Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• boekh802
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Goedenavond,

Mijn huis is gebouwd in 2019. Vanuit de bouw waren er 2 panelen aanwezig. Deze heb ik in mei 2023 laten verwijderen.
In juni 2023 heb ik 11 panelen laten installereren (4455 Wattpiek totaalvermogen).
In het voortraject heb ik afgesproken dat de kabel die nog aanwezig was van de oorspronkelijke panelen gebruikt zou worden. Deze wens had ik omdat ik niet graag een kabel achter mijn regenpijp wens.

In de offerte heb ik afgesproken dat ik een Growatt MOD 4000 TL3-X omvormer zou krijgen.

Op de dag van installatie bleek dat ik met een 3x2,5mm2 ymvk kabel alleen een 1 fase omvormer zou kunnen gebruiken. In overleg is toen besloten dat ik een vergelijkbare omvormer zou krijgen die ipv 3 fases maar 1 fase zou krijgen. Reden hiervoor was dat ik dan wel de 3x2,5mm2 ymvk kabel kon gebruiken. Hier heb ik mijn mondelinge akkoord voor gegeven.

Installatie is prima verlopen en prima geholpen. Na 5 dagen kreeg ik mijn inlogcodes om te kunnen monitoren. Daarop kreeg ik te zien dat ik op zonnige dagen niet meer 3600 wat opbrengst had. Een soort plafond leek het wel in de grafiek.
Onderzoek leerde mij dat ik een omvormer 3600TL-x heb ontvangen. Dit is 400 watt minder dan afgesproken.

Na contact met installateur kreeg ik als feedback dat een 3600 omvormer de zwaarste omvormer is die ze kunnen gebruiken op een 3x2,5mm2 ymvk kabel.

Heb geen kennis van omvormers en van bekabeling etc. Probeer dit met boerenverstand te begrijpen. Waar is jammer vind is dat ik vooraf mijn wens (huidige bekabeling) gebruiken heb weergegeven. Dit is niet goed begrepen/naar geluisterd. Geprobeerd dit samen op te lossen en naar een alternatief te zoeken. Ik vind een 3600 omvormer niet gelijkwaardig aan een 4000 omvormer. Had dit graag geweten zodat ik op basis van volledige info keuzes had kunnen maken. Heb nog wel twee vragen waar ik erg nieuwsgierig naar ben.

1). Klopt het wat de installateur aangeeft. Kan er maximaal een omvormer van 3600 watt op een 3x2,5mm2 ymvk kabel? Heb dit antwoord hierop proberen te vinden op internet maar is mij niet gelukt. Waar vind ik die info?

2).Met een opbrengst van 4455 Wattpiek, is een 3600 1 fase omvormer toereikend?
Voor mijn gevoel heb ik meer panelen liggen dan omvormer aankan. Zie wel dat max vermogen enkel op zonnige dagen bereikt wordt en alleen tussen 13:00 en 16:30. Hoeveel opbrengst verlies is dit op jaarbasis?

Alvast bedankt voor de terugkoppeling.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
2,5mm2 mag op 20A af gezekerd worden. Daarmee kan een 4,2kW omvormer.

Verlies met de 3600 is behoorlijk beperkt.
Dit is redelijk in te schatten met sunny design bij geen/amper schaduw voldoet de handmatige simulatie zonder tekening. Let op: wc-eend adviseert. Vergelijkbare SMA is voldoende representatief

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:48
boekh802 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:09:
Na contact met installateur kreeg ik als feedback dat een 3600 omvormer de zwaarste omvormer is die ze kunnen gebruiken op een 3x2,5mm2 ymvk kabel.

Heb geen kennis van omvormers en van bekabeling etc. Probeer dit met boerenverstand te begrijpen.
Een 3x 2.5mm2 ymvk heeft 3 draadjes:
- plus
- min
- aarde

Dat is inderdaad slechts voldoende voor 1 fase.

Een 3-fase omvormer heeft eigenlijk 3x een plus (voor elke fase 1), 1x min, en 1x aarde.
Er is online veel te vinden over hoe dat precies werkt met elkaar, maar dat doet er denk ik niet echt toe voor nu :P

Het klopt dus van installateur dat je alleen een 1-fase omvormer kwijt kan.

Wat vervolgens een ding is, is de hoeveelheid stroom die door zo'n draadje heen mag lopen. Met een oppervlakte van 2.5mm per kern mag je daar niet zomaar tienduizend watt door laten lopen, dan smelt de kabel.

Zoals hierboven gezegd, bij 2.5mm mag er maximaal 20 ampère doorheen, wat neer komt op een piekvermogen van 4.200w. Dit is eventueel te controleren bij de leverancier van de kabel en vaak staat het er zelfs op.

Installateur had je dus gewoon een 4200w omvormer kunnen aansluiten. En die bestaat ook gewoon; https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-min-4200-tl-x is zo even de eerste link die ik tegenkom.
Ik vind een 3600 omvormer niet gelijkwaardig aan een 4000 omvormer
Dat is inderdaad niet gelijk en ik zou zeggen, niet conform afspraak.
2).Met een opbrengst van 4455 Wattpiek, is een 3600 1 fase omvormer toereikend?
Voor mijn gevoel heb ik meer panelen liggen dan omvormer aankan. Zie wel dat max vermogen enkel op zonnige dagen bereikt wordt en alleen tussen 13:00 en 16:30. Hoeveel opbrengst verlies is dit op jaarbasis?
Het klopt dat je nu meer panelen hebt dan je omvormer aan kan.
Het ding is echter dat je bijna nooit maximaal vermogen uit je installatie krijgt. De 'extra panelen' doen wel gewoon mee als de zon wat minder schijnt. En dat maakt dat het eigenlijk wel meevalt hoe veel stroom het eigenlijk kost. Die panelen doen zeker niet niks. Je ziet juist regelmatig dat de omvormer ietsje ondergedimenentioneerd zijn tov je piekvermogen.

Hoeveel precies is niet te zeggen, want afhankelijk van je adres, ligging, schaduw, etc. Er zijn tools (zoals die hierboven genoemd) die een indicatie kunnen geven.

Hoe dan ook, ookal is het verlies minimaal, installateur heeft je niet juist geïnformeerd imho en het lijkt me niet meer dan schappelijk om gewoon de omvormer om te wisselen. Een iets dikkere omvormer kost op de schaal van zo'n installatie namelijk erg weinig.

Wat nog wel interessant is, is de aardlekautomaat die in de meterkast de installatie heeft afgezekerd. Hoeveel ampère is die, en was die er al? Als die 16A was, heeft installateur mogelijk daarop getekend en dan is 3600w logisch. Echter had hij je dan wel mogen vertellen dat een 20A aardlekautomaat en iets grotere omvormer je niet veel extra hadden gekost en wellicht de betere oplossing was.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 31-07-2023 00:07 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14
Wat ik mis in het verhaal of er een schouw is geweest of alles online.
Dan had de schouwer dit namelijk moeten zien. Bij mij laatste PV installatie zijn er meerdere schouwen geweest en ondanks dat ik 3fase had voorbereid moest daar wel een aanpassing opkomen. (moest hoofdschakelaar in onder-verdeler komen En dat werd dus door 2 van de 3 opgemerkt)
Daarnaast had ook de schouwer moeten zien dat de huidige automaat in je groepenkast enkel fase was en dan dus ook niet geschikt voor 3fase omvormer.
Tot zover wat de installateur beter had moeten doen (indien er een schouw is geweest)

Hoeveel opbrengst je gaat missen.. zie comments boven mij.

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 31-07-2023 08:19 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
welke dakhoek/ welke windrichting? hoe lang is de kabel naar de meterkast?
3600W op 4455WP (80%) klinkt niet gek hoor.

Je zou wat kunnen narekenen https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Maar ik gok dat dit maar 0.2% verlies op jaarbasis geeft, en dus een prima gedimensioneerd systeem is.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 17:37
Heb je ook netjes het verschil gekregen tussen de prijs van een x3 en x1? Een 3600 is geen rare keus. Op 80% van je paneelvermogen heb je amper verlies en zit je ruim binnen de marge mbt je kabeldikte.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Onafhankelijk van de diverse normen & standaards:
20 A x 230 V = 4600 W (niet 4200 W)

Verder hangt het te lijden spannings- en vermogensverlies ook van de afstand tussen
omvormer en meterkast af.
2,5 mm² bij ca. 20 A en 247 V (niet denkbeeldig in woonwijken met veel pv)
en 7 m (bij mijn installatie) = ca. 2,6 V spanningsverlies c.q. ca. 51 W vermogensverlies.

Ca. 21 A gedurende ca. 30-60 seconden laat mijn 20 A B-automaat (en de bekabeling) relatief "koud".
"PV-extreem 1 fase"

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 31-07-2023 14:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• boekh802
Dank voor alle tips en adviezen. Dit geeft meer inizcht en hierdoor begin ik situatie beter te begrijpen. Hieronder antwoorden op wedervragen:

-In bijlage een foto van meterkast. Hier staat 20A. Denk dat ik een 20A aarlekautomaat heb.
-De schouw is telefonisch en line geweest. In deze schouw zijn foto's van oorspronkelijke bedrading getoond die van de oorspronkelijke panelen liepen (en nog gebruikt worden). Ook foto's van meterkast zijn verzonden.
-Afstand meterkast tot omvormer is 15 tot 20 meter.
-ZW opgesteld.
-Dakhoek is ca 46 graden
-inderdaad ook een lagere prijs voor omvormer gekregen. Gaat niet om grote bedragen. Gaat mij vooral om het begrijpen van dit verhaal en een goed advies krijgen. Info die ik hier lees is dat die niet volledig is/beter had moeten/kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Gf2yqSOLvmJgj6zEXOIrNRSpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZZJXn2esvXFDkPvcyaRSmOL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door boekh802 op 02-08-2023 08:15 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is aan de veilige kant, 3600W op 3x2,5, (16A) vind het opzich niet verkeerd. Is hetzelfde als je stopcontacten in huis.

Dat er dan wel een 20A ALS in zit is wel vreemd, maar het mag.

Hij had het natuurlijk wel vooraf aan moeten geven.

• Ronald
Met meer info over hoe de panelen liggen:

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Omvormer is prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Ik heb ook hetzelfde aantal panelen als de topic starter met een opbrengst van 4455kwh maar mijn leverancier heeft mij een omvormer gegeven met een nog lagere vermogen namelijk de growatt 3300 tlx. Ik snap dat een omvormer met een kleiner vermogen meestal juist gunstiger is voor de opbrengst, maar is bij mij de marge niet te groot? Zou een omvormer van 3600 niet beter zijn in mijn situatie?

Het betreft panelen op het Zuiden gelegd, schuine dak 45 graden en geen schaduw.

Ik zou graag het verschil in gemiddelde opbrengst tussen de 3300 omvormer en 3600 omvormer in mijn situatie willen weten zodat ik dit kan laten zien aan de leverancier.

[ Voor 9% gewijzigd door MemeMaster op 04-08-2023 21:26 ]

• Ronald

• MemeMaster
Nee ik was niet te lui. Ik had de eerdere link aangeklikt op m'n telefoon, daarop lukte het om de een of andere reden niet om de gegevens zelf aan te passen nu wel. Maaar bedankt

Ik zie aan de hand van deze berekeningen dat bij panelen met een vermogen van 4450 wp er weinig verschil zit in de opbrengst zit tussen een omvormer met een vermogen van 3300, 3600 en zelfs die van 4000.

Ik twijfel of in de leverancier toch moet vragen om de omvormer met een vermogen van 3300 toch m te wisselen voor eentje met een vermogen van 3600. Dan zit ik toch wat veiliger in het midden voor mijn gevoel

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Je installateur heeft IMO prima keuze gemaakt, 3600W omvormer is prima voor deze installatie.

De opbrengst die je misloopt is op jaarbasis zeer beperkt (minder dan 1%).

Een 3-fasenomvormer met zo (relatief) weinig panelen was waarschijnlijk zowel duurder als minder optimaal geweest.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38
Je zou kunnen achterhalen hoeveel volt en stroom er nodig is voordat je omvormer aan gaat. Mijn 10k omvormer heeft panelen in serie en parallel om per string een zo hoog mogelijk voltage te krijgen aan inschakelspanning. Mijn omvormer wil bijv 250v en een model kleiner wil 180v. Idem om het mppt voltage te vergelijken.

• Ronald
Die 3300 is een fractie licht... het scheelt 38 kWh per jaar.
3300 tl-x is de zwaarste 1mppt MIC serie. https://cdn.webshopapp.co...tl-x-285069-datasheet.pdf
de 3600tl-xe zit in de MIN serie en is gelijk 70 euro duurder. https://cdn.webshopapp.co...tt-min-2500-6000tl-xe.pdf

Dit is niet iets wat rendabel te vervangen is... lekker wachten tot hij buiten garantie dood gaat.

@jpvk007 datasheets pakken voor je suggesties doet mag... in de context van zoveel vermogen is de paar volt verschil aan de onderkant geheel niet relevant.

• MemeMaster
Ronald schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 00:30:
Die 3300 is een fractie licht... het scheelt 38 kWh per jaar.
3300 tl-x is de zwaarste 1mppt MIC serie. https://cdn.webshopapp.co...tl-x-285069-datasheet.pdf
de 3600tl-xe zit in de MIN serie en is gelijk 70 euro duurder. https://cdn.webshopapp.co...tt-min-2500-6000tl-xe.pdf

Dit is niet iets wat rendabel te vervangen is... lekker wachten tot hij buiten garantie dood gaat.

@jpvk007 datasheets pakken voor je suggesties doet mag... in de context van zoveel vermogen is de paar volt verschil aan de onderkant geheel niet relevant.
Ja als ik het zelf moest vervangen zou ik het niet doen maar de levancier heeft de fout gemaakt in de offerte te zetten dat ik een 3600 omvormer zou krijgen terwijl ze 3300 variant hebben geplaatst. Dus ik kan in principe weigeren te betalen tot ze de omvormer vervangen met de variant die in de offerte staat.

• Ronald
@MemeMaster Dat had je er niet (expliciet) bij geschreven? Krijg je met een topickaap :-)

Dan mag je gewoon beleefd op je strepen gaan staan ;-)

• boekh802
Na veel contact met installateur is er het volgende gebeurd.
Installateur geeft aan dat hun intern beleid voorschrijft dat ze max 3600 aansluiten op een 3 x 2,5mm2. In mijn offerte stond omvormer van 4000.
Na vragen/protest van mijn kant kreeg ik drie opties:

1) Zelf een dikkere kabel in huis aanleggen zodat ze 4000 omvormer konden plaatsen
2) Installateur wilde nog een poging doen om dikkere kabel te plaatsen op hun kosten en dan gratis omvormer opruilen voor een 4200
3) Kijken of we er financieel uit konden komen (korting).

Ik heb gekozen voor optie 2. Installateur is op 2 verschillende dagen langs geweest met 2 man.
Schat in totaal ca 14 manuren. Ze hebben in mijn huis een dikkere kabel kunnen plaatsen. Daarnaast de omvormer van 3600 vervangen voor een omvormer van 4200 (1 fase).

Bovenstaande hebben ze op service gedaan en krijg ik geen factuur voor.
Hoop gezeur geweest en heeft mij hoop energie gekost. Wel een hoop geleerd op gebied van omvormer, bedrading en regelgeving. Al met al tevreden met de geboden oplossing door installateur.
Iedereen, nogmaals dan voor alle feedback op mijn vragen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Die grotere omvormer levert je volgens simulatie slechts 1kWh per jaar extra op.
Die dikkere kabel gaat voorkomen dat je als eerste in de straat afgeschakeld wordt bij hoge netspanning, en levert je op termijn meer kWh op.
Pagina: 1