Welke kleuren op 4P aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
Goedenavond,

heb een vraag: ik wil een 5 aderige grondkabel afmonteren op een 4P aardlekautomaat.
Ik heb een 3-fase aansluiting en de kabel loopt ter voorbereiding naar de schuur waarop binnenkort de zonnepanelen komen.
Echter kom ik er niet helemaal uit met de kleuren. De kabel is 5-aderig en heeft de kleuren: bruin, grijs, blauw en 2x zwart. De dikte is overigens 2,5mm2.
Welke is hier nu de aardedraad?

Als ik het goed heb begrepen dat sluit ik op de aardlekautomaat van links naar rechts aan: bruin, zwart, grijs, blauw. Dan hou ik een zwarte over. Ik mis dan ook de groen/gele voor de aarde.

Iemand die dit weet?
Dank alvast!

Beste antwoord (via HCinc op 30-07-2023 23:01)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21
HCinc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Dit is inderdaad de kabel die ik heb, echter zie ik zo snel geen aardlitze. Kan zijn dat ik hem doorgeknipt hebt tegelijkertijd met de gevlochten mantel. Zal zo eens beter kijken.
Als de kabel een gevlochten mantel heeft dan heeft deze ongetwijfeld ook een aardlitze.
Blijft nog de vraag: welke kleuren sluit ik waar aan op de 4P automaat? Mocht ik toch een aardlitze hebben dan heb ik 5 kleuren waarvan ik er maar 4 kwijt kan op de automaat?
Zoals je zelf al zei: Bruin (L1), Zwart (L2), Grijs (L3) en Blauw (N) aansluiten op de aardlekautomaat. Als het nulcontact van de aardlekautomaat rechts zit inderdaad ook op die volgorde.

Je houdt dan 1 zwarte ader over, die heb je niet nodig. Gewoon aan 2 kanten een lasklem op steken, wel even zorgen dat je aan 2 kanten dezelfde ader gebruikt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het goed is heeft één van de twee zwarte draden een markering op de mantel. Doorgaans is dat een witte lijn in de lengte van de draad of een nummer om de x-aantal cm's. Zo kun je de beide zwarte draden uit elkaar halen.

De aarding doe je met de aardlitze die net onder de buitenisolatie zit. Dit is de manier waarop je dat doet:
YouTube: Grondkabel strippen en aansluiten voor stopcontact en tuinverlichting
HCinc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:23:
[...]

Nee helaas zit er geen aardlitze in deze kabel..
Zit er dan wel een aardscherm om deze kabel? Zo niet dan is het ook geen grondkabel.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 30-07-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:21
Een 5x2,5mm² grondkabel (YMVK-AS) heeft een 4 massieve aders (bruin, zwart, grijs en blauw) en 1 flexibele ader welke tussen het aardscherm en de isolatie is geplaatst. De flexibele ader is de aardedraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkhmdu9SY83UqVH_mqqc96up_Ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtwW6odeKe1uWtAbrhcoMuDN.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Kromme_plank schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:24:
Een 5x2,5mm² grondkabel (YMVK-AS) heeft een 4 massieve aders (bruin, zwart, grijs en blauw) en 1 flexibele ader welke tussen het aardscherm en de isolatie is geplaatst. De flexibele ader is de aardedraad.

[Afbeelding]
Dat is een 4x2,5mm² grondkabel (ook wel 4x2,5mm²+as 2,5mm² genoemd).

In een 5x2,5mm² grondkabel zitten 2 zwarte aders, dat lijkt op wat @HCinc heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0SkOpsADr9DXpPPApwxC1o0iiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dquT3ukm5zbYslxfCTxfHcl5.webp?f=fotoalbum_large
Maar daar hoort dus wel een aardlitze bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
Xander schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Dat is een 4x2,5mm² grondkabel (ook wel 4x2,5mm²+as 2,5mm² genoemd).

In een 5x2,5mm² grondkabel zitten 2 zwarte aders, dat lijkt op wat @HCinc heeft.
[Afbeelding]
Maar daar hoort dus wel een aardlitze bij.
Dit is inderdaad de kabel die ik heb, echter zie ik zo snel geen aardlitze. Kan zijn dat ik hem doorgeknipt hebt tegelijkertijd met de gevlochten mantel. Zal zo eens beter kijken.

Blijft nog de vraag: welke kleuren sluit ik waar aan op de 4P automaat? Mocht ik toch een aardlitze hebben dan heb ik 5 kleuren waarvan ik er maar 4 kwijt kan op de automaat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
HCinc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Als de kabel een gevlochten mantel heeft dan heeft deze ongetwijfeld ook een aardlitze.
Zoals je zelf al zei: Bruin (L1), Zwart (L2), Grijs (L3) en Blauw (N) aansluiten op de aardlekautomaat. Als het nulcontact van de aardlekautomaat rechts zit inderdaad ook op die volgorde.

Je houdt dan 1 zwarte ader over, die heb je niet nodig. Gewoon aan 2 kanten een lasklem op steken, wel even zorgen dat je aan 2 kanten dezelfde ader gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
Xander schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:44:
[...]

[...]

Bij nader onderzoek zit er inderdaad een aardlitze onder de vlecht, gewoonweg over het hoofd gezien ;)
Thanks voor je duidelijke en snelle hulp. Ik ga de boel verder aansluiten en 1 zwarte afklemmen. Ja, wel handig om dit aan beide kanten op dezelfde zwarte ader te doen.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
HCinc schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Bij nader onderzoek zit er inderdaad een aardlitze onder de vlecht, gewoonweg over het hoofd gezien ;)
Thanks voor je duidelijke en snelle hulp. Ik ga de boel verder aansluiten en 1 zwarte afklemmen. Ja, wel handig om dit aan beide kanten op dezelfde zwarte ader te doen.. :-)
Ik zou de zwarte ader welke tussen de bruine en de grijze in de kabel zit gebruiken. Dus de zwarte ader die tegen de blauwe ader zit niet.

Pagina: 1