chrisborst schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:25:
@
danielvmn
Zit net een filmpje te kijken van Mat Armstrong (uit de UK) en die koopt vaak dit soort auto's om ze op te knappen. Die maakt daarom ook reclame voor zo'n website die de hele historie van een auto kan laten zien.
Dus blijkbaar wordt in de UK ook niet in elke advertentie vermeld dat het een schadeauto betrof.
Of een auto geimporteerd is, is heel gemakkelijk boven tafel te krijgen. Of er schade is geweest niet, daar moet je vaak een website voor betalen.
Voor zover ik weet is er geen verplichting om te vermelden dat het een schade auto betrof. Wel dient een auto dan netjes gerepareerd te zijn, anders zou je kunnen spreken van dwaling.
Ik kwam erachter dat de auto een paar dagen na aankoop was geïmporteerd, ik was in de veronderstelling dat dit door de dealer moest worden bekendgemaakt, ik had het mis, ik heb geklaagd bij de dealer en ze konden niets doen omdat het volgens de wet is toegestaan.
MisterEagle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:27:
Klinkt als een beruchte partij in Rotterdam.
Ik denk dat het mag, netjes is het zeker niet. Overigens geef je aan dat je teleurgesteld was toen je er echteraf achter kwam dat de auto uit Spanje kwam. Wist je wel dat het überhaupt een import auto was? (Je kan in NL op rdw.nl of finnik app kentekens checken, dan had je dat vooraf al kunnen weten)
Voor wat betreft de schadeautos, daar is ook een registratie van (zo heeft je dealer het ook gevonden) maar daar moet je voor betalen. (Kan ook eenmalig per kenteken een check zijn)
chrisborst schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:39:
@
Fraggert
Maar je koper heeft ook een onderzoeksplicht en daar heeft @
danielvmn helaas geen gebruik van gemaakt. Nu denk ik dat de mededelingsplicht zwaarder weegt.
Echter is het wel zo dat TS nu al 4 jaar met de auto heeft gereden. Blijkbaar was de reparatie goed genoeg om dat mogelijk te maken.
Vraag is natuurlijk ook wat de definitie van zware schade is. Als het enkel op cosmetische schade ging, is dat prima te repareren. Zodra het om schade aan dragende delen gaat, wordt het lastig om dat in NL economisch te repareren.
Bedenk wel dat een autobedrijf het liefst een auto zo zwaar mogelijk laat classificeren voor in de import, want dat scheelt veel BPM.
@
danielvmn Waarom wil je de auto verkopen? Beste/goedkoopste is natuurlijk om de auto nu zo lang mogelijk door te rijden. En om wat voor auto gaat het? Is hij oud en heeft hij veel KM's gelopen is het natuurlijk weer een ander verhaal.
En controleer nu bij aankoop wel of het een goede auto is.
Ik ben het ermee eens dat ik de situatie van de geïmporteerde auto niet heb onderzocht toen ik hem kocht, ik heb daar toen over geklaagd, maar ik accepteerde mijn fout en ik klaag hier niet meer over.
Het probleem zit nu bij de verborgen schadehistorie, het is voor mij niet eenvoudig om dit te controleren omdat de portalen waar dit wordt geregistreerd niet openlijk toegankelijk zijn zonder betaling.
Toen ik de auto probeerde te verkopen, liet de dealer het portaal zien, hij zei dat de schade zwaar was omdat er € 4770 was uitgegeven om het te repareren. Ik wil de auto verkopen omdat ik een andere heb gekocht, de auto is uit 2017 met 33k kilometerstand. Ik kocht het met 9k kilometerstand in 2019.
Bedankt voor de link, ik heb soortgelijke dingen gevonden, maar wat ik meestal aantref is een auto die veel problemen heeft na aankoop, in mijn geval rijdt de auto eigenlijk zonder problemen, maar nu ik hem wil doorverkopen, verlies ik geld op de daardoor inruilwaarde. De prijs die ik betaalde voor de auto was vergelijkbaar met een Nederlandse schadevrije auto.