Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Vraag: Ik heb een Orangepi (SBC) uitgerust met een 250 GB Samsung nvme SSD. Ik krijg alleen de volle 250 GB niet ter beschikking
Met lsdblk zie ik: nvme0n1 259:0 0 232.9G 0 disk
Met df -H zie ik: /dev/nvme0n1p1 31G 3.7G 25G 13% /
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Orangepi 5, 8 GB, Disk /dev/nvme0n1: 232.89 GiB, Disk model: Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB
Laatste versie Armbian (Debian bookworm)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- SDD geinstalleerd
- bootable SD kaartje gemaakt en OS gecopieerd naar SSD /dev/nvme01
- eerst tweede partitie gemaakt met sudo gdisk /dev/nvme0n1
- later tweede partitie weer verwijderd en met parted een resize gedaan
- met fdisk -l lijkt de omvang te kloppen
- wat opvalt is de extra / bij het commando lsblk

Vraag: hoe krijg ik de volle SSD tot mijn beschikking of maak ik een denkfout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjpCiFiLM8EnnJb5PRjXoEAGO0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABpSCtQA76fHaFQgvRaG9fW7.jpg?f=user_large
...

Beste antwoord (via Maarten60 op 31-07-2023 21:30)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zo te zien is de partitie wel zo groot als de hele drive, maar het filesystem wat in de partitie staat is nog de originele grootte.

Heb je al gekeken naar: Advanced Options -> Expand File System

Volgens mijn notities zou het met de "resize" functie van gparted goed moeten gaan voor zowel partitie als filesystem. Maar zo ziet het er hierboven niet uit. Met resize2fs kan je vanaf de commandline een filesystem groter of kleiner maken.

[ Voor 36% gewijzigd door aawe mwan op 30-07-2023 23:23 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zo te zien is de partitie wel zo groot als de hele drive, maar het filesystem wat in de partitie staat is nog de originele grootte.

Heb je al gekeken naar: Advanced Options -> Expand File System

Volgens mijn notities zou het met de "resize" functie van gparted goed moeten gaan voor zowel partitie als filesystem. Maar zo ziet het er hierboven niet uit. Met resize2fs kan je vanaf de commandline een filesystem groter of kleiner maken.

[ Voor 36% gewijzigd door aawe mwan op 30-07-2023 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:35

MartinMeijerink

Computerrorist

Even een aanvulling op het (juiste) antwoord van @aawe mwan, aangezien het enger lijkt dan je wellicht zou denken: het is heel makkelijk en veilig (ik doe dit regelmatig op servers, gewoon overdag terwijl er op dat moment tientallen gebruikers op aan het werk zijn), je kunt dus gewoon zonder de orangepi uit te zetten of te herstarten het filesystem op /dev/nvme0n1p1 on-line vergroten, en het gaat ook in slechts enkele seconden:

Eerst ff de huidige grootte checken:
orangepi5:~:# df -H /
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/nvme0n1p1   31G  3.7G   25G  13% /

Dan het filesystem vergroten:
orangepi5:~:# resize2fs /dev/nvme0n1p1
resize2fs 1.46.2 (28-Feb-2021)
Filesystem at /dev/nvme0n1p1 is mounted on /; on-line resizing required
old_desc_blocks = 4, new_desc_blocks = 30
The filesystem on /dev/nvme0n1p1 is now 60817408 (4k) blocks long.

En je ziet meteen het resultaat! :)
orangepi5:~:# df -H /
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/nvme0n1p1  249G  3.7G  243G   2% /

(cijfertjes kunnen iets afwijken)

[ Voor 0% gewijzigd door MartinMeijerink op 31-07-2023 17:19 . Reden: typo ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Nu online
Het is geluk. Antwoord van @aawe mwan is inderdaad juist. Echter de aanvuliing van @MartinMeijerink is zeer waardevol. Heb het nu gewoon uitgevoerd en inderdaad in paar seconden opgelost. Ik ga mijn notities bijwerken.
Dank voor hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je notes dan nog een tip:
Als je ooit de installatie opnieuw moet uitrollen, kan je dat direct naar de USB ssd doen ipv via eerst een sd kaartje en die klonen. Door het direct naar de ssd te schrijven, zal het net als met een groot sd kaartje de partitie en het file system direct vergroten bij de eerste keer dat het start. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Nu online
Dank, begrijp dat als ik SSD direct via PC formateer dat ik de juiste omvang krijg. In dit geval gaat het niet om een USB SSD want een Orangepi heeft een M2 interface voor nvme SSD's. Die M2 SSD zou ik dan via een USB adapter moeten koppelen naar de PC. Weet niet of dat de meest cost effectieve manier is. Ga ik de volgende keer bekijken. Nu werkt alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Bij een Raspberry Pi 4 kan je installeren vanaf internet. Je hebt dan geen SD kaartje nodig: je begint dan met een ongeformatteerde SSD drive en een bekabelde verbinding naar internet.

Misschien kan de Orange Pi 5 dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Nu online
Ik heb de user manual gelezen en dat lijkt inderdaad mogelijk. Hoofdstuk 2.5. How to write Linux image to SPI Flash+NVMe SSD. bron: https://drive.google.com/...d7hfY8oHWXuDD3uvurFt/view
Voor de volgende keer.

edit: bron op de verkeerde manier ingevoerd als picture ipv url

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten60 op 03-08-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Nu online
Ter info:
Armbian werkt op zich goed, maar heeft te veel kleine afwijkingen tov Debian. Of het is de manier waarop Armbian is geimplementeerd. Heb daarom besloten om (terug) naar Debian over te stappen en bovenstaande manier gebruikt om dit te installeren. Via mijn laptop met AMD-processor kreeg ik het niet voor elkaar maar met een Intel PC is het allemaal gelukt. Krijg ook meteen de juiste disk omvang.
Tip: je moet de files downloaden van een google-drive en volgt soms een foutmelding dat er te veel mensen hebben gedownload en dan moet je 24 uur wachten. Dus op voorhand tools en files laden om verassingen te voorkomen op de dag dat je alles wil installeren.
Leek me goed dit te melden.
Pagina: 1