Stukwerk en onderlaag brokkelt af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basseytje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-04 18:45
Ik heb op de eerste verdieping al een tijdje een scheur in het stukwerk. hier had ik met flinke pluggen een rolgordijn tegenaan geschroefd omdat ik dacht dat het probleem alleen in de bovendste stuclaag zat. Nu wilde ik net het rolgordijn om hoog doen en zag dat het systeem van de muur af aan het komen was.

Nadat ik het rolgordijn van de muur af had gehaald en een stuk stucwerk weggehaald had zag het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f8Fzztc8TJO6dgP0XhBxtVt3NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkbtaWY6BjOo7ffDUm54hK2T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qvhCU5OgBZmFDKpMDrHsdtdzno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4QkiSFqbypstx4gZ7qGL7HM.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik met de stofzuiger tegen de onderlaag aan kwam merkte ik dat deze zeer poreus was en het leek wel zand als ik er met m'n vingers overheen wreef. Uiteindelijk besloten alles wat los zat er af te halen en proberen het gat zo goed mogelijk schoon te maken van losse delen.

Uiteindelijk kwam ik uit bij de beton muur en het resultaat zag er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOPleWz1eBKmoOG_WUSuFeXwTGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rvlcno2pQhSyVYViBN2KXlw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag ook dat er een soort van scheur richting de muur liep en als je achter het stucwerk kijkt lijkt het er op dat er een onderbreking zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCGF4OCeril4aNaTk6QguH3cIaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoBbQJS6YXNjVEssl7xrj9Ba.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf nog niet verder durven hakken aangezien nu de bouwvak bijna begint. Daarnaast wil ik kijken of ik dit zelf op zou kunnen lossen, maar weet helemaal niet waar ik rekening mee moet houden. Dit is namelijk andere koek dan even wat pleisterwerk er op smeren. Weet iemand hoe ik hier mee moet beginnen en wat ik hier voor moet kopen om ook in de toekomst dit soort scheuren te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja, herkenbaar. Dat is van die ouwe stuc. Dat wil nog wel eens loslaten. Ook zonder hoekprofielen gesmeerd zie ik.

Wat wil je er mee? Zijn er nog meer plekken? Wil je over een jaar de hele verdieping renoveren? Ga je nog alle stopcontacten verzetten etc? Dan zou ik even wachten op een stucadoor.

Een ding is zeker: als je hier aan begint te wrikken en peuteren ligt er zo een vierkante meter op de grond :P

Als dit het enige plekje is zou ik een klein zakje roodband halen en het zo goed en zo kwaad als dat kan dichtsmeren. Wel even dat kleine scheurtje uitkrabben en voorlijmen met stucprimer. Als de stuc een beetje is aangetrokken met een spons het structuur effect na proberen te doen.

Je kunt eventueel een latje in de dagkant klemmen om een hoek te maken waar je tegenaan kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basseytje
Dankje voor je snelle antwoord. Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem in de kamer aan de andere kant van het huis, maar voor nu wil ik dit snel opgelost hebben zonder andere dingen aan te hoeven pakken.

Als ik vanaf de huidige stucwerk tot aan het beton meet is het zo'n 2 cm, is dit niet te dik voor roodband? Daarnaast had ik ook geelband op het oog aangezien de muur waar het tegenaan gaat gewoon beton is waar ik van verwacht dat het redelijk zuigend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Geelband kan ook, MP75 kan ook. Is voor dit kleine stukje niet zo belangrijk. "iets" wat ze in een klein zakje verkopen. Voorlijmen wel doen, dat verminderd ook het zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zit hier ook op de overgang van de betonnen latei (met ingestorte houten klosjes) naar muur, daar werkt het natuurlijk wat in de loop der jaren, dus kans op barsten.

Voor nu kun je het inderdaad schuin afsteken (betere hechting dan strakke hoek) en dan weer opvullen.
Of wil je de hele boel renoveren met strakke wanden en hoekprofielen?

Ik ging renoveren en toen kreeg ik als tip op dit forum om de latei te voorzien van een laagje isolatieplaat en daarna met stucplaat af te werken, omdat het vaak een koudebrug is.
Op beelden van de warmtebeeldcamera zag ik dat ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

paQ

ik zou dr een stukje gipsplaat inprakken met wat gips, en gewoon afsmeren. Niet te moeilijk (constructie-technisch) over nadenken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basseytje
Dankjewel voor de suggesties. Ik ga volgende week eens proberen om het zelf dicht te smeren en de tips van @AtomicShockwave toe te passen. Voor nu is het vooral belangrijk dat ik geen scheuren meer zie en dat dit gat is opgevuld.

een echte verbouwing in deze kamers zal in de komende 3 jaar waarschijnlijk niet plaatsvinden, maar als het zo ver komt zal ik hier een stucadoor voor inschakelen om het helemaal netjes te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:46

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zover ik kan zien zijn het 2 verschillende materialen, Ytong en beton op het eerste zicht, er is geen stucknet geplaatst over de 2 verschillende materialen. Dus de kans op scheuren is erg reëel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTwQDeD2iw4hl-ykftydMhGTS5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8ZFbTpR5NCDEY9Ae5NtRb8o.jpg?f=fotoalbum_large

Die heb ik bij mij bij alle overgangen bij in gepleisterd.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basseytje
Wat ik dus nodig heb is:
- Kleine zak Roodband of iets dergelijks
- Stucprimer
- Stucgaas

En dan de volgorde van werken is:
1. Voorstrijken met de primer,
2. Daarna een kleine laag roodband plaatsen waar bij ik goed alle kieren vul
3. Hierover plaats ik het gaas en dan vooral over de stukken waar de latei op de muur rust.
4. Dan dicht smeren totdat het de rest van de muur matched.
5. En dan eventueel het profiel wat ik in de huidige muur heb na proberen te maken.
Pagina: 1