitmaakt. De ene keer zal intel sneller zijn en de andere keer AMD.

Ik zie wel dat ze die hele snelle Ryzen 9 7945HX in de Pro 5 hebben zitten in de AMD versie.

uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16ARX8 (82WM007UMH)

Van de intel is er een versie die iets goedkoper is dan de R9

uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00F8MH)

Die heeft alleen geen 4zone RGB keyboard en ook alleen de basis garantie.

Het mooie van de Legions is dat ze vrij neutraal van uiterlijk zijn. Dat kan ik zelf altijd wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_v
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09-2024
KlaasjeNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:58:
Ben je inmiddels al voorzien?

Zelf heb ik deze week de volgende laptop besteld:

https://www.bol.com/nl/nl....18_19_20.26.ProductImage

Ik heb lang gekeken naar een Omen met een RTX 4060, maar de mobiele variant daarvan wordt overal neergesabeld. De i7 13700HX cpu laat daarentegen wel keurige resultaten in verschillende benchmarks zien, regelmatig zelfs beter dan de i9 13900H.

Uiteindelijk dus voor bovenstaande laptop met een 4070 gpu gekozen icm een 13700HX cpu. Ook de 4070 gpu is niet meer dan een mid-range gpu, maar voor beter betaal je ook direct aanzienlijk meer. Na tig laptops vergelijken, heb ik bij deze de knoop doorgehakt, omdat ik voor deze prijs geen betere laptop kon vinden met een gpu en cpu van de laatste generatie.

Enige "minpunt" kan de resolutie van "slechts" 1920 x 1080 zijn, maar wil je alles in 4k soepel kunnen draaien, dan moet je wellicht sowieso naar een betere gpu kijken en de combi van een beter scherm en een betere gpu gaat ook direct flink wat meer kosten.
Nee nog niet de knoop doorgehakt, er zit niet perse haast achter maar mijn oude laptop begint wel langzaam te sterven :)

Goed om te weten dat ik inderdaad voor de 4070 icm met 13700HX moet gaan, en niet met een goedkoop een duurkoop heb op de lange termijn. Een scherm met slechts 1920x1080 vind ik niet perse erg voor gamen/werken aangezien ik toch een extern scherm kan gebruiken thuis.
Cinemaskoop schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat die Legion Slim 7 wel snel gaat komen. Coolblue heeft em al online staan

https://www.coolblue.nl/p...-7-16irh8-82y3005wmh.html

Verder zijn de Legion Pro 5s weer erg goed als ik Jarrodstech mag geloven. Intel vs AMD bij Legion Pro 5 zijn beide HX processoren. Ik denk dat het in de praktijk niet veel uitmaakt. De ene keer zal intel sneller zijn en de andere keer AMD.

Ik zie wel dat ze die hele snelle Ryzen 9 7945HX in de Pro 5 hebben zitten in de AMD versie.

uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16ARX8 (82WM007UMH)

Van de intel is er een versie die iets goedkoper is dan de R9

uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00F8MH)

Die heeft alleen geen 4zone RGB keyboard en ook alleen de basis garantie.

Het mooie van de Legions is dat ze vrij neutraal van uiterlijk zijn. Dat kan ik zelf altijd wel waarderen.
De nieuwe Slim 7 had ik nog niet gezien in een Nederlandse winkel, super! dan denk ik dat ik daar op ga wachten. Inderdaad het neutrale uiterlijk icm met veel kracht in een compact formaat en de prijs/kwaliteit verhouding doet deze er wel uit springen in m'n vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Deze: https://www.bol.com/nl/nl...ming-laptop-16-inch-165hz.

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 22-08-2023 15:04 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:13
b_v schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Nee nog niet de knoop doorgehakt, er zit niet perse haast achter maar mijn oude laptop begint wel langzaam te sterven :)

Goed om te weten dat ik inderdaad voor de 4070 icm met 13700HX moet gaan, en niet met een goedkoop een duurkoop heb op de lange termijn. Een scherm met slechts 1920x1080 vind ik niet perse erg voor gamen/werken aangezien ik toch een extern scherm kan gebruiken thuis.
Uiteindelijk heb ik mijn bestelling op het laatste moment geannuleerd en voor dezelfde HP Omen gekozen met een RTX 4080 ipv de 4070 omdat de 4080 beschikt over 12GB vram tegenover 8GB voor de 4070. Dan zit je op €2399.
Pagina: 1