Nikobus heeft geen N?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motoman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik heb wat hulp nodig.
Ik kocht een nieuwe woning aan met Nikobus domo.
Laatst wilde ik een licht aansluiten waar er enkel kabel toekwam (L+N+aarding). Ik bekeek natuurlijk of er stroom op stond en deed de installatie...
Maar via geen enkele Niko schakelaar kon ik er stroom op zetten. Nu keek ik in de kast en zag dat op de betreffende module geen N lampje brandde, terwijl dat op alle andere modules wel zo was. Zie bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpZd8QO4cR10UzAVkCq16IApt2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yo0quCyvPBZfEs2J4ZtJQqfY.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de reden waarom er geen stroom op deze kring is. Zoja, waar kan ik wel een werkende N vinden? Normaal komt die naar mijn weten van de schuifrail. Ik heb echter nog niet verder gekeken. Ik wilde eerst advies vragen.
Dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ken het hele ding niet. Maar je moet denk ik toch echt gaan kijken hoe alles op dat ding zit aangesloten. Wires please. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motoman
Bedankt voor de reactie Atomic.
Als ik de andere modules vergelijk komt overal op die klem de N van de automaat toe. Bij deze klem heb ik echter geen connectie, al zit er wel een N (blauw) in. Ik denk dat de N (blauw) geen verbinding heeft met de automaat en dat dat wel zo moet.
De N bovenaan maakt verbinding met de N onderaan... dat wel, maar niet zoals alle andere modules verbonden met automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:50
De foto laat een schakelmodule zien die de N altijd doorverbindt en de L kan schakelen via enkelpolige relais. Een continu brandende rode LED geeft aan dat een relais is geschakeld (heeft niets met N te maken).

Welke drukknop verbonden is met welk relais, wordt softwarematig bepaald. Je zal dat moeten programmeren - zie de handleiding op de Niko-website: https://www.niko.eu/nl-be/artikel/05-000-02
(check even of het typenummer overeenkomt met jouw schakelmodule).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motoman
Bedankt Arie! Maar sowieso moet er toch een N op toekomen die met de automaat is verbonden? Want dat heeft hij namelijk niet momenteel. Hij verbindt inderdaad de N door, maar er is geen N, althans geen N die met de automaat is verbonden.
Zoals je ziet is er zowel boven als onder een N-draad (blauw) maar als ik doormeet is die niet met de automaat verbonden. Kan ik daarvoor gewoon de N-draad rechtstreeks van de automaat aansluiten?
Dank voor jullie sportieve reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
We kunnen niets zien op het moment, je hebt alleen een foto van een aantal lampjes.

Wellicht is het slim om een elektricien in te schakelen? Die kan vast dit in een paar minuten voor je oplossen, zonder alles op te blazen omdat je een zwevende nul hebt gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Het is me niet geheel duidelijk wat de situatie nu is @motoman.
Liep er al bedrading van de Niko-schakelmodule naar het lichtpunt? N+L?
Was deze bedrading al aangesloten op de module? Op welke uitgang? Heb je de draden doorgemeten (ohmmeting) om dit te controleren?

De schakelmodule is zo ontworpen dat L+N van de zekeringautomaat naar de onderkant van de module lopen en vanaf de bovenkant naar de lamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRGPn-DWfecNx5evh8JRcMRPqI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k56kEQM8eFR5upixuI7ZCWtn.png?f=fotoalbum_large
Nu zie ik maar 1 uitgaande N-klem voor de linker groep van 7 uitgangen, dus er is daar vast iets aan vast geknoopt om de verschillende N'en te koppelen, mogelijk zelfs buiten de module om.

Is de juiste ingaande L-klem aangesloten? Ik zie voor deze groep uitgangen 4 verschillende L-ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motoman
Bedankt Arie!
Super antwoord. Dat is ook wat ik vermoed. De N klem op de linkerkant heeft inderdaad een blauwe N, maar die maakt geen verbinding met de betreffende automaat, hij heeft wel verbinding met de N bovenaan en dan met het lichtpunt. De is dus nergens geschakeld wat zo hoort (enkelpolig).
De rechtermodule is wel ok en maakt wel connectie met de N van de automaat.
Mag ik dus die twee N'en (rechter en linker module) met elkaar verbinden? Ik dacht toch van wel...
Maar ik heb bevestiging nodig.
Bedankt hoor !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
Ik zou eerst eens kijken hoe de N is aangesloten van de andere apparaten die aan de linker module hangen, en de N van je nieuwe lamp hierbij voegen, om uniformiteit te krijgen in de wijze van bedraden. Zit er ergens een klemmenstrook in de kast?

Pas als je die N niet kan terugvinden, kun je overwegen om de N van de linker en rechter module onderling te verbinden, op de volgende voorwaarden:
- je mag de N van beide modules alleen verbinden als ook de L van beide modules verbonden is.
- deze N en L moeten van één en dezelfde automaat komen (geen L of N van verschillende automaten onderling verbinden) - controleer dit!
- de automaat die de schakelmodule voedt, moet genoeg stroom kunnen leveren voor alles wat aan de module hangt

Ik neem hierbij aan dat de installatie zich in Nederland bevindt. Helaas heeft elk EU-land nog steeds zijn eigen regelgeving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motoman
intussen is alles opgelost. Het was inderdaad een slechte N. Maakte geen contact met de automaat door slechte montage.

Hartelijk dank voor de info. Arie, je bent een kei in je vak.

Groeten.
Pagina: 1