Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 08:27
Hallo Tweakers!

Nieuwe onderdelen besteld en computer is instabiel en freezed al tijdens de Windows installatie.

Onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 693,97€ 693,97
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Hero€ 599,-€ 599,-
1BehuizingenCooler Master HAF 700 EVO€ 411,90€ 411,90
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 24-pin Moederbord Kabel€ 59,90€ 59,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H170i Elite LCD XT Zwart€ 335,31€ 335,31
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-64€ 243,05€ 243,05
1VoedingenCorsair HX1000i ATX3.0€ 231,90€ 231,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.673,03

Wat heb ik allemaal gedaan:

Eerste keer opstarten op mijn oude SSD met oude Windows 10 erop. Duurde even maar hij starte op maar super traag en liep uiteindelijk vast en freezede het beeldscherm na z'n 5minuten (Blue screen. Ik dacht dit komt door de oude drivers. Dus toch maar een verse clean Windows installatie op weer een andere SSD (Werkende uit mijn oude PC). In de BIOS een SSD test uitgevoerd, succesvol.

Tijdens de installatie van zowel Windows 10 als Windows 11 verloopt dit zeer traag. En freezed ook regelmatig het systeem waardoor hij opnieuw moet opstarten. En de installatie niet kan afmaken.

Ok... Dan maar een BIOS update. Versie 1415 (stabiele versie) niet de 1516 ivm dat dit een beta versie is. BIOS succesvol geupdate. Helaas is de situatie niet verbeterd. Het memory en CPU zijn volgens de Asus website compatibel.

Temperaturen van de CPU in de BIOS gechecked ook deze zijn perfect met de Corsair watercooler. ~30-35 graden.

Steeds meer usb-aansluitingen los gekoppeld en zo minimaal mogelijk met alleen de benodigde componenten proberen te draaien ook werkt dit niet. Ook zonder videokaart (met alleen de igpu van de cpu).

Memtest86 ben ik momenteel aan het draaien om het geheugen te checken.
Ik heb allebei de geheugen bankjes getest op verschillende geheugen slots. Ik heb de BIOS gereset naar de defaults. En het geheugen op default maar ook op EXPO modus gedraaid zonder verschil.

Het vreemde is dat in de eerste minuten het ok lijkt maar daarna helemaal vast loopt, tijdens de windows installatie krijg ik een BSOD met de error clock_watchdog_timeout. Dus kan nog niet eens de juiste drivers installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69M0Qh6sEnqlVgaf05_MiYjyEgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTPYN6kdbBXchnUZFVyiV28y.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er de hele dag mee bezig geweest en ik weet het niet meer. Ik twijfel of iets van de hardware defect is, of dat het een software/drive/compatibiliteit issue is. Ik heb geen reserve moederbord/onderdelen van 600 euro op de plank liggen en hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.

Heb ook de webshop gecontact en geven aan dat ik de pc mag langsbrengen voor onderzoek, maar ben wel erg benieuwd wat dit nou kan zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik kwam op basis van de clock_watchdog_timeout error tegen dat een mogelijke oplossing het uitzetten van C1-E in je bios helpt. Heb je dat al gedaan? Zou, als het goed is ergens in de "power and performance" options moeten zitten (C-State efficiency mode)

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
Eerste wat ik dacht op basis van je verhaal is dat de oude windows installatie nog in de weg zit maar je hebt al een clean install gedaan. Heb je die SSD ook echt geformatteerd en de eventuele partities verwijderd e.d.?

Wellicht ook proberen met 1 RAM stick de installatie te voltooien.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
hilgo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:36:
Ik kwam op basis van de clock_watchdog_timeout error tegen dat een mogelijke oplossing het uitzetten van C1-E in je bios helpt. Heb je dat al gedaan? Zou, als het goed is ergens in de "power and performance" options moeten zitten (C-State efficiency mode)
Dit was ik ook tegengekomen, niet geprobeerd. Wilde niet direct deze instellingen aanpassen omdat ik niet precies wist wat dit nou doet. Ga ik vanmiddag als ik thuis ben even naar kijken.
JohnnyV76 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:46:
Eerste wat ik dacht op basis van je verhaal is dat de oude windows installatie nog in de weg zit maar je hebt al een clean install gedaan. Heb je die SSD ook echt geformateerd en de eventuele partities verwijderd e.d.?

Wellicht ook proberen met 1 RAM stick de installatie te voltooien.
Yes helemaal clean. En ook beide ram sticks los geprobeerd (enkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bij problemen als deze zou ik altijd alles weer uitbouwen en als losse componenten op een bureau/tafel weer aansluiten met minimale benodigde hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21

hilgo

Clear your mind of can't.

-r03k03-0101- schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Dit was ik ook tegengekomen, niet geprobeerd. Wilde niet direct deze instellingen aanpassen omdat ik niet precies wist wat dit nou doet. Ga ik vanmiddag als ik thuis ben even naar kijken.
Simpel gezegd: het is een power saving ding, zet zaken in je CPU uit om stroom te besparen. Kwam links en rechts wel tegen dat het soms negatieve invloed heeft op de stabiliteit van je PC.

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
Heb je BIOS 1516 wel geprobeerd?
Deze is gebaseerd op Agesa 1.0.0.7b en bevat veel betere memory stabiliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
GarBaGe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:19:
Heb je BIOS 1516 wel geprobeerd?
Deze is gebaseerd op Agesa 1.0.0.7b en bevat veel betere memory stabiliteit.
Dit heb ik niet gedaan ivm dat dit een beta versie is. Zag wel dat het een grote update is.

Maar wat ik mij afvraag er zullen toch wel meer mensen met dezelfde configuratie zijn, en die ondervinden dan allemaal deze problemen die ik heb ? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik zou persoonlijk beginnen met het terug sturen van het Asus bord en ieder ander merk kiezen. Want hoe dat bedrijf met support en klanten om gaat is echt triest en bij het gebruik van een Beta bios laten ze gewoon je garantie verlopen:

YouTube: Scumbag ASUS: Overvolting CPUs & Screwing the Customer

YouTube: I'm sorry ASUS... but you're fired!

En dit zijn maar een paar voorbeelden waarom je dat merk niet moet supporten tot ze hun zaken goed geregeld hebben. Ze hebben wel wat dichten backtracked maar in mijn ogen moeten ze eerst een jaar of 3 bewijzen dat ze er van geleerd hebben. Tot die tijd raar ik iedereen aan bij dat merk weg te blijven.

Bij dit merk heb je te veel kans op hardware schade zonder dat je ondersteuning krijgt.
MSI, Gigabyte en Asrock maken minstens net zo goede als niet betere borden.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 31-07-2023 13:25 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
Astennu schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:23:
Ik zou persoonlijk beginnen met het terug sturen van het Asus bord en ieder ander merk kiezen. Want hoe dat bedrijf met support en klanten om gaat is echt triest en bij het gebruik van een Beta bios laten ze gewoon je garantie verlopen:
Dat was zo een tijdje geleden en dat is absoluut zeer klant-onvriendelijk maar het is nu niet meer zo dat je garantie verloopt als je een beta bios gebruikt. Dit bord werkt bij heel veel mensen (mijzelf incluis) prima maar het zou kunnen dat het geheugen niet lekker werkt in combinatie met dit moederbord. Lijkt mij meer een geheugen dingetje te zijn al heb ik toch nog ergens het gevoel dat het met de vorige installatie te maken heeft omdat het geen hele nieuwe SSD is en er wellicht toch nog een boot partitie oid is van de vorige PC.

Snelste / beste is wss om even langs de winkel te gaan met je PC. Kunnen ze een ander RAM latje proberen of verder adviseren wat te doen als ze er ook niet verder mee komen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
JohnnyV76 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Dat was zo een tijdje geleden en dat is absoluut zeer klant-onvriendelijk maar het is nu niet meer zo dat je garantie verloopt als je een beta bios gebruikt. Dit bord werkt bij heel veel mensen (mijzelf incluis) prima maar het zou kunnen dat het geheugen niet lekker werkt in combinatie met dit moederbord. Lijkt mij meer een geheugen dingetje te zijn al heb ik toch nog ergens het gevoel dat het met de vorige installatie te maken heeft omdat het geen hele nieuwe SSD is en er wellicht toch nog een boot partitie oid is van de vorige PC.

Snelste / beste is wss om even langs de winkel te gaan met je PC. Kunnen ze een ander RAM latje proberen of verder adviseren wat te doen als ze er ook niet verder mee komen.
Dan nog ze verdienen het niet dat klanten hun nu weer op de mooie blauwe ogen geloven dat ze het goed zullen doen. Dit zijn moederborden van 600 euro!
Ik zou mooi verder kijken naar een merk wat zich de laatste jaren wel bewezen heeft. Asus mag eerst laten zien dat ze de zeken op orde hebben. En er zijn voor veel minder dan 600 euro ook prima andere borden te krijgen met vergelijkbare features alleen dan zonder het ROG logo.

Van zo'n duur bord zou ik toch wel verwachten dat hij 5600memory zou slikken zo niet ga ik mooi voor een goedkoper model wat het wel kan want die zijn er genoeg!

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
Gisteren terug geweest naar waar ik de onderdelen gekocht heb. Ze gaan het moederbord wisselen.
Het word een AsRock Taichi

Na het zien van de YT videos en nog wat gegoogeld is mijn vertrouwen in de Asus moederborden wel ver weg.
Ik kom van een Z170 Viii Gene Asus moederbord af, dit heeft 8 jaar lang altijd super gewerkt. Kan er toch een hoop gebeuren in 8 jaar tijd.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39

Thomg

Aww yiss

Ah, ASUS. Jammer dat ik het topic nu net zie, maar let op dat ASUS out of the box een undervolt toepast op de processor. Ik had ook last van instabiliteit met een 7950X op mijn ASUS plankje. Zou eens kijken wat je CO is in je bios.

Gaat nu wat lastiger aangezien het moederbord al verwisselt gaat worden, maar misschien handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thomg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:12:
Ah, ASUS. Jammer dat ik het topic nu net zie, maar let op dat ASUS out of the box een undervolt toepast op de processor. Ik had ook last van instabiliteit met een 7950X op mijn ASUS plankje. Zou eens kijken wat je CO is in je bios.

Gaat nu wat lastiger aangezien het moederbord al verwisselt gaat worden, maar misschien handig om te weten.
Wil je zeggen dat Asus standaard de CO op een negatieve waarde zet? Dat zou wel erg dom zijn maar wel een manier om een streepje voor te hebben op de concurrentie waardoor je net wat hoger eindigt in de benshmarks. Net als vroeger de hogere base clocks of out of the box all core turbo / hogere power limits dan stock :'(

Ik zie dat eigenlijk alle fabrikanten en vooral Asus veel. Te hoge v-soc draaien. Ik kon op een MSI B650 WiFi bordje van 175 euro ook prima met 1.2v DDR6000 draaien stock werd deze wel hoger gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39

Thomg

Aww yiss

Astennu schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Wil je zeggen dat Asus standaard de CO op een negatieve waarde zet? Dat zou wel erg dom zijn maar wel een manier om een streepje voor te hebben op de concurrentie waardoor je net wat hoger eindigt in de benshmarks. Net als vroeger de hogere base clocks of out of the box all core turbo / hogere power limits dan stock :'(
Zeker, bij mij was het wel het geval.
Ik had rare reboots in deep idle, als ik wegliep en een paar minuten wat anders ging doen was soms per abuis de computer geherstart.
Ik dacht hier niet veel van tot ik een paar weken later in Ryzen Master zag dat CO op -10 stond... Ik had niets veranderd in BIOS afgezien van XMP en fan curves.
En dat armoury crate kreng uitgezet, bleh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thomg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Zeker, bij mij was het wel het geval.
Ik had rare reboots in deep idle, als ik wegliep en een paar minuten wat anders ging doen was soms per abuis de computer geherstart.
Ik dacht hier niet veel van tot ik een paar weken later in Ryzen Master zag dat CO op -10 stond... Ik had niets veranderd in BIOS afgezien van XMP en fan curves.
En dat armoury crate kreng uitgezet, bleh.
Volgens mij heeft Armour Cate meer weg van een rootkit. ik houd helemaal niet van dat soort rotzooi op je systeem.
Maar wel raar dat die CO op -10 staat dat hoort zeker niet en kan idd makkelijk voor stabiliteit problemen zorgen lang niet elke cpu kan dat aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 01-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

Gaat het nu met de Taichi wel goed? Ik heb ook o.a. een 7950X3D en Asrock X670E Taichi gekocht, vanavond ga ik het in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey101
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 23:52
CerandoX.nl schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:10:
Gaat het nu met de Taichi wel goed? Ik heb ook o.a. een 7950X3D en Asrock X670E Taichi gekocht, vanavond ga ik het in elkaar zetten.
Gaat goed wel even de drivers op een usb stick zetten voor de netwerkkaart. Daarna kan je met de Auto Driver Installer ver:2.0.0.3 de rest automatisch laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody greven
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 02:41
ik hen nu al 3 jaar het asus crosshair x670e hero boord en ik heb ook al 3 jaar problemen met stabilitijd te maken van usb tot blauw scherm elke dag en bios update gedaan ik heb ze ook alle maal gehad en ook geheugen problemen gehad
IK HEB ECHT SPIJD VAN DIT BOORD
wat je ook leest op intenet iedereen heeft wel wat met dit boord
ik heb er 800 euro voor betaald en wat krijg je er voor
asus weet zelf ook niks en kan niet veel doen
ik ga echt terug op intel want dit heb ik nog nooit mee gemaakt met dit probleem
ik baal er echt van sonde van me geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jody greven schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:16:
ik hen nu al 3 jaar het asus crosshair x670e hero boord en ik heb ook al 3 jaar problemen met stabilitijd te maken van usb tot blauw scherm elke dag en bios update gedaan ik heb ze ook alle maal gehad en ook geheugen problemen gehad
ik ga echt terug op intel want dit heb ik nog nooit mee gemaakt met dit probleem
Intel of amd hebben er niets mee te maken, het is asus dat dit bord maakt, koop een ander bord met zelfde cpu/mem en je hebt die problemen niet.

maar @-r03k03-0101- zijn je problemen nu voorbij?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dan had je een 13900k gekocht en had je daar na een tijdje alleen maar instabiliteit, crashes en ellende van. Dan had je exact hetzelfde gezegd, nooit meer Intel en had je maar voor AMD gekozen.

Zoals hierboven en door anderen in dit topic ook is gezegd, Asus is het probleem. Een topic kapen en kicken om je ongenoegen te uiten is niet echt de bedoeling. Zeker een die meer dan een jaar oud is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten.

Enige reden om ineen oud topic te posten is om iets nuttigs toente voegen als nieuwe inzichten, een uiteindelijke oplossing etc.

Een eigen probleem posten is dat niet, laat staan een rant zonder technische inhoud waar niemand wat mee kan.

Dicht.

Verder zou ik je willen aanraden om voortaan even diep adem te halen voordat je post. En een spellchecker te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.