Smart home rookmelders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Disclaimer: Er bestaan al wat topics over maar aangezien de ontwikkelingen zo snel gaan lijkt al die info toch al weer gedateerd.

Situatie: wij hebben een nieuw huis gekocht dat grondig gerenoveerd gaat worden.
“Als dan toch alles open ligt” willen wij meteen zoveel mogelijk smart onderdelen meenemen die wellicht later moeilijker te plaatsen zijn door kabels etc.

Na redelijk wat inlezen lijkt home assistant de meest praktische keuze voor ons qua backbone voor de smart onderdelen van het huis (redelijk plug en play en goede ondersteuning)

Wat is momenteel de beste keuze qua rook/warmte/CO betrouwbaarheid en integratie met HA?
En is bekabeld dan aan te raken of draadloos net zo goed en betrouwbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26
Bekabeld kwa netwerk of bekabeld kwa stroom?
Ik ken geen rookmelders met bekabeld netwerk aansluitingen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rookmelders zijn bij mij bekabeld (met stroom) en een backup-batterij en ze communiceren met wifi geloof ik. Daarmee kan je ook makkelijk terug naar gewone rookmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ben ook op zoek, ze hoeven niet smart te zijn maar wel met WiFi met elkaar communiceren/koppelbaar zijn.
Een rookmelder met ingebouwde batterij gaat meestal zo'n 10 jaar mee, maar moet je daarna in zijn geheel toch vervangen ivm de sensor die dan niet goed genoeg meer werkt/kan werken.
Dus dan is er geen bekabeling voor stroom en netwerk noodzakelijk. Mits de Wifi goed kan werken.
Veel info is gedateerd, ook van de Consumentenbond (2018), dus ben ik ook benieuwd naar de input hier.

De BE-test van de CB-zuster organisatie is ook uit 2018... wrs samen gedaan?
In DE nog geen onafhankelijke test gevonden, wel deze link:
https://www.computerbild....ch/funk-rauchmelder-test/
En dan de reviews bekijken. Bij Amazon.de vaak veel reviews en dan kijk ik meteen naar het % "1-tjes" en waarom. Is me daar al diverse keren goed bevallen. Heb gelukkig geen haast, maar wil de oude types wel dit jaar vervangen, ze zijn over hun houdbaarheidsdatum van 10 jaar heen.

Stiftung Warentest toch nog gevonden
https://www.focus.de/suche/?q=rauchmelder
Vul wel rauchmelder+ test in, dan staat het resultaat bovenaan.
Rauchmelder im Test: Das sind die Sieger - FOCUS online
FOCUS online › Immobilien › Wohnen
Miniaturansicht
Stiftung Warentest. Rauchmelder im Test: Das sind die Sieger. Montag, 01.08.2022 | 11:53. Rauchmelder mit rotem Licht und Rauch.
https://www.focus.de/immo...-sieger_id_127407018.html

Daaruit: De Ei Electronics Ei650 had ik al eerder op het oog, is koppelbaar, ik ga er nog verder naar kijken.
Goed verkrijgbaar, nette prijs, weinig 1-tjes bij Amazon.
Ik denk wel dat je zo een set met 10 jaar accu wel moet kopen bij een winkel met een goede doorzet... anders is de accu al een paar jaar oud, kwam het tegen.

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 31-07-2023 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het probleem met wifi rookmelders is dat ze vrijwel altijd standby staan omdat wifi relatief veel vraagt van de batterij. Z-wave of zigbee zou een betere optie zijn als de batterij zo lang mee moet gaan.

Ik heb vorige week een aantal Frient Intelligent Smoke Alarm aangeschaft, in combinatie met een hittedetector voor de keuken. Werken via Zigbee en zijn probleemloos koppelbaar aan HA / Homey. Ze hebben een ingebouwde sirene die je zelf kunt triggeren (ook bijv. als inbraakalarm) en via een simpele flow kun je ze allemaal tegelijk af laten gaan.

Voordeel van zo'n opzet is de flexibiliteit, in mijn geval wordt bijv. ook alle verlichting in huis op 100% gezet, de buitenlampen (Philips Hue) kleuren allemaal rood en bepaalde apparaten worden uitgeschakeld (wasmachine, droger, tv set, etc). Ook gaat direct de Aeotec binnen-sirene aan en worden pushmeldingen verstuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door ouweklimgeit op 31-07-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

route99 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:26:
Een rookmelder met ingebouwde batterij gaat meestal zo'n 10 jaar mee,
Ik heb het nog niet getest, maar als jij iedere maand je rookmelders test (wat eigenlijk hoort) dan gaat hij echt geen 10 jaar mee lijkt mij.
Via stroom en back-up batterij haast geen omkijken meer naar.
Gewoon volop testen en je minder zorgen maken over de batterij. 8)

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@KSR Je doet daar met die "echt geen 10 jaar " wel een "stevige" aanname, wat zou betekenen dat al die fabrikanten staan "niet correct rapporteren" dat als wel regelmatig test volgens hen de accu 10 jaar mee zou moeten gaan, want zij zeggen ook dat je testen moet.
Heb je daar een onderbouwing van? Ik hoop zelf ook nog (andere) recente testen te vinden. Als er 10 jaar op staat en ze blijken uiteindelijk het maar 9 jaar vol te houden, is weliswaar niet helemaal volgens hun belofte, maar vind ik nog geen ramp, maar 4-5 jaar vind ik wel beneden alle peil.

Ik zag wel bij de reviews ergens dat mensen van bepaalde winkels brandmelders binnen kregen waarvan de houdbaarheidsdatum op de sticker nog maar een paar jaar was.... tja die stuur je dan gewoon terug. Ik accepteer alleen brandmelders waarop staat dat ze tot minimaal 2033 of later gebruikt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Bedankt voor de reacties so far!
Die Frient intelligent rookmelders klinken interessant!
Blijf benieuwd naar andere meningen uiteraard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zou kijken naar de shelly rookmelders

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@EWK Van die Shelly rookmelders kan ik haast geen reviews vinden, ook geen Engelstalige heb jij weblinks?

@Justin_ Die Frient intelligent rookmelders, op Tweakers PW geen champion en bij Amazon best veel één ster beoordelingen (11% alleen daar al voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik heb dat hele onderzoeken en afwegen een jaar geleden gedaan, en uiteindelijk de portemonnee getrokken voor 4 Nest rookmelders. First and foremost moeten ze gewoon goed functioneren natuurlijk, de integraties in diverse ecosystemen komt later.
Maar dat werkt uitstekend. De dingen lullen ook tegen je wat er gaat gebeuren, gebeurt, of dreigt te gaan gebeuren. Op de overloop is de 'pad verlichting' net genoeg om niet ergens tegenaan te knallen, en als ik de woonkamer verlaat en het licht uit doe, geeft ie nog even een OK lampje om te laten weten dat alles nog steeds in orde is :)
Hoe dan ook vond ik wellicht nog wel het allerbelangrijkste dat ze ook onderling verbinden, en dus connecten met elkaar zonder tussenkomst van een router. Als er op zolder iets in de fik staat, wil ik dat 2 verdiepingen lager en 18 meter naar achter ook graag weten.
Bovendien; ze zijn gewoon mooi O+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Idem, heb ze onderhand in beide woningen en ook bij mijn moeder en schoonouders, totaal 16 stuks. Gebruik zowel op batterij als 230V gevoed (waar mogelijk). De eerste op batterij na 6 jaar voor het eerst een melding (gebruik daar ook de pathlight functie) dus dat valt mij heel erg mee.

Als ik nog iets zou wensen is dat meer gesproken ruimtes, het aantal is best beperkt. Het enige jammere vind ik dat de nest intergratie met Google Home niet werkt met workspace accounts, ik had het wel leuk gevonden om alles in 1 overzicht te hebben en evt. ook de meldingen op mijn hubs te krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-10 23:27
Ik heb hier Ei 230V gekoppelde niet smart rookmelders die 10 jaar meegaan.

Volgens mij moet het geen rocket sience zijn om tussen de signaal kabel van de rookmelders een shelly te zetten of iets dergelijks die het signaal kan oppikken en zo de boel smart kan maken en laten weten dat de boel afgaat. Heb dit nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik heb een jaar geleden gekozen voor de X-Sense

Nog steeds erg tevreden over! Batterijen zijn nog steeds volledig vol en ze geven periodiek een zelftest notificatie wat wel een goed gevoel geeft.
Zien er ook fraai uit met hun kleine formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:03
Hou er rekening mee dat je rookmelders om de 6 a 10 jaar moet vervangen. ( verschilt per kwaliteit )

( dus daar moet je rekening mee houden in de portemonnee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brisan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:04
Ik heb hier een paar jaar geleden ook voor gekeken en op basis van mijn criteria: 230V gevoed, onderling bedraad gekoppeld en Zigbee kom ik uit bij FireAngel met een Zigbee module. Echter, ik heb een modern huis met brandmelding volgens bouwbesluit dus ga dit pas doen als alles vervangen moet worden. Vond het nu de investering niet waard, en heb een tussenoplossing.

(Tussenoplossing: Onder één rookmelder heb ik een NO relaisvoet geplaatst met een sensor en dat in HA gehangen, door de bedrade koppeling gaan alle rookmelders af en door de sensor en automatisering alle verlichting aan en de rolluiken open.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

corporalnl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:21:Hou er rekening mee dat je rookmelders om de 6 a 10 jaar moet vervangen. ( verschilt per kwaliteit )
Goed punt, daarmee is het handig om de accu leeftijd parallel hier mee te laten lopen als je geen 230V koppeling wilt of kunt hebben.
Daarmee lijkt me deze koppelbare X-Sense, de W versie niet de WT, tot nu toe (voor ons) het meest interessant; kwam op dat merk via de tip van @Wootism
https://www.brandpreventi...adloos-koppelbaar-6-pack/
In de handleiding kun je vinden dat:
De XS01-W draadloze rookmelders in één multi-pack zijn al met elkaar verbonden.
Das wel handig. Monteren, testen, klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 03-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:35
Homekit pikt het alarmsignaal van standaard (niet slimme) rook en CO melders op en kan daar op acteren.
Wellicht dat er voor HA iets soort gelijks bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:24
Ik heb niet echt ervaring met integratie HA, maar ik heb hier een aantal Nest rook/co-melders hangen (sinds een jaar) en ben daar tot nu toe heel tevreden over. Het voordeel van deze melders vind ik dat ze tegen je praten en je dus altijd weet waar wat aan de hand is. Zo hadden we hier al een keer een co-melding toen de houtkachel aanstond en er blijkbaar iets verkeerd ging. Vond het wel fijn dat we dat toen wisten :+ Ook bij rook reageren ze snel, ook al gehad i.c.m. de kachel.

Hier heb ik de batterijversie hangen, puur uit gemak omdat er niet echt stroompunten in de buurt waren.

Het liefst zou ik ze binnen m'n alarmsysteem hebben, maar die hebben geen spraakberichten, dus op zich is dit prima. Hoe lang de batterij het volhoudt weet ik niet. Ze hangen er nu dus een jaar, batterij is volgens de app nog helemaal goed, en ik probeer maandelijks te testen, maar dat gebeurt niet altijd. Plus in de app kan je ook zien wat er door het systeem zelf al is getest, dat vind ik geruststellend.

De optie voor "pathlight" vind ik bijzonder fijn, omdat er op diverse plaatsen in huis dan toch net dat beetje licht is als je er 's nachts in het donker loopt. Die optie stelt echt niet teleur. Het is ogenschijnlijk maar een beetje licht, maar echt ruim voldoende in het donker om alles te kunnen zien. Blij verrast.

Nightwatch heb ik alleen maar op de overloop boven geactiveerd, omdat ik de rest toch niet in het zicht heb hangen, dus dan is het ook niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
Brisan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:17:
Ik heb hier een paar jaar geleden ook voor gekeken en op basis van mijn criteria: 230V gevoed, onderling bedraad gekoppeld en Zigbee kom ik uit bij FireAngel met een Zigbee module. Echter, ik heb een modern huis met brandmelding volgens bouwbesluit dus ga dit pas doen als alles vervangen moet worden. Vond het nu de investering niet waard, en heb een tussenoplossing.

(Tussenoplossing: Onder één rookmelder heb ik een NO relaisvoet geplaatst met een sensor en dat in HA gehangen, door de bedrade koppeling gaan alle rookmelders af en door de sensor en automatisering alle verlichting aan en de rolluiken open.)
Ik heb de investering wel gedaan. Ben er niet helemaal tevreden over. In Zigbee2MQTT is de module zichtbaar als koolmonoxide sensor. Ik heb problemen met bereikbaarheid (hoewel er in dezelfde ruimte een zigbee lamp en bewegingsmelder hangen, die wel bereikbaar zijn)

Daarnaast resulteert een "test" niet in een 100% score op een trigger in Zigbee2MQTT. Zelf vermoed ik dat dit komt vanwege de koolmonoxide setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

Cyphax

Moderator LNX
Justin_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:57:
Bedankt voor de reacties so far!
Die Frient intelligent rookmelders klinken interessant!
Blijf benieuwd naar andere meningen uiteraard !
Ik heb 3 van die Frients hangen. Ze werken prima, waren makkelijk te koppelen aan HA, en dan kan je ook nog de temperatuur uitlezen. Ik heb er geen problemen mee gehad verder. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-10 21:39
Heb zelf nu een jaartje ongeveer door heel mijn huis de Frients rookmelders hangen. Geweldig product tot nu. Wel aan te raden om dan in de keuken eentje te nemen met hitte detector. En mocht je een schuur hebben waar je ze wil hangen ook met hitte detector. Heb er een paar in de schuur hangen zonder hitte detector,en recent toch één keer gehad dat die schijnbaar af ging s'avonds, maar ook weer heel snel uit.. Misschien dat dit door het stof kwam, nooit echt duidelijk waarom het afging, het is tot nu toe bij één keer gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:16
Nieuwe topic aangemaakt, reageren in een oud topic werkt niet.

[ Voor 94% gewijzigd door mrenkema op 23-10-2025 12:30 ]

Pagina: 1