erwin26 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Het pad van de certificaten die MS voorstelt. Ik volg graag een bepaald pad dat je weet ik begin hier en eindig daar en niet random maar wat doen voor men gevoel. Ik zoek ook certificaten die dus aansluiten op mijn vakgebied, zodat ik het in praktijk beter kan toepassen. Het gaat om de kennis die ik op doe tijdens de cursus/leren die ik het liefst ook meteen in praktijk kan gebruiken.
AZ-400 heb ik cursus van gehad, maar heb daarna gezegd is mooi geweest. Vond dat echt te veel op devops gericht en ben toen naar de AZ-305 gegaan, vond ik meer aansluiten op de AZ-104.
AZ-700 is ook een kant wat ik in een later stadium wil doen

. Ik mis voor mij gevoel nog beetje praktijk ervaring op dat vlak om dat goed te beheersen dat ik daar nu een cursus/examen van wil doen.
De sc-200 is een heel goede tip als ik het zo lees

Thanks!
Ik heb zelf 305, 400,500 en de 100. Waarom ik vind dat een 400 in principe voor iedereen een noodzaak is. Alles gaat vanuit devops, iedereen die met azure bezig is moet wel een pipeline kunnen doorgronden. Als developer moet je dat kunnen, als architect om je precies te doen. Het is ook een van de makkelijkste examens, dus echt laaag hangend fruit naar mijn inziens.
Wat microsoft als pad heeft, ik heb mij daar in principe niet echt aan gehouden. De certificaten geven meer een soort van logische carriere vervolg. In eerste instantie de 400, toen aan de slag gegaan als cloud developer (c#), daarna de 301 en 300 gehaald(tegenwoordig 305) en pas sinds kort als architect aan de gang. De 500 en 100 is puur om voor te sorteren op mijn wens om over een paar jaar weer verder te gaan richting security. Maar die hele 305 is een grappige certificaat. Ik merk steeds meer om mij heen, een goede solution architect is echt T shaped. dus dev achtergrond om te bepalen hoe data kan flowen, networking skills moeten goed zijn om je bounderies goed te definen, devops beheersen om te weten hoe zaken gedeployed worden, 500 om de security goed te beheersen, sc-100 om nog een stap verder te gaan. Eigenlijk is naar mijn in ziens die 305 een certificaat die ik bijna als een fundamentals certificaat zie, je weet van alles net genoeg dat het bestaat maar daar is alles wel mee gezegd. Het mist diepgang en zonder diepgang heb je in feite maar weinig aan die kennis.
De sc-200 zie ik meer als een fun certificaat, beetje kusto doorgronden, wat weer ten goede komt van andere zaken, bv workbooks inrichten. Overigens mist deze wel defeneder for api endpoints, maar dat is nog preview, dus die komt er nog wel aan.
Je geeft aan dat je praktijk ervaring mist met bv az-700 maar juist deze learning path heeft een heleboel labs die je kan doen, perfect om het te leren toch? Ik vind cursussen op dit vlak per definite weg gegooid geld. Je leert er niks meer dan wat learning path en john savill je verteld en het kost je klauwen met geld.
Een ander examen waar je als solution architect echt veel aan hebt is de 204. Je kan dan ook beter dev team overtuigen danwel assisteren. Er is niets zo fijn als een architect zelf ook ooit zijn handen vies heeft gemaakt, de meeste developers hebben dan meteen wat minder aversie tegen over je voorstellen als ze dat merken. Als je als developer merkt dat een architect geen antwoorden heeft op zaken dan wordt de samenwerking een stuk moeilijker.