Cookies in Edge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik probeer wat grip te krijgen op de cookies die sites bij mij proberen te installeren en daarom heb ik in Edge ingesteld dat cookies moeten worden gewist bij afsluiten. Nou wil ik niet iedere keer overal opnieuw inloggen, zeker niet omdat ik zoveel mogelijk 2FA gebruik, dus van een aantal sites geef ik aan dat daar de cookies van bewaard moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XmuBkMZ.png
url: edge://settings/clearBrowsingDataOnClose

Dit zijn er echter te weinig, want bv gmail staat hier niet bij. Nou zul je zeggen: gast, er zit een hele dikke "TOEVOEGEN" knop op die pagina, waarom zou je daar niet nóg een keer op drukken?

Goed punt. Heb ik gedaan en gmail (of andere sites, maakt niet veel uit) komen er netjes bij te staan. Als ik dan echter Edge afsluit en weer opstart, moet ik weer gewoon inloggen en zijn de instellingen verdwenen.

Is dit een gebrek in mijn Edge of in mijn kennis van Edge? Dat laatste zou best kunnen, want in de instellingen vind ik bv ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CignLj3.png
url: edge://settings/content/cookies

Hoe verhoudt zich deze instelling tot de eerste? Moet ik de sites waar ik cookies van wil bewaren, ook hier toevoegen? Deze laatste lijkt meer een instelling voor als je helemaal geen cookies wil accepteren, behalve van de sites die je hier specificeert.

Van de help van Edge word ik niet veel wijzer. Die geeft vooral aan wat je kan instellen maar niet hoe de functies werken of samenhangen. Voorlopig denk ik er maar aan om deze instelling weer uit te zetten want dit is ook niet perse handig.

Edge Versie: 115.0.1901.188 (Officiële build) (64-bits), windows 10 versie 22H2 / 19045.3086

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Voor wie ook zoekt op dit probleem en hier terecht komt...

Nadat ik het een tijdje genegeerd had, ben ik er toch maar weer eens ingedoken en na wat zoekwerk lijkt het er op dat er domweg een fout zit in MS Edge mbt het opslaan van de cookies. Ik vond eea terug in het forum van MS zelf: https://answers.microsoft...f1-4f47-9358-cbd4c3df5d53

De foutmelding is iets anders dan waar ik last van had, maar de oorzaak is waarschijnlijk hetzelfde. Ik had problemen met de instellingen voor "Do Not Clear these cookies on EDGE Exit". Deze werden niet opgeslagen waardoor die cookies dus juist wél verwijderd werden. Ik had ooit al eens sites hier aan toegevoegd en die bleven het doen, maar nieuwe werden niet opgeslagen. De oplossing voor mij was door twee flags aan te zetten waarbij een beta functie wordt ingeschakeld. Daarnaast heb ik voor de zekerheid maar alle browsegegevens gewist op mijn laptop en gesynchroniseerde apparaten. Voorlopige conclusie is dat het nu werkt zoals ik wil

Uitleg over de flags-oplossing:

so the url "edge://flags/" is a kinda under the hood settings / developer. If you turn on "Enable experimental cookie features" and "FedCmWithoutThirdPartyCookies" they should fix your cookie issues. Microsoft is working on new cookie settings and the way cookies are handle. This upgrade will go across the board to all version but was targeted to beta testing. These new changes are a good thing but did cause the issue. The new upgrades kinda crossed with retail version due to the way everything is coded now a days. If you dont wanna use those settings, the only thing i can think of is to wait till next update. "Enable experimental cookie features" and "FedCmWithoutThirdPartyCookies" is exactly what Microsoft is working on to upgrade the way cookies are handled. by activating the settings it kinda jumps the gun on the usage of the new settings, thus fixing ^_^

... en gaat over tot de orde van de dag