Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 07:15
Sinds afgelopen week heb ik 4 Deco X50's aangesloten in huis. Wij hebben een beetje bijzondere woonsituatie (Oude woonboerderij met losse garage op +-30 meter van het huis) waardoor ik op zoek was naar een goede oplossing voor internet overal. Op zich ben ik daarin geslaagd, maar volgens mij met meer geluk dan wijsheid. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een beetje duiding en misschien 1 of 2 tips wat ik mogelijk nog niet goed gedaan heb.

Ik heb internet van Kabelnoord (glasvezel) waar standaard de genexis platinum 7840 bij geleverd is door Kabelnoord. Hierop heb ik de wifi uitgeschakeld. Er lopen vanaf deze Genexis 2 UTP-kabels door mijn huis en 1tje naar buiten naar de garage.

Nu heb ik in de woonkamer de 'main' Deco geïnstalleerd. Daarna heb ik de andere 3 eerst online gebracht volgens instructies en daarna op hun locatie geplaatst. 2 daarvan zijn echter bedraad aangesloten (eetkamer en garage).

Het gekke is echter dat ik ze random zie dat ze de bedrade functie ook gebruiken en random dat ze blijkbaar nog hun draadloze verbinding maken binnen het mesh-netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCEQex6zd8ZbAIC1nac3oXN-eXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYHZDWpJQOu4KthIBFXnlLbc.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk wil ik dus dat de eetkamer en de garaga (kantoor) gewoon standaard netwerk maken via Ethernet. Iemand een idee wat ik fout doen, anders moet doen of andere tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is waarschijnlijk dat je garage/kantoor node niet achter de primaire Deco aangesloten is.

Zo hoort het:
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image001_1592810671633e.png

Het kan alleen via WiFi aan de LAN-zijde van de primaire Deco koppelen, dus dat is dan ook hoe het dat doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
ok, dankjewel. Het gekke is wel dat voor zowel eetkamer als voor kantoor geldt dat ze op dit moment verbonden zijn met tussenkomst van de Genexis. Dus:

Kabelnoord -> Genexis - Main Deco
Kabelnoord -> Genexis - Eetkamer
Kabelnoord -> Genexis - Kantoor

Hoe het dan kan dat de eetkamer wel de Ethernetverbinding ziet, en het kantoor niet, dat is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

the Runningman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:06:
ok, dankjewel. Het gekke is wel dat voor zowel eetkamer als voor kantoor geldt dat ze op dit moment verbonden zijn met tussenkomst van de Genexis. Dus:

Kabelnoord -> Genexis - Main Deco
Kabelnoord -> Genexis - Eetkamer
Kabelnoord -> Genexis - Kantoor

Hoe het dan kan dat de eetkamer wel de Ethernetverbinding ziet, en het kantoor niet, dat is mij een raadsel.
Staan de Deco's in (default) routermodus of AP-modus?

Ik vermoed AP, anders zou dit sowieso niet kunnen. Om in AP-modus zo te kunnen werken moet de switch (in dit geval: de in de 7840 ingebouwde switch) IEEE1905.1 ondersteunen. Of dat zo is, wordt bijna nooit in specificaties vermeld. Ontbreken daarvan kan allerlei gedonder geven in mesh sets als dit.

Ik zou aanraden om dit iig uit te sluiten door tijdelijk de eerste Deco node bij de 7840 te hangen en de rest erachter. Problemen weg? Dan is dit de fix en moet je alleen nog puzzelen hoe je het allemaal zo bedraadt.

Problemen nog aanwezig? Dan zou ik eens goed naar je bedrading zelf kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 13:41
Nee die IEEE1905 wordt juist alleen in router mode gebruikt.

In AP mode zijn ze allemaal simpel AP's en niets meer.

Het probleem met die mesh sets is dat ze onthouden wat ze waren.
Dus als je ze een keer in router mode(de default) gezet hebt willen ze nog wel eens een blijven hangen in router mode, met dit als effect.

Dus sluit ze even allemaal aan op de main deco zonder switch ertussen, zet de boel in AP mode en daarna alles uit, weer via de kabels aansluiten en dan moet het goed gaan.
Dan maakt wel of geen switch ertussen niet uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
@Ben(V) Dankjewel. Dit ga ik vanavond even proberen. :) Klinkt aannemelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Nee hoor, IEEE1905 gebruikt die ook in ap mode.
Logisch ook want de ap moet kunnen bepalen of die bedraad is aangesloten draadloos en daar is iets voor nodig

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
Ok, 3 weken verder omdat het er nog niet van gekomen was.

Gisteravond even zitten prutsen, maar al met al viel dat wel mee. De bewerkingsmodus op AP gezet, netwerk herstart en het was klaar. De Deco's die bedraad zijn aangesloten (3 stuks, inclusief de hoofd Deco) geven nu bedraad internet door.

bedankt voor het meedenken, dit was inderdaad de oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door the Runningman op 25-08-2023 08:43 . Reden: het waren 3 weken, niet 2 weken later ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 09:26
Zijn er hier ook mensen die een x50 poe set hebben

Is het mogelijk om bepaalde devices aan een bepaalde AP te koppelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
MarioMark1541 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:35:
Zijn er hier ook mensen die een x50 poe set hebben

Is het mogelijk om bepaalde devices aan een bepaalde AP te koppelen ?
https://www.tp-link.com/fi/support/faq/3480/

Is dit wat je zoekt?
Verwacht geen wonderen want het blijft een client beslissing dus dit instellen kan ook consequenties hebben

Zelf draai ik op mn hoofd deco netwerk 5ghz only, sindsdien nooit meer problemen met verkeerd ap.
Legacy 2.4 zit op het guest wifi

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2023 20:07 ]

• MarioMark1541
laurens0619 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:05:
[...]

https://www.tp-link.com/fi/support/faq/3480/

Is dit wat je zoekt?
Verwacht geen wonderen want het blijft een client beslissing dus dit instellen kan ook consequenties hebben

Zelf draai ik op mn hoofd deco netwerk 5ghz only, sindsdien nooit meer problemen met verkeerd ap.
Legacy 2.4 zit op het guest wifi
Die link had ik gevonden maar er staat niet bij of t werkt op de deco x50 Poe

Maar als je op je hoofd deco 5ghz only heb en hebt devices die 2,4 ghz nodig hebben hoe doende dat dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
MarioMark1541 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:21:
[...]

Maar als je op je hoofd deco 5ghz only heb en hebt devices die 2,4 ghz nodig hebben hoe doende dat dan
Kweste van proberen toch? De x50 staat er wel bij dus ik denk wel dat het werkt

Ik heb het gastenwifi aanstaan met wachtwoord en ssid -2.4. Daar netwerk isolatie uit en 5ghz kanaal uit.
Ok dus geem gastenwifi meer maar ik gebruikte dat toch niet meer (of geef mn wachtwoord, je kunt toch nergens unauthenticated bij)

Al mn legacy spul zit op dat ssid. Alles wat roamt op mn 5ghz

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
Ja oké

Dus vast apparatuur zit op je 2,4 en alle andere devices op 5ghz

• MarioMark1541
Klopt het dat je in de decos ook de bedrade apparaten ziet die in je netwerk zitten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarioMark1541
Ik heb de x50 POE versie gekocht en zo aangesloten

Deco allemaal via POE verbdonden

Hoofddeco op POE switch welke nAar de zyxel modem loopt
Overige 2 decos ook via poe switch verbdonen

Fungeren als Accespoint mode en niet als router mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
MarioMark1541 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:04:
Klopt het dat je in de decos ook de bedrade apparaten ziet die in je netwerk zitten ?
Ja, je kunt alles zien in je netwerk.

[ Voor 43% gewijzigd door the Runningman op 04-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 12:57
the Runningman schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Ja, je kunt alles zien in je netwerk.
Dat ligt iets genuanceerder. Enkel de apparaten aangesloten achter de deco worden gezien. Als je de deco in router modus gebruikt is dat idealiter je hele netwerk, bij ap mode is het geen probleem als bedrade apparaten niet via de deco worden aangesloten, maar die zie je dan ook niet in je deco app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 12:57
MarioMark1541 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:21:
[...]

daar kan je het IOT netwerk voor gebruiken, die kan op een andere band gezet dat je hoofdnetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-06 18:04
Mijn huidige netwerk setup heeft verschillende 'sticky' APs en wat Ziggo pods die elkaar in de weg zitten: zo zit mijn TV vaak op het netwerk van een verdieping beneden ipv de AP op 50cm afstand. Telefoneren (wifi calling) werkt ook niet fatsoenlijk meer. Ik heb veel verdiepingen (beton) en heb zojuist een 3-pack Deco X50 aangeschaft en ben van plan het als volgt aan te sluiten:

Ziggo modem (meterkast) bedraad naar Deco (main) bedraad naar Switch.
Deco 2 (slave) in woonkamer, bedraad via Switch.
Deco 3 (slave) op zolder, via wifi.

Ik las ergens dat voor een goede mesh, je eigenlijk beide slave Deco's via wifi moet aansluiten maar dat voelt raar als er gewoon een gigabit ethernet punt naast zit. Hoe kan ik met 3 Deco's de meest stabiele omgeving creeeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
aumelle schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:00:
Mijn huidige netwerk setup heeft verschillende 'sticky' APs en wat Ziggo pods die elkaar in de weg zitten: zo zit mijn TV vaak op het netwerk van een verdieping beneden ipv de AP op 50cm afstand. Telefoneren (wifi calling) werkt ook niet fatsoenlijk meer. Ik heb veel verdiepingen (beton) en heb zojuist een 3-pack Deco X50 aangeschaft en ben van plan het als volgt aan te sluiten:

Ziggo modem (meterkast) bedraad naar Deco (main) bedraad naar Switch.
Deco 2 (slave) in woonkamer, bedraad via Switch.
Deco 3 (slave) op zolder, via wifi.

Ik las ergens dat voor een goede mesh, je eigenlijk beide slave Deco's via wifi moet aansluiten maar dat voelt raar als er gewoon een gigabit ethernet punt naast zit. Hoe kan ik met 3 Deco's de meest stabiele omgeving creeeren?
Nee, dat hoeft dus niet. Jouw situatie is vergelijikbaar met die van mij, alleen heb ik 3 deco's bedraad aangesloten en 1tje draadloos.

Belangrijkste in dit geval is om de Deco in de app in te stellen op AP. Onderaan in de app bij 'Meer'. Daar is de bewerkingsmodus aan te passen bij Geavanceerd. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door the Runningman op 13-10-2023 15:45 . Reden: Nog even opgezocht waar je AP kunt instellen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-06 18:04
Belangrijkste in dit geval is om de Deco in de app in te stellen op AP. Onderaan in de app bij 'Meer'. Daar is de bewerkingsmodus aan te passen bij Geavanceerd. Succes!
Dank voor je reactie. Ik heb het uiteindelijk gewoon volgens plan aangesloten, met enige aanpassing dat ik toch maar een extra UTP kabel naar zolder heb doorgetrokken. Alle 3 de X50's zijn dus nu bedraad. Onder 'Meer' staat de Deco als Wifi Router ingesteld, niet als AP. Het werkt nu perfect - waarom stel jij voor om dit te veranderen naar AP modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCEQex6zd8ZbAIC1nac3oXN-eXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYHZDWpJQOu4KthIBFXnlLbc.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat ik hem op AP had staan, zag ik dat er slechts één Deco bedraad signaal ontving. Nadat het op AP stond, zie je de bedrade logo's zoals in de afbeelding bij alle Deco's staan die bedraad zijn aangesloten.
(let op, dit is de afbeelding voor ze in AP stonden, toen was dus alleen de Hoofddeco én 1 andere Deco die bedraad signaal binnen kreeg)

Voor mij vrij essentieel, omdat er één Deco in onze losstaande garage op ruim 30 meter van het huis staat.

[ Voor 9% gewijzigd door the Runningman op 24-10-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat hangt van de topologie af. Als je decos bv direct een switch in gaan en niet achter je hoofd deco staan dan moeten ze wel in AP mode om bedraad te werken.

Logisch ook want de kabel naar de hoofd deco is dan de WAN kan geworden en de LAN kant zit niets in (behalve draadloos)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the Runningman
Bovenstaand plaatje geeft het inderdaad heel goed aan. Waarbij onderste situatie mijn situatie is, waarin de main deco achter een switch hangt.
Pagina: 1