Vocht uit de betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:43
Hey!

Sinds een paar weken merken wij dat onze betonnen vloer in de garage zeer vochtig is op sommige plekken. Het gaat om enkel de betonnen vloer. Er is een kleine betegelde ophoging, die is droog en wel. Net zoals de muren, het dak en de verdieping boven de garage. Ook de kruipruimte (die niet onder de garage gaat) is droog.

Na uitgebreiden googlen krijg ik niet echt een eenduidig idee waar het aan kan liggen. Het enige wat logisch klinkt is dat er na een periode van droogte (hittegolf eerder dit jaar) en nu veel regenval het grondwater door de vloer naar boven komt.

Het gaat om een huis uit 1970. Ik vermoed dat de vloer net zo oud is.

Iemand enig idee hoe dit komt? En wat een fix kan zijn? Ik ben namelijk een beetje confuus :X

Beste antwoord (via tweakerbart op 31-07-2023 10:06)

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 23:31
Draakje5 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:32:
[...]

TS heeft geen kruipruimte onder de garage.

En als je last hebt van condens, dat zelfs door je hele vloer omhoog trekt, dan kan het handig zijn dat eerst aan te pakken in plaats van je vloer dicht te smeren met een coating en de condens zijn gang te laten gaan onder je coating.
Aah verkeerd gelezen. In mijn geval (tuinschuurtje met betonnen vloer en plat bitumen dak) heb ik het eerst ook geprobeerd op te lossen door een 150mm dakdoorvoer met draaikap te installeren t.b.v. ventilatie. Hielp al wel iets, maar het vocht bleef gewoon vanuit de grond de schuur binnendringen. Vocht buiten de schuur houden is natuurlijk het beste, dus vandaar dat ik daarna ook nog eens met hydrablock pro de vloer en muren heb geïmpregneerd. Combinatie van die twee lijkt goed te helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zonder technische details van de vloer is er niet zo veel over een fix te zeggen.

Al is vrij evident dat het door regen komt. Optrekkend vocht?
Hoe is je vloer opgebouwd. Stampcement op zand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het zal geen grondwater zijn, maar regenwater dat niet snel genoeg de grond in zakt. Vooral (vastgereden) kleigrond heeft daar last van.
Is de grond rondom de garage ook drassig?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:54
Er zijn maar een paar mogelijkheden.

Water komt van boven - Dan heb je een lek.
Water komt van de zijkanten - Dit zou je dan bij een muur moeten kunnen zien.
Water komt van onderen - Meestal het geval als alle andere opties zijn uitgesloten.
Water komt van een defecte leiding - Heb je leidingen in de vloer?
Condens - Als de vloer het koudste deel in de garage is en de luchtvochtigheid hoog dan kan dat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
Thanks voor de antwoorden! :)

Veel meer technische details heb ik helaas niet. Condens lijkt me onwaarschijnlijk, omdat dan de gehele vloer vochtig zou moeten zijn i.p.v. een paar gedeeltes denk ik? Ik zal eens proberen om een ontvochter in de garage te zetten.

Alle leidingen lijken prima te werken, dus ik gok ook dat het daar niks mee te maken heeft.

Rondom de garage is het niet vochtig/drassig, maar daar ligt geen beton.

EDIT: ik heb wat gehoord over vochtwerende coatings die je over je betonvloer kan aanbrengen in dit soort situaties. Weet iemand hier toevallig meer van af?

[ Voor 15% gewijzigd door tweakerbart op 30-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
woon je er al 30 jaar en heb je het nu voor het eerst of woon je er een jaar en heb je het nu voor het eerst?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
No Hands schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:04:
woon je er al 30 jaar en heb je het nu voor het eerst of woon je er een jaar en heb je het nu voor het eerst?
Woon er nu een jaar, heb dit voor het eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
tweakerbart schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:02:
Thanks voor de antwoorden! :)

Veel meer technische details heb ik helaas niet. Condens lijkt me onwaarschijnlijk, omdat dan de gehele vloer vochtig zou moeten zijn i.p.v. een paar gedeeltes denk ik? Ik zal eens proberen om een ontvochter in de garage te zetten.

Alle leidingen lijken prima te werken, dus ik gok ook dat het daar niks mee te maken heeft.

Rondom de garage is het niet vochtig/drassig, maar daar ligt geen beton.

EDIT: ik heb wat gehoord over vochtwerende coatings die je over je betonvloer kan aanbrengen in dit soort situaties. Weet iemand hier toevallig meer van af?
Zoek eens op hydrablock pro op Google en Tweakers voor recensies. Is een coating die ik ook gebruikt heb op de betonnen vloer in onze schuur. Scheelt ontzettend veel. Waar je denk ik last van hebt is condens (als de kruipruimte verder droog is).

[ Voor 8% gewijzigd door Vossie94 op 31-07-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Dan even eerst de technische details bij de gemeente opvragen, die hebben zij gewoon, ook uit 1970. :)
Wel bijzonder dat je een woning koopt uit 1970 zonder de technische details / tekeningen van de woning te hebben/weten.

[ Voor 38% gewijzigd door Draakje5 op 31-07-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij de deur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Draakje5 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Dan even eerst de technische details bij de gemeente opvragen, die hebben zij gewoon, ook uit 1970. :)
Wel bijzonder dat je een woning koopt uit 1970 zonder de technische details / tekeningen van de woning te hebben/weten.
Ik denk dat dat vaker gebeurt dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbart
Vossie94 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Zoek eens op hydrablock pro op Google en Tweakers voor recensies. Is een coating die ik ook gebruikt heb op de betonnen vloer in onze schuur. Scheelt ontzettend veel. Waar je denk ik last van hebt is condens (als de kruipruimte verder droog is).
Goede tip, thanks!
Nee, op (naar mijn idee) willekeurige plekken in het midden en aan de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Gramser schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Ik denk dat dat vaker gebeurt dan jij denkt.
Zeker. Ik heb bij mijn gemeente navraag gedaan ivm. verbouwing. Ze zijn de tekening kwijt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51
Beton is niet waterdicht, maar kan je waterdicht krijgen met bv injectiehars zoals weber.tec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Vossie94 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:55:
[...]

En als je last hebt van condens, dat zelfs door je hele vloer omhoog trekt, dan kan het handig zijn dat eerst aan te pakken in plaats van je vloer dicht te smeren met een coating en de condens zijn gang te laten gaan onder je coating.

[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 31-07-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Draakje5 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Ik denk dat het de uitzondering is dat mensen die wel hebben of weten. De gemiddelde Nederlander kan er echt geen chocola van maken. Ook voor dit soort zaken heb je een aankoopmakelaar en bouwkundig keurder.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
Draakje5 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Aah verkeerd gelezen. In mijn geval (tuinschuurtje met betonnen vloer en plat bitumen dak) heb ik het eerst ook geprobeerd op te lossen door een 150mm dakdoorvoer met draaikap te installeren t.b.v. ventilatie. Hielp al wel iets, maar het vocht bleef gewoon vanuit de grond de schuur binnendringen. Vocht buiten de schuur houden is natuurlijk het beste, dus vandaar dat ik daarna ook nog eens met hydrablock pro de vloer en muren heb geïmpregneerd. Combinatie van die twee lijkt goed te helpen.
Pagina: 1