Steam neemt zijn tijd, is traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn vraag

Mijn vraag is waarom Steam precies 15 seconden neemt om dan pas op te starten. Als ik het venster sluit en weer meteen open wil doen duurt het weer 15 seconden. Ubisoft launcher hetzelfde verhaal. Alle andere software werkt correct. Er zijn geen foutmeldingen te zien.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen 7 7800X3D
DDR5 ram op 5200mt/s
Asus tuf rtx4080
2 TB NVMe Samsung 980 pro van 2 TB
Moederbord: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS (laatste BIOS)
240mm CPU waterkoeling

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het grootste werk was Windows 11 opnieuw installeren met alle drivers behalve iCue. Windows 11 schoon herinstalleren biedt geen soelaas. Zoeken boekt geen goede resultaten. Videodriver is de laatste versie. Energiebeheer staat op hoge prestaties.
Het is dus alleen dit want verder werkt de PC stabiel. Is er iemand die mij kan helpen want ik kom er zelf niet uit. Alvast enorm bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Sinds enige tijd is de Steam client compleet vernieuwd.
Ik vind ook dat deze een stuk trager is geworden, vooral tijdens opstarten en afsluiten.
Gelukkig doe ik dat niet zo vaak (alleen bij machine aan / machine uit)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ubisoft launcher heeft ook precies 15 seconden nodig om op te starten. Ik laat Steam niet meer automatisch starten want die minimaliseert en kun je weer 15 seconden wachten. Ik start hem handmatig op en laat het venster open staan. Op mijn laptop waar ook Steam op staat heeft het probleem helemaal niet.
Het lijkt erop dat ze 'iets' zoeken wat ze niet gevonden krijgen. Als ik op Steam klik kan ik rustig eerst Qobuz en Chrome openen. Tijdens het wachten vertraagt de PC niet. Beide launchers gebruiken ook geen processortijd en lijken ze idle. Het is echt een wachtstaat. Kan het liggen aan de X3D extensies van mijn CPU?
Framerates in games zijn zoals verwacht en eenmaal opgestart is er geen vuiltje aan de lucht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Ik zit dan eerder te denken aan netwerk timeouts.
Gebruik je iets van AdGuard of andere DNS blockers?
Of mogelijk VPN?

Edit: mijn Ubisoft is wel langzamer dan 15 seconden.
Zodra ik deze open, checkt ie eerst voor een nieuwe versie.
Dan start ie een download van 70MB oid.
Dan moet de nieuwe launcher geinstalleerd worden (met een admin venster voor verificatie).
Alles bij elkaar al snel een halve minuut verder...

[ Voor 55% gewijzigd door GarBaGe op 31-07-2023 11:40 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:31:
Ik zit dan eerder te denken aan netwerk timeouts.
Gebruik je iets van AdGuard of andere DNS blockers?
Of mogelijk VPN?

Edit: mijn Ubisoft is wel langzamer dan 15 seconden.
Zodra ik deze open, checkt ie eerst voor een nieuwe versie.
Dan start ie een download van 70MB oid.
Dan moet de nieuwe launcher geinstalleerd worden (met een admin venster voor verificatie).
Alles bij elkaar al snel een halve minuut verder...
Geen AdGuard of DNS blockers. Ook geen VPN.
Ben bang dat ik er maar aan moet wennen. Verder loopt de PC foutloos, dus het zal wel ergens een setting zijn welke in de weg zit want op mijn laptop start Steam wel direct op (zelfde netwerk). Ik heb wel een zakelijk abonnement op Ziggo, maar zelfs op mijn oude PC was er ook niets loos dus in het netwerk zal het niet zitten.

Misschien verslikt Steam zich in de 3D cache of heeft het moeite met DDR5 RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Kan het misschien te maken hebben met een of andere bios setting? Virtualisatie (vbs, kern isolatie staat uit, geen resultaat)?

Vbs vertraagd het systeem aanzienlijk en ik merkte duidelijk verschil in games. Zelfde idee en verschil als 'high' tegen 'ultra' settings. Zonde om een snelle processor dan te knijpen in prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Probleem is opgelost en het was even simpel als het klonk:

Schakel de videokaart op de CPU (APU) uit in apparaatbeheer en het werkte subiet.

Deze tip kwam ik tegen, diep verborgen ergens op Reddit.

*O* *O* *O*
Pagina: 1